Opnieuw een mijlpaal bereikt in het kloonproces bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:37

Quir schreef:
Nee, niet waar. De merrie heeft totaal geen invloed op het uiteindelijke veulen. Zolang deze in de buik zit, wanneer die geboren wordt zal er wellicht karakter van de merrie doorgegeven worden. Maar dat is dan echt alles.
De merrie vererfd niet haar genen, want er wordt al een embryo ingebracht en dus niet ontstaan uit de merrie, het veulen groeit alleen groot in de merrie. Hij krijgt voeding van de merrie, absoluut geen genen. :n

Dus ja, het is echt alleen "Marc".

maar in bloed zit toch ook het een en ander, dat krijgt hij wel, dus een pure marc kan volgens mij nooit!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:41

dat we kunnen klonen betekend niet dat we het altijd maar moeten gebruiken vind ik, ja het is fantastisch dat het kan, maar je gaat t toch niet gebruiken omdat je even geen 3e paard kan vinden??..
als je geen leuk paardje kan vinden laat je er desnoods een fokken, maar je eigen paard klonen??

en hij word toch niet precies het zelfde, zn uiterlijk misschien, maar zn karacter vast niet.
een paard is hoe hij is door wat hij mee maakt in zijn hele leven, en dat kan je toch nooit precies na doen bij deze "2e marc".

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:02

Ik heb maandag examen van biologie en daar zit ook een stuk over klonen in.
Wat ik geleerd heb is dat het niet 100% marc zal zijn. Er zit nog DNA opgeslagen in de mitochandria van een cel en dat DNA is nog steeds van de eicel-moeder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:05

Klonen is onnatuurlijk, dus ben ik ertegen.

die veulen is eigenlijk zo oud als het originele paard, dus die is met 10 jaar bejaard omdat de cellen oud zijn.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:18

arm paardje.
ik vind klonen echt heel raar,
je krijgt toch nooit hetzelfde paardje terug.

Neantje

Re: Opnieuw een mijlpaal bereikt in het kloonproces bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:33

Klonen = Onzin.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:44

Ik vind dit helemaal niets. Ik heb niets met al die moderne technieken. Dat gerotzooi met de natuur, dit kan nooit de bedoeling van het leven zijn geweest.
Weet je waar ik zo bang voor ben? Dat dit vroeg of laat ook bij mensen gaat gebeuren. Kind overleden? O, dan klonen we wel een nieuwe. Dan is echt het einde zoek.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:47

Ragdollcat schreef:

die veulen is eigenlijk zo oud als het originele paard, dus die is met 10 jaar bejaard omdat de cellen oud zijn.

Ik heb dit vaker gehoord. Is dat echt waar?
Dat vraag ik me af namelijk. Cellen vernieuwen zich toch steeds?

Ben wel benieuwd hoe dit nu zit...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:50

Ik vind klonen onnodig....

Maar vind t wel gaaf dat het KAN..
Dat ze zoiets voor elkaar kunnen krijgen, knap hoor!
En als wetenschapper is dit natuurlijk geniaal om te doen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:55

Pollewoppy schreef:
Ragdollcat schreef:

Ik heb dit vaker gehoord. Is dat echt waar?
Dat vraag ik me af namelijk. Cellen vernieuwen zich toch steeds?

Ben wel benieuwd hoe dit nu zit...

Niemand kan hier antwoord opgeven, dat is niet bekend. In sommige gevallen lijkt het zo en bij andere gevallen juist helemaal niet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:30

Let_be schreef:
Echt super slechte ontwikkeling... Dit zou echt verboden moeten worden!

vind ik ook, ik zou er zelf niet voor kiezen, lekker de natuur zijn gang laten gaan! :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:50

Ragdollcat schreef:

Dat je tegen klonen bent kan ik me voorstellen, maar dit is wel het allerslechtste argument :D
Alles wat we met paarden doen is onnatuurlijk, om al niet te spreken van dingen als autorijden etc.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:26

sorry maar ik vind dit echt belachelijk!!
zo iemand noem ik geen paardenmens...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:36

Ik zie het zo: als je iets neemt van een levend dier van bijv.10 jaar oud dan zijn de cellen al 10 jaar oud en je kloont er een nieuw dier van dan is het eigenlijk bij geboorte 11 jaar oud ( 11 jaar oud want je bent dan 1 jaar later geboren he) als het gaat om de cellen.

Ja de cellen vernieuwen zich steeds tot op zekere hoogte, vandaar dat wij ook ouder worden en op een gegeven moment is het op, dus die cellen vernieuwen wel steeds maar steeds minder goed, dus we gaan er ouder uitzien in de loop ter jaren en dan houdt het op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:51

Quir, wat voor opleiding doe jij? Ik wilde al naar Seattle verhuizen omdat ze daar zo'n gave studie hebben: Genetic Engineering (krijgt heel bokt over zich heen :P ). Ik wist niet dat we in Nederland ook zoiets hadden?

Of het nu fout is of niet, ik vind dit reuze interessant. Hierboven wordt er gezegd dat men er tegen is omdat het onnatuurlijk is...dan vraag ik me echt af of je wel goed nagedacht hebt. Er is ZOVEEL onnatuurlijk om ons heen en het gaat alleen maar meer worden. Maak je borst maar nat dus. ;) Ontwikkeling staat niet stil, we moeten er gewoon een goede weg voor vinden.
"Ik wil een tweede Marc" vind ik overigens geen goede reden.

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:02

Het is onnatuurlijk omdat het een soort van "vermeerderen" is die niet bij grote, genetisch complexe diersoorten past. Kijk, simpele organismen die uit maar een paar cellen bestaan kunnen dat wel doen. Maar wij moeten genen vermengen om een gezonde populatie te houden. Gewoon maar kopietjes maken heeft waarschijnlijk gevolgen die we ons nu niet kunnen voorstellen.
ALS de mensheid ooit begint met klonen, valt het niet meer terug te draaien (geen enkele grote ontwikkeling wordt ooit teruggedraaid, ook al is het een slechte) en dat kon nog wel eens het begin van het einde zijn.
Sowieso snap ik niet waarom we mensen zouden moeten vermeerderen, alsof er nog niet genoeg op de planeet zijn (6,5 miljard onderhand? Nog meer?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:15

Maar wanneer je met een kloon gaat fokken, dan heb je wel weer een gezond veulen of heeft een kloon als ouder ook weer risico's voor zijn nageslacht?

Ik vind de materie wel interessant en snap dat het ivm het uitserven van bepaalde rassen misschien wenselijk zal zijn. Maar niet zoals Zangersheide heeft gedaan en 3 ratina z klonen heeft aangeschaft, want van fokken kun je niet spreken. Ik ben ook bang als dit de trend gaat worden, dat nieuw bloed geen kans meer krijgt uiteindelijk.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:23

phormicola schreef:
Hierboven wordt er gezegd dat men er tegen is omdat het onnatuurlijk is...dan vraag ik me echt af of je wel goed nagedacht hebt. Er is ZOVEEL onnatuurlijk om ons heen en het gaat alleen maar meer worden. Maak je borst maar nat dus. ;)

Dat is een interessante stelling. Als iemand er goed over nagedacht heeft en tegen klonen is omdat het onnatuurlijk is, dan heeft deze persoon er volgens jou toch niet goed nagedacht, of je moet alles maar accepteren omdat er al zoveel anders "onnatuurlijk" gebeurd?

Dit voorbeeld van Marc vind ik persoonlijk dus etisch verwerpelijk en ben er tegen dat klonen "consumentenrijp" gemaakt wordt.
Laatst bijgewerkt door henkb op 13-06-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:24

ik kan hier niet blij om zijn eerlijk gezegd :\ .
er is een reden dat alles anders is in de natuur en dat zouden we misschien beter aanvaarden ipv 2 van dezelfde proberen te maken...
wat een zever als iedereen binnenkort gaat dressuren met een Salinero-kopie of weet ik veel wie...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:31

phormicola schreef:
Quir, wat voor opleiding doe jij? Ik wilde al naar Seattle verhuizen omdat ze daar zo'n gave studie hebben: Genetic Engineering (krijgt heel bokt over zich heen :P ). Ik wist niet dat we in Nederland ook zoiets hadden?

Of het nu fout is of niet, ik vind dit reuze interessant. Hierboven wordt er gezegd dat men er tegen is omdat het onnatuurlijk is...dan vraag ik me echt af of je wel goed nagedacht hebt. Er is ZOVEEL onnatuurlijk om ons heen en het gaat alleen maar meer worden. Maak je borst maar nat dus. ;) Ontwikkeling staat niet stil, we moeten er gewoon een goede weg voor vinden.
"Ik wil een tweede Marc" vind ik overigens geen goede reden.

persoonlijk ben ik ook tegen heel wat 'onnatuurlijke' dingen. bij veel nieuwe medische toepassingen denk ik ook vaak 'ja leuk, MAAR'.
ik begrijp dat we dieren/mensen die in de natuur al geen kans meer hadden er nog door kunnen helpen dankzij onze kennis en waarschijnlijk ben ik daar ook heel dankbaar voor de dag dat het MIJ of mijn familie overkomt, maar ergens voel ik toch een beetje een grens, een terughoudendheid wanneer het niet meer over het behoud van een leven gaat, maar over het creeëren ervan of het rommelen met soorten enz.
als je achteruit kijkt naar hoe de natuur door genetische mutaties altijd gezorgd heeft dat het beste kon overleven, terwijl de mens meestal verantwoordelijk is voor ziekelijke mutaties die normaal geen kans zouden gehad hebben, dan vraag ik me wel af of het wel zo verstandig is om ons met ons peanut-brain te moeien in de evolutie...

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:32

ik ben tegen klonen.

ik vind het knap dat dit kan maar als het klonen helemaal in wordt en heel makkelijk wordt komen er geen nieuwe bloedlijnen meer.

dus ik vind dit niet kunnen. laat gewoon de natuur zijn gang gaan en ga op zoek naar een tweede marc.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:34

eef_doortje schreef:
ik ben tegen klonen.

ik vind het knap dat dit kan maar als het klonen helemaal in wordt en heel makkelijk wordt komen er geen nieuwe bloedlijnen meer.

dus ik vind dit niet kunnen. laat gewoon de natuur zijn gang gaan en ga op zoek naar een tweede marc.

of vind een nieuw paard dat je respecteert om hoe die is en niet omdat hij hard op de vorige lijkt. er komt toch geen 2 keer dezelfde, maar ze hebben allemaal zo'n leuk eigen karaktertje!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:42

Ragdollcat schreef:
Ik zie het zo: als je iets neemt van een levend dier van bijv.10 jaar oud dan zijn de cellen al 10 jaar oud en je kloont er een nieuw dier van dan is het eigenlijk bij geboorte 11 jaar oud ( 11 jaar oud want je bent dan 1 jaar later geboren he) als het gaat om de cellen.

Ja de cellen vernieuwen zich steeds tot op zekere hoogte, vandaar dat wij ook ouder worden en op een gegeven moment is het op, dus die cellen vernieuwen wel steeds maar steeds minder goed, dus we gaan er ouder uitzien in de loop ter jaren en dan houdt het op.

Het gaat hier niet om zogenaamde 'oude' cellen, maar om het DNA wat al ouder is. Bij DNA wat ouder is, is er meer kans dat er mutaties zijn opgetreden. En door deze mutaties kunnen er foutjes ontstaan in de productie van nieuwe cellen en dergelijke. En daarom heeft een kloon vaak een kortere levensverwachting.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:50

Mindim schreef:
Maar wanneer je met een kloon gaat fokken, dan heb je wel weer een gezond veulen of heeft een kloon als ouder ook weer risico's voor zijn nageslacht?

Ik vind de materie wel interessant en snap dat het ivm het uitserven van bepaalde rassen misschien wenselijk zal zijn. Maar niet zoals Zangersheide heeft gedaan en 3 ratina z klonen heeft aangeschaft, want van fokken kun je niet spreken. Ik ben ook bang als dit de trend gaat worden, dat nieuw bloed geen kans meer krijgt uiteindelijk.

En het is de "gemakkelijkste" manier om een "gekeurde" hengst te krijgen. E.T. wordt voor 2010 ter dekking aangeboden a 1000 Euro per dekking. Ik ben benieuwd wat de stamboeken voor positie gaan innemen op deze trend.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:21

ik vind het knap dat zoiets kan..
Maar voor mij hoeft het niet.

Wat de tong betreft, ik denk dat dat het zuigreflex is..
Mijn pony doet dat namelijk ook :+