FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 06:31

Ik vind idd een goede zaak dat er meer naar veiligheid gekeken wordt. Een hoedje vind ik ook mooie staan, maar er zijn tegenwoordig ook mooie caps op de markt.. Daarnaast als er 1 begint dan beginnen er waarschijnlijk meer en wordt het normaal gevonden

en lente77, uitzonderingen bevestigen de regel toch? Eerst vond ik de cap ook verschrikkelijk, maar nu ik altijd met cap rijd vind ik het vervelend zonder cap te rijden. en als de cap nekletsel veroorzaakt bij een val dan is de cap te groot lijkt me ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 06:50

Blijf het toch vreemd vinden dat mensen er zo'n hekel aan hebben. Omdat je zweet en je haar gaat er van plakken? Als je een beetje lekker aan het trainen bent dan gebeurt dat toch wel. Vraag me altijd af of iedereen na het rijden wel gaat douchen? Waarom zou je je er anders druk om maken?

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:29

* Ontwerpt veiligheidshoed * :j

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:16

Mensen die zeuren dat ze hoofdpijn krijgen van een cap zoeken gewoon een uitweg om er geen te dragen of hebben de verkeerde cap. Simpel.
Ik word gewoon een beetje moe van dit soort excuses en uitvluchten - net zoals van die uitvluchten om geen gordel te dragen omdat ze toevallig iemand kennen wiens neef een vriend heeft en daar een zus van en die kent weer een meisje waar het nichtje d'r beste vriendin d'r vriend een ongeluk heeft gehad en die had een gordel om en is nu dood.... uiteraaaaaard door die gordel....... :+
Voor het gemak vergeten we even de 2259723529 doden door het níet dragen van een gordel maar goed.....

Evenals het aantal gevolgen van hersenletsel door het niet dragen van een cap t.o.v. het aantal ongelukken waarbij wél een cap werd gedragen en er hoofdschade is. Zet die twee percentages tegenover elkaar en ik denk dat je dan voldoende weet.....

Nee een cap beschermt niet tegen beenbreuken (heb zelf mijn heup gebroken gehad na een val, dus ik weet waar ik over praat) maar ik zou er álles voor over hebben om de dag terug te kunnen draaien waarop ik viel en die stomme tok niet op mijn kop had en mezelf een hersenbloeding flikkerde!

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:20

@Lente77:
Tuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij de veiligheidseisen mensen juist niet hebben geholpen. Maar ipv rare dingen te roepen: Kijk eens naar hoeveel mensen er wel door zijn geholpen! Ik ken meer mensen die door een gordel/cap dragen juist er goed vanaf zijn gekomen! Dat zijn er zoveel meer!
Ik ben zeker tegen t dragen van een cap! Ben ook weleens van mijn paard afgevallen met cap op tegen de bakrand, gevolg een hersenschudding. Maar wat als ik geen cap droeg? Daar wil ik niet eens over nadenken!
Cap moet een verplichting worden!!!!!

Anoniem

Re: FEI dressuurcomité roept ruiters op om een cap te dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:28

Veiligheidshoeden bestaan al lang.
Zijn speciale cappen zonder rand en zijn wat kleiner, daar overheen kan je je hoed zetten (heb je wel een wat grotere hoed nodig).
Het is geen CE goedgekeurd ding, en bied ook niet de zelfde bescherming, maar komt wel dicht in de buurt.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:06

Asyaa schreef:
Veiligheidshoeden bestaan al lang.
Zijn speciale cappen zonder rand en zijn wat kleiner, daar overheen kan je je hoed zetten (heb je wel een wat grotere hoed nodig).
Het is geen CE goedgekeurd ding, en bied ook niet de zelfde bescherming, maar komt wel dicht in de buurt.

dan is het nog een kwestie van tijd om deze goed te keuren. als ze het probleem serieus nemen ik hoop het zo!!

het verkomt zo veel leed en ik vind de voorbeeld functie voor de jeugd ook erg belangrijk. jongs geleerd is ouds gedaan (gewoonte)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:16

Ik heb aan de lijve ondervonden dat een cap dragen je leven of ernstige hoofdletsel kan besparen. Paar jaar geleden op een sportuitje van mijn werk van een manegepaard gevallen (tja hij voelde aan dat hij met mij echt aan het werk moest en dat vond hij niet leuk. Resulteerde in een wegbokkend paard dat mij totaal verraste). doordat ik met rug tegen bakrand viel kwam ik min of meer onder het paard terecht (heb ik gehoord van mijn collega's) en die moet met een hoef op mijn cap terecht zijn gekomen want mijn cap was naderhand totaal uit vorm. Ik zelf kwam er vanaf met een snee in mijn wenkbrouw en een blauw oog door mijn bril. Maar zonder die mijn cap (die ik toen pas nieuw gekocht had) zat ik hier nu waarschijnlijk niet. Vandaar dat ik zeker niet op een onbekend paard stap zonder cap op. Durf alleen zonder cap te rijden als het heel erg warm is en op mijn paard. Die gelukkig super braaf is. Op mijn andere paard zou ik dat niet doen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:36

ik zelf denk dat er meer ongelukken gebeuren tehuis en niet op wedstrijden. om dat ze dan vaak geen cap op hebben. en denken o ik ben tehuis of op de mange dus wat kan mijn gebeuren. en ik vind dat je zelf moet weten of je met hoedje rijdt of niet op een wedstrijd, je kent zelf heel goed je grensen en je kunnen. ik rij zelf wel met hoedje. op wedstrijden maar tehuis met cap. om dat het verplicht is bij ons.
ik zelf sta op een manege dus cap verplicht ik heb er ook geen moeite mee.maar vind hoedje heel mooi staan. dus zo lang het mag rij ik met hoedje :D

Barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:25

Hoe zit het dan met bijvb. met voltige? wat moeten die dan op hun hoofd.....

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:30

een cap (zonder klep of iets dergelijks).
op de manege hebben ze bij ons gewoon een cap op hun hoofd als er voltige word gedaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:53

Kan me best voorstellen dat een cap niet handig is voltigeurs bij sommige oefeningen.

Barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:55

nee lijkt mij ook echt niet handig..maar ja als ze het verplicht gaan stellen om een cap te dragen als je op een paard zit....of maken ze daarvoor dan weer een uitzondering?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:21

Ik vind het een goede zaak!! Je hebt immers maar één hoofd en als je daar een flinke tik op krijgt door een val ben je vaak voor je leven getekend....

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:47

trisca schreef:
Ben wel benieuwd naar de cijfers. Iedereen begint nu over het hoedje af te schaffen, maar hoeveel ongelukken gebeuren op het wedstrijdterrein en hoeveel thuis tijdens een training?
Je kan op het hoogste niveau het hoedje wel afschaffen, maar wat lost dat op? Je kan helaas weinig aan doen dat sommige (veel) mensen hun hoofd niet waardevol vinden om goed te beschermen tijdens de training.....

Van mij mogen ze het voor iedereen en overal verplichten. Niet meer op een paard zonder, thuis heb je het niet in de hand, maar dan geven ze op z'n minst een voorbeeld op wedstrijd met name aan jonge kinderen.
En dat kapselexcuus vind ik sowieso al waardeloos.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:04

Oakland1990 schreef:
trisca schreef:
Ben wel benieuwd naar de cijfers. Iedereen begint nu over het hoedje af te schaffen, maar hoeveel ongelukken gebeuren op het wedstrijdterrein en hoeveel thuis tijdens een training?
Je kan op het hoogste niveau het hoedje wel afschaffen, maar wat lost dat op? Je kan helaas weinig aan doen dat sommige (veel) mensen hun hoofd niet waardevol vinden om goed te beschermen tijdens de training.....

Van mij mogen ze het voor iedereen en overal verplichten. Niet meer op een paard zonder, thuis heb je het niet in de hand, maar dan geven ze op z'n minst een voorbeeld op wedstrijd met name aan jonge kinderen.
En dat kapselexcuus vind ik sowieso al waardeloos.

Ze kunnen het helaas moeilijk verplichten als ze het niet kunnen controleren. Dat is nu net mijn punt ;) Van mij mogen ze het ook echt overal verplichten. Ik verplicht het op mijn erf en controleer het. Ook geef ik geen les aan iemand die geen cap wil dragen, maar ik kan er weinig aan doen als ze thuis niks op hun hoofd doen. Zelfs het koppelen van verzekering en het dragen van een cap heeft volgens mij weinig zin. Mensen gaan er toch vanuit dat het altijd iemand anders overkomt, totdat ze zelf de pineut zijn...
Denk dat we het er wel over eens zijn dat ruiters op concoursen en andere representatieve gebeurtenissen zich moeten realiseren dat naast veiligheid dat ze ook een goed voorbeeld moeten geven.

Misschien IDS en Paard&Sport etc. een voorstel doen dat ze weigeren foto's te plaatsen van hersenloze (oeps) caploze ruiters? :D

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:52

Pakweg 20 jaar geleden droeg bijna niemand een cap en hoorde je wel eens wat maar dat was incidenteel. Nu iedereen door de commercie gehersenspoeld is is caploos rijden opeens potentieel dodelijk. Ja dat is autorijden en de weg oversteken of in een vliegtuig stappen ook.

De voorbeelden die ik gaf waren niet grappig maar serieus bedoelt maar als iemand pakweg 15 kg overgewicht heeft, rookt of elke dag alcohol nuttigt is dat opeens iets waar je nooit wat aan kunt doen en natuurlijk ook niet schadelijk voor je gezondheid, dan zijn smoezen algemeen geaccepteerd. Gek hoe mensen met 2 maten kunnen meten, vooral als het ze past.

Ik vind vrijheid blijheid en iedereen moet zelf kunnen bepalen of hij wel of niet een cap, gordel of what ever wil dragen.

En Barmat: jij kunt nooit voor een ander voelen of die al dan niet hoofdpijn van een cap krijgt dus praat liever voor jezelf als je dat soort meningen wilt uiten. Het is niet mijn schuld dat jij hersenletsel hebt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:11

tja als we gaan vergelijken met wat we vroeger wel of niet deden kan ik nog een tal van voorbeelden aanbrengen. Het gaat erom dat de middelen er zijn en waarom zou je dan eigenwijs er geen gebruik van maken?
en nee het is niet altijd dodelijk misschien, maar je er zijn mensen die hersenletsel hebben opgelopen die er altijd last van blijven houden.. en die voor iets wat voorkomen had kunnen worden..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:22

Ik ben een voorstander van cap!

Maar ik vind een hoedje wel echt sjiek op zo'n hoog niveau.
Ik vind dat het hoedje moet blijven maar dat je in alle klasse een cap zou mogen dragen.

En dat je tijdens het losrijden / lessen / clinic's altijd een cap op moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:25

Annekeee schreef:

Ik vind dat het hoedje moet blijven maar dat je in alle klasse een cap zou mogen dragen.

Dat mag toch ook? volgens mij mag anky gewoon een cap op zetten tijdens haar proefjes. Of niet soms?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:33

Ik rij eigenlijk altijd met cap op, zit ook nog niet op het hoedjesniveau :+

Maar ik denk dat je met het verbeteren van het draagcomfort (ik heb persoonlijk nog geen enkel goed passend, comfortabel dragend, niet-zwetend model gevonden en zo prettig zit dat ding echt niet als je veel paarden op een dag rijdt) en het zorgen dat er in de hoedjes een soort binnencap zit een stuk meer bereikt dan met een draagverplichting. Ik word daar persoonlijk altijd nogal dwars van. Voorbeeldfunctie als argument vind ik echt bullshit, voor mij is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten en met kinderen vind ik het helemaal onzin: daar horen ouders de dienst nog uit te maken en niet het voorbeeld van Anky, Edward of Imke.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:44

@ Lente: je hoeft niet zo aan te vallen, iedereen mag z'n mening uiten...
En als je hoofdpijn krijgt van je cap, dan zit die simpelweg niet zoals het hoort. Dat is net als een halsketting dragen, je voelt het de eerste dagen wel, maar daarna merk je er niks meer van, net zo met een cap.

Vandaag was het 30° en nog gaat mijn cap op, geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt die weg te laten, en vergelijken met vijftig jaar geleden is ook krom, toen gingen ze er ook nog van uit dat je beter uit de auto geslingerd kon worden bij een ongeval...

@Urielle: zo'n onzin vind ik dat niet, als kind keek ik op naar Anky, Edward, Imke etc, als zij een cap droegen zou ik veel eerder overtuigd zijn om er eentje te dragen. Ik zou het van hen ook eerder aanvaard hebben als ze me vertelde er een op te zetten dan mijn ouders.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:48

Anoniem schreef:
Annekeee schreef:

Dat mag toch ook? volgens mij mag anky gewoon een cap op zetten tijdens haar proefjes. Of niet soms?

Ik dacht dat je vanaf een bepaalde klasse verplicht was om met hoedje te starten. Maar dat weet ik niet zeker hoor :o

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:14

[/quote]

Dat mag toch ook? volgens mij mag anky gewoon een cap op zetten tijdens haar proefjes. Of niet soms?[/quote]

Ik dacht dat je vanaf een bepaalde klasse verplicht was om met hoedje te starten. Maar dat weet ik niet zeker hoor :o[/quote]

volgens mij ben je verplicht tot de Z met te rijden en daarna mag je kiezen.
laatst in ieder geval een in het Z1 gezien met cap al zie je er mee zonder

hellaas hebben die 'bekende' ruiters echt wel een voorbeeld functie, of kids zijn erg eigenwijs, of ouders hebben er te weinig verstand van. het zou in ieder geval helpen als hun een cap op zetten (op fotos, clincis, kindermiddagen etcaltijd)

een goed passende cap voel je niet meer al je hem eenmaal op hebt. heb vaak genoeg op stal rond gelopen met me cap op terwijl ik eigenlijk allang klaar was met rijden en aan het opruimen was.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 06:25

Ik ben het er mee eens. Ik draag altijd mijn cap. Ook heb ik een paar jaar geleden al eens een ingezonden stuk in de Paardenkrant gehad waarbij ik attendeer op het dragen van caps door mensen met een "voorbeeldfunctie" tijdens het losrijden op concoursen (waar dan weer een foto van wordt gemaakt en die in een of ander blad staat), maar er is gewoon geen haan die er naar kraait. Laatst iemand die zonder cap op een zeeeeeer ongehoorzaam en tegendraads paard zat. Heb ik er maar eens op geattendeerd, maar laten toch de cap achterwege. Waarom? Joost mag het weten! Ik ben nog niet flauw van het leven dus doe mijn cap lekker op. Trouwens zonder voel ik me nu erg kaal!

Een hoedje in de ring vind ik echter wel erg mooi staan en als ik een goed vertrouwd paard rijd draag ik dan ook een hoedje. Als ik het paard niet 100% vertrouw ga ik rustig (ook in de hogere klassen) met mijn cap naar binnen.