Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:24

Pfff....hoorde toen ik in Hoenderloo was net vertellen over die paarden. Wat zullen die mensen zijn geschrokken, ruiter of automobilist. Dat is een heel eind wat ze over de weg zijn gekletterd, en ze zijn ook over het viaduct van een snelweg gevlogen.... Je moet er niet aan denken dat ze de A12 op waren gegaan.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:45

Oooh, verschrikkelijk! Dit is echt mijn grootste nachtmerrie. |(

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:48

Abeltje77 schreef:
Allemaal eraf gevallen? Dan ben ik toch wel benieuwd naar het niveau....

Helaas heb ik zelf meerdere malen meegemaakt dat een groep aan de kletter ging.
Soms gaan de paarden zo enorm hard op een weg waar het niet kan, en dan glijden ze uit.
Als het paard zelf valt, kan je natuurlijk niet blijven zitten.

Daarnaast zijn er ook ruiters die, in echte paniek, van hun paard springen.
Raar? Nee hoor, dat is een primaire reactie om jezelf te beschermen.

Gelukkig zijn de paarden allemaal gevangen.
Spijtig van het ene paard! Zo wil je natuurlijk nooit je buitenrit eindigen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:58

Ik denk dat veel ruiters zichzelf hebben laten vallen. Je kunt beter je pols breken als aangereden worden door een auto.
Paarden zijn niet meer te sturen dus kies je het beste van 2 kwaden.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:04

vlaatjee schreef:
Ben benieuwd wat het paard had dat is ingeslapen..

Ben ik ook benieuwd naar! Sterkte voor de afgevallen ruiters. Een vreselijke ervaring.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:22

Ik hoorde het op de radio vanmiddag!
Lijkt me echt vreselijk, ben je lekker aan het rijden en dan gebeurd er opeens zoiets!

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:30

piecon schreef:
vlaatjee schreef:
Ben benieuwd wat het paard had dat is ingeslapen..

Ben ik ook benieuwd naar! Sterkte voor de afgevallen ruiters. Een vreselijke ervaring.

Ik had dienst en ben er zelf bij geweest. De berichten van berendje zijn correct.
Toen ik ter plaatse bij Pinoccio kwam stonden daar 4 paarden hevig zwetend en overstuur, een van de paarden had een diepe snee iets boven zijn kroongewricht, hij kon er wel op staan maar hield niet over. Deze hebben we zo snel mogelijk op een trailer van een voorbijganger geladen en direct naar de kliniek gestuurd. Heb begrepen dat die het niet gered heeft.

Verder kan iedereen dit overkomen, heb zelf begrepen dat het een gevorderde groep betrof. Hier kun je pas over oordelen wanneer je er zelf bij bent geweest. paarden zijn helemaal de N weg afgerend in de ri Arnhem dus de A12 over(viaduct).

Het is echt een wonder dat er niet meer gewonden zijn gevallen want de weg waarover ze galoppeerden is een redelijke drukke weg.
Persbericht is ook niet geheel correct, ze zijn niet in een wei gedreven gewoon gepakt en tot rust gestapt door moedige! omstanders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:40

Berendje schreef:
een vriendin van mij heeft geholpen.
Ze waren met 8 paarden op pad. 7 ruiters zijn ervan af gevallen de 8ste bleef zitten en is bij de gevallen ruiters gebleven. 1 ruiter heeft 2 gebroken ribben en waarschijnlijk een wipflash, of hoe je dat ook schrijft, de andere een gebroken pols. Helaas moesten ze het paard bij de kliniek inlaten slapen. Het was een gevorden groep en ze komen van quandenoord. Bij renkum in de buurt.

Das bij mijn vriendin op stal :oo

Dit is ook bij mij in de buurt (Driesprong,) hoopte al dat het niet om bekenden ging. Maar dit is ook niet leuk :n

Michael1104

Re: Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:44

paarden hebben dan echt een kilometer of 8 zonder ruiter rondgerend...

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:50

Wat een verschrikkelijk naar bericht. ;(

Was het een gevorderde groep manegeruiters, of mensen met eigen paarden? Hoe dan ook, de schrik zal er wel goed inzitten.

Wel goed van de omstanders dat ze de paarden hebben kunnen vangen.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:04

Verschrikkelijk. Ik rijd op deze manege. De woensdagochtend groep is een gevorderde groep die altijd een buitenrit maakt. Ook 's winters. Dus ze zijn het wel gewend als de paarden wat frisser zijn.

Maar heeft iemand een idee om welke paarden het gaat?

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:11

Pfff echt heftig hoor :( Echt een nachtmerrie.

Vind het trouwens erg jammer dat er meteen over het niveau wordt gesproken, als een paard echt in paniek raakt ben je nergens meer. En dat heeft niks met niveau te maken, maar met 600 kilo of meer dat in paniek er vandoor gaat waar dus niks meer aan te houden is.

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:20

Wat verschrikkelijk voor de ruiters, de paarden en dan vooral dat er 1 van de paarden ingeslapen moest worden en voor alle omstanders! Jemig zeg...je zal het meemaken. Wat zal er een paniek geweest zijn in die groep!
Ben zelf ook is in het bos van me pony gevallen en wat was ik in paniek toen ik hem de bossen in zag rennen...pas toen de pony weer terecht was en verzorgd in stal stond voelde ik de pijn in mijn onderbenen pas echt....ik was in een wespennest gevallen.

Iedereen heel veel sterkte met alles wat zij door moeten staan.....

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:25

Abeltje77 schreef:
Tja... ik ga af op wat er staat.

Paarden sloegen op hol, waardoor alle ruiters van hun paard tuimelden.

Nee goh, ze gaan erbij zetten: 'De ruiters, allen zeer ervaren, bleven na enkele bokkensprongen zitten, waarna de een de teugels verloor en uiteindelijk op de grond belandde, de volgende ruiter bleef enkele seconden langer zitten maar ook die had geen controle meer, ruiter nummer 3.... 'etc etc etc.

Het niveau van de ruiter heeft echt geen invloed op een situatie als dit... de helft hoeft er maar vandoor te gaan dan blijft de rest echt niet achter. En een paard dat echt heel bang is kan heel wat streken uithalen om zijn ruiter eraf te krijgen.

Edit: Een paard moest worden ingeslapen?! Bah wat verschrikkelijk, het zal je maar overkomen inderdaad :n

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:37

Tjee wat naar, ik sta hier vlakbij... Raar dat die paarden over de weg aan het rennen zijn geweest en niet naar huis zijn gerend.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:18

Abeltje77 schreef:
Allemaal eraf gevallen? Dan ben ik toch wel benieuwd naar het niveau....

Ach ik was al benieuwd wanneer er zo'n bericht zou verschijnen maar het was heel snel dit keer :+

Vervelend ongeluk, sterkte voor alle betrokkenen ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:20

Poe zeg kom regelmatig over de oude rijksweg heen en dat is echt geen pretje. Dat ze zelfs nog het viaduct over gegaan zijn zeg!! Ben blij dat er verder niet nog ergere ongelukken zijn gekomen. Wel sneu zeg voor Quadenoord. Ben benieuwd wie er allemaal mee waren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:23

wendyh schreef:
Verschrikkelijk. Ik rijd op deze manege. De woensdagochtend groep is een gevorderde groep die altijd een buitenrit maakt. Ook 's winters. Dus ze zijn het wel gewend als de paarden wat frisser zijn.

Maar heeft iemand een idee om welke paarden het gaat?

Ja, Paula (eigenaresse) ligt in het ziekenhuis met verwondingen zoals genoemd (gebroken ribben, nek en rugklachten) in het bericht.
Zei reed Shaddow voorop, volgens mij was de rest een groep manegeruiters. (Geen idee welke paarden verder.)
Wie de andere gewonde is weet ik niet.
Helaas is de oude Igor, die is ingeslapen.
Het kippenvel stond me op de rug toen ik het nieuws hoorde.

Wat verschrikkelijk is dit.
En wat moeten die beesten overstuur zijn geweest, dat hele eind over die drukke weg...
Inderdaad ook ongeloofelijk dat er niet meer gewonden zijn gevallen, zowel qua paarden als qua ruiters en automobilisten.

Ontzettend veel respect ook voor de omstanders die te hulp schoten.

Lieve Igor, grootste paard van stal met ruim 1.80, deed nooit een vlieg kwaad.
Hel triest dat het voor hem zo moest eindigen.
Slaap lekker jochie..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 26-05-10 23:36, in het totaal 3 keer bewerkt

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:29

He wat naar zeg :\
Krijg ook de rillingen over me rug heen na het lezen van dit bericht en het bovenstaande bericht van Sophie....

Wil de betrokkenen heel veel sterkte wensen, dit is toch wel je ergste nachtmerrie :(:)

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:40

Dit is de manege waar ik heb leren rijden.
Wat een naar bericht zeg. En ontzettend rot ook.

Ook ik wil de betrokkenen heel veel sterkte wensen.

jessica92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:41

Zaterdag had ik nog op die grote goedzak gereden, vreselijk...
Laatst bijgewerkt door jessica92 op 27-05-10 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:48

Oh wat erg! Ik heb ook op deze manege gereden heel vroeger en ben laatst nog eens terug geweest. Eén van de fijnste maneges die ik ken. Wat vreselijk voor Paula! ;(

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:54

oh jeetje wat een heftig verhaal.
Ik had het er maandag toen ik in het bos aan t rijden was met mn paard en vriend ( hij op de mountainbike ) nog over. Ik werd namelijk achterna gezeten door een blaffende loslopende hond, Gelukkig is mijn paard niet geschokken en konden we de hond uit de buurt houden van mn paard, maar we hadden het er wel over wat zoiets zou kunnen opleveren. Of idd een hert in dit geval.
Vreselijk, wat moeten de ruiters in paniek zijn geweest.
Ik hoop dat de gewonde ruiters er snel boven op komen!!

Helaas is het voor (Igor? ) minder goed afgelopen. Sterkte voor de eigenaar en de ruiter van dit paard gewenst en iedereen die dit paard kende ( begrijp dat het een manege paard was )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:04

Heh wat heftig zeg en in de buurt! zo zie je maar weer dat het als het misgaat enorm mis kan gaan.Sterkte voor alle betrokkenen en echt sneu voor het arme dier die het niet gered heeft.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:40

Gadver wat een naar bericht! Heel veel sterkte voor de betrokkenen en erg sneu voor het paard dat het niet gehaald heeft...

Erg laag om meteen het niveau van de ruiters erbij te halen!! Al ben je nog zo ervaren als een paard echt in paniek raakt begin je helemaal niks....