Vijfduizend wilde brumbies mogelijk naar het slachthuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:44

Het zou inderdaad erg zonde zijn, hoop ook dat het niet doorgaat.

Maar het is wel degelijk zo dat de populatie wilde paarden in Australië te groot is. De meeste overlast komt natuurlijk bij de boeren vandaan, maar ook voor de natuur zijn ze momenteel schadelijk door het grote aantal.
Ik denk dus dat er wel wat aan gedaan moet worden, alleen zou dat een stuk humaner mogen. Afgeschoten of geslacht worden, dat kan prima humaan zijn, maar zet ze dan niet 6000 km op transport. Wellicht kan een aantal geadopteerd worden (hoewel ik me sterk afvraag hoeveel mensen dat werkelijk willen, een wild paard is erg veel werk - maargoed, er zullen vast wel mensen bij zijn die dat wel willen, al zijn het er maar een paar). Hoe dan ook, ik hoop dat er een andere oplossing is, want het zou wel zonde zijn van zulke mooie paarden!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:48

Wel grappig dat er soms gezegd wordt dat de paarden ingevoerd zijn en niet bij Australie horen... Volgens mij zijn de koeien, schapen en geiten dat ook... Dus die zouden er dan ook niet thuis horen :). Maar ja die brengen geld op dus dan is het geen probleem dat die er rond lopen!

Als ze op de lange termijn hadden nagedacht hadden ze al veel eerder begonnen met geboortebeperking, dan hadden er nu niet zoveel paarden geweest die plotseling afgeschoten moeten worden... Maar ja door de droogte hebben de koeien geen eten meer dus moeten de paarden plotseling geruimt worden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:51

janderegelaa schreef:
Die 5000 paarden lopen op een grondgebied dat vele malen groter is dan Nederland en wij hebben er hier zeker meer dan 150.000 (!). 30 keer zoveel als daar dus.
Het is puur om economische redenen voor de boeren daar dat ze willen afschieten. Niet omdat ze enorme overlast veroorzaken.

En waar haal jij die informatie vandaan? Waarom zouden ze geen overlast kunnen veroorzaken?
Heb je daar onderzoek naar gedaan? Of ben je er zelf geweest?

Geen dingen roepen waar je geen weet van hebt, dieren kunnen wel degelijk overlast veroorzaken, zeker als ze zich ongestoord kunnen voortplanten zonder natuurlijke vijanden om zich heen en ja ik geloof wel degelijk dat de boeren daar last van kunnen hebben.

Mallodie

Re: Vijfduizend wilde brumbies mogelijk naar het slachthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:01

Vind het zielig, mensen, die zijn er veeeee te veel :)
Dus mag ik ook heel mijjn buurt afslachten dan? Want ze brengen behoorlijk veel last met zich mee...

Als er iets teveel is op deze bol, dan zijn het wel mensen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:04

Tuurlijk zijn het mooie paarden en is het zonde, maar we mogen koeien wel afslachten en fokken voor het vlees? En deze paarden niet want dat is zielig? Denk dat ze een heel mooi leven hebben gehad maar soms moeten we moeder natuur een handje helpen om het leefbaar te houden voor iedereen.

Als je niet wilt dat dieren afgeslacht worden voor het vlees, moet je vegetarïer worden in mijn ogen. Dan heb je recht van spreken inplaats te zeggen dat dit zielig is terwijl je je boterhammetje met ham zit weg te peuzelen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 09-06-10 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:05

zou zonde zijn om deze prachtige paarden zo af te slachten.
ik hoop dat ze toch een oplossing vinden om deze paarden in leven te kunnen houden

Lukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:10

Zwart-Wit antwoord: Paarden zijn net zoals konijnen, vossen, katten, varkens, geiten en kamelen exoten in Australie en daar is dus geen plek voor. De overheid heeft voor de komende 3 jaar veel geld uitgetrokken voor bestrijding voor "invasive species". Helaas behoren de wilde paarden daar ook onder. Vergeet niet dat de Kimberley een aardig eindje uit de buurt van Australische hoofdsteden wat transport van gevangen paarden maar zelfs vlees onbetaalbaar maakt (Australiers eten helemaal geen paard). Plus dat toegang tot het gebied erg seizoensgebonden is. Zelfde geldt voor de kamelen. Er is een aardige markt voor kamelenvlees (soms gaan kamelen zelfs op live-transport naar het Midden-Oosten vanwege hun goede bloedlijnen) maar het transport voor levend-vee of gekoeld vlees maakt het onbetaalbaar.

Grijs antwoord: Sneu voor de paarden want vorig jaar kwam the Department of Environment nog in het nieuws nadat er beelden en foto's vrij kwamen van aangeschoten paarden en veulentjes zonder moeder die niet geheel netjes aan hun einde kwamen. De paarden brengen schade aan de natuur (natuurlijk ook de koeien die daar lopen) daarom is goed management en een professionele werkwijze om de paarden aan een "goed einde" te helpen voor mij de juiste oplossing.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:11

xx_Kelly_xx schreef:
Tuurlijk zijn het mooie paarden en is het zonde, maar we mogen koeien wel afslachten en fokken voor het vlees? En deze paarden niet want dat is zielig? Denk dat ze een heel mooi leven hebben gehad maar soms moeten we moeder natuur een handje helpen om het leefbaar te houden voor iedereen.

Als je niet wilt dat dieren afgeslacht worden voor het vlees, moet je vegetarïer worden in mijn ogen. Dan heb je recht van spreken inplaats te zeggen dat dit zielig is terwijl je je boterhammetje met ham zit weg te peuzelen.

Er is toch wel een degelijk verschil tussen slachtkoeien in Nederland en wilde paarden in Australië hoor......

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:12

Nee, ik vind dit niet heel raar of zielig. Zonde is iets anders.
Wat nou als er elke dag zo'n 8 paarden werden aangevallen/opgegeten door een natuurlijke vijand? Is dat zielig? Nee dat is de natuur.
Aangezien de natuurlijke vijand daar niet of nauwlijks aanwezig is, moeten wij die rol op ons nemen. Heel crú ja, maar soms is te veel gewoon echt te veel.

Dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 09-06-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:14

xx_Kelly_xx schreef:
Denk dat dat in Australïe ook gebeurt. Dit is mijn mening.

Dat mag :) maar om te veronderstellen dat je maar eerst vegetariër moet worden en dan pas recht van spreken hebt over deze wilde paarden vind ik geen juiste redenering.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:15

Weetje wat, ik ga in australie wonen en koop een stuk of 12 brumby's das mooi om in een show te gebruiken :D

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:15

dndnlover schreef:
Weetje wat, ik ga in australie wonen en koop een stuk of 12 brumby's das mooi om in een show te gebruiken :D

En dan hebben ze een goed leven wil je zeggen? :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:17

Noujaaa zeg :+
beter dan af schieten toch? :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:19

Linda_Bien schreef:
xx_Kelly_xx schreef:
Denk dat dat in Australïe ook gebeurt. Dit is mijn mening.

Dat mag :) maar om te veronderstellen dat je maar eerst vegetariër moet worden en dan pas recht van spreken hebt over deze wilde paarden vind ik geen juiste redenering.

Nou moet ik natuurlijk niet iedereen over 1 kamp scheren maar je wilt niet weten hoevaak ik in een topic tegen kom dat het zielig is dat een paard naar de slacht moet en uiteindelijk in het supermarktschap terechtkomt, dan hoor je boe en ba, over koeien/kippen/schapen en andere soorten dieren hoor je niemand want dat is schijnbaar wel 'normaal' en niet zielig.

Want een boterham met ham of ander vlees vinden ze heerlijk, maar paardenvlees? Nee dat eten ze dan weer niet, valt onder zielig.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 09-06-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:20

Wat ik trouwens eens gezien heb op tv is dat een aantal oude koniek paarden bij de oostvaarders plassen naar het slachthuis gingen maar dat het vlees aan de dierentuin werd verkocht voor de leeuwen. kijk dat vind ik nou een goeie maatregel om de blanche een beetje op pijl te houden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:25

Ik denk dat er een hoop emotionele waarde aan die brumbie's zit, omdat het paarden zijn (en paarden zijn nou eenmaal meer 'waard' in de ogen van een mens dan een simpel konijntje)
maar voor de rest; het zijn er te veel. Net zoals er te veel konijnen zijn. Ik geloof nooit dat ze ze allemaal af zullen schieten, maar in zo'n gebied waar mensen ook moeten leven (want koeien en schapen zorgen voor een bestaan van mensen en families) vind ik het niet gek dat er een aantal dood moeten.

Tja adopteren is een heel mooi verhaal hoor, maar als je een beetje nadenkt en de roze bril af zet snapt merendeel hier op bokt wel dat dat 1. een hele dure grap word en 2. dat 90% van de wereld niet bepaald geschikt is om wilde paarden te 'temmen' en 3. dat dat soort paarden altijd anders blijft in gedrag dan het huis tuin en keuken paard.
En daarnaast denk ik ja, afschieten van zo'n paard is beter dan hem een leven lang 'tam' te laten zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:27

xx_kelly_xx: Kan me wel voorstellen dat er over paarden op je broodje wat moeilijker gedaan wordt dan over ander vlees... Ik bedoel, ik heb geen koe in mn achtertuin staan maar wel een paardje op het land. Nu spreek ik voor mezelf hoor, zijn er vast zat die wel een Bertha23 in de tuin hebben :P Maakt mij overigens niet bijster veel uit of er paard of koe op mn bammetje zit, beest is dood en als ik t niet eet doet een ander het wel.. Wordt een ander verhaal als mn eigen beessie naar de slacht zou zijn gegaan..

Buiten dat; dat er zo nu en dan plaats moet zijn voor onnatuurlijke selectie is niet meer dan logisch met al die mensjes die overal en nergens maar wonen. Maar dan wel op een stressloze en paardvriendelijke manier...

Hihi Mallodie, t zou een rare wereld worden... Nee meneer, u veroorzaakt overlast. Dusse, humaan afmaken is de enige oplossing... Nee, gaat m niet worden denk :P

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:30

Dan ben ik één van de weinige die alle dieren over 1 kam scheert, en ja ben echt wel paardenliefhebber. :D Alleen als het op het eten ervan aankomt, ben ik daar vrij nuchter in.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:31

Voor mij heeft me valk-parkietje of konijntje net zoveel waarde als mijn hond of bijrijpaard.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:33

dat ze de paarden slachten vind ik niet eens zo zielig. zonde, ja dat is het wel, want het zijn wel echt pracht beesten! het enige wat dan wel weer zielig is, waarom 6000 km verder? die paarden worden er niet rustiger van om zo lang op transport te moeten. dan zeg ik eerder, verdoof ze en geef ze dan de kogel.

en dan inderdaad geboorte beperking doen. de oudere hengsten kan je zo castreren want die blijven hun hengsten gedrag toch wel houden dus daar veranderd weinig aan.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:34

5000 van die prachtige paarden afschieten/! ;( zijn ze wel goed. Een van de weinige soorten wilde paarden en daar worden ze massaal afgeknalt. Kan best zijn dat ze overlast veroorzaken maar dit lijkt me niet de juiste oplossing.

arme paarden :(:) ik hoop zó van niet,maar ik vrees het ergste. ;(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:38

Ik weet niet wat ik ervan vind eigenlijk.
Tuurlijk is het sneu dat die dieren dood moeten en ik vind dat het sowieso op een humane manier zou moeten gebeuren.
Maar ik heb ook al wel heel wat artikels, boeken en documentaires onder ogen gehad waarin een heleboel boerenbedrijven die er al generaties staan en van vader op zoon zijn doorgegeven door de droogte failliet gaan en dat is net zo goed sneu imo. Ik weet het gewoon niet.
Castreren enzo is leuk voor de toekomst, maar ik heb geen idee voor de oplossing voor nu en die moet er ook gevonden worden in die gebieden.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:42

Liseleen_ schreef:
Echt belachelijk eigenlijk.
Belachelijk? Nee, dat vind ik niet. Die paarden worden daar als ongedierte gezien, en vergelen met de vele kangaroes. Het zijn 'pests'. 6000 is ook wel enorm veel. Afschieten ben ik ook niet voor, een hek omheen zetten en voor anticonceptie zorgen wel. Maar ze moeten vervolgens weer niet van de honger omkomen.
Ik begrijp dat dit een zeer lastig politiek probleem is.

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:47

waarom schieten ze niet de helft dood als ze toch dood moeten en passen ze op de andere helft niet castraties toe.
Niet op allemaal natuurlijk want dat zou betekenen dat er ook geen veulentjes meer geboren kunnen worden.
en dan zodra de veulens eraf kunnen kun je die beesten toch mak maken. die kennen nog niet zoveel van de natuur als hun papa en mama dus is het al een stuk minder zielig voor ze.
als je de helft afslacht zullen ook de anderen minder hongerlijden.
wel vind ik áls je die beesten afslacht. verdoof ze dan en schiet ze dood maar ga er geen 6000 km mee lopen slepen. Hoezo stressloze dood ?!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:50

Dat worden veel biefstukjes...

Nee echt zonde.. Zoveel, geen woorden voor.. en ja op welke manier zou het gedaan worden? Arme dieren