Nieuw Fokcentrum Gelders Paard schiet in verkeerde keelgat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia

Re: Nieuw Fokcentrum Gelders Paard schiet in verkeerde keelgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:18

Ideeën over die lijst heb ik wel, maar jouw lijstje is daarom zeker niet minder welkom GJ. Misschien heb jij er nog wat gevonden die ik gemist heb :)
En een fijn dier is het zeker. Ondanks, of misschien wel dankzij dit bloed.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:51

Patricia schreef:
Als ik die keuze zelf had gemaakt, had je me kunnen verwijten dat ik me 'vast gefokt' had. Laat ik die keuze nu niet gemaakt hebben. ;)

Natuurlijk zijn er hengsten zonder Jazz-bloed voor haar, absoluut. Alleen is het veulen dan niet meer Gelders, en dat is imo toch jammer met een volle Gelderse merrie.

Punt blijft dat ik niet de enige ben met een Gelderse merrie met een behoorlijke scheut Koss-en Unitas-bloed.
Ik verwacht van het stamboek zeker geen pasklare oplossing, zo simpel is het jammer genoeg niet.
Wat ik wel van ze verwacht is dat ze meedenken bij deze problemen en proberen om meer hengsten met 'vrij' bloed goed gekeurd te krijgen.
Nu is dat het afgelopen jaar voor 't eerst in lange tijd gelukt...

Verder jammer dat je, om een punt te maken, weer op de man gaat spelen. Dat is volgens mij niet nodig.

Het was niet jouw keuze en toch zit je ermee (misschien rekening mee moeten houden met kopen).

hengsten met vrij bloed hebben al een plus, verder dien je wel alleen kwaliteit goed te keuren. Wanneer die er niet isonder de aangeboden hengsten kan het stamboek ze ook niet goed keuren.

Hengsten waarmee je met een koss X Unitas uit de voeten kunt Galant Elegent Sirius Secundes verschillende rijpaard hengsten Oscar Scandic Kimberley, Zjengis Khan, enz enz of tuigpaardhengsten bv Sander, Kowalski Joviaal, Nando

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:28

Klopt dat je kwaliteit moet keuren.
Maar dat zou dus betekenen dat er in de jaren voor dit jaar geen Gelderse hengsten waren die voldeden aan de kwaliteiteisen...
Waarschijnlijk bedoel je dat die niet aangeboden zijn, want dat er onder de hengsten zo weinig kwaliteit is dat er alleen een enkeling goedgekeurd wordt, kan ik me niet voorstellen.

Misschien zou het wat zijn om te bedenken waarom jonge hengsten die wel zouden kunnen beschikken over die kwaliteit niet aangeboden worden? Wat zou je daar als stamboek in kunnen betekenen?

Genoemde Gelderse hengsten zijn allemaal al eens de revue gepasseerd en de enige die over blijft zonder 'extra' inteelt is Sirius. Dekken met een rij- of tuigpaardhengst heeft niet de voorkeur, maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurd. ;)
Ook daar zijn de genoemde hengsten al meer dan eens besproken.
Wat ik me dan weer afvraag: In hoeverre is het verkoopbaar. Want zomaar een beetje aanrommelen en je veulens aan de straatstenen niet kwijt worden is ook niet de bedoeling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 06:35

Patricia, er is een hengst dit jaar goed gekeurd en er gaan er 3 naar het najaars verrichtings onderzoek. En een merrie van 9 kun je ook voor het eerst dekken.
En waarom zou Oscar of Kimberley niet kunnen? Als het veulen te rijtypisch dan registreer je toch rp.
Wat is eigenlijk de komplete afstamming van je merrie?

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:41

Klopt Natasja, dit jaar uitgezonderd.
Dekken met een rijpaardhengst kan wel, maar heeft bij F duidelijk niet de voorkeur. Hij wil graag Gelders blijven. Nu is het dus even afwachten wat het najaarsonderzoek gaat doen.
Om dan maar te dekken met een rijpaard en dan nu al zeker te weten dat je dat veulen al zeker niet blijft, tja, dat is iets wat we ook niet direct willen.
Complete afstamming: Vivian
Alena
Overigens is bij Alena de keuze wel door onszelf gemaakt ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:24

Patricia schreef:
Dekken met een rijpaardhengst kan wel, maar heeft bij F duidelijk niet de voorkeur. Hij wil graag Gelders blijven. Nu is het dus even afwachten wat het najaarsonderzoek gaat doen.
Om dan maar te dekken met een rijpaard en dan nu al zeker te weten dat je dat veulen al zeker niet blijft, tja, dat is iets wat we ook niet direct willen.
Alena

Maar met een rijpaardhengst als Farrington of Kimberly heb je een zeer goede kans dat je Gelders blijft. Mocht het veulen toch te rijtypisch zijn kan je het altijd nog rijpaard fokken.

Ria Hekkert maakt ook wel dergelijke keuzes.
Amanda II http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=155767

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:18

Patricia schreef:
Alena

Secundes, Recruut, Ahoy, Rubus tot enkele jaren terug Upperville Nickson.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:13

Ik zou Secundus en Recruut voor een eerste keer ook niet meteen een optie vinden. Het gaat wel om diepvries.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:50

Secundus hebben we nog totaal niets over uitgezocht, dus dat gaat in elk geval eerst eens gebeuren, maar voor een eerste keer direct diepvries, nee, daar ben ik ook niet kapot van.

Met Ahoy denken we dat we teveel toe gaan geven op de beweging en souplesse en Rubus valt voor ons af ivm zijn OC.
Ik hoop gewoon hard op het najaarsonderzoek en anders weer even kijken wat er in het voorjaar weer gaat komen. :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:12

Dus er is niemand in Groessen (waar ligt dat eigenlijk) geweest.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:50

@Stoffel: jawel, Natasja is er geweest :)

Toch Natas?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:48

Ja ik ben er geweest. En ik heb daar hele mooie Gelderse paarden gezien.
Dhr AWvL was daar overigens ook.