Hunter Douglas Zan Tropez overleden aan zware koliekaanval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hunter Douglas Zan Tropez overleden aan zware koliekaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:44

Als hooileverancier moet je dat niet leveren punt. Zeker als je weet dat het op bepaalde stallen gelijk gebruikt gaat worden. Een megafout van de leverancier als je het mij vraagt.
Het zou bij mij dan ook einde samenwerking betekenen.
Ik zou het risico geen tweede keer willen nemen.

Ook een enorme fout van het stalpersoneel hoor, moet je toch kunnen zien en ruiken. Maar ja, als het al jaren zo gaat, dan verslapt de aandacht misschien op dat punt.
Met een dood dier als gevolg.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:45

Spijtig, het is het een prachtig paard!
En hij was nog zoo jong!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:06

Wat doodzonde zeg, dat was echt een heel fijn dier!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:22

Wat een vreselijk triest nieuws.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:30

Erg jammer van zo'n talent vol paard en veeel te jong, maar dit kan iedereen overkomen. En zoals meerdere zeggen de schuld geven aan iemand heeft geen nut. Je krijgt je paard niet terug.

En mijn pony's krijgen altijd vers hooi en hebben er nooit last van. Alleen even de eerste paar dagen dunne mest maar dan is het ook zo over. Gewoon even wennen en klaar.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:46

Likemaaike schreef:
Dat is niet normaal maar ook van die hooileverancier je moet het langer laten drogen.

Zonde van zo'n paardje, sterkte voor de mensen die met hem mochten werken!

Gekijk even een vraag; hoe lang moet hooi dan drogen, wil het veilig gevoerd kunnen worden? Ik vind 3 weken namelijk best lang klinken

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:49

Wat verschrikkelijk jammer..
Nog maar zes jaar oud..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:53

Juut schreef:
Likemaaike schreef:
Dat is niet normaal maar ook van die hooileverancier je moet het langer laten drogen.

Gekijk even een vraag; hoe lang moet hooi dan drogen, wil het veilig gevoerd kunnen worden? Ik vind 3 weken namelijk best lang klinken

Het is in dit topic al een keer genoemd maar dat is 6 tot 8 weken.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:12

Heel sneu dat dit moest gebeuren, maar helaas kan het ook met gewoon hooi gebeuren. Ik spreek het niet goed, want te vers hooi is gewoon een risico, bij 50 paarden gaat het goed en net bij die ene niet.
Heel sneu, heel veel sterkte.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:23

Wat ontzettend zonde zeg, wat een verlies!! Heel veel sterkte voor Tineke, Imke en alle betrokkenen.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:51

Triest... sterkte! Tineke gaf met hem nog een clinic waar ik bij was.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:12

he wat afschuwelijk voor ruiter en paard!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:54

Zonde van zo'n talentvol jong paard, sterkte voor diegene die dicht bij hem stonden.

Zo zie je maar weer het kan zo gebeurt zijn, hoe voorzichtig je altijd ook bent.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:05

Suzanne F. schreef:
Is de tijd dat het hooi moet liggen geen 6 weken? Ik weet het niet zeker meer.

Ja voor koeien is 6 weken normaal. Een paard is geen koe dat wordt heel vaak vergeten. Het gaat dus ook vaak goed maar pas als het fout gaat worden mensen wakker helaas. Een half jaar laten liggen voor een paard en dan moet het hooi ook nog 4 á 5 dagen op het land hebben liggen drogen. Dat is paardenhooi. Temperatuur doet er niet toe al is het 45 graden. Er zit vocht in gras en dat duurt voor het gras besterft. Dus 20 graden of 45 graden maakt niet uit uitendelijk kun je het een halve dag eerder in persen als het zo warm is geweest tenzij het vaak genoeg geschud is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:21

Ik heb altijd begrepen dat hooi 6 tot 8 weken moet liggen omdat er na het hooien er een soort gistingsproces ontstaat.
Dat proces heeft die tijd nodig en is dus slecht voor de paarden.
Als je dus de ruimte hebt om het zelf op te slaan, kun je het beter zelf die periode laten rusten om zeker te zijn.
maar als je dat niet hebt dan zul je dus uit moeten kunnen gaan van de info van de leverancier. Dat is eigenlijk ook het geval met st. jacobskruid, ik vraag het altijd maar je moet de leverancier op zijn woord geloven.
"mijn" boer levert ook aan de koninklijke stallen en daar moet ie altijd een verklaring tekenenen en is dan bij problemen makkelijker aansprakelijk te houden.

En als je al 25 jaar zaken doet met elkaar dan kun je ervan uit gaan dat hij weet wat ie wel of niet kan/mag leveren. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan, wat zal die man zich ook rot voelen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:57

Insider schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja voor koeien is 6 weken normaal. Een paard is geen koe dat wordt heel vaak vergeten. Het gaat dus ook vaak goed maar pas als het fout gaat worden mensen wakker helaas. Een half jaar laten liggen voor een paard en dan moet het hooi ook nog 4 á 5 dagen op het land hebben liggen drogen. Dat is paardenhooi. Temperatuur doet er niet toe al is het 45 graden. Er zit vocht in gras en dat duurt voor het gras besterft. Dus 20 graden of 45 graden maakt niet uit uitendelijk kun je het een halve dag eerder in persen als het zo warm is geweest tenzij het vaak genoeg geschud is.

tegenwoordig blijft het hooi geen 4 a 5 dagen liggen wat ik zie. meestal 's morgens maaien, 's avonds een keer schudden en volgende dag nog een keer schudden en dan in rijen en dan 's avond in balen of in kuilen zo gaat het tegenwoordig voor zowel koeien en paarden. Er zijn wel mensen die het langer laten liggen maar veel niet meer zo snel mogelijk er af en ik baal. Zo gaat het bij mij in de omgeving

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:58

Er zit wel een verschil tussen hooi en voordroog. Hooi kan vrijwel direct gevoerd worden, voordroog moet 6 weken in de pak zitten.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:01

Wat afschuwelijk voor hun zeg.. Sterkte ermee :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:03

Lilliputter schreef:
Er zit wel een verschil tussen hooi en voordroog. Hooi kan vrijwel direct gevoerd worden, voordroog moet 6 weken in de pak zitten.

Dat klopt qua hooi echt niet. http://www.bokt.nl/wiki/Hooi
Van voordroog heb ik geen verstand.

Sugar_glider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:19

Vreselijk... maar aan de andere kant: dat ruik en zie je toch als het hooi te jong is??

Je kunt overduidelijk verschil zien met oud en nieuw hooi.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:13

Ziolette schreef:
Suzanne F. schreef:

Idd 6 tot 8 weken besterven voor je het kan geven.

gaat het hier om echt hooi of om voordroog? dus verpakt in plastiek. Heb nog nooit gehoord dat je hooibalen 6 weken moet laten rusten. Heb zelf gehooid dit jaar. Een deel is als voordroog verwerkt, de rest in echte hooibalen. Nog nooit hierdoor koliek gekregen. van nat, lang gras wel koliek aanvallen of van een pak voordroog die natter was dan de rest van de partij een keertje maar van echt hooi nog nooit. Daar ik in de zomer geen voordroog geef (gewoon het feit dat die snel bederven als het warm is. Kan ze nl niet snel genoeg verwerken in het warme weer) maar gewoon hooi kan ik geen 6 of 8 weken wachten om mijn paarden te voederen. Ik geef liever vers hooi dan dat ik er moet aankopen van het jaar ervoor en waar er al veel stof in zit.

Sugar_glider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:14

Sommige paarden zijn nu eenmaal gevoeliger voor eiwitten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:18

Juut schreef:
Likemaaike schreef:

Je kan hooi ook geen 3 weken laten liggen op het land. verlies van kwaliteit, het bleekt veel te veel uit, risico van natregenen is te groot waar door het zwart wordt en niet meer gegeven kan worden omdat het dus begint te beschimmelen. Bij veel wind en zon en 2x per dag keren kan je hooi na 5 à 6 dagen al in balen laten persen. Nog een dag of 2 ze open op de hooizolder leggen voor het laten uitzweten en makkelijk controleren of ze toch niet warm krijgen. Daarna kan je ze op elkaar stapelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:23

Je moet het geen 3 (of 6-8)weken op het land laten liggen maar gebaald in de schuur.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:29

Wij hebben zelf ene boerderij en laten ons hooi idd minstens 2 maanden in de schuur staan, voordat het aan de paarden wordt gevoerd. Ook leveren we hooi op een andere stal en melden, wanneer het gemaaid is. Zij hadden toch geprobeerd al iets te voeren, omdat ze niets anders meer hadden...en 2 paarden met lichte koliek....de een is er gevoeliger voor als de ander, maar het is gewoon erg link.
Wie hier fout is...? Misschien heeft de leverancier het wel vermeld, misschien niet...misschien heeft het stalpersoneel het verkeerde hooi gebruikt/gevoerd.....who knows? Het is in ieder geval erg sneu dat ze dit paard verloren hebben.