Anky niet naar Wereldkampioenschappen Kentucky

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:16

Bij ANP zeggen ze dit
Citaat:
Van Grunsven niet naar Wereldruiterspelen
ANP op 31 mei '10, 17:20, bijgewerkt 31 mei 2010 17:25

ERP - Dressuuramazone Anky van Grunsven heeft besloten dit jaar niet deel te nemen aan de Wereldruiterspelen in Kentucky.

De drievoudig olympisch kampioene vindt niet dat haar paarden in de juiste conditie zijn. Haar toppaard Salinero staat wegens een blessure bijvoorbeeld al twee maanden aan de kant.

‘Het paard herstelt aanmerkelijk minder snel dan we hadden gedacht’, verklaart Anky's man en trainer Sjef Janssen. ‘Dat heeft ons verbaasd, maar we moeten er wel rekening mee houden. Anky's tweede paard Painted Black is niet in vorm. Om voor de achtste plek te gaan rijden heeft geen zin. Ik denk dat Anky een verstandige beslissing heeft genomen.’

Met Salinero werd Van Grunsven in 2004 en 2008 olympisch kampioen. Het dier is inmiddels zestien. Janssen: ‘Toch is dit niet het einde van de loopbaan van Salinero. In Sydney werd Anky in 2000 olympisch kampioene mer Bonfire, destijds zeventien. Maar momenteel zit het even niet mee. Dan moet je op een gegeven moment de knoop doorhakken.’

Zelf denkt Van Grunsven ook nog niet aan stoppen. Janssen: ‘Als de paarden weer goed zijn is kwalificatie voor de Spelen van Londen in 2012 zeker een optie. Waarom niet? Op dit moment willen we echter de druk bij de andere kanshebbers voor Kentucky wegnemen. We hebben een sterke equipe, ook zonder Anky.’

Nederland heeft momenteel waarschijnlijk de sterkste dressuurformatie ooit, met verder Edward Gal, Adelinde Cornelissen en Imke Schellekens-Bartels. Gal en Cornelissen veroverden vorig jaar Europese titels, Gal won onlangs ook nog eens de wereldbeker. Hij is met Totilas de nummer één van de wereld.

Er bestaat nog een kleine kans dat Van Grunsven wel naar Kentucky gaat, om aan het onderdeel reining deel te nemen. ‘Dat staat nog open’, zegt Janssen. ‘Ze gaat daar over nadenken.’

Janine1990

Re: Anky niet naar Wereldkampioenschappen Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:20

Weinig aanvullende informatie ten opzichte van de OP toch??

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:23

Janine1990 schreef:

Als je selectief leest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:24

Ulissa schreef:
Janine1990 schreef:

Als je selectief leest

Ik ga toch liever op de informatie op dr eigen site af en daar geeft ze aan dat ze niet voor minder dan een top 5 klassering meedoet. En dat is haar goed recht toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:28

Ulissa schreef:
Janine1990 schreef:

Als je selectief leest

Die top 8 klassering doel je op neem ik aan?
Nah, sorry, in de OP staat ook duidelijk dat Anky niet voor jan met de korte achternaam wil afreizen.
Vind het een beetje muggenziften hoor...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:33

aaahhh, wat jammer.....echt waar..ik ga haar zeker missen!!..maar vind het zeker goed van ze dat ze nu al duidelijk maken dat het er gewoon niet in zit....ik hoop zeker salinero nog een keer te zien knallen!

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:20

Echt jammer dat ze niet meegaat! :(
Hopelijk kan ze nu toch nog met haar reiningpaard meedoen.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:26

super jammer!!! maar wel tof dat ze ook aan haar paarden denkt!!!

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:30

Oh een team bestaat uit 3.. dan is het team voor mij al duidelijk (Adelinde Edward Imke) alleen nog even kijken naar een reserve.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:32

Een team voor een WK/EK bestaat toch uit 4 ruiters en op de Olympische Spelen uit 3?

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:36

Citaat:
Er bestaat nog een kleine kans dat Van Grunsven wel naar Kentucky gaat, om aan het onderdeel reining deel te nemen. ‘Dat staat nog open’, zegt Janssen. ‘Ze gaat daar over nadenken.’

zal ze daar veel kans bij maken dan?
het gaat wel wat beter en ze heeft laatst een 70 gereden, maar toch...
ik denk dat er op dit moment betere reining ruiters voor het team zouden zijn.
niks tegen anky hoor, ik vind dat ze het erg goed doet!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:40

_Lotte_ schreef:
Een team voor een WK/EK bestaat toch uit 4 ruiters en op de Olympische Spelen uit 3?

Volgens mij niet, laatst was er nog een nieuwsbericht waarin dit stond, zal even zoeken. Misschien zit ik er ook wel volledig naast hoor...

Edit: Kan zo 1, 2, 3... niet echt iets zwart op wit vinden, maar het onderschrift van de foto in dit artikel lijkt het team uit 3 personen te bestaan: Sammie @ [VN] Wereldruiterspelen komen snel dichterbij

*zoekt nog even verder

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:54

In 2006 was het iig wel 4, want toen reden Laurens, Imke, Edward en Anky. Maar kan zijn dat het veranderd is hoor, want op de OS was het in 2008 ook veranderd ;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:59

Jammer hoor, maar ergens ook wel ballen dat ze anderen nu de kans geeft. Een beetje vernieuwing in het team is ook nooit weg!

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:42

Jamer, inderdaad. was mooi geweest als ze nog een x met Salinero zou knallen.
mooi gebaar dat de andere nu een kans krijgen en idd zou Jeannette een kans hebben gehad. zonde van de verkoop.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:13

Relaxed schreef:
Susy_Q schreef:
Iets zegt mij dat ze bang is voor Totilas die de laatste tijd alle prijzen voor haar neus weg kaapt.. Laten we het hopen op het WK!! wel jammer

Wat een onzin! Als Salinero niet geblesseerd was geweest had ze er gewoon gestaan en als Salinero gewoon in topvorm is kan die best eens in de buurt komen van Totilas..

Vind je opmerking erg onsportief :n

Het is niet onsportief, het is een kansberekening die berust op de waarheid.
Salinero gaat al niet meer en bij painted black bestaat er een kans dat ie niet doet wat ie moet doen.
En aangezien er zeer goede ruiters in de top rijden momenteel en Anky perse in de top 5 wil eindigen,
denk ik dat zij haar kansen ook wel berekend heeft. Anders had ze de uitdaging wel aangegaan met Painted black.

Geloof me, ik gun het iedereen om daar te winnen maar niet heen gaan omdat je perse in de top 5 wil eindigen vind ik
beetje onsportief.. Er moet altijd iemand laatste worden, laat haar dat een keer zijn.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:31

Absoluut een goede en realistische beslissing van Anky. Nederland heeft gelukkig op het moment (als alle paarden goed blijven!!!!) waarschijnlijk het sterkte team ooit en zit zeer zeker ook in een luxe positie wat betreft reserves. Er zijn genoeg reserves die mee kunnen naar Kentucky. Helaas heeft Jeannette Nartan verkocht maar er blijven zeer zeker nog andere goede combinaties over als HP, Marlies van Baalen kan ook nog een optie zijn, die heeft op het moment ook 2 goede GP paarden, Sander Marijnissen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 05:01

Tja.. jammer, maar ik heb echt respect voor.. Na te gaan wat voor verwachtingen ze schept op zo'n grote wedstrijd. Daarnaast; je paarden heel houden staat op één, zonder hen geen successen! :)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:24

Wat jammer zeg

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:26

Susy Q: waarom zou ze bang moeten zijn voor de kansen van Totilas? Ze zal zelf toch ook wel inzien dat Totilas gewoon beter is dan Salinero? Ze haalde vorig jaar een mooie derde plaats in de kur tijdens Windsor met een score die haar heel normaal is (boven de 80%). Daar was ze uitermate tevreden mee als je de kritieken erop terugleest.
Dat ze inderdaad haar kans met PB niet hoog inschat, daar kan ik me wat bij voorstellen maar laten we niet vergeten dat ook een Sunrise of Parzival of Totilas rare dagen kunnen hebben...
En ja, Anky gaat voor het hoogst haalbare, dat is haar uitdaging. Als die uitdaging er niet is, is het haar beslissing om te zeggen "laat maar". Dat past helemaal bij het plaatje van een topsportvrouw, vind ik. Chapeau!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:58

Ik vind het een knap besluit en een eerlijke keuze naar de paarden en zichzelf toe dat ze dit kiest. En op dit moment hebben we genoeg goede paarden en mensen aan de top om toch nog een kans te maken. Zo hebben die ook nog eens een kans. Maar vind het belangerijker dat Anky eerlijk is geweest in haar keuze.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:10

Beginpost is geupdate met uitgebreid bericht.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:36

Ik sta hier niet van te kijken. Ik weet alleen niet wat ik er van moet vinden.
Het heeft naar mijn idee ook echt 2 kanten maar ok, wel een wijze beslissing om het vóór de selectiewedstrijden door te geven.
Mijn eerste gedachte ging uit naar Jeanette, maar dat is helaas verleden tijd, balen!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:08

Susy_Q schreef:
Susy_Q schreef:
Iets zegt mij dat ze bang is voor Totilas die de laatste tijd alle prijzen voor haar neus weg kaapt.. Laten we het hopen op het WK!! wel jammer

Het is niet onsportief, het is een kansberekening die berust op de waarheid.
Salinero gaat al niet meer en bij painted black bestaat er een kans dat ie niet doet wat ie moet doen.
En aangezien er zeer goede ruiters in de top rijden momenteel en Anky perse in de top 5 wil eindigen,
denk ik dat zij haar kansen ook wel berekend heeft. Anders had ze de uitdaging wel aangegaan met Painted black.

Geloof me, ik gun het iedereen om daar te winnen maar niet heen gaan omdat je perse in de top 5 wil eindigen vind ik
beetje onsportief.. Er moet altijd iemand laatste worden, laat haar dat een keer zijn.

nu zeg je het heel anders dan dat de de eerste keer zei...Anky gaat ook niet voor een plaats 8 mee en wie geeft haar daar geen gelijk in!mens heeft meer bereikt dan wie dan ook, heeft elke wedstrijd tot in de treure gereden, waarom zou zij in godsnaam voor een lage plaats gaan.....maar zou salinero fit zijn geweest, had ze gegaan, want ze mag dan wel niet meer op plaats 1 rijden maar een plaats 2 of 3 zit er nog steeds in, Salinero is niet slechter geworden he!..andere paarden zijn beter geworden...over PB betreft, daar werd al een paar weken geleden van bekend dat ie een blessure had die ze een tijd niet hadden opgemerkt , naar van horen zeggen...waarom zou ze dan mee doen???..met een paard wat op dit moment niet je van het is...dat is niet bang zijn...dat is reël kijken naar de kansen en andere mensen ook de kans geven, want er valt hoe dan ook een plek op te vullen...en dat maakt het voor andere weer erg spannend!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:20

Ik denk dat het afscheid van Anky steeds dichterbij komt.....