Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:28

Ik word hier ook niet echt blij van..
Naast alle genoemde argumenten: de werkelijkheid is dat je niet alles kunt redden...ergens moet je dus keuzes maken. De streep zou wat mij betreft hier mogen worden getrokken: het heeft klauwen vol geld gekost, het paard heeft geen normale veulentijd gehad, je kunt een paard niet uitleggen dat dit nog altijd beter is dan er helemaal niet meer zijn en ik moet nog zien of dit beest het uiteindelijk redt. De kans op vroegtijdige slijtage lijkt me in ieder geval heel reëel.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:30

[ .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:31

Tja, Het zal wel een mooi studieobject zijn geweest. Of je het veulen er blij mee maakt. Ik denk van niet. Lijkt mij geen paardwaardig bestaan. Ik had afcheid van het beestje genomen. Houden van is ook loslaten.

Anoniem

zandvangers schreef:
hier nog een filmpje gevonden van vitelle , hier is op het einde goed te zien hoe ze loopt en rent .
nu schijnt het nog beter te gaan dan dit filmpje , maar toch had ook ik haar denk ik in laten slapen .
ik denk dat er ook wel veel risicos aan de operatie hebben gezeten ik bedoel een ruggenmerg operatie pffff dat klinkt rot .
en ook de revalidatie en alle onkosten waren me het niet waard geweest , sorry .
ik heb veel voor een paard over maar dit gaat mij denk ik te ver .
http://www.hippotv.tv/video-beschrijvin ... eulen-slot

Ahhhhhh als ik hem zo rond zie huppelen rond de 6 minuten denk ik dat het misschien toch wel de moeite is, kiek m goan!! :D Echt heel aandoenlijk!

gretoes

ik vind het ontzettend kanp wat ze allemaal voor elkaar hebben gekregen bij dit veulen, ik denk dat dit voor de toekomst erg goed is, qua onderzoeken en wetenschap.
of wij er nou wel of niet voor zouden kiezen maakt volgens mij niet zo veel uit, de eigenaren van dit diertje hebben er wel voor gekozen, en ik denk dat als de veearts er geen heil in zag het ook niet had gedaan.
petje af voor de eigenaar en de artsen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:32

Enerzijds super dat dit veulen weer heeft leren lopen, anderzijds vraag ik me idd af wat de toegevoegde waarde is. Imo moet een beest een beest kunnen zijn, kan dat niet, maak je dr een eind aan. Weet ook niet zo goed wat ik hiervan moet vinden..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:33

Jammer dat paarden tegenwoordig zo 'vermenselijkt' worden. Dat je een mens met een handicap probeert zo goed mogelijk te helpen, à la, maar voor een paard denk ik dat euthanasie idd de eerlijkste keuze was geweest.
Het geeft wel weer een hoop kennis bij klinieken, maar ik denk dat het paard hier wel een beetje de 'dupe' is van het experiment.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:35

Horseware schreef:
Citaat:
afmaken is makkelijk
>;)
Wel eens die beslissing moeten nemen?

ja hoor, al meerdere keren, en dan niet alleen bij paarden,,maar ook honden ,katten en noem het maar op
:j
is denk ik puur een kwestie van geld hoor dit soort zaken.
zit je heel ruim in je geld dan is het veel makkelijker om te zeggen of je nog iets wilt proberen met een dier.
heb je er geen geld voor dan word een beslissing al heel anders

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:40

En als dit nou je kind was geweest? had je dan ook gezegt: geef hem maar een spuitje?
Dan had je ook alles uit de kast gehaald om je baby zo goed mogelijk te leren lopen, dan maar een boggel op de rug, misschien kan daar zelfs later nog wat aan gedaan worden..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:40

Jibbel schreef:
Jammer dat paarden tegenwoordig zo 'vermenselijkt' worden. Dat je een mens met een handicap probeert zo goed mogelijk te helpen, à la, maar voor een paard denk ik dat euthanasie idd de eerlijkste keuze was geweest.
Het geeft wel weer een hoop kennis bij klinieken, maar ik denk dat het paard hier wel een beetje de 'dupe' is van het experiment.

Daar sla je de spijker op de kop :Y)

Dit is voor mij een typisch voorbeeld van mensen met paarden ipv paardenmensen :o

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:41

Janedieene schreef:
En als dit nou je kind was geweest? had je dan ook gezegt: geef hem maar een spuitje?
Dan had je ook alles uit de kast gehaald om je baby zo goed mogelijk te leren lopen, dan maar een boggel op de rug, misschien kan daar zelfs later nog wat aan gedaan worden..

Nogmaals een mens is een mens en een dier is een dier

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:42

mijn pony is anders wel mijn kind hoor! :D :P

kaatje77

Re: Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:43

Mijn paarden zijn ook mijn kinderen hoor, daar verandert niks aan, maar JIJ kunt over je dier beslissen. ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:43

Wij zijn ook dieren.. en dan nog. Als jij die keuze had moeten maken? Enig idee hoe jij je had gevoeld, als niemand jou een kans had gegeven om te overleven?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:45

Nee, in dit geval vind ik afmaken de beste oplossing :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:47

Een dier dat zo gebouwd is dat ie slapend kan staan moet je imo niet het eerste jaar van zn leven op moeten hijsen.. Fantastisch dat ze nu kan lopen hoor, maar ik denk dat ik een andere keuze had gemaakt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:48

zandvangers schreef:
hier nog een filmpje gevonden van vitelle , hier is op het einde goed te zien hoe ze loopt en rent .
nu schijnt het nog beter te gaan dan dit filmpje , maar toch had ook ik haar denk ik in laten slapen .
ik denk dat er ook wel veel risicos aan de operatie hebben gezeten ik bedoel een ruggenmerg operatie pffff dat klinkt rot .
en ook de revalidatie en alle onkosten waren me het niet waard geweest , sorry .
ik heb veel voor een paard over maar dit gaat mij denk ik te ver .

http://www.hippotv.tv/video-beschrijvin ... eulen-slot

Zeer interessant filmpje :j

Word veel uitgelegd en je ziet haar stappen, draven en zelfs een galopje doen.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:48

wat prachtig dat filmpje hoe die springt door de bak. Helemaal blij volgens mij. en een lintje voor de eigenaren. Ben het helemaal eens met ellebel. Ik heb ook diverse paarden weg moeten brengen, en andere dieren ook, maar met paarden is het inderdaad een geldkwestie. Ik heb geld voor 1 paard, en daar wil ik op kunnen rijden, dat is waarom ik hem heb. Gaat dat niet meer moet ik helaas totaal tegen mijn gevoel in het paard weg brengen omdat ik er maar 1 kan betalen. Dez emensen hebben een andere beslissing genomen.....chapeau!! Paard heeft het niet leuk gehad, maar die tijd is voorbij. N kan ze lekker in de wei staan en genieten van een heerlijk ruiterloos bestaan. Vraag me af of paarden het wel leuk vinden als wij ze iedere dag berijden, maar dat is weer eeen hele andere discussie!@!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:49

Makkelijk om te roepen dat je zelf nooit zoiets had gedaan. Op het moment dat je ervoor kiest de medische molen in te gaan en de DA zegt het te willen proberen denk ik dat de meesten toch proberen zo'n beestje te redden. En als je eenmaal begint moet je het proces ook afmaken vind ik. Verder hebben de eigenaren tot 2x toe het beestje in willen laten slapen maar leefde het toch weer op. Dan verleg je je grenzen. En het resultaat mag er toch best wel zijn vind ik.
Dus ik vind het wat ondoordacht dit te veroordelen.
Ik vind juist dat er wat al te vaak snel ingeslapen wordt.

Buiten dit denk ik dat dit een heel leerzaam iets is geweest voor de dierenartsen die dit dier behandelen. En wat hiervan geleerd is kan weer gebruikt wordt voor een volgend dier. En wie weet heeft dan 1 van ons deze kennis en hulp hard nodig!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:53

Nee met mijn gezonde verstand had ik de keuze niet gemaakt......
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 04-08-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:55

Tja en dan nog naast de waarde voor het veulen zelf komt natuurlijk de vraag in hoeverre het niet heel belangrijk is om ervan te leren. Door dit soort dieren kunnen we misschien over een aantal jaar verlamde veulens heel makkelijk weer op de been helpen en een volwaardig leven geven.. Zou dat het niet waard zijn? Vooruitgang krijg je enkel door te proberen en te leren..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:07

Precies @Troi, dat vind ik ook, hoe naar het misschien ook geweest is voor het beestje, er is toch weer van geleerd.

@Kaatje77: je gezonde verstand wrs niet, maar je gevoel?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:09

Mooi dat het kan voor de wetenschap maar wat moet dat beestje al hebben afgezien zeg. Ik vraag me ook af of dat paardje nu een normaal leven heeft ook al komt die zelfstandig overeind en kan hij lopen. Waarschijnlijk zal hij nog wel meer beperkingen hebben. Het is inderdaad zo dat je bij mensen wel doorgaat tot het eind dat moet zelfs. Maar bij dieren heb je de keus om er eerder een eind aan te maken. Als je zo kan besparen dat een dier een ellendig leven heeft vind ik dat je die keus moet maken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:09

Vala schreef:
Precies @Troi, dat vind ik ook, hoe naar het misschien ook geweest is voor het beestje, er is toch weer van geleerd.

@Kaatje77: je gezonde verstand wrs niet, maar je gevoel?

Nee, mijn gevoel ook niet :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:20

Rinoa schreef:
Ga verder niet inhoudelijk in op dit topic, iedereen gooit weer met (voor)oordelen terwijl ze het veulen en het verhaal erbij nooit meegekregen hebben en ik verder ook weinig van dit paard weet omdat ik dus een andere richting doe.
sja, maar als ik het proces lees en het veulen zo zie, dan hoef ik het verhaal niet te weten
ik ben van mening dat e een dier niet een dergelijke lijdensweg aandoet en het een leven met een naar alle waarschijnlijkheid voor het leven misvormd lichaam (soieso rug)
de vergeliking mens en dier die ik hier in het topic ook vershillende keren naar voren zie komen vind ik ook nergens op slaan , een mens is een mens , een paard is een paard .
persoonlijk had ik het beestje laten gaan toen ze verlamd raakte
voor de wetenschap is het een nu een leuk onderzoek geweest ,maar het paard heeft al een jaar van gesleutel achter de rug waarvan je niets kunt uitleggen aan het dier ...
liefhebben is loslaten