Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:20

DDW1190 schreef:
hoezo niet? desbetreffende fotograaf heeft der naam opgegeven, dus vind der aardig professioneel!

Ik bedoelde dat HIJ op de foto's er nu niet zo best uitspringt om het netjes te zeggen...dat een film wat meer laat zien..

Dat die vrouw haar naam bekend heeft gemaakt is zeker netjes...
Laatst bijgewerkt door SorpresaKyra op 05-08-10 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:22

Relaxed schreef:
Gut, bij de 1e foto's dacht ik dat het wel meeviel, maar later bleek dus van niet :( En dan die houding waarmee die erop zit.. Heeft imo niks meer met paardrijden te maken :n

Dat had ik ook. Ik vond het bij de eerste foto's nog wel meevallen maar dit valt echt niet mee :n

Dat het paard met de kin op de borst loopt vindt ik nog niet het ergste aangezien Friezen dat graag doen maar zijn handhouding is onacceptabel en de manier waarop hij op dat paard zit kan echt niet meer :n

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:22

Die fotografe klinkt aardig objectief, ook in het commentaar over het paard. Ik vind haar geen enkele factor in dit verhaal spelen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:25

Romyv schreef:
Ik heb zelf ook friezen en ik weet als geen ander dat ze nog wel eens overal door heen kunnen tanken!! Als ik de foto's zo zie, wilt hij dat het paard ontspant en zakt in de hoofdhalshouding. De grove foto's laten naar mijn idee zien dat hij gewoon flinke ruzie heeft met het paard, of zijn reactie juist is kan je zo niet beoordelen!! (persoonlijk vind ik het niet gepast en vriendelijk tonen..) Maar laten we eerlijk zijn, iedereen heeft wel eens zn paard op de rem getrokken als die overal doorheen loopt en jouw als ruiter negeerd (gewoon letterlijk even op zn plek zetten). Dit paard rolt op en doet zn mond open door deze grote druk maar dat is wat anders dan dat hij de bedoeling heeft om hem in de krul te trekken.

Ik snap alle berichten, goed is anders. Ik ga het niet goed praten want vind dit ook vreselijk om te zien, maar volgens mij krijgt het nu een geheel andere wending dan dat de werkelijkheid is hoor........

ik heb ook een fries en het klopt dat ze zich makkelijk oprollen of overal doorheen tanken maar dan nog vind ik dit niet kunnen. het begint al met zijn eigen houding die echt heel erg verkeerd is. hij kan niet eens rechtop zitten. nu wil ik niet zeggen dat ik zo geweldig kan rijden, maar meneer hier weet wel hoe t allemaal moet maar als puntje bij paaltje komt bakt ie er dus niks van. dit hoef ik bij mijn fries niet te flikken hoor dan doet ze echt niks meer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:28

wat een sukkel, die kan totaal niet paardrijden, wat een houding |(

het domste wat je kunt doen is een krachtmeting aangaan met je paard
mensen zijn slimmer en moeten hun hersens gebruiken en het paard zo trainen dat hij niet kan en wil vechten, dat is pas echt training

friezen zijn over het algemeen ook niet de slimste paarden en leren in kleine stapjes
echter wat ze ooit geleerd hebben vergeten ze niet gauw meer
als trainer moet je niet gaan vechten met al fout aangeleerde dingen maar het paard gewoon nieuwe juiste dingen bijbrengen

geerke

Re: Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:35

hij verzet zich tegen de hedendaagse dressuur...schrijft er zelfs boeken over......typisch een pot verwijt de ketel gevalletje.
Zo heb ik anky nog niet op een paard zien zitten...sukkel!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:39

Grappig toch dat mensen denken dat een hogere handhouding onvriendelijker is......... juist met een lage handhouding werk je in op de lagen, met een hogere meer in op de mondhoeken ipv. de lagen.

Ook een houding waarbij je wat meer voorover zit heeft een doel, paard krijgt meer ruimte om zijn rug te ontspannen. Verlicht zitten.
Helaas kan ik niet van foto's opmaken of hij verlicht zit of alleen naar voren zit.

Nu wetende dat het paard niet reageerd op teugeldruk of beenhulpen... tja dan is het toch wat logischer voor mij om zulke plaatjes te zien.
Geen idee of ik het zelf zo gedaan had, ik heb daar nog nooit mee te maken gehad en het lijkt mij een verdomd lastig probleem.

Oh en mensen, zijn boek wordt hier toch niet minder door :?
Idem aan Parelli, die methode wordt er toch ook niet opeens minder om naar wat hij laatst heeft laten zien...
Rare excuses altijd.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:41

spatter schreef:
friezen zijn over het algemeen ook niet de slimste paarden en leren in kleine stapjes

Dit vind ik echt een kansloze opmerking! Friezen leren absoluut niet minder snel dan andere paarden, geen idee waar je dat vandaan hebt! Echter is de bouw van het paard anders (andere hoofd/hals houding, kortere rug en lenderen en een duwend achterbeen ipv dragend) waardoor zij fysiek soms minder geschikt zijn voor bepaalde oefeningen.. Als dit paard nooit geleerd heeft om bv te ontspannen in de kaak en altijd weg kon lopen voor het werk, dan krijgt zelfs anky het niet in 2 min voor elkaar dat ti helemaal los in de bovelijn een correcte VWNW laat zien met een dragend achterbeen!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:42

Insider schreef:
De affaires die Anky en vele anderen hebben gehad is iedereen na een tijdje ook weer vergeten. Ohh ja en de P&P longe affaire met Angela en Coby spreekt ook niemand meer over. En dit zal ook wel weer over waaien. Heuschmann heeft hier vast van geleerd om zelf niet meer op een paard te stappen.

Mwah, uit ervaring weet ik dat zodra ik een nieuwstopic plaats over bijv Coby van Baalen, de foto's van zeepaardje-Power direct weer opgerakeld worden hoor. Dat is nog lang niet vergeten

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:42

Insider schreef:
Heuschmann kan helemaal niet paardrijden en zou ook niet op een paard moeten stappen wat in zijn clinic komt.

Heeft nochtans in Warendorf gezeten... http://www.gerdheuschmann.com/person.html

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:43

Romyv schreef:
spatter schreef:

Dit vind ik echt een kansloze opmerking! Friezen leren absoluut niet minder snel dan andere paarden, geen idee waar je dat vandaan hebt! Echter is de bouw van het paard anders (andere hoofd/hals houding, kortere rug en lenderen en een duwend achterbeen ipv dragend) waardoor zij fysiek soms minder geschikt zijn voor bepaalde oefeningen.. Als dit paard nooit geleerd heeft om bv te ontspannen in de kaak en altijd weg kon lopen voor het werk, dan krijgt zelfs anky het niet in 2 min voor elkaar dat ti helemaal los in de bovelijn een correcte VWNW laat zien met een dragend achterbeen!!!

Ik denk ook niet dat dat zijn doel was.

Als een Fries door je teugelhulpen heen loopt krijgt iedereen zo'n plaatje, meeste friezen krullen zich dan namelijk op door hun bouw.

Vindt trouwens de OP behoorlijk subjectief geschreven.. het lijkt de telegraaf wel. Ik dach dat nieuwsartikelen zo objectief mogelijk moesten worden gemaakt? Er worden hier je direct dingen aangepraat.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:45

x_Marr schreef:
Romyv schreef:

Ik denk ook niet dat dat zijn doel was.

Als een Fries door je teugelhulpen heen loopt krijgt iedereen zo'n plaatje, meeste friezen krullen zich dan namelijk op door hun bouw.

ja idd!!! Ik heb ook plaatjes waarbij mn paard met zn kin op zn borst loopt hoor, niet omdat ik hem in de krul wil trekken maar omdat ti daar lekker loopt naar zijn idee en ik hem er op dat moment niet uit kan rijden (omdat ti door mn been, hand en zit heen denderd!).. Daarom zei ik al eerder:

Ik denk dat dit naar geheel verkeerd geinterpreteerd wordt! Hij trekt hem niet in de krul, hij zet hem op zn ho!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:48

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik wat berichten moeten wijzigen/verwijderen omdat er foto's in stonden van deze clinic. Er staat een duidelijke waarschuwing op de site dat deze foto's niet gebruikt mogen worden zonder schriftelijke toestemming van de maker van de foto's.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:49

Wat een hoop getrek en gebeul in de mond. Wat mij dan ook opvalt is dat de man geen gewichtshulpen gebruikt want hij zit zelfs niet in zijn zadel. Hij hangt er boven alsof hij een drol in zijn broek heeft zitten... 8-) Hoe kan je dan een paard naar het bit drijven en aanleuning verkrijgen?

Niettemin kan ik zijn boek ook appreciëren, wat hij schrijft is correct, wat hij doet minder.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:49

Je kunt nog zo volgens het boekje willen rijden, in sommige gevallen is dat gewoon niet genoeg. Maar dat is juist gelijk het grote probleem:

Deze ruiters hebben enorm veel commentaar op anderen. Daarmee beweren ze indirect dat zij wel de kennis en kunde in huis hebben. Als het dan een keer niet klopt - het blijven mensen en levende dieren, dus dat kan altijd - dan raak je gelijk alle geloofwaardigheid kwijt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:51

x_Marr schreef:
Grappig toch dat mensen denken dat een hogere handhouding onvriendelijker is......... juist met een lage handhouding werk je in op de lagen, met een hogere meer in op de mondhoeken ipv. de lagen.
Ik heb geen moeite met een hogere handhouding maar een arm die zover naar achteren zit als die van hem kan alleen maar trekken en heeft helemaal geen gevoel meer met de mond. Zelfs als er weinig kracht op staat is de hand altijd hard als de arm zover naar achteren is.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:54

vancky2005 schreef:
Wat een hoop getrek en gebeul in de mond. Wat mij dan ook opvalt is dat de man geen gewichtshulpen gebruikt want hij zit zelfs niet in zijn zadel. Hij hangt er boven alsof hij een drol in zijn broek heeft zitten... 8-) Hoe kan je dan een paard naar het bit drijven en aanleuning verkrijgen?

Niettemin kan ik zijn boek ook appreciëren, wat hij schrijft is correct, wat hij doet minder.

Dit doet hij met een reden, dat heet de "remontezit" en dit wordt nog wel al eens gebruikt (ook door bijvoorbeeld Anja Beran) om verreden paarden te corrigeren omdat je zo de rug minimaal belast.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:56

Annemeik schreef:
Had hij gewoon net zijn teugels korter moeten pakken. Maar als je van lang/laag komt, heb je daar soms niet de tijd voor.

Paarden zijn flikkers, als je ze altijd lekker lang over de rug rijd, zullen ze steeds iets minder gaan doen, vooral als je een ruiter bent die het voor de lol doet, en niet als je werk. Een ruiter die dat herkend kan het meteen aanpakken.

Als jij druk pakt, en het paard trekt terug, moet je dan meteen loslaten? Ik doe dat niet, anders wint hij steeds weer. Dan moet je soms ook een keer doorpakken. En als je naar de tijd kijkt die bij de foto's staat, dan zie je dat dit binnen een tijdsspan van: 29 seconden is...

Kom zeg, ik ken weinig paarden die als ze hun kop er op hebben, binnen 29 seconden volledig en algeheel overgeven.

cowboys of -girls moeten altijd trekken 8-)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:57

Katja schreef:
x_Marr schreef:
Ik heb geen moeite met een hogere handhouding maar een arm die zover naar achteren zit als die van hem kan alleen maar trekken en heeft helemaal geen gevoel meer met de mond. Zelfs als er weinig kracht op staat is de hand altijd hard als de arm zover naar achteren is.

Precies.
En hij heeft geen correcte teugelvoering.
En is zo dus altijd sterker. Dan dat je teugels tussen je pink en ringvinger liggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:59

Katja schreef:
x_Marr schreef:

Maar je kan niet even tijdens het corrigeren de teugels korter pakken omdat je dan contact verliest. Tenminste, dat begreep ik uit het andere topic waar Cassidy dit schreef:

Cassidy schreef:
Gaat het nu om het feit dat hij een paard op deze manier corrigeert of gaat het nu om het feit dat hij tegen de Rollkur is, en jullie op de foto's de Rollkur MENEN te herkennen?

In mijn ogen is hij ergens anders mee bezig, en niet met de Rollkur. Ik heb verder geen verstand van klassieke dressuur, maar denk te herkennen waar hij mee bezig is, want dat doen we in de western ook. Wat ik denk waar hij mee bezig is? Paard leren wijken voor druk op het bit, met weerstand biedende hand, en een complete release daarna. Paard moet wel nageven, tot die tijd moet je druk houden, voor die tijd releasen (wat de beloning is) gaat niet werken. En als je timing goed is, krijg je daar hele lichte paarden van. Of je in een tijdsbestek van 25 minuten, want zolang duurde de demo, echter resultaten ziet bij een paard dat geleerd heeft te hangen en niet meer op een teugelhulp of beenhulp te reageren, betwijfel ik.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:00

Leonora schreef:
cowboys of -girls moeten altijd trekken 8-)

Die snap ik niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:03

Haha, geweldig die foto's die op de rug genomen zijn met die mooie grote plakaat op zijn rug als hij het net zelf ook doet!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:04

x_Marr schreef:
Katja schreef:

Maar je kan niet even tijdens het corrigeren de teugels korter pakken omdat je dan contact verliest.
Teugel korter pakken zonder contact te verliezen kan prima en naar mijn mening is contact verliezen nog altijd beter dan dit.
Op deze manier heb je als ruiter veel te weinig gevoel in je hand en dat heeft als gevolg dat je totaal niet voelt wanneer je weer los moet laten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:05

Huh, dus als een paard aan jou trekt, los je dat op door zelf te trekken?

Goed, ik heb ander leren paardrijden geloof ik.

Dan mag dit 30 seconde zijn, maar ik kan je vertellen dat deze beste man op de grond lag na 30 seconde op mijn paard.. Wat een ontzettend brave fries is dit zeg.

Nee, wanneer we gaan rijden met kracht, ruzie of allerlei gekke handhoudingen en het bit haast door de mond.. Wat voor reden dan ook, dan ben je echt niet goed bezig..
Dat heeft helemaal niets meer met paardrijden te maken. :n

Zie vooral eens foto 11, daar gaat het puur op kracht met de reactie daaronder.. Wat een braaf paard zeg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:08

Katja, wat ik begrepen het uit die tekst is heel je correctie verloren als je het contact verliest.

Nessah: het is ook niet mijn manier maar als er LDR wordt gereden wordt er altijd gezegd: er zijn meerdere wegen naar Rome. Aangezien Cassidy zegt dat dit in de westernsport ook wel wordt gedaan is het dus iets wat vaker wordt gedaan en bestaat het dus, het is dus ook een pad naar Rome ;)
Paard loopt voor zover ik van de foto's kan zien maar 2 sec. met de kin op de borst, geen 30.