Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
manishdra schreef:De joust in het archeon wordt ook met aangepaste lanzen gedaan. Dat is dus hezelfde als in "shows". Maar dan zit er nog steeds een bepaalde risico aan vast (is dus nog steeds niet ongevaarlijk)
Wat wel een groot verschil met de groep van het Archeon en veel show-groepen is, is het historische gehalte. Dat ligt, te verwachten bij een groep van een historisch park, veel hoger dan bij vele showgroepen. Bij het archeon proberen ze ook het verloop, het verhaal ed historisch te houden.
Tinkelbell schreef:Dit doet me denken aan jouw vrouw mijn vrouw. Die sneue gezinnen waarin dit hun leven is en dat alles om dit soort dingen draait.
Nezzie schreef:Klopt, maar je hebt aangepaste lansen en aangepaste lansen. Die van de ridders in het Archeon (zijn dezelfde als stichting HEI, zo'n beetje) bestaan uit twee delen. Het deel dat de ridder vasthoudt is (pin me er niet op vast, ik kan niet schatten) ruim twee meter hard hout. Hierop wordt een meter balsa hout gezet, dat is het deel dat versplinterd. Ik heb ook groepen zien jousten met van die kartonnen kokers waar je posters in opbergt.
hexodrien schreef:Leuk om er hier iets over terug te zien. Er was vorig jaar een indoor Jousting op Galderzicht, vond het erg gaaf om te zien. Zijn geen ongelukken gebeurd. De paarden moeten inderdaad wel goed opgeleid zijn en hier regelmatig in getraind worden.Kinee_ schreef:Ik heb mijn paard aan Toin verkocht! Echt een ontzettend goede gozer is dat. Mijn paard heeft het echt super daar. Hij doet zelfs mee aan het WK in Frankrijk!
Echt superleuk dit.
He wat leuk jou paard herken ik (zie foto's in je profiel), dat is Sproet (zo heet hij nu). Gaat goed met hem, leuk paardje, is al een echt ridderpaard!
Voltigeur schreef:En inderdaad, een mooi, historisch correct harnas is veel leuker. Wat je te zien krijgt in A Knight's Tale qua harnassen benadert heel dicht hoe het vroeger was: helm vastgemaakt aan de schouders, 1 harnasbeen vast een het zadel, schild vastgemaakt aan het harnas om een hand vrij te hebben, etc...
Citaat:Wat een wezenlijk verschil is met wat ik soms doe, is het feit dat het bij jousting als sport echt wel de bedoeling is dat je in het zadel blijft zitten, en dat het bij ons de bedoeling is om effectief een val te doen. Een val doen met een harnas van pakweg 30 kg is niet zo aangenaam. Je "valt" ook niet zo soepel. Dus worden er toegevingen gedaan aan het historisch correcte van de hele zaak. Bij ons is het ook niet de bedoeling dat de heraldiek volledig juist is (al heb ik wel mijn kledij van het Gruuthuse huishouden, maar dit terzijde).
Wij zijn geen reënactors. Het is puur show.
Wij zijn graag met paarden bezig, vinden het leuk om dergelijke dingen te doen en geven dus wat het publiek vraagt.
Terwijl reënactors eigenlijk gewoon doen wat ze graag doen (zonder toegevingen) en dat hetpubliek daar komt naar kijken.
Snap je? Wij geven het publiek wat ze graag willen en bij reënactors krijgt het publiek wat reënactors doen.