Zenyatta moeiteloos naar overwinning nummer 18 *filmpje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:56

Ik snap alleen die nieuwe probeersels niet? Naar het uiteindelijk doel? Maar als ze nog maar 2 wedstrijden moet dan lijkt me het toch niet zinvol om het zo te doen? Het is toch veel mooier om dr gewoon voluit te laten gaan opt eind, en dan met een dikke voorsprong te laten winnen? Ze zeggen zelf dat Zenyatta dat zelf ook het leukst vind, ver voorop na een inhaalslag en dat lekker rondkijken. Nu geven ze haar die kans niet terwijl ze dat zo leuk vind. Iemand die dit begrijpt?

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:02

JessicaD88 schreef:
Ik snap alleen die nieuwe probeersels niet? Naar het uiteindelijk doel? Maar als ze nog maar 2 wedstrijden moet dan lijkt me het toch niet zinvol om het zo te doen? Het is toch veel mooier om dr gewoon voluit te laten gaan opt eind, en dan met een dikke voorsprong te laten winnen? Ze zeggen zelf dat Zenyatta dat zelf ook het leukst vind, ver voorop na een inhaalslag en dat lekker rondkijken. Nu geven ze haar die kans niet terwijl ze dat zo leuk vind. Iemand die dit begrijpt?

nee dat begrijp ik ook niet .. laat die merrie ook genieten van haar prestaties.
ze is daar zelf volgens mij 100 % bewust van ..

hopelijk wordt ze niet helemaal stil gezet als met ze met pensioen gaat.. denk dat ze dan weg kwijnt.. ze heeft er zoo veel plezier in dat zie je gewoon.

geweldig dier!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:07

Ja inderdaad! Hoop dat ze ook nog even door mag, ondanks het grote risico. Maar laat dr dan ook genieten van de race! Laat dr dan lekker naar voren hollen en rondkijken, ze heeft het verdiend!

Lauratje_88

Re: Zenyatta moeiteloos naar overwinning nummer 18 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:10

Ik denk dat ze haar aan het sparen zijn om dan de laatste race gewoon voluit te gaan.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:26

wat een actie ! <3

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:29

Sommige paarden maken er sport van om met zo min mogelijke inspanning, bij voorkeur met een neusje, te winnen.

Als je ze tot nog grotere prestaties zou aansporen, loop je het gevaar dat ze de handdoek in de ring gooien en zich helemaal niet meer geven... en waarom zou je - winnen is winnen, al is het met een neusje. Je laat ze zo in hun waarde.
Zoals je in de koers kunt zien: ze mag misschien met "maar" een hoofdlengte winnen, maar het is toch een gemakkelijke en overtuigende overwinning. Als nummer twee harder had gelopen, had zij dat ook.
Voor de handicapper (degene die bepaalt welk paard met hoeveel gewicht moet lopen) zijn dit soort paarden "nachtmerries", je weet niet hoe goed ze zijn. Hoeveel gewicht moet je ze geven, om de rest een gelijke kans te geven?

Het paard kent wel het concept van "op tijd voorop lopen" (en daarmee winnen), maar niet van een finish paal. Als je het paard dus te vroeg laat gaan, en te vroeg voorop laat lopen, loop je het gevaar dat ze te vroeg de concentratie en vechtlust te verliezen, en denken dat ze het kunstje weer geflikt hebben - terwijl ze nog honderd meter moeten gaan, en nummer twee die nog wel geconcentreerd is, de koppositie nipt terug kan winnen.
Ik denk dat Zenyatta zichzelf nooit volledig zal geven, maar juist genoeg om te kunnen winnen. Het is aan de jockey om goed op de timing te letten (wat Mike Smith ook beschrijft hoe hij dat doet). Op zich een heel intelligente manier van rennen, want zo hou je jezelf het langste heel...

Hier een compilatie van haar eerste zeventien overwinningen. Je ziet dat ze nooit echt tot het uiterste gaat... en ook nooit daartoe gevraagd is.
Zeventien finishes

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:43

Je hoeft dr niet aan te sporen, maar ik vind het sneu dat ze dr inhouden. Dat ze dr int begin inhouden snap ik, ze kan niet de hele race voorop en het is juist tactisch om dr pas bij de laatste bocht te laten gaan. Maar als je nog maar een klein stukje moet, en ze wil graag gaan, genieten en kijken, laat dr dan lekker rennen, en daan maakt het niet uit of je nou met een neuslengte of 6 paardlengstes wint, maar meer omdat Zenyatta meer plezier heeft met 6 paardlengstes verschil. Ben eerder bang dat ze op deze manier dr lol in het rennen verliest omdat ze zoals zij zeiden juist geniet van het vooruit sprinten en trots rondkijken.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:23

Ik kan maar één ding zeggen: *\o/* *\o/* Zenyatta!!! *\o/* *\o/* :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:47

Olster4ever schreef:
volgens mij zou ze wegkwijnen als ze niet meer zou mogen rennen

top paard!!! <3

Wat hoogstwaarschijnlijk wel gebeurd zodra ze met pensioen gaat. (dat ze dus niet meer mag rennen)

Althans, dit geldt zowiezo wel voor hengsten. Top hengsten die vervolgens in de fok zitten, mogen niet meer bereden worden of rennen. Dat vind de verzekering niet goed. Dat zal voor haar dan ook wel gelden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:05

Ik krijg nog steeds kippenvel van deze merrie. Als zij straks met pensioen gaat, zullen ze wel al gauw met veulens beginnen. Paar keer spoelen en we hebben een stel nieuwe Zenyattas.
Echt een wereld merrie.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:31

Joolien schreef:
Hoezo klopt het niet volgens jou? Je zit Mike alleen maar wat versnellen in zijn lichaamsritme, meer doet hij niet.

Wat een fenomenaal beest, ik krijg idd kippevel als ik haar zie, wat een attent beest, ze lijkt me zo bewust van wat ze doet?!?!

Volgens mij heeft ze onderhand donders goed door dat de beste zijzelf is. <3
Wat een paard!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:47

Ze doet t m weer :D
Zit met een grote glimlach het filmpje te bekijken

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:52

Geweldig!!! <3

Ook zo makkelijk!! *D :D <3

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:11

WOUW!!!! die merrie bezorgt me ook keer op keer kippevel!
Wat mooi om haar te zien rennen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:11

Ik denk dat als ze haar eenmaal met pensioen hebben gestuurd er al snel achter komen dat dat voor Zenyatta niet de manier is. Ze geniet als ze rent, dat is voor iedereen te zien en als je haar stil zou zetten zou ze ongelukkig worden en wegkwijnen. Een paard met zoveel charisma moet je laten doen waar die gelukkig van wordt, ook al zitten daar risico's aan vast.

Maar wat dat betreft kan Zenyatta op het land als ze uit haar plaat gaat net zo goed een been breken.. of in een spijker stappen.. Risico's heb je altijd! Ik denk dat ze ook nog wel een 21ste race gaat lopen... (al zal er misschien wat tijd tussen gaan zitten)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:12

Melanie5 schreef:
Ik krijg nog steeds kippenvel van deze merrie. Als zij straks met pensioen gaat, zullen ze wel al gauw met veulens beginnen. Paar keer spoelen en we hebben een stel nieuwe Zenyattas.
Echt een wereld merrie.

Dat spoelen dat doen ze in de volbloed fokkerij niet. Ze insemineren zelfs niet. Tenminste dat was een paar jaar terug nog zo, uitsluitend "natuurlijke" dekkingen.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:17

Wat een wereldpaard <3 !

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:40

Echt supergaaf, je ziet zelden paarden waarbij het plezier er zo van af straalt! En wat hierboven ook wordt gezegd, ze lijkt zich zo bewust te zijn van het winnen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:48

Wauw wat een mooie wedstrijd, prachtig!!!

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:54

Zenyatte is the best of the best, een geweldig renpaard, het leuke is dat ze ook op 1 april is geboren net als ik.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:26

dit paard is zo geweldig.... kippevel krijg ik keer op keer van haar...
18 overwinningen...onverslagen....blijf me toch afvragen of hun t wel kunnen haar echt op t land zetten...die merrie heeft toch al laten zien dat ze dat niet wil en dat ze wil rennen....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:29

Maar wat ik me afvraag gaat ze wel met pensioen? Er staat dat ze bij 20 overwinningen als het beste paard met pensioen gaat, maar die 20 overwinningen blijven toch staan als ze er daarna verliest?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:36

JessicaD88 schreef:
Je hoeft dr niet aan te sporen, maar ik vind het sneu dat ze dr inhouden. Dat ze dr int begin inhouden snap ik, ze kan niet de hele race voorop en het is juist tactisch om dr pas bij de laatste bocht te laten gaan. Maar als je nog maar een klein stukje moet, en ze wil graag gaan, genieten en kijken, laat dr dan lekker rennen, en daan maakt het niet uit of je nou met een neuslengte of 6 paardlengstes wint, maar meer omdat Zenyatta meer plezier heeft met 6 paardlengstes verschil. Ben eerder bang dat ze op deze manier dr lol in het rennen verliest omdat ze zoals zij zeiden juist geniet van het vooruit sprinten en trots rondkijken.

Ik denk dat het doel is haar nog meer er op gebrand te krijgen vooruit te willen...en een stukje energie besparen. Gokje ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:44

Zenyatta...zucht <3 ...was al flieft op haar tijdens die docu op Animal Planet. Wat een toppertje! (nou ja, tje met 1.73 := )
En wat gaaf dat je zo een aankomende racelegende kunt meemaken! Zouden de mensen die vroeger Man O'War zagen lopen ook zo lyrisch geweest zijn?

Is het niet ook zo dat, als ze Zenyatta zouden laten gaan ipv inhouden, ze zover voorop komt dat ze daardoor in volgende wedstrijden erg veel extra gewicht moet dragen? Nog los van energiebesparen. Je ziet ze nog weleens voluit vertrekken en dan halverwege inzakken omdat het kwartje op is, al zou het me niets verbazen als een paard als Zenyatta dat gewoon aankan, desnoods op karakter...

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:02

gaat ze nog een keer tegen Rachel Alexandra racen?