Katja schreef:x_Marr schreef:Grappig toch dat mensen denken dat een hogere handhouding onvriendelijker is......... juist met een lage handhouding werk je in op de lagen, met een hogere meer in op de mondhoeken ipv. de lagen.
Ik heb geen moeite met een hogere handhouding maar een arm die zover naar achteren zit als die van hem kan alleen maar trekken en heeft helemaal geen gevoel meer met de mond. Zelfs als er weinig kracht op staat is de hand altijd hard als de arm zover naar achteren is.
Maar je kan niet even tijdens het corrigeren de teugels korter pakken omdat je dan contact verliest. Tenminste, dat begreep ik uit het andere topic waar Cassidy dit schreef:
Cassidy schreef:Gaat het nu om het feit dat hij een paard op deze manier corrigeert of gaat het nu om het feit dat hij tegen de Rollkur is, en jullie op de foto's de Rollkur MENEN te herkennen?
In mijn ogen is hij ergens anders mee bezig, en niet met de Rollkur. Ik heb verder geen verstand van klassieke dressuur, maar denk te herkennen waar hij mee bezig is, want dat doen we in de western ook. Wat ik denk waar hij mee bezig is? Paard leren wijken voor druk op het bit, met weerstand biedende hand, en een complete release daarna. Paard moet wel nageven, tot die tijd moet je druk houden, voor die tijd releasen (wat de beloning is) gaat niet werken. En als je timing goed is, krijg je daar hele lichte paarden van. Of je in een tijdsbestek van 25 minuten, want zolang duurde de demo, echter resultaten ziet bij een paard dat geleerd heeft te hangen en niet meer op een teugelhulp of beenhulp te reageren, betwijfel ik.