'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:56

Ik vind het nogal de omgekeerde wereld Renee.

Andere mensen die niets van paarden weten moeten maar leren hoe zo'n dier reageert? En omdat het voor de ruiter moeilijk is om weer op te stappen moeten andere mensen maar dealen met de paardenmest? Omdat het voor ons teveel moeite kost???

Wat een mentaliteit.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:01

dit geldt hetzelfde voor die vieze hondenstront die overal ligt..

Maar opzich, die meneer heeft wel een punt. Maar voor ons is het niet zo makkelijk om dan snel af te stappen (vooral als je een zenuwachtig paard hebt, of een reus waar je moeilijk opkomt..), even opruimen en weer wegrijden. Gewoon dé oplossing: een inklapbare bezem? :Y)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:01

als ik ga buiten rijden moet ik ook over de weg. nu hebben wij wel redelijke berm langs de weg, en rijd ik daar vaak wel in, dus als ze moet poepen is dat niet zo'n probleem. maar des ondanks zijn er toch mensen die hun paard op de weg laten poepen, en ja kan er niks aan doen, maar dat vind ik ook niet fijn.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:02

Laat ik nou dagelijks in apeldoorn en omgeving komen.
Oke ik fiets niet, maar ik zie hier toch niet zoveel mest hoor.
Ik vlieg altijd op mijn bezem en neem mij paard achterop.

als je de gelegenheid hebt, zo je het op kunnen ruimen. wel zo netjes. Maar overdrijven is ook een vak

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:02

Ben het ergens wel met deze meneer eens, wij horen daar eigenlijk niet. Als we er dus rijden moeten we wel zo fatsoenlijk zijn om de stront op te ruimen.

Aan de andere kant, ik moet wel een behoorlijk stuk over het fietspad wil je uberhaupt bij een ruiterpad aankomen. Bij een regenbui is het zo weg, en hoe wil je ooit een hele bezem door je riem steken?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:03

vinurr schreef:
Nou, voortaan neem ik een schep, een bezem en een kruiwagen mee als ik buiten ga rijden! Geweldig idee. :+

Volgens mij heet dat mennen. :P
laetitia schreef:
Een fietspad is bedoelt voor fietsers, niet voor ruiters. Als je dan toch gebruik maakt van het fietspad wees dan toch zo netjes om de poep van je paard aan de kant te schoppen.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik rij ook wel op het fietspad, maar wel met de bijbehorende fatsoensregels wetende dat ik er officieel niet hoor, waaronder het weghalen van wat er aan de achterkant van paardlief uitkomt. Moet ik wel toegeven dat ik erg makkelijk praten heb, paardlief is klein, staat makkelijk stil en poept amper buiten. Maar toch...vind het gewoon niet meer dan netjes en de reacties die je krijgt als je eens met drollen aan het stoeien bent, daar alleen al doe ik het wel voor. :D
Ben sowieso voorstander van als je rommel maakt het lekker zelf ook opruimen...
En alweer met laetitia eens dat anderen niet hoeven te weten hoe paarden reageren. Ik, als ruiter wel. Dus moet ik ervoor zorgen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan en kan ik dat niet dan vind ik dat ik niets buiten te zoeken heb.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:03

Ik ben er eenmaal buiten afgekletterd, wou weer opstappen, hang in 1 beugel en meneer die langsrijd gaat eens lekker op zn toeter staan... hup paard in de stress, weggesprongen, tja hoe logisch kan het zijn?
Ruim paardenmest in sommige situatie's op, als de verwachting is dat het droog blijft bijv. als het gaat regenen spoelt het toch wel weg.

Hondenpoep ruim ik wel áltijd op, maarja, das ff makkelijker he, zakje mee en er staan overal afvalbakken.

haha je moet inderdaad in die kruiwagen gaan zitten, schep en bezem naast je en je paard ervoor spannen :')
Moet je wel een kleedje meenemen, want als je die drol in de kruiwagen naar het gras vervoert, is de kruiwagen natuurlijk ook vies :+

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:07

laetitia schreef:
Ik vind het nogal de omgekeerde wereld Renee.

Andere mensen die niets van paarden weten moeten maar leren hoe zo'n dier reageert? En omdat het voor de ruiter moeilijk is om weer op te stappen moeten andere mensen maar dealen met de paardenmest? Omdat het voor ons teveel moeite kost???

Wat een mentaliteit.

Ja ze zouden dat moeten leren bij bijvoorbeeld een rijbewijs halen of op de bassischool bij het verkeersexamen fietsen. Want het kan levensgevaarlijke situatie's opleveren. Plus mijn fietser voorbeeld is niet gevaarlijk voor mijn paard of mij, dus hoezo 'wat een mentaliteit'. Heb dat al twee keer gehad namelijk, een echtpaar op de fiets passeerd mijn paard op nog geen armlengte afstand. Als ik op dat moment niet mijn brave pony mee had gehad maar een paard dat snel trapt, dan hadden ze wel samen op de grond gelegen door een fikse trap. Al dan niet gewond doordat ze gewoonweg niet weten dat paarden kunnen schrikken en trappen als je ze zo kort passeert. Lijkt mij toch wel belangrijk om te weten. :Y) Verder heb je nog talloze situatie's die ook voor ruiters gevaarlijk zijn door ontwetendheid maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is dat ook voor die mensen zonder paarden het handig zou zijn. Wie zegt er dat het me teveel moeite kost? Ik vind het gewoon onnodig dat ene hoopje mest is namelijk binnen een paar dagen weg. Waar ik woon is paardrijden zeer populair. Er rijden een heleboel ruiters hier en toch is het niet vergeven van mest. Niemand neemt het mee naar huis en ook de berm ligt niet vol. Dus rara waar blijft het juist ja de natuur verwerkt het gewoon.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:09

ten eerste: neem je bezem mee??? ja tuurlijk, steek hem eventjes weg achter mn oor
ten tweede: zoals mijn ouders al meer dan eens zeiden, vroeger vochten de mensen er bijna om, is heel mooi om tussen de rozen te gooien
ten derde: de regen en vogels kuisen de boel binnen de kortste keren op

btw ik snap dat het gevaarlijk is voor fietsers, maar hoe komt die poep in godsnaam op een fietspad als je niet met je paard op een fietspad mag?! loop altijd op de rijweg, al was het maar om mijn plaats op te eisen en de (veelal halve zotten van) autobestuurders proberen te doen vertragen...

ik ruim op als ik kan, dus eventueel achteraf de drollen wegscheppen als mevrouw voor de buur z'n oprit gekakt heeft

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:15

Ik vind dat er ook nogal rare reactie's worden gegeven. Hondenpoep moet wel op worden geruimt en paardenpoep spoelt wel weg dus laat maar liggen?
Meestal kan ik hem net optijd met zijn kont in de berm draaien, mocht ik te laat zijn dan stap ik af en schop ik het aan de kant. Paard staat altijd braaf te wachten en ik stap weer op en kan zo weer verder rijden.
Ik kan het me wel voorstellen hoor dat het zeer vervelend is voor andere mensen! En helemaal op mooie dagen wanneer iedereen buiten is. Ik kom ook nog aardig wat poep tegen onderweg.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 09-08-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:18

lastige situatie weer he. ik vind het overdreven van de meneer uit het artikel omdat hij het specifiek over buitengebied heeft. dan vind ik het net zoiets als mensen die graag op de boerenbuiten willen komen wonen vanwege de rust, maar dan gaan klacht indienen omdat de boer naast hun varkens houdt en dat stinkt...
als het voor mensen hun deur ligt of midden in de weg, is er natuurlijk wel iets van aan dat het toch een tikje beleefder is om het aan de kant te doen...
beiden kunnen dus wel en punt hebben vind ik... maar zn geklaag en gezaag is er wel een beetje over vind ik...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:26

Veel mensen die niets met paarden hebben realiseren zich niet dat je met een paard niet kan bepalen waar en wanneer hij gaat poepen, zoals bij een hond. Ze weten niet dat zodra je voelt dat een paard moet mesten, je vaak te laat bent om hem nog naar een berm te krijgen.

Ik begrijp de ergenis van de man wel, maar als hij zou beseffen dat mensen hun paard niet expres op straat laten mesten ipv in de berm, dan zou hij het vast minder asociaal vinden.

In principe moet je mest natuurlijk in de berm schuiven, maar over het algemeen is het risico op ongelukken groter bij het afstappen van je paard (of nog erger: van je wagen) dan dat er een fietser gewond zal raken door uitglijden of botsingen. Dus dan is de keuze snel gemaakt.

Als die man net woont op een punt waar de meeste ruiters het niet veilig achten om af te stappen (heeft hij misschien een molen in zijn tuin of een nerveuze hond?) dan heeft hij inderdaad pech.

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:26

Ik fiets dagelijks op het fietspad wat deze meneer hier specifiek noemt. Het is gedeeltelijk onverlicht en als het donker en nat is moet je echt oppassen dat de paardenmest je niet tot de liezen spettert. In dit geval kan ik me er dus wel in vinden. Er is ook een brede berm naast, en de weg waar het pad langs loopt is rustig qua verkeer. Dus ruimte genoeg om te rijden

Vroeger reed ik ook zonder nadenken op het pad en liet m'n paard mesten, maar sinds ik er zelf moet fietsen snap ik best dat het heel irritant kan zijn.

Ik denk dat veel ruiters zich niet realiseren dat fietsers er echt wel last van kunnen hebben.

En in principe hoort een paard niet op het fietspad thuis. Zeker niet hiet waar ruimte genoeg is om het te ontwijken.

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:27

laetitia schreef:
Vind de reacties hier behoorlijk vreemd. Waar is jullie fatsoen?

We leven allemaal samen en je leefomgeving een beetje leefbaarder maken kan zoveel irritaties schelen.

Een fietspad is bedoelt voor fietsers, niet voor ruiters. Als je dan toch gebruik maakt van het fietspad wees dan toch zo netjes om de poep van je paard aan de kant te schoppen.

Ruiters worden vaak gezien als arrogant en de vele negatieve reacties in dit topic bevestigen dit vooroordeel behoorlijk...

(Daarbij zijn er in de omgeving van Apeldoorn meer dan voldoende ruiterpaden van kilometers lang waar je dagen rond kan zwerven op de Veluwe.)

Okee Voetpad ben ik het mee eens, maar in de hoofdsteden , Bijvoorbeeld Amsterdam,Rotterdam,Den Haag,En zo voort. zijn er echt geen/weinig ruiterpaden openbaar weg (waar auto,s rijden) is te gevaarlijk om eventjes met je paard of pony tussen de auto,s te rijden , Dan neem je inderdaad een Fietspad. Want dat is het veiligst! niemand die last van je heeft .. en in feiten mensen moeten is rekening met elkaar houden dan is er niets aan de hand. Net zo als met Honden los is ook zo iets.
Laatst bijgewerkt door Blendy op 09-08-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:29

Ik snap meneer best en ben het op zich wel met zich eens dat het netter is om die mest even op te ruimen (die van mij mest gelukkig echt alleen op stal, nog niet eens in de bak als het niet per se nodig is), maar ik vraag me toch af hoe hij dat voor zich ziet, een bezem even onder je riem steken :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:34

Pluizebolpum schreef:
Volgens mij heet dat mennen. :P

Ik zie al overal mensen rondrijden die in hun kruiwagen die ze achter hun paard gespannen hebben. :')

OT: Ik begrijp zijn frustratie wel een beetje, maar het kan zo lastig zijn om te stoppen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:36

Ik ben het met deze meneer eens. Mest opruimen is een kwestie van fatsoen.

Kan iedereen allemaal redenen aandragen waarom dat niet zo is, maar gezond verstand zegt mij dat het niet meer dan normaal is om mest in de berm/opzij te schuiven. Het voorbeeld van de bezem is wat onhandig, maar we weten allemaal wat er mee bedoeld wordt.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:45

Pinkey schreef:
Citaat:
als je niet meer op je paard kan komen heb je mijns inziens niets te zoeken buiten :D

nou lekker ben jij.
Ik kom moeilijk op me pony omdat me knieën helemaal kapot zijn, dus zou ik van jouw niet mogen buitenrijden?
In de bak kan ik niet rijden vanwege de pijn dus dan maar helemaal niks?
Jij hebt echt een bord voor je kop.

wow, thanks!

Ik bedoelde aan te geven dat , mijns inziens, een ieder die gezond van lijf en leden is in staat zou moeten zijn om, op buitenrit, eenmaal afgestapt, weer te paard te kunnen geraken.
Maar wat doe jij als je er eens af MOET? of valt? Is er niemand bij je die je dan zou kunnen helpen?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:48

Wat je ook kunt doen, is na het rijden met de auto terug rijden, een schep mee... dan schep je het zo op de achterbank van je auto ;)

Maar inderdaad WAAR MOGELIJK afstappen en het de berm intrappen maar dat gaat inderdaad niet altijd!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:49

heeft er al iemand aan gedacht dat in de berm schuiven in principe wel heel leuk is, maar er veelal geen berm is maar iemand z'n voortuintje... wat dan, gewoon maar op z'n grasmat droppen???

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:51

cupcake1986 schreef:
heeft er al iemand aan gedacht dat in de berm schuiven in principe wel heel leuk is, maar er veelal geen berm is maar iemand z'n voortuintje... wat dan, gewoon maar op z'n grasmat droppen???

De goot dan misschien? :)

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:56

'Wat voor een moeite is het nu om een bezem mee te nemen als je gaat paard rijden. Die steek je zo door je riem.' :)* dat is slim! echt waar...

ik snap best dat we het op moeten ruimen maar sommige mensen reageren heel erg overdreven 2 weken terug hier ook:
ik had onze pony mee naar huis genomen zodat hij even het gras kon maaien. mijn zusje wou even een rondje rijden dus wij klein rondje door de wijk, had hij ergens gepoept, ik heb dat niet in de gaten gehad anders had ik het opgeruimd want in een woonwijk kan dat niet. volgende dag staat er een vrouw aan de deur: 'jullie hebben een pony toch? die mag hier nooit meer komen! en ik heb de politie gebeld!' dus wij vroegen 'en wat zeiden die?' 'dat ik het eerst maar is moest vragen of jullie het even op willen ruimen.'
ik heb het daarna opgeruimd maar hoe overdreven kun je reageren zeg...

deze meneer heeft er duidelijk niet veel verstand van.
en zorg dat er fatsoenlijke ruiterpaden komen dan hoeven hun er geen last van te hebben!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:58

Wat nou als je paard het op een brug doet???

Dan het water intrappen? lekker voor de vissen :D

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:03

Ik verbaas me echt over de reacties van sommigen hier hoor. Geen wonder dat paardenvolk wel eens de naam heeft arrogant en asociaal te zijn..........

Ik vind het niet meer dan normaal dat je je eigen rommel opruimt en dus ook die van je paard. Andere mensen hoeven geen last te hebben van onze hobby. Ik fietste gisteren door de wijk waar ik woon en daar trof ik op verschillende plekken een spoor van paardenstront midden op de weg aan. Dan krijg ik dus echt last van plaatsvervangende schaamte voor mijn "collega's".

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:03

ferropaard schreef:
deze meneer heeft er duidelijk niet veel verstand van.
en zorg dat er fatsoenlijke ruiterpaden komen dan hoeven hun er geen last van te hebben!

Deze meneer heeft er inderdaad geen verstand van. Moet hij dat dan hebben :?
Daarnaast zijn er in die regio meer dan genoeg ruiterpaden en bossen waar de ruiter zich prima urenlang kan vermaken.