‘Paardenwelzijn gaat niet alléén om boxmaat’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:57

Mindim schreef:
blacknorton schreef:
er zijn genoeg pensionstallen waar de eigenaar maar een uurtje per dag langs komt en het paard dan ff los mag of een half uurtje mag rijden. en dan word het weer terug in een dichte box gezet. dus zo'n paard heeft geen sociaal contact en staat 23uur in zijn stal. en ja er zijn er ook genoeg die niet iedere dag langs komen dan staat zo'n paard dus langer dan 24 uur in zijn box
of dat andere paard dat in z'n eentje in een kleine paddock bij iemand aan huis staat. geen ander in de buurt.

Noem dan ook de stallen waar paarden in boxen staan, maar elke dag enkele uren op de paddock komen of op de wei en nog mooier, waar ze zomers 24/7 buiten staan, want die zijn er ook genoeg. Een beetje flauw om alleen een negatieve variant op te noemen, zodat de stand wat beter uit de verf komt.

welzijn gaat inderdaad veel verder dan boxmaat, de beschikbare grond die je hebt.als de eis word een grote stal en veel grond dan kan 80% van de paarden naar de slacht of verhuizen
ik heb liever een kleinere box waar genoeg ventilatie is, waar ze een beetje sociaal contact kunnen maken met het buurt paard. maar waar ze voldoende (goed) ruwvoer krijgen.
Veel grond is niet nodig perse, paddocks nemen minder ruimte in dan een enorme wei. Komt vrije beweging niet op je lijst voor?

natuurlijk willen we allemaal het beste voor je paard, een weiland een goede stal genoeg sociale contacten, maar hellaas nederland is klein en niet al het land/ruimte is voor de paarden (want dan moeten we mensen weg doen/afmaken)

klopt er zijn stallen die wel de ruimte hebben waar paddocks en weide en waar ze worden buitengezet en binnen gehaald voor je,
maar hellaas heb je die niet overal. gelukkig heb je wel meer stallen die ook een paddock hebben maar als jezelf niet komt of niemand doet het voor je dan staat je paard als nog binnen. hellaas heb ik dat ook vaak genoeg gezien.

heb het niet vernoemd omdat het hier niet te spraken kwam en het vooral ging over paarden in de stad. en dus de negatieve gevolgen en dan die vooral op de manege, terwijl het voor een pension paard vaak ook niet een welzijn vriendelijk leven heeft.

ik ben geen voorstander van stands, maar ik zie ze er liever zo bij staan op de hollandsche manege waar, je ziet dat de paarden het goed hebben, genoeg beweging krijgen, dan wel onder de man als zonder, goed te eten. dan dat pension paard wat z'n stal nauwelijks uit komt en 23 uur in een box staat (dan wel of niet met social contact) en meer krachtvoer dan ruwvoer krijgt.

ik geef toch ook aan dat welzijn veel meer is dan de boxgrootte en de grond die je tot beschikking hebt. als je het perfect wilt doen dan heb je een lap grond nodig, zodat ze vrije op de weide (met gras die qua voedingswaarde en eigenschappen geschikt zijn voor paarden) in een kudde kunnen lopen met een mega schuilstal. maar hellaas is dit gewoonweg voor de meeste mensen (en paarden dus) niet haalbaar.
als dat de eis moet worden dan kunnen de meeste paardeneigenaren hun paarden niet houden en dan dus paarden laten afmaken. er is in nederland gewoonweg de ruimte niet om al deze paarden zo te houden. dus er moet een realistisch plan komen met de minimale welzijnsbehoeft voor paarden. zodat ook mensen in de randstad paarden kunnen houden of op een manege kunnen rijden.

en ja ik ben aan de rand van rotterdam op gegroeid, dus ik ken het ruimte gebrek maar al te geod. dus ik kies liever voor een stal waar me paard voldoende ruwvoer krijgt, goede ventilatie heeft met mogelijkheid tot wat sociaal contact. als het om stallling gaat staan die punten hoger op de lijst dan een paddock of weide. ik ga en kan ook wandelen met me paarden om hem 'vrije' beweging te geven. en als ik voor de zomer wei kan vinden is dat mooi meegenomen.
het liefst heb ik me shet natuurlijk 24/7 356 dagen buiten op een wei met een vriendjes en een schuilstal, maar ja dat is niet (altijd) mogelijk.

@xx_Horsiex, beter een gezond en vrolijk paard met veel beweging in een stand, dan 1 in een hokje van 3x3 of in z'n uppie in een paddack.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:30

xx_Horsiex schreef:
Er zijn verschillende soorten boxen, en daarbij ook boxen die dichte zijkanten hebben en aan de voorkant geen luikje en zat paarden die tegen een muur aankijken. Dan zie ik liever die pony in de stand die buiten komt, die aan alle kanten contact kan maken, dan dat ene paard in zijn 3 x 3 box, die tegen muren staat aan te kijken en bijna niet buiten komt. Maar ja, boeieuh dat die niet buiten komt en geen soortgenoten ziet, want hij kan wel van richting veranderen. Een stap naar rechts, een naar links, een naar voor en een naar achter. Nee joh, das top huisvesten!

Ik zie dat onze pony's vele malen blijer zijn dan menig paard in een box, zij hebben geen probleem met hun stand, waarom jij dan wel?

Waarom ga je er in vredesnaam van uit dat paarden die in een box gehouden worden er nooit uitkomen? Mijn ene paard staat in een box met open gedeelte boven de staldeur, zodat ze kan neuzen met de buurman en geen dichte wanden, dus het zicht alle kanten uit, ze heeft zelfs een raam in haar box. Ze gaat elke dag enkele uren de wei of paddock op met de andere paarden, in de zomer 24/7 op de wei. Mijn andere paard staat in een uitloopstal met een paddock incl. vriendje. Dus zeg tegen mij niet, 'boeieuh'.
Ik ben ook geen fan van een box waar een paard in zit 'opgesloten' maar een stand vind ik erger. Vroeger hadden we stands op de manege, en in een stand staan ze ook gewoon tegen de muur aan te kijken hoor.
In een stand staan en niet buiten komen, behalve de lesuurtjes, vind ik triest. Het voorbeeld gaat uit van de manege in amsterdam, waar de paarden in stands staan en niet buiten komen. Dat vind ik zeer paardonvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:35

Citaat:
@xx_Horsiex, beter een gezond en vrolijk paard met veel beweging in een stand, dan 1 in een hokje van 3x3 of in z'n uppie in een paddack.

Hier hetzelfde, paard in een hokje van 3x3 gaat gelijk in zijn uppie in de paddock? Hoe kom je er bij. Als ik jouw verhaal lees, hoop ik maar, dat er geen pensionpaarden in de stands staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:42

Mindin, die paarden komen dus naast de lessen wel nog gewoon los met elkaar.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:47

Rock schreef:
Tja... Manege 'beginnen' is relatief. Sommige van die maneges bestaan al heeeeeeel lang, ofwel vanuit een periode dat paardewelzijn niet op de eerste plek kwam, ofwel begonnen ze klein en zijn ze in de loop der jaren eigenlijk uit hun plekje gegroeid.

Zoals ik eerder zei, dan kan je zeggen 'sluiten' maar is dat realistisch? Eigenaren komen waarschijnlijk niet van hun bedrijf af, juist omdat ze niet genoeg ruimte hebben...

Tja dan moeten ze niet groot worden.
Maneges hebben zelf de keuze wel of niet groeien.
Ze kunnen tenslotte lesklanten weigeren.
Weinig lesklanten is weinig inkomsten ja maar weinig lesklanten is ook weinig paarden dus ook weining uitgaven.
Dus uiteindelijk maakr het niet uit of je 1000 lesklanten en 100 paarden hebt of 100 lesklanten en 10 paarden

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:53

Mijn paard heeft op een manege in een stand gestaan en dit heeft hem geen goed gedaan. De eerste keer bij de fysio was een verschrikking. In een stand is het namelijk niet mogelijk om jezelf lekker uit te strekken en als je verder ook niet buiten komt, dan alleen met een beginner op je rug dan kan je niet verwachten van zo'n paard dat hij nog lekker in zijn vel zit.

Veel pony's en paarden hebben daar voernijd, want ze moeten ontzettend dooreten anders heeft de buurman je eten op. En dan heb ik het nog niet gehad over de ketting of band die ze omhebben en waar ze schuurplekken en dergelijke van krijgen of het weven, kribbebijten, luchtzuigen en de hele handel.

En deze manege heeft wel plek om de paarden buiten te zetten, maar het gras wordt gemaaid en er wordt niet gegraasd........

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 03:58

Mindim schreef:
xx_Horsiex schreef:
Er zijn verschillende soorten boxen, en daarbij ook boxen die dichte zijkanten hebben en aan de voorkant geen luikje en zat paarden die tegen een muur aankijken. Dan zie ik liever die pony in de stand die buiten komt, die aan alle kanten contact kan maken, dan dat ene paard in zijn 3 x 3 box, die tegen muren staat aan te kijken en bijna niet buiten komt. Maar ja, boeieuh dat die niet buiten komt en geen soortgenoten ziet, want hij kan wel van richting veranderen. Een stap naar rechts, een naar links, een naar voor en een naar achter. Nee joh, das top huisvesten!

Ik zie dat onze pony's vele malen blijer zijn dan menig paard in een box, zij hebben geen probleem met hun stand, waarom jij dan wel?

Waarom ga je er in vredesnaam van uit dat paarden die in een box gehouden worden er nooit uitkomen? Mijn ene paard staat in een box met open gedeelte boven de staldeur, zodat ze kan neuzen met de buurman en geen dichte wanden, dus het zicht alle kanten uit, ze heeft zelfs een raam in haar box. Ze gaat elke dag enkele uren de wei of paddock op met de andere paarden, in de zomer 24/7 op de wei. Mijn andere paard staat in een uitloopstal met een paddock incl. vriendje. Dus zeg tegen mij niet, 'boeieuh'.
Ik ben ook geen fan van een box waar een paard in zit 'opgesloten' maar een stand vind ik erger. Vroeger hadden we stands op de manege, en in een stand staan ze ook gewoon tegen de muur aan te kijken hoor.
In een stand staan en niet buiten komen, behalve de lesuurtjes, vind ik triest. Het voorbeeld gaat uit van de manege in amsterdam, waar de paarden in stands staan en niet buiten komen. Dat vind ik zeer paardonvriendelijk.

Omdat er zat paarden zijn die niet buiten komen maar wel in een box staan? Beetje domme opmerking.

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:29

Rock schreef:
Ik denk persoonlijk dat het makkelijker is om te verhuizen als je een 'gewoon' bedrijf bent, dan als je een bedrijf met dieren bent.

Dat is idd zo! Onze manege is 10 jaar geleden verplicht verhuisd ivm de HSL en dat heeft heel wat voeten in aarde gehad hoor. Zeker voordat een andere lokatie gevonden was binnen onze gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:02

xx_Horsiex schreef:
[Omdat er zat paarden zijn die niet buiten komen maar wel in een box staan? Beetje domme opmerking.

Domme opmerking _O- _O- _O- Geweldig, dat is de pot die de ketel verwijt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:23

Mindim schreef:
xx_Horsiex schreef:
[Omdat er zat paarden zijn die niet buiten komen maar wel in een box staan? Beetje domme opmerking.

Domme opmerking _O- _O- _O- Geweldig, dat is de pot die de ketel verwijt.

?? Jammer hoor, had gehoopt hier een fijne discussie van te maken maar hier hou ik een nare nasmaak van over.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:30

Mindim schreef:
Citaat:

Hier hetzelfde, paard in een hokje van 3x3 gaat gelijk in zijn uppie in de paddock? Hoe kom je er bij. Als ik jouw verhaal lees, hoop ik maar, dat er geen pensionpaarden in de stands staan.

al je goed leest staat er of dus ik bedoel een ander voorbeeld die minder paard welzijn vriendelijk is dan een paard in een stand die goed te eten krijgt, sociaal contact en beweging.

hoe ik er bij kom omdat ik vaak genoeg zie dat iemand 1 paard aan huis gestald heeft, dus dat paard staat in zijn eentje in een paddock of op stal. En er zijn genoeg pensionpaarden die niet iedere dag uit hun box komen. en vele pension stallen hebben stallen met dichte muren dus ja een hokje.

gelukkig heeft de meerderheid het goed voor elkaar, kunnen hun paarden buiten zetten en komen dagelijks. en staan er meer paarden op een stal of weide of paddock

zoals ik al eerder aangegeven heb is het niet voor iedereen mogelijk om zijn paard op de meest ideale manier te huisvesten. daarom vind ik het fijn dat er regels komen, die voldoen aan de minimale eis voor een welzijnvriendelijk bestaan voor het paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:31

Waarom denken jullie dat een manege bestaat?
Omdat er hele lieve mensen zijn die heel graag anderen willen helpen te leren paardrijden en paarden gewoon hele lieve beesten vinden??
Kom op, het draait gewoon allemaal om geld hoor!
Heus niet om de kwaliteit van leven van de paarden, al zullen vanwege zakelijk oogpunt natuurlijk goed voor hun 'handel' moeten zorgen.
De Hollandse Manege is denk ik niet het mooiste voorbeeld van paardvriendelijkheid, maar ik denk dat er nog wel heel veel andere voorbeelden zijn van 'paardenhouderij' waar het er veel slechter aan toe gaat.(Er zijn echt mega veel fokkers/handelaars waar de paarden zo'n 6/7 maanden aan één stuk opgesloten staan, ja, dan wel in een box van 3x3... ;( )
Als paarden genoeg beweging krijgen is het geen must dat ze in een box staan, krijgen ze veel ruwvoer staan ze meestal toch alleen maar te eten en bewegen nauwelijks, ook in een box.
Er zijn zelfs genoeg paarden die mogen dromen dat ze zoveel beweging krijgen.....
Ik wil hier alleen mee zeggen dat deze manege paarden niet persé erger af zijn dan paarden die een uurtje per dag uit hun box komen, dat is nl. iets wat veel vaker voorkomt.
Zelf ben ik absoluut voor vrijheid, blijheid, mijn paarden staan dan ook ALTIJD los, maar er zijn een hele hoop paarden slechter af dan op die manege!

Shirly_Bob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:33

Navy schreef:
Rock schreef:
.. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan. Er is gewoon érg weinig ruimte qua grond. ..

En als er dan zo weinig ruimte is, moet je geen manege beginnen. Punt.

Ik snap niet dat er in deze tijd nog maneges bestaan waar de paarden 24/7 vastgeknoopt staan in een ruimte waar niet te bewegen valt. Ik ben zelf op zo'n dergelijke manege begonnen, en daar stonden de paarden zo bommetje vol stress dat er zelfs een paard was dat, volgens de manege-eigenaar, heel 'toepasselijk' Dangerous heette. Op zijn muurtje (dus de zijwand van de stand) stond met koeienletters "NIET BIJ DANGEROUS DE STAL IN! GEVAARLIJK". Geloof mij, als ik mijn paarden opknoop worden ze ook binnen een week 'gevaarlijk'.

helemaal gelijk :)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:40

ElsB schreef:
Rock schreef:
De Hollandsche manege is een gevoelige en moeilijke kwestie. In Amsterdam zijn er veel maneges die paarden en pony's op stand hebben (hadden?) staan.

De rest van je verhaal klopt wel zo ongeveer, Rock, maar voor zo ver ik weet zijn er in Amsterdam naast de Hollandsche Manege echt geen andere maneges meer met stands. Er zijn trouwens zowiezo niet 'veel' maneges in Amsterdam. Weidegang is idd een probleem, die is er namelijk niet in de stad. De dichtsbijzijnde stallen met weidegang (als je postzegeltjes gras zo mag noemen) zijn in Amstelveel. Dus als regelmatige weidegang voor elk paard in Nederland verplicht zou worden betekent dit dat veel Amsterdammers het paardrijden (en hun paard) moeten opgeven...

Manege nieuw amstelland heeft ook gewoon nog stands, zowel in de paardenstal als in de redelijk nieuwe ponystal.
Het enige pluspunt is dat de stands bij Nieuw amstelland "open zijn" met alleen een zwevende balk ertussen en bij de Hollandsche zitten er wanden tussen de paarden. Maar beide manege's blinken in mijn ogen niet echt uit in paardvriendelijk gebouwd zijn. Op NA hebben de paarden nog de mazzel dat ze vaak buiten komen (en dan bedoel ik niet weidegang) maar op de HM staan ze bijna altijd in het donker. Vooral in de winter.