Vliegtuig keert om door onrustige paarden in het laadruim

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:13

Maysie schreef:
Hoe zijn jullie zo bij het vliegen van paarden gekomen?

Kwestie van de juiste connecties, in mijn geval :P

DendroFleur

Re: Vliegtuig keert om door onrustige paarden in het laadruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:16

idem, al ben ik maar 1x als ingehuurde groom mee geweest. Maar zie het vaker van nabij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:17

dat zou ik nou ook wel eens een poosje willen doen, het meevliegen met paarden......... lijkt me gruwelijk intressant :)

een paar jaar geleden was er een bokker die een bootreis gemaakt heeft met paarden ook transatlantisch geloof ik........ vond ik ook zo ontzettend interessant :)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:23

Maysie schreef:
Hoe zijn jullie zo bij het vliegen van paarden gekomen?

Ik heb niet gevlogen met paarden, maar ben voor mijn studie bij het dierenhotel geweest.
Ik word dierenarts en zo kom je nog eens ergens. Van het dierenhotel tot achter de schermen van het oceanium, een slachthuis en nertsenfarm.
Sommige van die locaties zijn erg leuk om te zien andere minder maar horen er nou eenmaal bij.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:24

Inderdaad dat topic kan ik mij ook nog herinneren. :)) heel interessant.

Lijkt me ook heel gaaf om mee te mogen vliegen :)). Vriendin van mij heeft ook vaak meegevlogen dus ben zo nieuwsgierig hoe het nou is :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:28

beter een kalmeringsspuitje
dan dat ze onrustig worden in de lucht(dan mogen ze terplekken afgemaakt worden :()

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:29

Sigrid72 schreef:
Bij de Belgische vluchten vliegt er standaard een dierenarts mee, die voorzien is van de nodige brevettering om met paarden te mogen vliegen. Deze dierenarts kan inderdaad, als de passagiers in gevaar komen door het gedrag van een paard, de opdracht krijgen een paard te laten inslapen. Dat moet zeer vlug gaan. Omdat om veiligheidsredenen een pistool verboden is, en het laten inslapen via inspuitingen niet mogelijk is hanteert men een scherpe pin (beitel) die men tussen de oren van een paard inslaat. Het paard is dan meestal op slag dood. Het gebeurt zelden, maar soms moet het wel. Ik ken een dierenartse die met paarden meevliegt en al de opdracht kreeg een paard te doden op de vlucht.

Dit verhaal kregen wij ook te horen in de opleiding manegehouder of die van fokkerij. Daar zat een module over transport bij waarvan 1 lesuur transport per vliegtuig. Een bekende Vlaamse eventingamazone gaf die les en sprak vanuit haar eigen ervaringen en die van anderen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:39

KiWiKo schreef:
dat zou ik nou ook wel eens een poosje willen doen, het meevliegen met paarden......... lijkt me gruwelijk intressant :)

een paar jaar geleden was er een bokker die een bootreis gemaakt heeft met paarden ook transatlantisch geloof ik........ vond ik ook zo ontzettend interessant :)

Sluit ik me helemaal bij aan.
Als ik eens de kans zou krijgen.......

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:44

M_D_H schreef:
dan dat ze onrustig worden in de lucht(dan mogen ze terplekken afgemaakt worden :()

Dat slaat natuurlijk nergens op. Er gaan duizenden paarden per jaar en maar een zeer enkele keer raakt een dier zo in de stress of kijgt bijv koliek waardoor er uitgeweken moet worden. Afmaken gebeurd al helemaal niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:09

KiWiKo schreef:

Het vliegen lijkt interessanter dan het is..... Er gebeurd eigenlijk heel weinig en je kunt heel weinig, dus het is eigenlijk gewoon afwachten en een beetje
eten en drinken geven, niet bijster interessant hoor, dat heb je na een paar keer echt wel gezien.

Ik heb paarden in Japan afgeleverd die ik zelf had uitgezocht voor een klant. Ben ook met ze in quarantaine geweest in Japan, dat was wel een hele aparte ervaring, samen met de paarden achter de hekken en zelfs ontsmet in een douche voor ik "naar buiten" mocht na een week...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:16

naja dat bedoel ik....... zou het wel een tijdje willen doen :)

ik snap dat het na de eerste paar keer net zo spannend word als een paard achter de auto :D :D

maar je moet het maar eens meegemaakt hebben :)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:23

M_D_H schreef:

Ik weet niet wat voor beeld jij hebt bij het vliegen met paarden maar naar mijn weten is er 1x een ongeluk in de lucht gebeurd waardoor een paard zijn vlucht niet overleefd heeft (zie eerdere post en dat zou zelfs nog geen ongeluk maar een koliek aanval oid geweest kunnen zijn). 1 paard op de vele duizenden die via de lucht vervoerd zijn.
Zet daar alle rare ongelukken met trailers waarbij er paarden ernstig gewond raken of dood gaan tegenover en ik stuur mijn paard liever met een vliegtuig weg dan met een trailer hoor. Nadeel is alleen dat het zo'n dure hobby wordt op die manier :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:13

horseyfries schreef:
Het vliegen lijkt interessanter dan het is..... Er gebeurd eigenlijk heel weinig en je kunt heel weinig, dus het is eigenlijk gewoon afwachten en een beetje
eten en drinken geven, niet bijster interessant hoor, dat heb je na een paar keer echt wel gezien.

Ik heb paarden in Japan afgeleverd die ik zelf had uitgezocht voor een klant. Ben ook met ze in quarantaine geweest in Japan, dat was wel een hele aparte ervaring, samen met de paarden achter de hekken en zelfs ontsmet in een douche voor ik "naar buiten" mocht na een week...

De meeste vluchten verlopen soepel,dan is het voor de meeste mensen een leuk "snoep"reisje.Toch moet het niet onderschat worden...als er echt problemen zijn dan moet je wel van mensen op aan kunnen.
Weersomstandigheden kunnen ook nog wel eens roet in het eten gooien...wel eens in een onweerbui gevlogen ;)

moi22 schreef:
M_D_H schreef:

Ik weet niet wat voor beeld jij hebt bij het vliegen met paarden maar naar mijn weten is er 1x een ongeluk in de lucht gebeurd waardoor een paard zijn vlucht niet overleefd heeft (zie eerdere post en dat zou zelfs nog geen ongeluk maar een koliek aanval oid geweest kunnen zijn). 1 paard op de vele duizenden die via de lucht vervoerd zijn.
Zet daar alle rare ongelukken met trailers waarbij er paarden ernstig gewond raken of dood gaan tegenover en ik stuur mijn paard liever met een vliegtuig weg dan met een trailer hoor. Nadeel is alleen dat het zo'n dure hobby wordt op die manier :D

M_D_H...Inderdaad je reinste onzin,een paard wat onrustig wordt in de lucht wordt niet ter plekke afgemaakt...dat kan niet eens zoals ik al eerder gepost heb.
Ongelukken kunnen wel gebeuren,maar dat gebeurd op de grond ook.

Moi22...reizen via de lucht is ook veel comfortabeler dan via de weg.Minder vermoeiend omdat na de start de container eigenlijk niet meer beweegt(het toestel bewegt iets naar links/rechts met de vleugels op-en neer dat is nauwelijks merkbaar).
Dus geen bochtenwerk...optrekken en remmen.Dat kost veel energie voor een paard,hij moet zijn balans continu herstellen en daar heb je in de lucht geen last van ;) Toch is het beter voor je portemeknip om met de trailer te gaan als je een buitenritje wilt maken :P :D

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:32

En hoe zit het dan met eventuele luchtzakken en turbulentie? Dat lijkt me toch wel onrust geven, vond het eigenlijk zelf al een beetje eng toen het na een paar minuten nóg niet opgehouden was.. (in het begin was het nog leuk ;)) Maar idd het remmen, optrekken e.d. en alle andere gevaren op de weg door o.a. medebestuurders lijken riskanter.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:55

Bij turbulentie is de reactie van de paarden meestal erg rustig.Vaak blijven ze lekker aan hun hooi knabbelen...de weg is dan gewoon wat "hobbelig"zeg maar.Soms kijken ze wat om zich heen...hinneken een keertje en meestal blijft het daarbij.

Wel is het zaak om een ooje in het zeil te houden op zo'n moment...je weet maar nooit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:11

Je kunt ook gewoon weinig doen voor de rest, beetje tegen ze praten, maar alles is zo krap gemaakt dat je verder toch niet veel kunt. Maarja, door dat krappe kunnen ze ook juist heel weinig, ze kunnen geen kant op.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:13

Turbulentie doet ze ontzettend weinig valt mij op. Ik denk ook dat wij daar teveel over na denken en daar hebben paarden dan weer geen last van.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:23

Ik vind dit echt interessant om te lezen, en leuk dat er ook bokkers zijn die dit doen.
Had hier weleens over gelezen, maar nooit bij stilgestaan dat dit zo vaak gebeurd, paarden op transport door de lucht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:03

World Eqiustrian games,Olympische Spelen,Dubaï cup,wereld kampioenschap springen/dressuur en zo kan ik nog wel even doorgaan.Deze tournooien hebben deelnemers van over de gehele wereld.
Vooral voor paardenraces reizen er veel paarden en racen soms in verschillende werelddelen in korte tijd...en dan is dat nog maar het topje van de ijsberg.

Veel paarden worden wereldwijd verhandeld...vooral in het najaar zijn er veel veilingen in Amerika waarbij dravers en volbloeden worden verkocht.Dan ook nog de paarden van sheik Mohammed,die brengen de zomer door in Engeland.
Dan zijn er nog dekhengsten die elk half jaar reizen,in Europa is het dekseizoen in het voorjaar,in Australië in de herfst.Ook zijn er veel mensen die vanuit Amerika enkele maanden gaan trainen met hun paarden in Duitsland...emigratie.

Er vliegen Combi's,freighters,charters en privé vliegtuigen vol met paarden over de gehele wereld...dagelijks ;)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:10

En dan vergeet je nog de enorme vraag naar kwpners als rijpaard over de hele wereld en de western types die op de terugweg weer mee naar europa genomen worden. Kortom er is altijd wel ergens een paard in de lucht :D

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 01:03

Ik vind het zoiezo maar een eng idee hoor een paard in een vliegtuig haha :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 06:24

Waarom eng? Het is comfortabeler voor ze dan over de weg en minder gevaarlijk dan met de boot :)