Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:49

Isegrim schreef:
sporter schreef:
Dat heb ik nog nooit gedaan. Maar dat is inderdaad best een goede vraag.

Nee, het is een vraag die aangeeft dat je je aangevallen voelt door iemands mening en dus maar de aanval terug opent met een volstrekt onzinnige vraag.

Hahaha als dat al een aanval is ben je niet veel gewend.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:49

ach, ik vind het een mooie reclame campagne, daar is wel over nagedacht. Ik vind het ook goed dat de Partij van de Dieren bestaat. Het is imo goed om ook over dieren, natuur en milieu na te denken.

maar, nee, ze krijgen mijn stem niet deze keer (vorige keer wel).

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:50

Isegrim schreef:
Ezter schreef:
Chips??? Neeeh....dat kan dan toch ook niet? Wat is daar dan natuurlijk aan?

Ik ken geen chips die paarden belemmeren in hun natuurlijke gedrag.

Ehm maar ze kunnen toch niet zelf bepalen hoeveel ze eten? Of wanneer (ik dacht tenminste dat ze maar om de zoveel tijd brok aankunnen bv) Dus die chips regelen het voerschema...dat doet het paard niet zelf dan.

Ik bedoel hiermee niet dat ik het slecht vind, ik vind HIT-Actief best een mooi concept. Alleen als je het door wil drijven, is het nog steeds niet natuurlijk. Geen natuurlijke vorming van de kudde, niet volledig zelf bepalen wat ze eten, er staan nog altijd hekken omheen...zie je wat ik bedoel. Als je wilt, kan je echt alles afkeuren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:51

Maar juval: Er zijn meer partijen die dieren, natuur en milieu op de agenda hebben. Dat heet maatschappelijk verantwoord campagne voeren...
De regering staat voor de maatschappij, is een afgevaardigd gedeelte van de maatschappij. Het zijn geen robots die daar zitten, maar mensen die hun sociale leven opgeven omdat ze het beste met Nederland en haar inwoners voor hebben.... En als je het beste met je inwoners voor hebt, moet je daar ook voor werken en aan hun wensen toekomen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:51

Ik ben niet degene die zich aangevallen voelt hoor. :) Ik zie hier een aantal mensen alleen maar roepen waarom het onzin is dat een paard niet in een stal hoort, maar ik heb nog geen argumenten gezien die mij overtuigen van het feit dat het voor een paard (in zijn algemeenheid gesproken) goed of zelfs beter is om op stal te staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:53

Isegrim schreef:
Ik ben niet degene die zich aangevallen voelt hoor. :) Ik zie hier een aantal mensen alleen maar roepen waarom het onzin is dat een paard niet in een stal hoort, maar ik heb nog geen argumenten gezien die mij overtuigen van het feit dat het voor een paard (in zijn algemeenheid gesproken) goed of zelfs beter is om op stal te staan.

Niemand heeft gezegd dat het goed of beter is hoor... Volgens mij wordt er gewoon verteld dat een Hit-Actief stal weinig verschilt van een normale stal... En zie de punten die Ezter hierboven aantrekt, dat zijn écht sterke punten.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:56

Isegrim schreef:

Volgens mij ging het daar ook niet echt over.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:56

Ezter schreef:
Ehm maar ze kunnen toch niet zelf bepalen hoeveel ze eten? Of wanneer (ik dacht tenminste dat ze maar om de zoveel tijd brok aankunnen bv) Dus die chips regelen het voerschema...dat doet het paard niet zelf dan.

Nee, dat klopt. Maar het voerschema is zodanig ingeprogrammeerd dat het de natuurlijke situatie zo dicht mogelijk nadert. Als jij aangeeft dat je paard per dag 400 minuten hooi mag eten, dan worden die 400 minuten verdeeld over 24 uur. Dus kleine porties de hele dag door. Ik zeg nergens dat het exact zoals in de natuur moet zijn, ik zeg alleen dat je moet zorgen dat een dier zijn natuurlijke gedrag kan uiten. Als een dier zijn natuurlijke gedrag niet kan uiten, gaat het stereotiep gedrag vertonen (dat wat wij 'stalondeugden' noemen).

Citaat:
Ik bedoel hiermee niet dat ik het slecht vind, ik vind HIT-Actief best een mooi concept. Alleen als je het door wil drijven, is het nog steeds niet natuurlijk. Geen natuurlijke vorming van de kudde, niet volledig zelf bepalen wat ze eten, er staan nog altijd hekken omheen...zie je wat ik bedoel. Als je wilt, kan je echt alles afkeuren.

Zoals gezegd, ik wil het niet doordrijven. Ik vind dat als je dieren houdt, je het aan hen verplicht bent om te zorgen dat zij hun natuurlijke neigingen zo goed mogelijk kunnen volgen. En dat kan bijvoorbeeld in een Hit-Actief-stal (of in een wei, al is het Nederlandse gras niet zo geschikt om onbeperkt te eten). Er is niet zo heel veel mis mee om een paard in de winter 's nachts op stal te zetten. Er is wel iets mis als een paard maandenlang 22 uur per dag op stal staat. En dat gebeurt gewoon te veel.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:58

Janine1990 schreef:
Niemand heeft gezegd dat het goed of beter is hoor... Volgens mij wordt er gewoon verteld dat een Hit-Actief stal weinig verschilt van een normale stal... En zie de punten die Ezter hierboven aantrekt, dat zijn écht sterke punten.

Er is absoluut een hemelsbreed verschil tussen een Hit-Actief-stal en een gewone boxenstal.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:09

Isegrim schreef:
Janine1990 schreef:

Er is absoluut een hemelsbreed verschil tussen een Hit-Actief-stal en een gewone boxenstal.

Dat ligt er maar net aan wat voor boxenstal het is.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:10

Oh echt wat een slaapkoppen! Tis toch te belachelijk voor woorden! Dat mag zich helemaal geen partij voor de dieren noemen als je niet weet dat dit soort dingen al lang bestaan en dat die stal daar slechts één van de zo veel kudde/beweegstallen is!

Sowieso vind ik niet dat de politiek regels moet gaan stellen aan het houden van paarden, als ik een paard (bijv.) tussen de koeien zou zetten en dat paard vind het prachtig zou het niet mogen omdat het alleen is van zijn soort! Belachelijk..

Bovendien zijn er heel veel paarden die nog nooit buiten zijn geweest zonder dat er een ruiter op zijn/haar rug zit: de prijspakkers van de hoge dressuurruiters bijvoorbeeld. Het was niet de eerste keer dat ik in een professioneel blad las: "Ik stap mijn paard elke dag wel 5 minuten aan de hand buiten..." Joh, wees er trots op denk ik dan!

Als ze de paarden "sociaal" willen houden begin dan maar eens met het letten op de paarden in de echte, zware paardensport! Maar nee, want die komen voor ons land uit en die gaan medailles voor ons winnen, wat de economie voor de verkoop en training van jonge paarden in nederland weer aan kan wakkeren..

Ik heb slechts één boodschap voor de PvdD: Wordt wakker en hou je bezig met nuttige zaken, zeg!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:11

Isegrim schreef:
sporter schreef:
Wat een onzin. Grote investering? Je bouwt een groot hok en stampt daar alle paarden in. Een stal met boxen waar ze s nachts in kunnen en over dag op het land in kleine groepen dat is pas een investering.

De goedkoopste oplossing is die beeste de hele dag op de wei laten. Vreemd dat onze natuurlijke paardenhouders dat nooit zien.

Volgens mij heb jij nog nooit een Hit-Actief-stal gezien. :D Voercomputers, drainage, chips voor de paarden, bestrating voor het harde gedeelte etc. etc.

Wij hebben een keer een offerte laten maken en kwam op 120.000 euro.
Als ze dát nu eens gingen subsidiëren.... ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:12

storrum schreef:
Wij hebben een keer een offerte laten maken en kwam op 120.000 euro.
Als ze dát nu eens gingen subsidiëren.... ;)

Dat zou ik een zeer goed alternatief vinden, veel beter dan nieuwe regeltjes, gewoon de betere opties stimuleren d.m.v. subsidie (of liever belastingvoordeel).

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:12

Isegrim schreef:
Zoals gezegd, ik wil het niet doordrijven. Ik vind dat als je dieren houdt, je het aan hen verplicht bent om te zorgen dat zij hun natuurlijke neigingen zo goed mogelijk kunnen volgen. En dat kan bijvoorbeeld in een Hit-Actief-stal (of in een wei, al is het Nederlandse gras niet zo geschikt om onbeperkt te eten). Er is niet zo heel veel mis mee om een paard in de winter 's nachts op stal te zetten. Er is wel iets mis als een paard maandenlang 22 uur per dag op stal staat. En dat gebeurt gewoon te veel.

Ja en wat is zo goed mogenlijk?

Jij vind dat dat een hit actief stal is. En dat rijden wel kan.
De ander vind dat ze 24 uur op een wei moeten.
En nog 1 vind dat als ze 12 uur buiten ze wel een uurtje kunnen rijden en de rest van de tijd opstal.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:27

sporter schreef:
Ja en wat is zo goed mogenlijk?

Jij vind dat dat een hit actief stal is. En dat rijden wel kan.
De ander vind dat ze 24 uur op een wei moeten.
En nog 1 vind dat als ze 12 uur buiten ze wel een uurtje kunnen rijden en de rest van de tijd opstal.

'Zo goed mogelijk' kan van geval tot geval verschillen. Ik ben geen voorstander van precieze regeltjes op dat gebied. Ik ben wel voorstander van goede voorlichting en het bevorderen van een mentaliteitsverandering.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:35

Jullie vergeten het dier waar het hier om gaat; het paard zelf. We hebben 2 paarden en 1 ervan doe ik écht geen plezier als ze 24/7 op het land zou staan. Zij komt zo'n 11 uur buiten en wil 's nachts rustig in haar stal kunnen slapen. De andere kan het niks schelen of ze 24/7 op stal staat of in de wei.

Het belangrijkste lijkt mij dat een paard in ieder geval buiten komt (en dan wat langer dan 2 uur pd). Je kan paarden niet meer vergelijken met de natuurlijke voorouders, dat is duidelijk, maar je kan het houden van paarden wel iets natuurlijker maken. De wetgeving moet daarin alleen niet doordraven.

Isegrim

Re: Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:36

Een paard slaapt slechts enkele uren per etmaal. En niet beslist 's nachts.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:41

vind het leuk hoor zo'n hit actief stal maar zal ik mijn hengst dan tussen de rest gooien, lijkt me leuk.
of moet ik hem castreren, ook HEEL natuurlijk.

ik vind dat je ook paarden goed kan houden als ze niet de hele dag op het land staan, neem nou mijn ruin, zet hem langer dan 3 uur op het gras, en staat gelijk met dikke benen.
een paard moet genoeg beweging hebben (vooral ook los, en sociaal met soortgenoten) maar dat betekend niet automatisch allemaal bij elkaar gooien.
bij ons hebben ze allemaal een eigen landje maar de draadjes (waar geen stroom op staat, behalve bij de hengsten) zijn redelijk laag dus ze kunnen met elkaar kroelen als ze dat willen.
de hengsten staan gewoon bij de andere paarden (niet in een hoek weggestopt) maar de draden zijn met stroom en tussen de hengsten onderling zijn ze hoog en wat verder uit elkaar.

als het 's middags te warm wordt staan ze lekker in een koele en vliegvrije (dank jullie zwaluwtjes) stal, lekker te dutten en te knabbelen.
ze zien er allemaal ui als een spiegeltje en hebben appeltjes etc.
ze hebben het echt niet slecht ook al lopen ze niet 24/7 buiten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:46

Glimmen en appeltjes betekent fysieke gezondheid, niet per se mentale gezondheid. :)

Maar zo te horen hebben jouw paarden het prima. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:48

@OP
Omdat paarden natuurlijk huisvesten veel belangrijker is dan de immigratie die vollen toeren draait, de economie die poep is, de zorg die overbelast is en het onderwijs dat achteruit holt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:50

Isegrim schreef:
Glimmen en appeltjes betekent fysieke gezondheid, niet per se mentale gezondheid. :)

Maar zo te horen hebben jouw paarden het prima. :)

Euhm dat hangt toch wel degelijk met elkaar samen hoor.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:50

Immigratie die volle toeren draait? :D Ik zou eerst ff mijn feiten checken als ik jou was. Nederland is momenteel absoluut niet aantrekkelijk als immigratieland en de immigratie is dan ook erg laag. Niet dat immigratie an sich een probleem is trouwens.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:51

sporter schreef:
Euhm dat hangt toch wel degelijk met elkaar samen hoor.

Zeg ik van niet? :) Maar iemand kan er kerngezond uitzien en zwaar depressief zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:52

Isegrim schreef:
Immigratie die volle toeren draait? :D Ik zou eerst ff mijn feiten checken als ik jou was. Nederland is momenteel absoluut niet aantrekkelijk als immigratieland en de immigratie is dan ook erg laag. Niet dat immigratie an sich een probleem is trouwens.

Ik doel hier meer mee dat Wilders zich helemaal gek maakt, terwijl tot nu toe nog geen standpunt van de PvdD heb gehoord over dit.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:53

Asyaa schreef:
Ik doel hier meer mee dat Wilders zich helemaal gek maakt, terwijl tot nu toe nog geen standpunt van de PvdD heb gehoord over dit.

Lees hun partijprogramma erop na. :) De PvdD is niet zo heel erg one-issue als het lijkt.