Ezter schreef:Ehm maar ze kunnen toch niet zelf bepalen hoeveel ze eten? Of wanneer (ik dacht tenminste dat ze maar om de zoveel tijd brok aankunnen bv) Dus die chips regelen het voerschema...dat doet het paard niet zelf dan.
Nee, dat klopt. Maar het voerschema is zodanig ingeprogrammeerd dat het de natuurlijke situatie zo dicht mogelijk nadert. Als jij aangeeft dat je paard per dag 400 minuten hooi mag eten, dan worden die 400 minuten verdeeld over 24 uur. Dus kleine porties de hele dag door. Ik zeg nergens dat het exact zoals in de natuur moet zijn, ik zeg alleen dat je moet zorgen dat een dier zijn natuurlijke gedrag kan uiten. Als een dier zijn natuurlijke gedrag niet kan uiten, gaat het stereotiep gedrag vertonen (dat wat wij 'stalondeugden' noemen).
Citaat:
Ik bedoel hiermee niet dat ik het slecht vind, ik vind HIT-Actief best een mooi concept. Alleen als je het door wil drijven, is het nog steeds niet natuurlijk. Geen natuurlijke vorming van de kudde, niet volledig zelf bepalen wat ze eten, er staan nog altijd hekken omheen...zie je wat ik bedoel. Als je wilt, kan je echt alles afkeuren.
Zoals gezegd, ik wil het niet doordrijven. Ik vind dat als je dieren houdt, je het aan hen verplicht bent om te zorgen dat zij hun natuurlijke neigingen zo goed mogelijk kunnen volgen. En dat kan bijvoorbeeld in een Hit-Actief-stal (of in een wei, al is het Nederlandse gras niet zo geschikt om onbeperkt te eten). Er is niet zo heel veel mis mee om een paard in de winter 's nachts op stal te zetten. Er is wel iets mis als een paard maandenlang 22 uur per dag op stal staat. En dat gebeurt gewoon te veel.