Schadelijke raskenmerken actueel op agenda voor dierbeleid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:41

Zoals ik al eerder schreef geeft de kaalheid geen lichamelijke afwijkingen of problemen.
De meeste dierenartsen noemen de sphynx een van de gezondste kattenrassen. :D
Krijgen ook in vergelijking met andere raskatten grote nesten... eerder te vergelijken met HTK katten dan met raskatten.
Ze kunnen prima buiten leven en hebben zelfs geen last van een sneeuwbui. Geen ziekten die veel voorkomen en geen extra verzorging.
(het wassen e.d. doen wij mensen zelf omdat ze er anders smoezelig uit gaan zien... maar de kat heeft er zelf geen last van.) Sphynxen lijken trouwens kaal... ze zijn het niet ;)

Stel dat je gaat doorfokken met sphynx op sphynx die met bloedlijn overeenkomen om het ras steeds kaler te krijgen... dan ga je idd afwijkingen erin fokken, dat is altijd slecht.
Maar verder kan je makkelijk een sphynx op een sphynx zetten zonder problemen te krijgen. Een goede fokker kijkt naar de bloedlijnen en fokt met een gezond nest in zijn hoofd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:51

Het kan best zijn dat een mutatie in dit geval geen problemen oplevert, daar weet ik wat Sphinxen betreft te weinig van. Maar in jouw post geef je min of meer aan dat een mutatie beter is dan een kenmerk door proberen te fokken. En dat is niet waar omdat lang niet alle spontane mutaties zonder gezondheidseffect gaan.

c_alsemgeest

Re: Schadelijke raskenmerken actueel op agenda voor dierbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:58

Ja dat heb ik idd wat verkeerd op geschreven... zo bedoel ik het namelijk niet ;)
De munchkin is ook een gevolg van een mutatie die door fokkers werd aangegrepen om erop te gaan doorfokken, met als resultaat veel katten met rug- en andere gewrichtafwijkingen binnen dit ras.
Ik vind een natuurlijke mutatie die voor het dier geen gezondheidsproblemen opleverd en dit ook bewezen is na vele jaren geen probleem.
Maar een raskenmerk waar het dier last van krijgt om wat voor reden dan ook wel. :j

Daar ligt voor mij de grens... als het schade/ongemak opbrengt voor het dier, moet het verboden worden.
Maar de sphynx is echt een geval appart hierin... je moet het ras ook wel kennen om dit te beseffen, veel mensen hebben al een oordeel door de aanblik op foto's omdat ze er wat fragiel uit zien. Maar ze zijn in vergelijking met andere rassen veel gezonder en komen eerder in de buurt van de huis tuin en keuken kat dan menig apart raskatje :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:06

Maar het blijft wel lastig. Bij grotere rassen, en dan hoeven ze nog niet eens mega te zijn, zie je bijvoorbeeld veel meer artrose. Ik heb hier o.a 2 Parsons, dus kleinere hondjes, rondlopen en die hebben nooit wat. Moet je dan alleen naar kleine rassen gaan? Nee zullen de meesten dan zeggen, maar zoals ik al eerder zei: wanneer is het schadelijk (genoeg)? Cavalier, verhaal is duidelijk, Engelse Bulldog wat mij betreft ook, maar verder?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:10

De extremen zijn schadelijk... bv de trend om duitse herders steeds schuiner/dieper te fokken of bij bullen steeds minder neus... Dat heeft de fokker in de hand en is schadelijk voor het ras.
Maar inderdaad, het wordt dan erg moeilijk om de grens te bepalen.
Bij sphynxen zijn er ook slechte fokkers... ben er ook al 1, zonder stamboom, tegen gekomen met een extreem hoog inteelt percentage waardoor de nakomelingen krulstaarten kregen :?

Imo moeten de fokkers aangepakt worden, al is het enkel maar door de rasverenigingen.
In 9 van de 10 gevallen zijn zij erg tegen de extreme fokkers.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:24

Johanna59 schreef:
Pijnlijke vraag: en bij mensen dan???
Mag iedereen dan zomaar kinderen krijgen?
Als je bijvoorbeeld een erfelijke ziekte hebt, zoals een hart afwijking, longproblemen. Platvoeten etc. Kost de maatschappij ook handen vol met geld. Of.............bestaat het gewoon niet, dat alle mankementen er uit worden "gefokt"? Als het bij mensen al niet werkt, waarom dan wel bij dieren? Gezondheids problemen uitsluiten, lukt altijd maar voor een klein deel. Of het nu gaat om rashonden, -katten, -paarden etc. Ook onder wilde dieren komen problemen voor. Alleen geldt daar, dat de sterkste overleven. De anderen gaan dood of worden opgegeten.
Dat mensen dus een bepaald ras fokken, is helemaal niet erg. Gezondheids problemen blijven er altijd. Of ze nu een korte snuit hebben of een lange, korte poten of hoog op de benen. En couperen? Laat de mens eerst eens zorgen dat het onder zijn eigen soort genoten helemaal niet meer voorkomt.

Pardon?? Wat een idiote vergelijking! Bij rasafhankelijke gezondheidsproblemen heeft de mens die veroorzaakt. Dus de met de reu en teef met de kortste snuit word juist verder gefokt bijvoorbeeld. Dat die hondjes het benauwd hebben is dus de schuld van de fokkers.
Ik heb zelf een kind met een ernstige erfelijke afwijking...waarvan ik voor mijn zwangerschaps niets wist, nooit eerder ergens in de familie voorgekomen...

Dat lijkt me dus wél iets heel anders...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:18

Amerika noemen ze ook wel het land van uiterste; misschien dan toch niet toevallig dat het kleinste, grootste en zwaarste paard daar vandaan komen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:01

Johanna59 schreef:
Afbeelding
Ik denk dat dit een hele mooie kat is, die op een verkeerd moment vereeuwigd is.
Aan de hand van een foto is dit dus niet goed te beoordelen.

Verkeerde moment
Oh dat is het natuurlijk, daarom heeft ie zo rare platte bek :+
Op een katten show zie je ze nog erger, dus niks verkeerde moment :n
Mensen willen dit gewoon zien, vinden dit mooi!
Dat de traanbuizen verstopt zijn en ze daarom altijd aangekoekte ogen hebben maakt hun niet uit
Dat hoort bij het ras 8)7

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:06

het heeft zelfs een naam:
brachycefale syndroom :)
Dit bedoel ik nou met extremen fokken... het welzijn van het dier komt op de tweede plaats, na het uiterlijk.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:07

Dit is inderdaad voor een pers een "gewone" neus. Ik heb een hele foute pers dwz met een enooooooorme neus. Nog veel langer dan op de foto op pagina 1. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:25

c_alsemgeest schreef:
het heeft zelfs een naam:
brachycefale syndroom :)
Dit bedoel ik nou met extremen fokken... het welzijn van het dier komt op de tweede plaats, na het uiterlijk.

Dit is dus ook wat ik bedoel
Zo'n dier heeft gewoon een handicap en wordt daar op gefokt

Refagreni schreef:
Dit is inderdaad voor een pers een "gewone" neus. Ik heb een hele foute pers dwz met een enooooooorme neus. Nog veel langer dan op de foto op pagina 1. :)

Daar zal je pers zelf iig erg blij mee zijn 8-)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:48

Ik ook hoor! :) Ik heb haar voor de gezelligheid en niet om mee te fokken of showen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:58

spiritxxx schreef:
Wat mij bij paarden wat minder lijkt (niet schadelijk) zijn de gangen van sommige gangenpaarden. Ik zie wel eens peruaanse paso's en als je die ziet lopen ziet het er heel ongemakkelijk uit.

Toch is het voor gangenrassen een normale gang. Je doelt vast op de termino? Dat is geen beengebrek maar een beweging vanuit de schouder. Ik weet dat er jaren terug bij de paso's wel een probleem was met te weke koten, maar daar wordt inmiddels heel erg op gelet. Het wordt in ieder geval zeker niet aangemoedigd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:38

c_alsemgeest schreef:
Imo moeten de fokkers aangepakt worden, al is het enkel maar door de rasverenigingen.

Helemaal mee eens, maar wie pakt de onwetende consument aan? Er zijn genoeg (brood)fokkers die geschorst zijn maar nog steeds goede sier proberen te maken met hun fokproducten. En zolang mensen niet informeren bij de rasverenigingen, of lekker voor 200 euro een "goedkope" "ras"hond of kat willen ipv voor 500-700 euro, en dan maar zonder stamboom papier? Want "dat papier doe je toch niets mee".

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:20

Hier zie ik ook het coupeerverbod voorkomen. Na bijna 10 jaar (1 september 2001 is die ingevoerd voor het trekpaard), word er nog altijd volop gecoupeerd. Het is in en in triest dat dit nog mag.
Mensen gaan via de zogenaamde Frankrijk-route, en de veulens met korte staarten worden gewaardeerd op keuringen. Die staan nummer 1. En er is niemand die dit werkelijk serieus neemt. Er zijn zoveel mensen die de langstaarten willen promoten en die er letterlijk en figuurlijk voor 'vechten', om dit definitief te krijgen.
Maar nergens krijgen ze medewerking van. Het couperen wordt gewaardeerd.

Ik blijf mij dan ook de vraag stellen, waarom mag een stamboek na bijna 10 jaar de wet te overtreden, zich nog Koninklijk noemen...?
Dan zijn er mensen die zeggen het is niet het stamboek dat de wet overtreedt, maar de eigenaren van de paarden. Ik zie het als het hele stamboek, want ook zij promoten de korte staarten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:26

Evelike schreef:
Hier zie ik ook het coupeerverbod voorkomen. Na bijna 10 jaar (1 september 2001 is die ingevoerd voor het trekpaard), word er nog altijd volop gecoupeerd. Het is in en in triest dat dit nog mag.
Mensen gaan via de zogenaamde Frankrijk-route, en de veulens met korte staarten worden gewaardeerd op keuringen. Die staan nummer 1. En er is niemand die dit werkelijk serieus neemt. Er zijn zoveel mensen die de langstaarten willen promoten en die er letterlijk en figuurlijk voor 'vechten', om dit definitief te krijgen.
Maar nergens krijgen ze medewerking van. Het couperen wordt gewaardeerd.

Ik blijf mij dan ook de vraag stellen, waarom mag een stamboek na bijna 10 jaar de wet te overtreden, zich nog Koninklijk noemen...?
Dan zijn er mensen die zeggen het is niet het stamboek dat de wet overtreedt, maar de eigenaren van de paarden. Ik zie het als het hele stamboek, want ook zij promoten de korte staarten.

Dat Koninklijke is dus al lang niet koninklijk meer...
Volgens mij moet er bij al die veulens toch een verklaring van de Dierenarts zijn dat de staart klem heeft gezeten en dat de staart daardoor geamputeerd is?

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:54

Er zijn inderdaad dierenartsen die de staarten nog couperen, en dan schrijven ze dat ze tussen de staldeur zijn gekomen, of tussen de klep van de trailer. Sommige verzinnen dat de merrie op de staart heeft gestaan.
Maar het mag gewoon niet meer, het is te triest voor woorden hoe het gaat.

In december waren we op een keuring in Gerwen. Een veulen stond nog te bloeden aan zijn staart! Die was misschien de dag van te voren pas gecoupeerd. Dit zou toch niet mogen, en het stamboek doet er helemaal niks aan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:10

Evelike schreef:
In december waren we op een keuring in Gerwen. Een veulen stond nog te bloeden aan zijn staart! Die was misschien de dag van te voren pas gecoupeerd. Dit zou toch niet mogen, en het stamboek doet er helemaal niks aan.

Schandalig gewoon
Op dergelijke iligale verminking zou een flinke boete moeten staan.
Maar ja er is weinig aan te doen als er een briefje getoond kan worden met "staart zat tussen de deur"
Het enige wat het stamboek kan doen is uitsluiten van premie + hengsten niet meer goedkeuren zonder staart.
Maar helaas zal dat niet gebeuren zolang het stamboekbestuur zelf ook liever gecoupeerde staarten ziet.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:05

Inderdaad, de verkooppaarden van de grote heren hebben vaak een lange staart. Maar de goeie paarden die niet verkocht worden, hebben allemaal een korte staart. Het is heel triest hoe dit gaat.
En vooral hoe de lange staarten niet geaccepteerd worden door de collega fokkers.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:46

Roodvos schreef:
c_alsemgeest schreef:

Helemaal mee eens, maar wie pakt de onwetende consument aan? Er zijn genoeg (brood)fokkers die geschorst zijn maar nog steeds goede sier proberen te maken met hun fokproducten. En zolang mensen niet informeren bij de rasverenigingen, of lekker voor 200 euro een "goedkope" "ras"hond of kat willen ipv voor 500-700 euro, en dan maar zonder stamboom papier? Want "dat papier doe je toch niets mee".

Nee dat is zo... zo blijf je altijd in het cirkeltje zitten :n
Maar ik vind het zelf bedroevend dat er echte fokkers zijn die toch extremen fokken... terwijl ze dondersgoed weten wat de kwalen aan het dier zijn. Zo jammer... daar zou je meer denkvermogen van mogen verwachten dan van een of andere broodfokker.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:50

Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen raskenmerken welke verzorging kan beïnvloeden en kenmerken die onafhankelijk zijn van verzorging.

Bijvoorbeeld langharige rassen of rimpelrassen: als de eigenaar de vacht goed bijhoudt en de rimpels goed schoonhoudt, gaat het goed. Heeft een paard mok door te veel behang, dan kan het behang eraf.

Heel anders is het bijvoorbeeld voor de Cavelier King Charles Spaniel, welke gefokt wordt op het schattige "puppy"hoofdje. Doordat het schattige hoofdje zo schattig klein blijft, maar de hersenen niet, passen de hersenen niet meer in de schedel. En daar kan geen verzorging tegenop. Hetzelfde geldt voor HD bij Duitse Herders en zo voorts.

Als ik aan problemen door raskenmerken bij paarden denk, denk ik meteen aan de doorgezakte friezenruggen. Maar dat is een kwestie van inteelt, en dus slechte fokkers. En ook absoluut geen kwestie van rasstandaard. Maar de smalle arabierenhoofdjes zijn wel rasstandaard, en zorgen ervoor dat onder- en bovenkaak niet meer goed aansluiten --> haken aan de tanden. Deze kunnen dan wel weer verzorgd, maar het probleem zal altijd terugkeren.

Over Amerikaanse dieren: tja, daar hebben wij hier niets mee te maken. Dat zij het hun beesten aan (willen) doen, wil niet zeggen dat wij hier ons geen zorgen hoeven te maken over minder extreme problemen.

Over couperen: het lijkt me dat iedereen hier erop tegen is. En het is niet genetisch, maar door menselijk handelen. Misschien is het wat off-topic dus?