Aanpak verrommeling van paardenerven in Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:20

Het is idd een advies, en laten we wel zijn, waar voorheen alleen maar mensen met flink grond een paard/paarden hielden, worden dat steeds meer mensen die dat niet tot hun beschikking hebben, dit mede tgv schaalvergrotende boeren, en kleine boeren die stoppen, en dus vrij komende grond voor particulieren.
Maar daardoor zie je ook steeds meer paarden op kleinere stukjes grond, waar geen boerderij meer bij hoort, en er dus ook weet een stal gebouwd moet worden. ( en opslag en mesthoop ect. ect.)
Een beetje mooie stal kost geld, en nu zie je soms de meest vreemdsoortige hokken ( caravans, containers ect ) in de wei verschijnen. ( = goedkoop?)
Ik denk dat je daar wel iets aan moet doen, anders is het hek van de dam.

Dat die balen in dat vreselijke lichtgroene plastic zitten snap ik ook niet, voorheen mocht er op een kuilbult ook geen wit plastic meer , dat werd verplicht zwart of donkergroen.
Al die enorme bulten balen, het is geen gezicht, zwart kleed erover?

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:49

Elcid, kom naar Duitsland ;)
Nee zonder grap hoor. Wij houden het ook netjes. Wit lint is op zich geen probleem is toch persoonlijke keuze?(alhoewel ik bruin lint heb en wit koord), maar ik zie ook veel rommelige erfjes hoor zowel in Duitsland als ik Nederland. En niet alleen in Groningen. Vind dat ook jammer. Kapotte hekken, oud ijzer, prikkeldraad zelfs nog. En kapotte kuilbalen etc.
Gallagher zegt trouwens dat het bruine of groene lint net zo zichtbaar is voor paarden als de witte omdat ze vooral de structuurverschil zien van het lint&gras en niet de kleur.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:24

Poeh ook wel veel negatieve reacties.
Ik vind het een goede actie. Het kan bijdragen aan draagvlak voor verpaarding van het landschap op een acceptabele manier. Door rommel-erven vinden veel mensen dat de kwaliteit van het landschap verslechtert (maneges met grote bedrijfsgebouwen, witte paardenbakken, witte afzetlinten, stapmolens, verlichte buitenbakken enz). Voor veel paardenhouders vanzelfsprekend, voor anderen een gruwel => reken maar dat anderen gaan klagen, waarbij vele paardenhouders door ruimtelijke procedures het onderspit delven.

Een landschap dat gemiddeld als mooi wordt gewaardeerd (vaak kleinschalige cultuurhistorische landschappen) is ook goed voor de economie hoor: denk bijv. aan recreatie en toerisme! Daarnaast hebben veel landelijke gebieden bevolkingskrimp in het vooruitzicht (Groningen zeker). Een woonomgeving die als aantrekkelijk wordt beschouwd (door aanwezigheid van een gaaf cultuurhistorisch landschap dat zo min mogelijk wordt verstoord door bijv. rommelerven) kan wellicht bijdragen een enige beperking van krimp. Mensen wonen daar graag.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:32

Wat een kul zeg!

Leven en laten leven.
Wij hebben ook witte palen en wit lint het ziet er netjes uit en staat goed onder spanning dus verre van rommelig.
Daarbij het kost een godsvermogen om bijv een houten omheinig neer te zetten op het land als afrastering.Afrastering is uberhaupt niet goedkoop.
Wij hebben ook bewust voor wit lint gekozen omdat, dat het enige lint is waar mijn paard niet overheen zal springen.

nuka

Re: Aanpak verrommeling van paardenerven in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:53

over mooie natuur gesproken, worden niet alle mooie stukjes natuur vol gezet met windmolens????!
begrijp me niet verkeerd, ben voor groene energie, maar ook dit is niet mooi.
en hier in de buurt wordt elk stukje groen volgestampt met huizen en industrie.

ik vind het dus wat overdreven, en nogmaals dat ze een plan aan nieuwe mensen/ bedrijven aanbieden, oke, maar niet nog goed spul vervangen van belasting centen van een ander.
das ook nog meer afval, ook niet goed voor het milieu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:33

Jep, we hebben hier een heul groot windmolenpark, hier in de eemshaven en ook buiten de dijk van Delfzijl staan knotsen van windmolens. Ze staan wel in gebieden waar amper iemand woont en in Delfzijl staan dacht ik maar 2 met de voeten in zee, Emden aan de overkant van het water in Duitsland heeft ook een heel park.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:15

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 06:42

Het is behalve betutteling ook nog eens bepalen wat een ander met zijn eigendom doet.
Verder is zoiets kapitaalvernietiging, net als het stimuleren van naar de sloop brengen van 'oude' auto's.
Mijn 12 jaar oude auto rijdt nog prima en heeft nog maar net 3 ton op de teller. Dat is voor een diesel weinig, die moet zeker nog een keer 3 ton meekunnen. Bovendien stoot je met 1 km wandelen meer CO2 uit dan met 1 km autorijden. (oftewel, ik geloof niet in het CO2 verhaal, maar dat is een andere discussie).

Oftewel, wat de 1 slordig of lelijk vindt, vindt de ander juist mooi. Wit lint is nog altijd het mooist, dat zie je van een afstand en dan kun je trots op je landje zijn (ik hoop ooit nog eens eigen grond te hebben voor m'n paardjes). Parcoursje er naast en het idyllische beeld is compleet.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:11

ik vind het een goed iniatief! :) Veel paardenerfen zijn gewoon erg lelijk en met wat kleine simpele tips kan het zo veel beter ingepast worden in het landschap. Als eigenaar heb je daar zelf natuurlijk ook veel plezier van. Als je bijvoorbeeld met heggen gaat werken inplaats van wit lint wordt het al zo veel mooier. (dat wit lint trouwens veiliger is, is niet waar. Ook al heb je zwart lint, een paard weet donderdsgoed waar de omheiningstaat).
Paardenmensen hebben zelf vaak niet door hoe storend bijvoorbeeld een bak in het landschap kan zijn, terwijl als je om de bak het zand wat ophoogd of je zet er een heg omheen wordt het zo veel mooier. :j

@germie: Het is niet verplicht hoor, als jij graag het landschap wil blijven verstoren met dat vreselijke lint is dat nog altijd aan jouw zelf :D

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:23

Joopie, tuurljik ziet het er mooier uit als je alles bijv in hout hebt, maar dat kost een kapitaal en niet iedereen heeft daar het geld voor of wil zijn geld daar aan uitgeven.
Wbt witlint, wij hebben dus ook witlint ( en witte palen) en mijn paard blijft wel in de omheinig staan met wit lint, zal er zwart lint om heen staan dan springt hij erover..

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:44

Heb niet alle berichten hier gelezen. Wel heb ik me bezig gehouden met het lostrekken van hetzelfde project in Drenthe.

Bij dit project krijgen eigenaren van paardenbedrijven (particulier en bedrijfsmatig) de mogelijkheid om zich aan te melden voor een erfadvies.
Daarna kunnen ze, met subsidie, besluiten om groen op het erf aan te planten. Het gaat er niet om dat witte linten, kuilbalen, rijbakken en mesthopen verdwijnen, maar dat ze met behulp van hagen, singels en bomen (deels) uit het zicht worden genomen en/of meer worden ingepast in het bestaande landschap.

En het is allemaal vrijwillig!! Als je mee wil doen moet je zelf de gemeente, SBNL of landschapsbeheer benaderen. Zij gaan niet rond om bedrijven aan te wijzen die mee moeten doen!
Dus je kunt het zien als overheidsbemoeienis, je kunt het ook zien als kans om groenstructuren op je erf aan te brengen voor relatief weinig geld!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:44

rebble schreef:
Heb niet alle berichten hier gelezen. Wel heb ik me bezig gehouden met het lostrekken van hetzelfde project in Drenthe.

Bij dit project krijgen eigenaren van paardenbedrijven (particulier en bedrijfsmatig) de mogelijkheid om zich aan te melden voor een erfadvies.
Daarna kunnen ze, met subsidie, besluiten om groen op het erf aan te planten. Het gaat er niet om dat witte linten, kuilbalen, rijbakken en mesthopen verdwijnen, maar dat ze met behulp van hagen, singels en bomen (deels) uit het zicht worden genomen en/of meer worden ingepast in het bestaande landschap.

En het is allemaal vrijwillig!! Als je mee wil doen moet je zelf de gemeente, SBNL of landschapsbeheer benaderen. Zij gaan niet rond om bedrijven aan te wijzen die mee moeten doen!
Dus je kunt het zien als overheidsbemoeienis, je kunt het ook zien als kans om groenstructuren op je erf aan te brengen voor relatief weinig geld!

Nou, dat moet toch veel mensen aanspreken, lijkt me. Er wordt immers ook naar de portemonnee gekeken. Voor d'n 'Ollander heeeeel belangrijk.

Loon op Zand wil zich profileren als toeristisch recreatieve en attractieve gemeente. Er zijn erg veel paarden in onze gemeente, er zijn veel fietsers en dagjesmensen. Dan wil je dat de mensen terugkomen en alles wat daarbij helpt is zeer welkom.

Ik vind zelf de houten, natuurlijke afrasteringen het mooiste. In Engeland en Duitsland zie je hele mooie natuurlijke omheiningen. Het voordeel is dat de levensduur aanmerkelijk hoger is dan lint en dat ze weinig onderhoud vragen. De vraag naar meer solide oplossingen neemt in Brabant in ieder geval toe.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:35

Een jaar of 10 terug was er in Stadskanaal ook nog zo'n regeling dat je met flinke subsidie je erf kon laten beplanten. Moest aan een aantal regels voldoen (o.a. uitsluitend bomen/planten die hier van oudsher groeien) maar wij hebben er dankbaar gebruik van gemaakt :j
Langs de weg een mooie beukenhaag en nadat de rijbak uitgegraven was en de grond als een hoge wal aan de grens van het erf was gestort, is dat helemaal met bomen en struiken aangeplant. De eerste jaren kwamen ze het zelfs nog onderhouden ook.
In de loop der jaren hebben we hier ook al het witte lint weggehaald en vervangen door houten omheiningen en bruin 40mm band. Veel netter en het valt weg in het landschap. Daar zat helaas geen subsidie op :+
Maar ik hoop echt dat die regeling weer terug komt. Beter zo dan dat ze zelfs moeilijk doen als je bomen wilt planten voor schaduw op de wei e.d.

Overigens vonden wij de opslag van kuilbalen zelf al lelijk genoeg, die dekten we mooi af met zwart doek wat ook nog eens bescherming gaf tegen kraaien. Dat klappert ook niet en het ziet er gewoon veel netter uit.

En wie weet als gemeentes zien dat het bij paardenhouders ook netjes kan, ze ook meewerkender gaan worden met vergunningen...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:21

Steph86 schreef:
Joopie, tuurljik ziet het er mooier uit als je alles bijv in hout hebt, maar dat kost een kapitaal en niet iedereen heeft daar het geld voor of wil zijn geld daar aan uitgeven.

precies, en daarom vind ik deze regeling super door deze uitgaven te subsidieren zodat mensen die het er anders niet voor over hebben ook hun erf kunnen opknappen. Uiteindelijk heeft iedereen daar meer plezier van en is het voor de omgeving en het toerisme ook zeer positief :j Groningen moet het toch vooral van het landschap hebben als het om toerisme gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:00

Steph86 schreef:
Wbt witlint, wij hebben dus ook witlint ( en witte palen) en mijn paard blijft wel in de omheinig staan met wit lint, zal er zwart lint om heen staan dan springt hij erover..

Waarom springt hij over zwart lint, dat hetzelfde gespannen is als wit lint? Heb je het uitgeprobeerd en was peerd foetsie? :D

Leuk paard trouwens en op je profiel ziet het er idd keurig uit.
Je hebt echter ook veel die het er niet zo netjes bij hebben staan, maar een enkel lint op koeienprikpaaltjes, welke doorbuigt. Ik denk wel eens: 'oei gevaarlijk voor de paarden'.
Hier in de buurt tref je best wat van dat soort omheiningen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:19

Mindim, voorheen toen wij nog op een pensionstal stonden hadden ze ook zwart/bruinig lint en deels houten afrastering ( weet niet zeker meer wat voor kleur het lint was) en daar bleef hij wel netjes in staan.
Toen hij vorig jaar thuis kwam te staan, stond hij eerst in een andere weide met zwart lint en daar presteerde hij het dus wel om er constant over heen te springen en dat is niet grappig, zeker niet als je weide direct aan een straat ligt waar voornamelijk landbouwvoertuigen over rijden.
Hij staat nu bij onze schuren, weg van de straat,witlint en hij heeft nog geen enkele keer over het draad heen gesprongen.
Ja laatst is hij wel ontsnapt maar dat was doordat het lint uit de spanner was geraakt en het bovenste lint dus op de grond lag en hij het gras ergens anders groener vond als in zijn weide.

Ik heb geen flauw idee waarom hij er elke keer over heen sprong maar weet wel dat hij het bij witkleurig lint niet doet ( mits zich er geen kansen voordoen natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:29

Dan maar wit lint hoor :D Ik denk dat mensen geen moeite hebben met net gespannen lint. Het valt wat meer op, fijn voor de paarden, de gemeentes vinden het minder. Als het maar netjes gespannen is.
Wij hebben een andere optie, stroomtouw. Is ook wel wit, maar minder zichtbaar dan wit lint.
Houten palen rondom en witte prikpalen om te verplaatsenn, vanwege strookbegrazing.
Afbeelding
Zie je amper wat van, op deze foto zie je ook niet zo veel, maar is helemaal omheind.