Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shir89

Re: Hittegolf: draag zorg voor dieren in deze temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:19

Mijn paarden gaan wel in hun stal staan als het zo heet is. Voor de zon en voor de vliegen/dazen.
Ik zorg wel dat er hooi ligt, zodat ze ook langer binnen kunnen staan.

Paarden zijn er op gemaakt dat ze heel de dag door steeds beetje eten en in veel schuilstallen is natuurlijk niks te eten, waardoor ze toch weer de wei, waar de volle zon staat, opzoeken op toch weer naar een beetje voedsel op zoek te gaan.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:25

hoi.
mijn paardje staat ook lekker buiten.
ik heb een fries, deze heeft wel een compleet wit vliegendeken over.
dit help enorm.
waar ze anders gigantisch liep te zweten zonder, lopt ze nu lekker droog te lopen.
wel staat er elke dag een speciekuip vol water klaar. deze gaat ook vaak wel een heel eind leeg.
er is ook nog wel een hoekje schaduw, maar daar staat ze weinig nu.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:42

mijn shet en Nf merries hebben plek om te schuilen.
maar malen er niet om.
ze staan lekker in e volle zon van hun grasjes te genieten.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:44

Onze paarden staan overdag gewoon lekker binnen (tussen 11 en 9) :j De zon deert ze nog niet eens zo heb ik het idee, het zijn meer de dazen.

Sizzle schreef:
onley schreef:
Mijn konijnen staan in de schaduw en weten nog noiet waar ze het moeten zoeken van de hitte

Dat had ik bij de mijne ook verwacht maar die lijken er niets om te geven grappig genoeg.
Zal wel komen omdat ze in de winter binnen konijnen zijn en dus eigenlijk nooit onder de 20 graden leven.

Mijne gaan vol in de zon tegen elkaar aan liggen :D Wel volledig voor pampus (soms vraag ik me af of ze nog leven ;) ).

kim_bandiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:59

mijn paard staat ook nooit in de schaduw deze is dan ook niet aanwezig
de staleigenaar vind dit niet nodig :S.. water is er wel genoeg.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:00

mijne staat 24/7 buiten :o ,
iedere dag vers en koel water,

in de avond een lekkere sopbeurt voor wat verkoeling,
daar knapt hij van op,

heeft een inloopstal en rambo sweet itch hoody voor exceem en steekbeesten!
verder rijd ik niet in dit weer (ivm met longen)

en we wandelen op dagen dat ik later moet werken om 08.00 uur een rondje van 20 min,
en dat gaat prima omdat het dan nog uit te houden is

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:07

Hier zoeken ze de schaduw ook niet op. :+

Ze hebben grote waterinstallatie in de weide, dus kunnen altijd drinken.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:13

Dan vraag ik me af hoe je het moet doen als je geen schuilstal mag bouwen op je wei en er ook weinig schaduw is. Gelukkig heeft mijn veulen wel beschikking tot een schuilstal en staat er ook veel in met zijn mama

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:24

Hier gaan de paarden 's middags naar stal en gaan 's avonds weer naar buiten, die hebben heleaas geen schaduw in de wei, dus dan maar zo :)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:29

FriesWytske schreef:
Onze paarden gaan niet eens in de schaduw staan. Ook al kunnen ze daar komen. We zorgen er wel voor dat hun waterbak altijd vol is.

Echt niet? Niet dat ik je niet geloof hoor.

Mijn paarden staan weer en wind altijd buiten. Maar bij 20+ met zon staan ze altijd de hele middag in/voor de stal in de schaduw.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:34

Mijnes staan 24/7 buiten.
En volgens mij hebben ze niet echt schaduw in het land.
Wel staan ze dan altijd achter in het land want daar is meer wind.
Nu staat ze snacht binnen maar ze staan altijd buiten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:42

met dit weer draai ik het schema gewoon om.
Nu staan s'nachts buiten en overdag op stal. Vooral mn ouwe merrie wil tegen 10en erg graag naar binnen die haaat de zon op dr zwarte lijf. Ik heb ook 2 containerboxen (die bloedheet worden) en die twee paarden kunnen overdag zelf kiezen, maar staan tussen 12 en 15 toch echt binnen te kijken en niet op de paddock waar ze naar toe kunnen.
Straks als het weer koeler is gaan we gewoon weer terug naar het normale schema

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:46

bij ons staan ze nu gewoon lekker 24/7 op het land,2x per dag word het water ververst en de bakken schoongemaakt.
paarden hebben helaas alleen sochtends en savonds schaduw maar ze hebben er niet zoveel problemen mee geloof ik.
we spuiten ze iedere dag even lekker af en smeren minimaal 2x per dag de roze neusjes in.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:49

Hier de paarden overdag buiten staan, en vooral de warmbloeden zoeken de schaduw veel op. de koudbloeden blijven stug vol in de zon doorvreten. wel haal ik ze ana het eind van de dag compleet bezweet eruit, echt sneu :=
-----------------------------------------------------------------------------------
zelf vind ik onze kippen het meest eng. ivm dat 2 weken geleden een vos er 2 heeft doodgebeten, moeten de resterende 2 opgesloten blijven in hun kippenren de komende tijd.
is een nachthok ( bovenstuk) met daaronder een megagroot loopgedeelte met gaas.
leuk en aardig,maar een van de kippen broed nu al 1.5 week in dat nachthok, en dat hok staat dus VOL in de zon halverwege de dag := ( en veeeeel te groot om te verplaatsen, is echt zo'n megahok)

iemand enig idee hoe ik dat arme beest kan afkoelen zonder iets open te zetten zodat de boel niet kan ontsnappen en alsnog vossen voer wordt?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:54

Staan buiten en kunnen de schaduw opzoeken. Onbeperkt drinken en wij controleren regelmatig of de paarden niet lek worden gestoken en of de ogen schoon blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:56

Bij ons is de stal net een sauna! Heter dan buiten.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:56

Hier wel schaduw aanwezig op de wei, maar hier maken ze geen gebruik van. Ze staan in de brandende zon.... Bij ons in de schaduw wel veel horzels! Misschien dat dat een reden is?
Verder veel drinkwater , meerdere bakken in de wei, en elke avond onder de koude douche..

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:58

Lowara schreef:
Hier de paarden overdag buiten staan, en vooral de warmbloeden zoeken de schaduw veel op. de koudbloeden blijven stug vol in de zon doorvreten. wel haal ik ze ana het eind van de dag compleet bezweet eruit, echt sneu :=
-----------------------------------------------------------------------------------
zelf vind ik onze kippen het meest eng. ivm dat 2 weken geleden een vos er 2 heeft doodgebeten, moeten de resterende 2 opgesloten blijven in hun kippenren de komende tijd.
is een nachthok ( bovenstuk) met daaronder een megagroot loopgedeelte met gaas.
leuk en aardig,maar een van de kippen broed nu al 1.5 week in dat nachthok, en dat hok staat dus VOL in de zon halverwege de dag := ( en veeeeel te groot om te verplaatsen, is echt zo'n megahok)

iemand enig idee hoe ik dat arme beest kan afkoelen zonder iets open te zetten zodat de boel niet kan ontsnappen en alsnog vossen voer wordt?

Misschien kan je er een parasol boven zetten?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:18

Ja dat was ook mijn idee een parasol......

Mijn paard staat ingepakt tegen de dazen buiten en heeft schaduw van en aantal bomen. Ze staat in een paddock en krijgt een aantal keren per dag hooi in d'r stal (ze heeft een inloopstal) maar verder staat ze het liefst buiten. Ze zweet niet onder d'r vliegendeken en tegen 10en mag ze bloot naar buiten. Eindelijk afgekoelt en zonder ingepakt te zijn lekker buiten lopen zou je denken.... nee, ze gaat als het donker is in d'r stal staan. Raar beest.....

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:30

Ik heb ze vandaag ook maar verplaatst. Beter minder eten dan in de volle zon!
Water is niet aan te slepen. De 2 grote samen drinken wel 100 liter :(
De 2 Shetlanders drinken samen 50 liter per dag.
Dus 150 liter per dag in emmers de straat in brengen :P
Kweek wel spierballen met dit warme weer!

En echt prettig rijden is het nu ook niet voor de paarden, wat een dazen in het bos zojuist!!!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:34

bij ons staan ze gewoon dag en nacht buiten en het waait lekker door ,en daarbij hebben ze 3 volle bakken water die elke dag verschoond/gevuld worden ,ik heb een palomino die is ook lekker licht van kleur

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:37

SJANNE_DARK schreef:
ik lees veel en zie veel dat mensen op het heetst van de dag de sproeiers aan zet. Dit is er dom wand het gras verbrand hier door. Je kan het beter in de avond doen. Het is natuurlijk wel lekker om op het heetst van dan de dag als de paarden bij voorbeeld ochtend hebben buiten gestaan, ze dan af te spuiten en dan lekker op stal.

daarom krijgt men vaak geel gras. Dit zie je ook veel bij voetbal velden

je gras verbrand alleen als je de sproeier uitzet wanneer de zon nog schijnt. Als je hem de hele dag aan laat staan tot de zon weg, of minder vel is, verbrand je gras niet.

Mijn paardjes staan op een land met bomen dus ze kunnen kiezen of ze in de zon of schaduw staan. Die van mij drinken overdag met z'n tweeën een 60 liter bak leeg en 's nachts staan ze appart in kleine weilandjes met een 40 liter bak en die is 's morgens meestal ook leeg. Dus het valt me nog mee wat ze aan water drinken met dit warme weer. De andere paarden staan overdag op landjes waar ze eigenlijk de hele dag in de zon staan die drinken nog minder als die van mij... heel appart.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:08

bij ons bij de pony's staat een kleine kudde schapen om het onkruid weg te halen
die beesten zijn dus nog niet geschoren en liggen overdag totall loss in de wei te hijgen. Echt sneu.. helaas kan ik er weinig mee, het zijn immers niet mijn schapen :(

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:22

Mijn paardje staat nu alleen 's morgens in de wei, weliswaar zonder water maar wel met schaduw van een grote boom.
Verder 's middags op stal en 's avonds als het weer wat afgekoeld is nog even rustig wat rijden en daarna lekker helemaal afspuiten.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:25

Mijn merrie staat overdag binnen, dan kom ik een paar keer om haar nat te spuiten en lekker te laten rollen, ze vind het heerlijk dat ze naar stal mag. 's nachts en eind van de middag lekker op de wei en dan haal ik haar 's ochtends weer binnen. Als de temperaturen een beetje dalen, gaat ze 24/7 weer de weide op. :) overigens gaan haar weidegenootjes gezellig mee naar binnen!
Laatst bijgewerkt door mysecrets op 29-06-10 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt