Partij voor de Dieren hekelt de paardenmarkt van Loenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:41

@asyaa ik weet heel goed hoe de paardenhandel in elkaar steekt heb zelf ook op een dressuurstal gelopen, vandaar dat ik nog meer ben gaan nadenken!!!hihi..maar dat terzijde..het gaat mij erom dat ik niet begrijp dat mensen er zo makkelijk afstand van kunnen doen als het dier niet meer aan de eisen voldoet of om welke redenen dan ook. Ik zeg toch niet dat elk dier wat verkocht word het slecht heeft bij een andere eigenaar sommige dieren krijgen het alleen maar beter, dat heb ik ook nergens geschreven dat dat niet zo is.

Het ging over de paardenmarkten en vind het niet nodig om daar de dieren zo te verkopen..klaar.
Laatst bijgewerkt door SorpresaKyra op 04-08-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:44

SorpresaKyra schreef:
@ Adil18 of dat kortzichtig is..tja dat kan..dat niet iedereen met int.net overweg kan dat is zo..maar ze kunnen dus vragen of iemand dat dus wilt doen zoals je nu zelf zegt..om er dan gelijk mee naar de markt te sjouwe vind ik niet nodig...dat je het prima vind dat als ze eten en drinken hebben en niet in de volle zon, dat mag je natuurlijk vinden..maar ik vind het respect voor de paarden ver te zoeken bij zulke markten..dat bedoel ik ermee..of dat kortzichtig is..prima.

Ieder zijn ding..

Het gaat er helemaal niet om of het 'je ding" is of niet, er is een categorie paarden die via internet niet verkopen. Zet jij maar een versleten manegepaard of fokmerrie op internet, zullen we wedden hoeveel reacties je krijgt?
Wees blij dat deze dieren uberhaupt nog een nieuwe plek kunnen vinden via de markt!

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:56

@horseyfries ik zet geen van mijn paarden op internet want of ze versleten zijn of wat, ik zorg voor ze tot hun dood. Mijn liefde voor dieren :Y) gaat geloof ik net iets te ver voor deze discussie..

Ik ben altijd blij als een dier weer goede plek krijgt..zeker wel..maar sommige mensen willen er altijd te graag en snel vanaf en zoeken dan de makkelijkste weg en dat is wat ik probeer te zeggen.

Gelukkig heeft iedereen een andere mening anders zou bokt wel erg saai worden.. :D
Laatst bijgewerkt door SorpresaKyra op 04-08-10 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re: Partij voor de Dieren hekelt de paardenmarkt van Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:02

Nee, het enige wat jou ontbreekt is het inzicht dat er andere mensen zijn op deze wereld die het anders doen en daarmee inzien dat er behoefte is aan zoiets als een paardenmarkt omdat diezelfde arme paarden anders helemaal niet verzorgd worden en afgedankt worden.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:12

Hoho, heb ik iemand persoonlijk aangevallen, nee toch..we houden het wel vriendelijk hoop ik..ik gaf mijn mening over hoe ik over paardenmarkten denk..en val niemand aan..

Dat paarden een goede plek vinden is alleen maar goed..dat ben ik helemaal met je eens..

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:23

vroeger had je indd al paaden markten maar toen bestond zoiets als marktplaats nog niet de meesten paarden worden er sochtend om half 5 neergzet zonder water en drinken!! indd cavias en konijnen zonder voer en drinken en constand opgetild worden dat is stress vol voor een knaagdier!! wat betrefd de veulens aan mamas buik is onmenselijk zon beesie moet bewegen en kunnen liggen slapen dat hebben ze hard nodig! en stro touw halsters enoz kortom verbieden die handel want zo gaan ze er mee om!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:24

ik heb niks hierboven gelezen dus val niemand aan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:34

SorpresaKyra schreef:
@horseyfries ik zet geen van mijn paarden op internet want of ze versleten zijn of wat, ik zorg voor ze tot hun dood. Mijn liefde voor dieren :Y) gaat geloof ik net iets te ver voor deze discussie..

Ik ben altijd blij als een dier weer goede plek krijgt..zeker wel..maar sommige mensen willen er altijd te graag en snel vanaf en zoeken dan de makkelijkste weg en dat is wat ik probeer te zeggen.

de meeste mensen die op een markt hun paarden staan te verkopen zijn handelaars , manegehouders , ponyfokkers,
etc etc , dat zijn geen particulieren die hun dier beu zijn...dus jouw verhaal gaat niet op voor de markt

er staan wel particulieren , maar die zijn vaak op 1 hand te tellen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:36

Waar denk jij dat die paarden vandaan komen Sonja? ;)

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:52

Je kunt toch niet verwachten dat iedereen tot de dood (van zn paard) voor zn paard blijft zorgen?

Dat zou betekenen dat iemand die net 1 paard kan onderhouden, en inderdaad niet aan de verwachtingen voldoet om wat voor onzinnige reden dan ook, of er aan is ontgroeid, daar de rest van zn leven aan vast zit.

Dan kun je dat dier toch beter bij iemand zetten die er nog wel plezier in heeft om voor een paard te zorgen.

(Al zouden sommige mensen er misschien gewoon langer overna moeten denken bij de aanschaf)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:14

ik weet heel goed waar die paarden vandaan komen Horseyfries, ik been geen naief pennymeisje, ik ben inmiddels dertig en heb op heel wat verschillende fokkerijen, handelsstallen etc etc etc rondgelopen en geklust
geloof me, ik weet dat echt wel, maar feit wil nu eenmaal dat zolang dit segment paarden gevraagd word, dit soort handel bestaat
vind het alleen altijd jammer als er met weinig echt goede achtergrond info stellingen gespuid worden :)
dit bedoel ik trouwens niet als anval, absoluut niet
maar het is gewoon niet zo simpel als gezegd word

en zolang de mensheid dieren maar fijn blijft vermeerderen zodat er een belachelijk groot overschot aan paarden en pony's is, zal de markt gewoon aanwezig blijven, of in ieder geval de vraag naar die markt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:26

Waarom zeg je dan tegen mij dat mijn verhaal niet opgaat voor de markt omdat het handelaren zijn en geen particulieren als je wel weet dat diezelfde handelaren vaak de paarden opkopen die snel bij particulieren moeten vertrekken door bijv. geldproblemen, scheiding of andere ellende?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:52

Het blijft wat allemaal.. :D

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:14

De regering kan het trouwens makkelijk verminderen, maken ze gewoon zo belagelijk veel regels dat geen hond meer zin heeft om daar heen te gaan, net als bij de veemarkten.

Maar ik dacht dat de paarden markten zoiezo niet meer waren wat het geweest was.

Ik zou zoiezo nooit een paard daar kopen, hooguit uit meedeleide, maar dan is het end zoek.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:40

Horseyfries schreef:
Citaat:
Het gaat er helemaal niet om of het 'je ding" is of niet, er is een categorie paarden die via internet niet verkopen. Zet jij maar een versleten manegepaard of fokmerrie op internet, zullen we wedden hoeveel reacties je krijgt?
Wees blij dat deze dieren uberhaupt nog een nieuwe plek kunnen vinden via de markt!

Zou je niet denken dat deze versleten dieren beter af zijn als ze rechtstreeks van hun vertrouwde huis naar het slachthuis gaan in plaats van te gaan zwerven van handelaar, naar handelaar.
Deze dieren krijgen geen goed thuis via de markt, maar een slepend en ellendig uitstel van executie, dat hebben ze niet verdiend en is ook niet nodig.

Standaard controle van een dierenarts van AID en de bevoegdheid om een versleten, gewond of kreupel paard in beslag te nemen en verbeurd te verklaren kan de excessen eruit halen. Deze controles zullen uiteindelijk ook preventief werken.
Een "goede" handelaar heeft voldoende contacten om slechte paarden rechtstreeks naar het slachthuis te brengen, dat hoeft niet via de markt.

Gezonde paarden mogen wat mij betreft best op een paardenmarkt worden aangeboden zolang er voer en water en beschutting is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:46

Ik ken een heleboel paarden die via de markt nog een prima thuis hebben gevonden, ik denk niet dat die paarden zo blij zouden zijn met jouw oplossing.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:47

Sonja_vR schreef:
en zolang de mensheid dieren maar fijn blijft vermeerderen zodat er een belachelijk groot overschot aan paarden en pony's is, zal de markt gewoon aanwezig blijven, of in ieder geval de vraag naar die markt

En blijven er dus betaalbare recreatie paarden/pony's over voor de "gewone" ruiters onder ons.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:19

De paarden waar ik het over heb zijn zieke dieren die amper op hun benen kunnen staan en dus ook niet gebaat zijn bij een nieuw thuis.
Helaas heb ik daar verschillende van aangetroffen op de markt in Wenum Wiesel 2009.
Natuurlijk is het mooi als een paard van de markt naar een goed nieuw thuis gaat, maar er is een groep paarden die niemand wil en die zijn beter af op de eeuwige groene weiden.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:56

tiwi1969 schreef:
De paarden waar ik het over heb zijn zieke dieren die amper op hun benen kunnen staan en dus ook niet gebaat zijn bij een nieuw thuis.
Helaas heb ik daar verschillende van aangetroffen op de markt in Wenum Wiesel 2009.
Natuurlijk is het mooi als een paard van de markt naar een goed nieuw thuis gaat, maar er is een groep paarden die niemand wil en die zijn beter af op de eeuwige groene weiden.

En dat vind ik zo jammer aan een paardenmarkt, want deze dieren zijn op 1 hand te tellen, maar toch heeft iedereen het over deze beestjes. Inderdaad ze horen daar niet thuis, maar denk je dat de mensen waar ze van zijn, thuis beter er voor zorgen? Nee en dan kunnen ze toch maar beter gekocht worden door een slager om ze uit hun lijden te verlossen. er loopt altijd een DA rond en als het echt te erg is mogen ze niet op de markt blijven staan.
Tel nu eens de dieren die er wel goed uit zien..

Ik heb niks tegen paardenmarkten, sterker nog ik neem mijn 100% gezonde pony van 7 jaar oud a.s. maandag mee naar de markt in Bemmel. Ik zeg er wel bij dat ik hem blijf vast houden en niet tussen vreemde paarden en pony's zet. En als hij om 10 uur niet verkocht is gaan we weer gezellig samen naar huis.