Ernstig ongeluk met paard en wagen op Terschelling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:45

Strengen (de leren versies) kunnen zelfs breken als een paard er genoeg kracht op zet, heb ik in de praktijk zien gebeuren, met goed onderhouden strengen ;)
Broek hoeft niet bij rem, en zou bij deze optoming geen zin hebben; dr is geen boom om de wagen mee op te vangen
met domme pech kan een rem breken ja, niet alle slijtage is zichtbaar. Net zoals bij auto's

Beterschap voor de betrokkenen!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:27

Wat ik nog steeds raar vind, is dat er geen disselboom aan de kar zit, anders had dit ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd, dan hadden ze de kar nog op de boom af kunnen remmen.
Je bent nu echt helemaal afhankelijk van de rem, en als die het begeeft, tja dan krijg je dit soort praktijken en dat kun je in mijn ogen niet alleen afschuiven op materiaalpech.
Sterkte aan alle betrokkenen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:31

ZOOOOOO ,doen wij dat!!!

Daihyo

Re: Ernstig ongeluk met paard en wagen op Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:32

Moderatoropmerking:
Kunnen we respectvoller naar elkaar reageren? Moddergooien heeft geen enkele zin, net als speculeren. Graag weer ontopic :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:35

jesuisRooos schreef:
Jolliegirl: kijk naar haar eerste post, daar zegt ze de bestuurder gesproken te hebben.

Overigens was de bestuurder van de kar een man, en eilander een vrouw..

Excusses dan heb ik dat verkeerd begrepen.
maar dat geeft haar niet het recht om zo te reageren ;) dat kan ook op een normale manier.

Filmpje, jullie karren met weinig. IK vind het gevaarlijk.
lees goed : Mijn mening,''IK vind''

Eilander : adem in, adem uit..... :(:) Je moet niet alles zo hoog opvatten :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:46

Moderatoropmerking:
Ik heb de offtopic en/of aanvallende reacties verwijderd. Nu graag ontopic blijven en niet meer speculeren wat Amanda al zei. Bedankt. :)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:46

Daar moet je ook wel een beetje ervaring voor hebben wil je met zo'n combinatie weggaan.
Door mensen die alles maar gevaarlijk vinden en vinden dat zoiets niet kan of moet kunnen verdwijnen bij ons de tradities!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:48

eilander schreef:
Daar moet je ook wel een beetje ervaring voor hebben wil je met zo'n combinatie weggaan.
Door mensen die alles maar gevaarlijk vinden en vinden dat zoiets niet kan of moet kunnen verdwijnen bij ons de tradities!!!!

beetje ervaring? ;) beetje boel denk ik.

Wat is belangrijker?
Veiligheid of traditie?

ik vind traditie hartstikke mooi, en mensen die echt ervaren zijn moeten dit ook zeker blijven doen.
Jammer dat door één ongeval alles in het negatieve komt. maar het is één ongeval teveel.
maar zo kan je alles wel gaan beveiligen, en dat heeft toch geen zin.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:51

eilander schreef:

Maar door die tradities krijg je dus wel ongelukken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:52

Leuk en aardig allemaal die tradities, maar met een broek en normale disselboom was dit ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:53

darwin schreef:
eilander schreef:

Maar door die tradities krijg je dus wel ongelukken.

Dit is nu één keer gebeurt.
Het valt mij niet op dat dit soort dingen vaker gebeuren namelijk.
Ja jaaaaaaren terug met die redingsboot van ameland, ook tragisch. Was ook een stukje traditie meen ik, boot door paarden eht water in laten gaan.

darwin schreef:
manie schreef:
Leuk en aardig allemaal die tradities, maar met een broek en normale disselboom was dit ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd...

Ik dacht al dat ik de enige was die dat niet normaal vond.
Iedereen praat maar over die rem, maar die was niet het enige probleem mijn inziens.

Oke, hier heb je wel een punt.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 27-06-10 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:54

manie schreef:

Iedereen praat maar over die rem, maar die was niet het enige probleem mijn inziens.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:56

darwin schreef:
manie schreef:

Nee hoor ben het met je eens.
En zeker wanneer je een groep mensen gaat rondrijden, dan moet je echt voor de grootste mogelijke veiligheid gaan.
Traditie is daarbij ondergeschikt IMO.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:19

Jolliegirl schreef:

Je kunt het wel gaan baggatelliseren, maar als heel Nederland zonder disselboom of lamoen ging mennen, dan gebeurde er zeker meer ongelukken.
Dus dat dit toevallig 1 keer gebeurt is omdat de meeste mensen wel het gevaar inzien van mennen zonder boom.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:21

darwin schreef:
Jolliegirl schreef:

Je kunt het wel gaan baggatelliseren, maar als heel Nederland zonder disselboom of lamoen ging mennen, dan gebeurde er zeker meer ongelukken.
Dus dat dit toevallig 1 keer gebeurt is omdat de meeste mensen wel het gevaar inzien van mennen zonder boom.

ik had mijn post aangepast boven die van jou ;)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:29

Heel jammer dat er maar van uitgegaan wordt dat het met een normale boom en broek allemaal veel veiliger is. In deze situatie had het misschien het wegvallen van de rem kunnen opvangen maar ik heb ongelukken gezien met broek en disselboom die met alleen strengen niet gebeurd zouden zijn. In die gevallen ging de kar juist om omdat deze aan de paarden vast zat. Het hangt van de situatie af, met beide kunnen er nu eenmaal specifieke ongelukken gebeuren. In dit geval lag de materiaalpech bij de rem maar de materiaalpech had net zo goed bij de bevestiging van een disselboom kunnen zijn.

Als je nagaat hoeveel keer er met de huifkar op pad gegaan wordt en dat al jaren en jaren lang dan zijn er heel erg weinig ongelukken gebeurd. Het mennen met alleen strengen zie ik niet zozeer als traditie maar meer als een andere manier van mennen en een andere manier vraagt om een andere techniek. Omdat veel bokkers deze manier niet kennen wordt er maar meteen van uitgegaan dat het gevaarlijk(er) is. Mijn opa reed vroeger ook met de huifkar (bij oa Terpstra). Ik heb hem wel eens met een boerenkar zonder goede rem bij duin af zien gaan dat hij een klomp tegen iedere paardekont aan had om zo afstand tussen kar en paarden te houden.

Ik kom tegenwoordig te weinig op Terschelling om iedereen nog te kennen maar ik weet dat de meeste menners die met gasten op pad gaan erg kundig zijn in het mennen met strengen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:33

Gewoon een heel vervelend ongeluk. Helaas kan er altijd wat gebeuren. Ook met goed materiaal, ook met langbomen altijd. Sterkte voor alle betrokkenen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:40

Het is inderdaad te gevaarlijk om op deze traditionele manier te gaan rijden met een willekeurig "heethoofd" paard die dit werk zo niet geleerd heeft en niet voor dit werk gefokt is.

De paarden op Terschelling, veelal Bovenlanders/Groningers of Friezen, weten niet beter dan dat het werk op deze manier gebeurd, ik zou het jammer vinden als aan deze traditie een einde zou komen. Verarming van een stukje cultuur.
Daarnaast gaat het in dit geval om particulieren, die kan je niet verbieden hun paarden zo in te spannen als ze al jaren gewend zijn te doen.
De huifkarren van de diverse bedrijven worden echt wel goed onderhouden, dat is immers hun bron van inkomsten daar gaan ze echt geen risico mee nemen.

Een langboom is ook niet alles, een tijd geleden is bij ons in de buurt een vierspan aan de haal gegaan, een paard ging onderuit en is zo honderden meters mee gesleurd over de weg tussen de benen van de andere paarden voordat het spul tot stilstand kwam. Juist doordat er niets losbrak/knapte.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:49

Als menner schrik ik altijd van een menongeluk.
Ik vind toch al dat ik op de bok veel minder te zeggen heb dan op het zadel.

ls er een duidelijke oorzaak kan aanwijzen, dan is het voor mezelf ook weer geruststellend; vooral als de oorzaak (mede) in een wijze van aanspannen ligt die ikzelf niet gebruik en 'dus' iets is dat mij niet zal overkomen.

Natuurlijk is traditie ook wat waard; wie weet, als ik op terschelling geboren was en ik was er mee groot geworden, zou ik het wellicht ook doen. Nu ben ik dat niet en is het heel gemakkelijk om te zeggen; dat zou ik nooit doen. (maar dat zeg ik wel natuurlijk!)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:57

Wat een vreselijk ongeluk.
Ik hoorde het ook op de radio en dacht dat er eerst omstanders bij de slachtoffers betrokken waren.
Ik hoop dat de slachtoffers er weer bovenop komen en wens hen en de nabestaanden erg veel sterkte :(:)

claudialaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:58

pfft, inderaad .
wat erg zeg !
hoop ook dat de paarden er weer boven op komen :(:)

Red_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:02

_kajo_ schreef:
Heel jammer dat er maar van uitgegaan wordt dat het met een normale boom en broek allemaal veel veiliger is. In deze situatie had het misschien het wegvallen van de rem kunnen opvangen maar ik heb ongelukken gezien met broek en disselboom die met alleen strengen niet gebeurd zouden zijn. In die gevallen ging de kar juist om omdat deze aan de paarden vast zat. Het hangt van de situatie af, met beide kunnen er nu eenmaal specifieke ongelukken gebeuren. In dit geval lag de materiaalpech bij de rem maar de materiaalpech had net zo goed bij de bevestiging van een disselboom kunnen zijn.

Als je nagaat hoeveel keer er met de huifkar op pad gegaan wordt en dat al jaren en jaren lang dan zijn er heel erg weinig ongelukken gebeurd. Het mennen met alleen strengen zie ik niet zozeer als traditie maar meer als een andere manier van mennen en een andere manier vraagt om een andere techniek. Omdat veel bokkers deze manier niet kennen wordt er maar meteen van uitgegaan dat het gevaarlijk(er) is. Mijn opa reed vroeger ook met de huifkar (bij oa Terpstra). Ik heb hem wel eens met een boerenkar zonder goede rem bij duin af zien gaan dat hij een klomp tegen iedere paardekont aan had om zo afstand tussen kar en paarden te houden.

Ik kom tegenwoordig te weinig op Terschelling om iedereen nog te kennen maar ik weet dat de meeste menners die met gasten op pad gaan erg kundig zijn in het mennen met strengen.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Mennen met losse strengen wordt hier niet als traditie gezien, maar is de normaalste zaak van de wereld. Het is wel vakwerk, en misschien nog wel veiliger omdat niet iedereen zomaar op een wagen met losse strengen kan stappen, dit wordt echt gedaan door mensen met veel ervaring. Verder zijn de paarden ontzettend snel en gemakkelijk los te koppelen van de wagen, wat in de meeste gevallen juist ongelukken kan voorkomen.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:44

red & kajo goed gesproken!

Ik denk dat dit niet het juiste tijdsstip is en dat we te weinig weten om dingen te kunnen suggereren.
Dat is niet zo bedoeld, tenminste daar ga ik maar vanuit, maar dat is wel gevoelig.
Eilander reageert misschien fel, maar als je de personen kent over wie het gaat dan is dat logisch vind ik.

Feit is er dat er een ongeluk is gebeurd. In de dikke van dale staat bij ongeluk; "onverwachte en onaangename gebeurtenis". Dat is wat het is.Mijn 1 e gedachten zijn bij de mensen die het betreft; hopenlijk komt iedereen hier goed uit. Dan naar de paarden. Pas als helemaal duidelijk is wat er is gebeurd en de gemoederen zijn gesusst kun je het eens gaan hebben losse stengen ja of nee.
Er zijn meerdere vliegtuigen neergestort; maar vliegen is zondermeer de veiligste manier van transporteren, dus op basis van dit ongeluk iets veronderstellen gevaarlijk en op dit moment niet gepast!

AnneWilsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:23

met een boom en een broek kunnen zelfs ook ongelukken gebeuren.. als je naar beneden gaat en je rem doet het effies helemaal niet meer... het is gewoon allemaal stom toeval.. de bestuurder is ook heel ervaren met paard en wagen .. en de paarden weten ook wel wat een kar is... :Y)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:33

Inmiddels liggen er nog 2 personen in t ziekenhuis, waarvan 1 behoorlijk ernstig (moet minimaal 4 weken blijven) en 1 die waarschijnlijk redelijk snel weer naar huis kan. (althans dat is de laatste informatie die ik heb, van een van de familieleden)

Volgens mij is de discussie over wel of niet met boom mennen hier niet echt gepast, dus laten we daar over ophouden of start een apart topic :)