Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:13

Vienna2007 schreef:
Je leest niet. Heb maar meteen mijn instructeur gebeld, die moest vanmiddag starten en is ook al wat ouder.. Nouja.. jaartje of 40.. Krijg geen gehoor, maar hij zal het wel niet zijn.

Dit was gisteren tussen 15.00-16.00u. Dus het zal jou instructeur niet zijn geweest.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:15

Rambogirl schreef:
Zoals er al staat is het een traditie, dus hadden ze best voorbereid mogen zijn.
En dan nog, hoe vaak ik niet in het bos rijdt, bij rijen en een paar straaljagers overkomen... Die dingen maken herrie maar t is machtig mooi en zeker als het een eerbetoon betreft, vind ik dat de mensen niet moeten zeiken. Als ze niet kunnen rijden moeten ze ook niet op wedstrijd gaan.

Wat een domme reacties lees ik hier zeg, ongelooflijk.

Jij traint dus dagelijks, terwijl je vader een paar rondjes in zijn straaljager boven de bak vliegt? Fijn dat jullie die gelegenheden hebben zeg, mag ik een keertje bij jou komen rijden?

Ik moet er niet aan denken dat ik daar gereden had met 1 van mijn paarden. Als die van mij in paniek raakt, raakt hij ook goed in paniek.... Het zijn VLUCHT dieren, niks overdrijven, ze hadden van te voren wel even ingelicht kunnen worden. Den Goubergh is een hele grote club, en iedereen uit de buurt kent die manege!

God, ik wil niet weten hoe fout het echt had kunnen lopen, paarden die in paniek tegen elkaar opklappen, ruiters die eraf vallen, en overtrapt worden...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:16

Vivre schreef:
Vienna2007 schreef:
Je leest niet. Heb maar meteen mijn instructeur gebeld, die moest vanmiddag starten en is ook al wat ouder.. Nouja.. jaartje of 40.. Krijg geen gehoor, maar hij zal het wel niet zijn.

Dit was gisteren tussen 15.00-16.00u. Dus het zal jou instructeur niet zijn geweest.

Klopt, die moest om 5 uur, dan zal hij wel losgereden hebben. Heb hem gisteren gesproken, niks over gehoord.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:17

Een TRADITIE gaat voor een of andere wedstrijd. Al hadden ze niks laten weten, dan nog vind ik dat de Luchtmacht in zijn gelijk staat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:19

Urielle schreef:
dit was wel echt iets enorms hoor, dit was niet simpelweg 'een vliegtuigje'. Ik zat op het terras proeven te kijken tussen mijn eigen proeven in en ik dacht dat ze door de geluidsbarriere zouden gaan, mijn kinderen zaten te huilen van schrik, overal zag je paarden aan de kletter gaan en in een ring kwam een man dus flink ten val. Ik was zooooo blij dat ik op dat moment niet te paard zat!
Ik vind het op zich een mooi eerbetoon maar hier hadden goed meerdere begrafenissen uit voort kunnen vloeien want hierop kun je echt niet trainen.

Eens, op mijn werk vliegen ze ook regelmatig over en ik grap weleens "schiphol is er niks bij" als je binnen zit kan je nieteens meer normaal telefoneren.

Rambogirl schreef:
Een TRADITIE gaat voor een of andere wedstrijd. Al hadden ze niks laten weten, dan nog vind ik dat de Luchtmacht in zijn gelijk staat.

Volgens mij was het geen traditie in de zin van dat ze het elk jaar doen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:20

als dit bericht zo was geweest, dat er gewonden ( eventueel ook paarden) en/of doden waren gevallen? had je bokt moeten horen, dan was het schandalig geweest.. maar nu valt het wel mee, dus moeten ze niet zeuren? tja... zo gaat dat dan he, tot zover proberen nare dingen te voorkomen, het is dus ook hier bij sommige mensen zo, er moeten eerst ernstige ongelukken gebeuren voordat er mensen zorgvuldig te werk gaan, juist dát waar nou altijd zo veel kritiek op is.. :roll:

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:22

Rambogirl schreef:

Staat toch ook nergens dat ze hadden moeten verbieden die dingen over te laten vliegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:24

Heb gehoord dat bij een vriendin (zo'n km van de manege af woont, als het niet minder is) de paarden die daar in de wei waren ook op hol sloegen, ze waren daar zelfs bang geweest dat ze door de draad heen gingen. en dat zijn 3 hele nuchtere pony's, oa 2 (oude) menhafs waar van alles mee word gedaan, zelfs de intocht van sinterklaas in dat dorp. dus ik denk dat het écht hard was gegaan. Ik heb er niets van gemerkt, was aan het werk.. Bij hun was het ook niet bekend dat de vliegtuigen over kwamen, bij niemand hier. Ik vond dat ze voor zoiets wel optijd en meerdere keren mogen waarschuwen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:25

Vienna2007 schreef:
Rambogirl schreef:

Staat toch ook nergens dat ze hadden moeten verbieden die dingen over te laten vliegen?

Nee maar ze hoeven ook niemand in te lichten erover. En aangezien dat dus nu zelfs wel is edaan, vind ik het een hoop onzin.
Ja vliegtuigen / straaljagers maken een hoop herrie maar om daar zo'n ophef over te maken omdat er iemand af is gevallen.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:26

@IDINN
Ik kan het filmpje hier niet zien dus ik kan niet vergelijken misschien dat iemand anders die er was iets kon zeggen. En het ging er behoorlijk heftig aan toe, alle paarden die aan het rennen en bokken waren, niet alleen in de losrijbanen en de ringen maar ook diverse mensen die richting hun ring of naar de trailers over de stenen aan het stappen waren. Alles vloog door elkaar en veel paarden hadden echt even blinde paniek. Als er mensen waren afgevallen, waren de paarden die kriskras door elkaar schoten er zo overheen gelopen. Het was echt een chaos, heb nog nooit zoiets op wedstrijd meegemaakt (gelukkig).
En heb toch diverse dingen meegemaakt vroeger, met name op de NKB-concoursen destijds.

Ik hoop dat die man die viel verder niet al te veel last meer had, want hij bleef na zijn val toch ook best nog even liggen (en dan allemaal mensen die dat paard wouden gaan vangen ipv naar die man te gaan kijken }:0 )

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:32

@ Vienna2007

Stel jij was daar aan het losrijden rond die tijd.
Wat had jij dan anders gedaan als je het had geweten?
Jouw paard gaat dan toch nog steeds aan de kletter of niet soms.

Mij gaat het er om dat paarden van alles en nog wat kunnen schrikken (is het niet van een straaljager dan is het wel van hun eigen scheet) en je kunt niet voor alles gaan waarschuwen.

Nogmaals: wat zouden ze nog meer kunnen doen dan evt omroepen als ze het geweten hadden? Het paard zal niet meer of minder van die straaljager schrikken.
Ja dan hadden de ruiters het geweten maar dan waren misschien die 4 er nog vanaf gevallen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:34

Nou Rambogirl, ben blij dat jij op een half dooie zit die nergens op reageert maar niet elk paard is zo. ;)
Zo te horen was het best wel heftig en die stal licht zowat aan de begraafplaats dus kan me wel voorstellen dat het daar het ergst was, laat staan dus die paarden die er verder weg nog van schrokken.
En nee, ze hadden het niet hoeven te verbieden maar duidelijker melden had wel gemogen vind ik.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:34

colinneke schreef:
@ Vienna2007

Stel jij was daar aan het losrijden rond die tijd.
Wat had jij dan anders gedaan als je het had geweten?
Jouw paard gaat dan toch nog steeds aan de kletter of niet soms.

Mij gaat het er om dat paarden van alles en nog wat kunnen schrikken (is het niet van een straaljager dan is het wel van hun eigen scheet) en je kunt niet voor alles gaan waarschuwen.

Nogmaals: wat zouden ze nog meer kunnen doen dan evt omroepen als ze het geweten hadden? Het paard zal niet meer of minder van die straaljager schrikken.
Ja dan hadden de ruiters het geweten maar dan waren misschien die 4 er nog vanaf gevallen.

AMEN!!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:35

se7entje schreef:
Nou Rambogirl, ben blij dat jij op een half dooie zit die nergens op reageert maar niet elk paard is zo. ;)
Zo te horen was het best wel heftig en die stal licht zowat aan de begraafplaats dus kan me wel voorstellen dat het daar het ergst was, laat staan dus die paarden die er verder weg nog van schrokken.
En nee, ze hadden het niet hoeven te verbieden maar duidelijker melden had wel gemogen vind ik.

Euh half dooie nou nee niet echt! Niet 1 paard wat er op onze stal staat reageerd. En het zijn echt geen half dooie!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:36

Van beide kanten had er wat dingen beter gekund. Vanuit luchtmacht, aangezien ze wel erg kort van tevoren bericht gaven van de geplande actie en vanuit de manege eigenaar omdat hij geen enkel krantje heeft gelezen, als je weet dat die vliegenier uit de stad/het dorp komt, dan kun je iets dergelijks ook verwachten. Zeker als je een grote wedstrijd organiseert, dan moet je op de hoogte zijn van wat er in de omgeving staat te gebeuren. Kan me de frustratie/angst van de manege eigenaar ook goed voorstellen en daar valt niet op te trainen inderdaad :n. Die opmerking dat dressuurpaarden opgefokter zijn vind ik echt de grootst mogelijke kul, spring- en sgw-paarden zijn ook niet bepaald rustig te noemen, daar worden ze namelijk op uitgezocht :+....

Verder nog even een opmerking tegenover vienna2007, ik heb even getemd. Ten eerste zet je hier 6 berichten neer, dat kan ook in 1 bericht. Ten 2e vind ik ze persoonlijk ook een beetje overdreven fel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:37

Straaljager maakt hoe dan ook veel geluid, mijn ervaring ermee is dat je ze wel hoort aankomen, niet zover van tevoren dat je kan afstappen en je paard wegzetten. Maar vaak zijn ze er niet opeens met een knal en zijn ze ook niet met een knal weg. Op het filmpje zie je ze aankomen en je hoort ook het geluid aankomen, harder worden en daarna weer afnemen na verloop van tijd.

Hoe dan ook heeft de luchtmacht hier geen enkele schuld aan, het is nu eenmaal gebeurd, maar zij kunnen niet elk bedrijf/persoon met paard gaan bellen om het te melden. Die straaljagers zijn niet pats boem op die hoogte die ze daar vlogen, daar gaat nogal een afstand overheen. In zo'n vol landje met zoveel paarden is het onmogelijk om iedereen persoonlijk te bellen. Vind het erg netjes dat ze iig een persbericht hebben afgegeven, vraag is alleen waren ze zelf daar laat mee, of heeft de krant het er laat ingezet?

En deze mening zou echt niet anders zijn wanneer er ergens op die route wel gewonden waren gevallen. Je weet het met zulke dingen nooit en je kan niet alles op het 8 uur journaal melden 2 dagen tevoren, dat iedereen met hun dier binnen moet blijven in die en die regio.

@Colinneke, ze hadden eventueel naast hun paard kunnen staan.. over het algemeen heb ik dan zelf meer te zeggen dan als ik op mijn paard zit. Maar meer ook niet, dan waren ze misschien alsnog aan de kletter gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:39

Ik vind het jammer dat hier zo stom word gereageert door mensen die er niet bij waren, het schijnt iets harder te zijn gegaan als "zomaar" een straaljager of vliegtuig... :roll: ik vind dat je over zo'n situatie niet mag oordelen als je er zelf niet bij ben geweest.. Makkelijk zeggen hoe braaf je paard was als je niet eens weet hoe hard de klap was :roll:

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:41

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:42

_hill_ schreef:
Ze wisten het niet.. als het een jaarlijks terugkerend fenomeen is dan kan je, je daar toch op aan passen.. :o

Het schijnt nog nooit zo hard te zijn geweest als dit jaar. Anders hadden mensen daar in de buurt ook rekening gehouden met paarden binnen zetten ed. ;) en de eigenaar zit er volgens mij amper een half jaar en kon dat ook moeilijk weten. Ik vind dat de landmacht zoiets even in de krant had moeten laten zetten, ik heb nergens wat gelezen en niemand die ik ken wist ervan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:44

Ik denk dat het nog een geluk was, dat er een groot concours was met waarschijnlijk toch wel ervaren ruiters.
Stel dat er beginnerslessen bezig waren en een aantal kinderen was van hun pony afgevallen? Dan waren er misschien wel veel grotere gevolgen.
Ik vind wel dat als zo'n manege op zeer korte afstand zit, er wel gewaarschuwd had mogen worden. Eventueel via mail of regionaal tv/radio. Dan kan je in ieder geval als manege voorzorgmaatregelen nemen, zoals een pauze of iets dergelijks.
En al is je paard nog zo braaf, als er een aantal op de vlucht slaan, gaan toch de meeste paarden mee. En als dit dan in een seconde of wat gebeurt, zijn de meeste ruiters toch te laat om te reageren.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:49

@ Rambogirl; dat vind ik toch erg knap als die van jou niet zouden reageren terwijl een heel wedstrijd terrein aan de haal gaat.
Ik ken brave paarden zat die toch echt wel gereageerd zouden hebben, en ik was er niet eens zelf bij maar kan het me goed voorstellen, die stal ligt zowat op de begraafplaats.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:49

Ik vind dat de fout bij de manege eigenaar ligt :j
Ken het evenement op Den Goubergh niet, maar als het werkelijk zo groot is als gezegd word, kan 'n beetje extra voorbereiding geen kwaad. Uberhaupt lijkt het me verstandig om als groot bedrijf (regionale) kranten e.d. bij te houden!
Bovendien is de Luchtmacht vollop actief in deze regio, en dat zal die manege eigenaar ook vast wel weten. Luchtmacht geeft deze dingen vaak keurig op tijd aan via de website, zo niet via de krant, de radio of het nieuws op tv.
Ben heel blij dat iedereen er met de schrik vanaf is gekomen, want die F-16's kunnen inderdaad behoorlijk wat geluid produceren. Ik vind dat prachtig! :D Maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.
Maar ik heb het ook veel meer te doen met de familie van de overledene, en vind het 'n prachtig gebaar van de Luchtmacht.

Ik denk trouwens ook dat je je hier niet echt op kunt voorbereiden. Je hoort die vliegtuigen aankomen, en je zult terplekke moeten kijken hoe je paard is en hoe je 'm 't beste onder controle kunt houden. Of je nou wel of niet weet dat ze die dag over gaan komen, schrikken doet je paard alsnog wel ;) Overigens wel opvallend dat echt helemaal NIEMAND die op dat terrein aanwezig was, iets van deze ceremonie af wist?

Wat me wel opvalt, is dat sommige nogal beledigd reageren. Ja de Luchtmacht had toch wel een belletje kunnen geven, of brief in de brievenbus, ze moeten die dingen beter en op tijd aangeven en ga zo maar door. Wil niet bot overkomen, maar we hebben het hier wel over Defensie, niet over een of andere liefdadigheidsinstelling ;)

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:51

Ik kan het filmpje niet bekijken, maar zoals ik het begrijp was er een enorme knal. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat ze door de geluidsbariere vliegen. Die knallen zijn niet te vergelijken met een straaljager wat gewoon overvliegt.. Heb het zelf op valkantie meegemaakt, de grond trilde onder ons luchbed ben nog nooit zo geschrokken..

Vind eigenlijk dat er even een telefoontje gepleegd had kunnen worden..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:52

Ik heb 'm even opgezocht, ik ging er eigenlijk min of meer vanuit dat die vliegenier tijdens een uitzending is overleden. Het blijkt een hartaanval tijdens het hardlopen te zijn geweest. Ik wil absoluut niet insinueren dat de dood van die man niet vreselijk is en ik wil het verdriet van zijn familieleden ook echt niet bagatelliseren. Maar ik vind het wel een beetje apart dat ze dan zo'n missing man formatie doen, of is dat gebruikelijk voor iedere vliegenier die overlijdt? Kijk, dat er militaire eer wordt bewezen snap ik, maar op deze manier vind ik dat persoonlijk gepaster voor iemand die gesneuveld is dan in dit geval.
Neemt niet weg dat het een heel mooi gebaar is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:52

Rambogirl schreef:
Nee maar ze hoeven ook niemand in te lichten erover. En aangezien dat dus nu zelfs wel is edaan, vind ik het een hoop onzin.
Ja vliegtuigen / straaljagers maken een hoop herrie maar om daar zo'n ophef over te maken omdat er iemand af is gevallen.....

Ik vraag mij af of je er ook zo over zou denken als een F16 piloot vlak boven jou zijn naverbrander even aangooit. Het gaat hier niet om een formatie die op honderden meters hoogte overkomt, maar om serieus laagvliegen en geloof me, dat levert een meer dan hels kabaal met van die zware trillingen erbij. Erg weinig paarden die daar nog nuchter bij blijven, hoor :n