Maysie schreef:Hoe zijn jullie zo bij het vliegen van paarden gekomen?
Kwestie van de juiste connecties, in mijn geval
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maysie schreef:Hoe zijn jullie zo bij het vliegen van paarden gekomen?
Sigrid72 schreef:Bij de Belgische vluchten vliegt er standaard een dierenarts mee, die voorzien is van de nodige brevettering om met paarden te mogen vliegen. Deze dierenarts kan inderdaad, als de passagiers in gevaar komen door het gedrag van een paard, de opdracht krijgen een paard te laten inslapen. Dat moet zeer vlug gaan. Omdat om veiligheidsredenen een pistool verboden is, en het laten inslapen via inspuitingen niet mogelijk is hanteert men een scherpe pin (beitel) die men tussen de oren van een paard inslaat. Het paard is dan meestal op slag dood. Het gebeurt zelden, maar soms moet het wel. Ik ken een dierenartse die met paarden meevliegt en al de opdracht kreeg een paard te doden op de vlucht.
KiWiKo schreef:dat zou ik nou ook wel eens een poosje willen doen, het meevliegen met paarden......... lijkt me gruwelijk intressant
een paar jaar geleden was er een bokker die een bootreis gemaakt heeft met paarden ook transatlantisch geloof ik........ vond ik ook zo ontzettend interessant
M_D_H schreef:beter een kalmeringsspuitje
dan dat ze onrustig worden in de lucht(dan mogen ze terplekken afgemaakt worden)
KiWiKo schreef:dat zou ik nou ook wel eens een poosje willen doen, het meevliegen met paarden......... lijkt me gruwelijk intressant
een paar jaar geleden was er een bokker die een bootreis gemaakt heeft met paarden ook transatlantisch geloof ik........ vond ik ook zo ontzettend interessant
M_D_H schreef:beter een kalmeringsspuitje
dan dat ze onrustig worden in de lucht(dan mogen ze terplekken afgemaakt worden)
horseyfries schreef:Het vliegen lijkt interessanter dan het is..... Er gebeurd eigenlijk heel weinig en je kunt heel weinig, dus het is eigenlijk gewoon afwachten en een beetje
eten en drinken geven, niet bijster interessant hoor, dat heb je na een paar keer echt wel gezien.
Ik heb paarden in Japan afgeleverd die ik zelf had uitgezocht voor een klant. Ben ook met ze in quarantaine geweest in Japan, dat was wel een hele aparte ervaring, samen met de paarden achter de hekken en zelfs ontsmet in een douche voor ik "naar buiten" mocht na een week...

moi22 schreef:M_D_H schreef:beter een kalmeringsspuitje
Ik weet niet wat voor beeld jij hebt bij het vliegen met paarden maar naar mijn weten is er 1x een ongeluk in de lucht gebeurd waardoor een paard zijn vlucht niet overleefd heeft (zie eerdere post en dat zou zelfs nog geen ongeluk maar een koliek aanval oid geweest kunnen zijn). 1 paard op de vele duizenden die via de lucht vervoerd zijn.
Zet daar alle rare ongelukken met trailers waarbij er paarden ernstig gewond raken of dood gaan tegenover en ik stuur mijn paard liever met een vliegtuig weg dan met een trailer hoor. Nadeel is alleen dat het zo'n dure hobby wordt op die manier
Toch is het beter voor je portemeknip om met de trailer te gaan als je een buitenritje wilt maken
) Maar idd het remmen, optrekken e.d. en alle andere gevaren op de weg door o.a. medebestuurders lijken riskanter.