Mindim schreef:blacknorton schreef:er zijn genoeg pensionstallen waar de eigenaar maar een uurtje per dag langs komt en het paard dan ff los mag of een half uurtje mag rijden. en dan word het weer terug in een dichte box gezet. dus zo'n paard heeft geen sociaal contact en staat 23uur in zijn stal. en ja er zijn er ook genoeg die niet iedere dag langs komen dan staat zo'n paard dus langer dan 24 uur in zijn box
of dat andere paard dat in z'n eentje in een kleine paddock bij iemand aan huis staat. geen ander in de buurt.
Noem dan ook de stallen waar paarden in boxen staan, maar elke dag enkele uren op de paddock komen of op de wei en nog mooier, waar ze zomers 24/7 buiten staan, want die zijn er ook genoeg. Een beetje flauw om alleen een negatieve variant op te noemen, zodat de stand wat beter uit de verf komt.
welzijn gaat inderdaad veel verder dan boxmaat, de beschikbare grond die je hebt.als de eis word een grote stal en veel grond dan kan 80% van de paarden naar de slacht of verhuizen
ik heb liever een kleinere box waar genoeg ventilatie is, waar ze een beetje sociaal contact kunnen maken met het buurt paard. maar waar ze voldoende (goed) ruwvoer krijgen.
Veel grond is niet nodig perse, paddocks nemen minder ruimte in dan een enorme wei. Komt vrije beweging niet op je lijst voor?
natuurlijk willen we allemaal het beste voor je paard, een weiland een goede stal genoeg sociale contacten, maar hellaas nederland is klein en niet al het land/ruimte is voor de paarden (want dan moeten we mensen weg doen/afmaken)
klopt er zijn stallen die wel de ruimte hebben waar paddocks en weide en waar ze worden buitengezet en binnen gehaald voor je,
maar hellaas heb je die niet overal. gelukkig heb je wel meer stallen die ook een paddock hebben maar als jezelf niet komt of niemand doet het voor je dan staat je paard als nog binnen. hellaas heb ik dat ook vaak genoeg gezien.
heb het niet vernoemd omdat het hier niet te spraken kwam en het vooral ging over paarden in de stad. en dus de negatieve gevolgen en dan die vooral op de manege, terwijl het voor een pension paard vaak ook niet een welzijn vriendelijk leven heeft.
ik ben geen voorstander van stands, maar ik zie ze er liever zo bij staan op de hollandsche manege waar, je ziet dat de paarden het goed hebben, genoeg beweging krijgen, dan wel onder de man als zonder, goed te eten. dan dat pension paard wat z'n stal nauwelijks uit komt en 23 uur in een box staat (dan wel of niet met social contact) en meer krachtvoer dan ruwvoer krijgt.
ik geef toch ook aan dat welzijn veel meer is dan de boxgrootte en de grond die je tot beschikking hebt. als je het perfect wilt doen dan heb je een lap grond nodig, zodat ze vrije op de weide (met gras die qua voedingswaarde en eigenschappen geschikt zijn voor paarden) in een kudde kunnen lopen met een mega schuilstal. maar hellaas is dit gewoonweg voor de meeste mensen (en paarden dus) niet haalbaar.
als dat de eis moet worden dan kunnen de meeste paardeneigenaren hun paarden niet houden en dan dus paarden laten afmaken. er is in nederland gewoonweg de ruimte niet om al deze paarden zo te houden. dus er moet een realistisch plan komen met de minimale welzijnsbehoeft voor paarden. zodat ook mensen in de randstad paarden kunnen houden of op een manege kunnen rijden.
en ja ik ben aan de rand van rotterdam op gegroeid, dus ik ken het ruimte gebrek maar al te geod. dus ik kies liever voor een stal waar me paard voldoende ruwvoer krijgt, goede ventilatie heeft met mogelijkheid tot wat sociaal contact. als het om stallling gaat staan die punten hoger op de lijst dan een paddock of weide. ik ga en kan ook wandelen met me paarden om hem 'vrije' beweging te geven. en als ik voor de zomer wei kan vinden is dat mooi meegenomen.
het liefst heb ik me shet natuurlijk 24/7 356 dagen buiten op een wei met een vriendjes en een schuilstal, maar ja dat is niet (altijd) mogelijk.
@xx_Horsiex, beter een gezond en vrolijk paard met veel beweging in een stand, dan 1 in een hokje van 3x3 of in z'n uppie in een paddack.

)