Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:11

Ik als arabierenliefhebber en bezitter vind deze hengst ook niet geweldig bewegen. Zou hem qua bewegingen niet willen ruilen voor die van mij :n

Wel kan ik begrijpen dat ze een arabier nemen om een toch al heel goede merrie te verfijnen... Indd in generaties denken.

Wat denk je dat een EV toegevoegd heeft aan een warmbloed? Een niet dragend skelet en vaak een heet karakter. Toch hebben ze die veel gebruikt. Het zal vast wel ergens goed voor zijn geweest, evenals ze nu dus een arabier willen gebruiken... Het gaat hun misschien helemaal niet om de gangen maar om andere dingen die de arabier bezit!

Bellona_K

Re: Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:24

Het gaat er niet om of deze hengst al dan niet super kan bewegen, het gaat erom wat een goede combinatie zou zijn met deze merrie. En ja er zullen misschien veel betere arabische hengsten rondlopen, maar die passen waarschijnlijk minder goed op deze merrie.

Je denkt toch niet dat de eigenaren van de merrie zo maar de eerste de beste hengst er op gooien? Hier is echt wel professioneel over nagedacht.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:28

Engelse volbloedn een heet karakter?

Werkwilligheid ja, dat wel, maar heet??

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:28

unlimited1 schreef:
dan weet je er echt wel heel weinig van dat is immerlijk zeer pijnlijk voor een merie, en berngt ook ondermaats spanning mee voor de merrie vraag maar eens na bij een DA

Wat kan daar nu toch pijnlijk aan zijn?

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:29

Ze zullen vast een goede redenering hebben voor de keuze van die hengst.

En met het spoelen van embryo's zitten ook nadelen aan hoor.
Vooral bij oudere merries kan het problemen geven. De vruchtbaarheid en ligging van de baarmoeder kunnen stukken minder zijn en problemen geven met het spoelen.

Plus een merrie heeft normaliter een eisprong. Dus je zult sowieso dan medicamenten in het dier moeten stoppen, wil je meerdere embryo's eruit halen. En ik kan me voorstellen dat mensen daar niet op zitten te wachten met hun merrie.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:32

Uiterard zijn er nadelen aan, dat besef ik goed genoeg, maar geef mij bij wijze van spreken maar eens een mislukte dekpoging om het jaar erachter er 4 goeie te hebben...

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:33

Een spoeling is inderdaad allereerst niet zonder risico en daarnaast kan het bijzonder pijnlijk zijn. Het klinkt heel simpel 'even eicellen eraf spoelen' maar ze moeten er toch behoorlijk wat voor doen.
Bij eiceldonaties bij mensen mag je bv ook geen kinderwens hebben, omdat er een kans op onvruchtbaarheid is na de behandeling.

Niet te simpel over denken hoor.

Wat betreft IS Orlow, ik ben er ook niet weg van. Maar de fokkers zullen er allicht goed over nagedacht hebben, dus het is op z'n minst een interessante combinatie te noemen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:37

tja, bij een gewone dracht is er ook veel kans op complicaties...

Bij zo'n kaliber van merries zou ik er gewoon niet aan twijfelen en zou ik er altijd minstens 2 per jaar fokken. Ik heb het al zien leukken bij merries van 23 die zelf niet meer drachtig te krijgen waren maar met een zeer waardevolle bloedlijn dus ik zie niet in waarom ze dit bij deze merie niet doen.
In Duitsland is de techniek ook niet zo wijd verspreid als bv in België, waar dierenartsen als Joris De Brabander deze zaken heel hard promoten...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:40

Bellona_K schreef:
Het gaat er niet om of deze hengst al dan niet super kan bewegen, het gaat erom wat een goede combinatie zou zijn met deze merrie. En ja er zullen misschien veel betere arabische hengsten rondlopen, maar die passen waarschijnlijk minder goed op deze merrie.

Je denkt toch niet dat de eigenaren van de merrie zo maar de eerste de beste hengst er op gooien? Hier is echt wel professioneel over nagedacht.

Wat denk ik óók heel belangrijk is geweest in de keuze voor deze Arabier, is dat deze hengst is goedgekeurd bij een aantal Duitse stamboeken.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:46

@unlimited1 : embryo's uitspoelen is totaal niet pijnlijk, voor geen enkele merrie.

Ik heb wel al een paar 1000 merries uitgespoeld, dus ik weet echt waarover ik spreek. Een merrie wordt hiervoor gewoon geïnsemineerd, en dan wordt 7 à 8 dagen later het embryo eruit gespoeld met een fles vloeistof. De paarden voelen hier absoluut NIETS van. De vloeistof loopt gewoon door een slangetje de baarmoeder in en uit. De paarden staan hierbij gewoon rustig te wachten in de opvoelbox, ze hebben nergens last van en na 10 minuten is het klaar en kan onder de microscoop gezocht worden naar een embryo.

Ik denk dat jij embryotransplantatie bij paarden verwart met het wegnemen van eicellen rechtstreeks uit de eierstokken zoals het bij mensen gedaan wordt voor in-vitro-fertilisaties. Dit gebeurt met een naald onder echografische begeleiding (voor zover ik gehoord heb) en schijnt inderdaad pijnlijk te zijn. Dit is iets totaal anders dan embryo's uitspoelen bij paarden.

Haar moeder zouden ze wat mij betreft beter ook spoelen, zeker gezien haar leeftijd. Ze moet dan zelf geen veulen meer dragen en loopt dus ook geen risico.
Laatst bijgewerkt door Iphi op 27-05-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:49

Jose22 schreef:
Wat betreft IS Orlow, ik ben er ook niet weg van. Maar de fokkers zullen er allicht goed over nagedacht hebben, dus het is op z'n minst een interessante combinatie te noemen.

Dat nadenken over combinaties trek ik sterk in twijfel, gezien men minimaal 5x Sandro Hit op deze merrie heeft gebruikt! Wellicht nog een aantal keren met minder resultaat......

Deze arabier is ook in eigendom van de staatsstoeterij in Marbach en gezien de Duitse staat de geldkraan naar de Landgestueter dreigt dicht te draaien gaan deze zich onderling promoten!!!
De merrie Poesie is eigendom van het Landgestuet Sachsen-Anhalt, dit kan dus een en ander verklaren.
Als fokkers horen dat een merrie als Poesie gedekt wordt door deze hengst krijgt hij vanzelf meer dekkingen!
Ook mensen zijn kuddedieren... ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:59

Het 5x Sandro Hit gebruiken heeft wel 5 hele goeiepaarden opgeleverd, waarom dan niet?

Wa Poetin beter gemanaged geweest had Totilas er een heel kluif aan gehad...
En Samba Hit I en II dekken vrij veel en lopen beide Intermediair... dus helemaal niet zo dom dan toch?

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:05

Vind je dat echt s0173957?

Met Samba Hit I ben ik het eens dat dat een goede hengst is, maar Intermediar lopen op die leeftijd, met zo'n ruiter op z'n rug en met een super managment is nu niet meteen super!
Samba Hit II heb ik als 3 jarige gezien en die kon voor een meter lopen, super zwakke, slappe achterhand, een echte Sandro Hit!!!!
Poetin, een hele beste merrie, wellicht de beste van het hele stel! Maar ze hebben geen zus kunnen produceren die in haar voetstappen kon treden.
Die andere Samba Hit's ken ik helemaal niet, maar goedkeuring is niet zo verwonderlijk als je broer en zus het goed gedaan hebben en je bent gefokt door de staatstoeterij. Politiek is hier ook niet vreemd...... 8-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:11

Ik zeg niet dat ik hetzelfde gedaan had è... maar ik kan de strategie best geloven, als je met Poetin en Samba Hit I een goed paard fokt is de verleiding groot om dezelfde toer terug op te gaan.
De 3 volgende waren idd van minder kwaliteit (ben ook eigelijk allen gecharmeerd van Poetin en Samba Hit I, en idd, met een ruiter als Christian Flamm moet een paard meer kunnen dan dat op die leeftijd, volledig akkoord, maar dekhengsten worde nu eenmaal anders gemanaged, en zeker op zo'n staatsstoeterijen), maar ik begrijp wel waarom ze opnieuw geporbeerd hebben.

Trouwens, uit een dochter van Poesi (van Branderburger) komt Quaterback, dus die stam is echt super... (al ben ik dan weer niet 100% overtuigd door Quaterback, zeker qua karakter niet).

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:28

Wat managen aangaat moet je dit zeker van deze staatsstoeterij niet onderschatten. Goede resultaten wereldwijd zorgen voor dekkingen, dus...geld!
Poetin hebben ze ook super gemanaged en vervolgens voor veel geld verkocht.

Maar nadenken over combinaties hebben ze niet gedaan, men is gewoon in de hype van Sandro Hit meegegaan, terwijl men echt geen 5x hoeft te proberen om te zien dat de SH's het niet gingen maken!

De moeder Poesie is uit een super stam, dat trek ik niet in twijfel, maar waarom dekken met Brandenburger? Die staat er om bekend dat hij vervelende niet meewerkende karakters geeft. Maar volgens mij stond die ook op het Gestuet...

Ik zie weinig in het fokbeleid van deze stoeterij maar ook zij moeten worstelen om het hoofd boven water te houden!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:37

de keuze voor Branderburger snap ik ook niet...

tja, ze kunnen de merrie maar beter aan mij geven :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:54

timilon schreef:
aangezien jij m'n post dus NIET goed hebt gelezen, zeg ik hier nogmaals dat ik val over het stijve ACHTERbeen.
en dat ik het heel vreemd vind, dat hij met een konijnengalop een 9 krijgt.
en ik vergelijk NIETS met Totilas, dat maak jij ervan!
ik geef hier mijn mening, mbt de 2 filmpjes die ik van Is Orlow gezien heb, en daarin vind IK hem erg tegenvallen.
en in de filmpjes is er geen Totilas of ander bewegingswonder te zien, dus ik baseer mijn mening enkel en allen op wat deze hengst mij laat zien.

Je noemt Totilas niet maar de manier waarop je praat geeft aan dat je IS Orlow wel met de huidige GP paarden vergelijkt.

Ik lees ook geregeld discussie's dat de dressuurfokkerij baat zou hebben bij springbloed, waarom is dat denk je?
Echt niet omdat zo'n springpaard een geweldig ondertredend achterbeen zal geven of een zweefmoment van 5 seconden...
Het gaat om de lange termijn, misschien dat het veulen wat hieruit komt nog niet direkt overtuigd maar wat hij/zij aan nakomelingen kan geven icm goede hengsten/merrie's zal zeker een vooruitgang zijn.

En een konijnengalop? Dan moet je me toch eens vertellen wat je daarmee bedoeld en hoe je 't wel graag zou zien...

Overigens denk ik dat die mensen een betere hengstenkeuze kunnen maken dan de meeste 'boktdeskundigen', met zo'n merrie zet je er echt geen hengst op omdat ie zo'n leuk koppie heeft of alleen zwarte veulens kan geven.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:30

Annelies:

Een beetje springbloed is nooit verkeerd, aangezien die de galop verbeteren. Veel dressuurpaarden hebben ook een konijnengalopje en een waanzinnige draf. Dus een beetje springbloed is nooit verkeerd. Buitendat vaak ook fijne(re) karakters en wat meer "hardheid".

Ik denk overigens ook niet dat veel bokkers voor deze merrie een zwarte hengst in gedachte hebben hoor. :7 We hebben momenteel een aantal waanzinnige dekhengsten met uitermate veel kwaliteit; dit kun je dan nog selecteren op paarden met een sterker achterbeen, souplesse, etc. Waarom kies je dan in hemelsnaam voor een arabiertje?
De gallopade kan imo inderdaad een stuk beter. Hij moet meer door z'n lijf sjouwen en meer naar voren grijpen. Het is allemaal zo.... arabierachtig. :+ Hij houdt z'n achterbenen wat recht, zou meer mogen ondergrijpen en daarnaast vind ik dat 'ie bijna een beetje wijd wordt op sommige momenten.

Daarnaast denk ik niet dat er een verkeerd veulen uit zal komen, aangezien de moeder gewoon een fantastische merrie is (gezien de nakomelingen). Maargoed, nogmaals: is dat het doel van fokken? Een zeer goede merrie hebben en er dan een willekeurige hengst op zetten "voor de leuk"? Dan kies je toch voor een hengst die op een paar punten de merrie nog kan verbeteren? En ik denk dat deze hengst dat niet heel veel zal doen; als 'ie al doorgeeft wat de fokkers graag willen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:35

Volledig akkoord met de vorige post eigenlijk.
Op zich wil je nog steeds een paard fokken dat echt gewoon goed is, een mogelijk GP paard. Ook al wil je dan aan de toekomst werken met ander bloed, dan nog kan je andere hengsten vinden...

Het springbloed is imo noodzakelijk om voldoende afdruk te behouden in de galop, voldoende kracht, net als dat volbloed nodig is om de hardheid te behouden.
Maar een Arabier is weer een heel ander ras, een ras dat zeker niet minderwaardig mag gezien worden, maar daarom moet je het nog niet gebruiken bij warmbloeden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:43

smeetjoew schreef:
Annelies:

Een beetje springbloed is nooit verkeerd, aangezien die de galop verbeteren. Veel dressuurpaarden hebben ook een konijnengalopje en een waanzinnige draf. Dus een beetje springbloed is nooit verkeerd. Buitendat vaak ook fijne(re) karakters en wat meer "hardheid".

Ik denk overigens ook niet dat veel bokkers voor deze merrie een zwarte hengst in gedachte hebben hoor. :7 We hebben momenteel een aantal waanzinnige dekhengsten met uitermate veel kwaliteit; dit kun je dan nog selecteren op paarden met een sterker achterbeen, souplesse, etc. Waarom kies je dan in hemelsnaam voor een arabiertje?
De gallopade kan imo inderdaad een stuk beter. Hij moet meer door z'n lijf sjouwen en meer naar voren grijpen. Het is allemaal zo.... arabierachtig. :+ Hij houdt z'n achterbenen wat recht, zou meer mogen ondergrijpen en daarnaast vind ik dat 'ie bijna een beetje wijd wordt op sommige momenten.

Daarnaast denk ik niet dat er een verkeerd veulen uit zal komen, aangezien de moeder gewoon een fantastische merrie is (gezien de nakomelingen). Maargoed, nogmaals: is dat het doel van fokken? Een zeer goede merrie hebben en er dan een willekeurige hengst op zetten "voor de leuk"? Dan kies je toch voor een hengst die op een paar punten de merrie nog kan verbeteren? En ik denk dat deze hengst dat niet heel veel zal doen; als 'ie al doorgeeft wat de fokkers graag willen.

Ik ben wel niet Annelies, maar wil toch graag wat zeggen:
Over het fijnere karakter en de hardheid van de springpaarden dat je boven noemt: dit kan een Arabier ook brengen.

Ik ben het met je eens dat Orlow niet overtuigend galoppeert, hoewel zo'n "arabierachtige" galop wel een aantal grote voordelen heeft: 1) zo'n galop is heerlijk uit te zitten 2) het paard kan een dergelijke galop veel langer volhouden dan de mega-bergopwaarts gesprongen galop die tegenwoordig zo in is 3) een paard da zo galoppeert is vaak erg wendbaar.
Dat 'ie wijd gaat is trouwens vrij normaal voor een Arabier (waarmee ik niet zeg dat het wenselijk is natuurlijk, maar wel dat zoiets geen ramp is. Ik denk trouwens dat hij wijd gaat omdat hij van voor zo beperkt loopt - wat ik ook het meest negatieve aan hem vind.).

Je zegt dat er een kans is op een goed veulen vanwege de goede moeder, maar kijk ook naar de stam van de hengst: die komt uit een erg goed nest - met o.a. een aantal paarden dat goed heeft gespresteerd op de baan. En daarop kom je niet ver met een 'konijnengalop' ;)

Verder zeg je dat men beter had kunnen kiezen voor een hengst "die op een paar punten de merrie nog kan verbeteren". Maar wie zegt er dat Orlow dat niet kan? Ken jij alle zwakke punten van de merrie? En de pluspunten van de hengst?

Mag ik trouwens weten (dit is een vraagje uit nieuwsgierigheid ;) ) welke moderne KWPNhengsten jij zo geweldig vindt?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:49

Het gaat hier niet om een endurance paard dat ze willen fokken (galop lang kunnen volhouden en heerlijk om te zitten) maar om een dressuurpaard...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:56

s0173957 schreef:
Het springbloed is imo noodzakelijk om voldoende afdruk te behouden in de galop, voldoende kracht, net als dat volbloed nodig is om de hardheid te behouden.
Maar een Arabier is weer een heel ander ras, een ras dat zeker niet minderwaardig mag gezien worden, maar daarom moet je het nog niet gebruiken bij warmbloeden.

Ik denk dat de huidige warmbloed er niet was geweest zonder de inbreng van Arabisch bloed, en dat het juist goed is om eens in de zoveel tijd weer wat vers Arabisch bloed in te brengen, m.n. vanwege het karakter (want dat verbeter je denk ik niet met Engels volbloeds), de wendbaarheid en de hardheid (en wat mij betreft ook vanwege het uiterlijk, maar dat is natuurlijk helemaal een kwestie van smaak).

Bedenk ook dat er best wat paarden met (een scheutje) Arabisch bloed zijn en waren die het goed doen/deden in de sport. Ik denk natuurlijk het eerst aan de lijn van Ramzes x, maar ook Bachus heeft niet verkeerd gepresteerd (en heeft bovendien voor een aantal aardige nakomelingen gezorgd). Verder is er Rianne, moeder van Candy Surpice en Kroongraaf, en zelf nakomeling van Little Star ox.
Toegegeven, dit zijn wel allemaal springpaarden/springstammen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:58

s0173957 schreef:
Het gaat hier niet om een endurance paard dat ze willen fokken (galop lang kunnen volhouden en heerlijk om te zitten) maar om een dressuurpaard...

Een fijn te zitten galop die een paard lang kan volhouden lijkt mij in feite voor elk paard een vereiste, m.n. omdat de meeste paarden nu eenmaal niet in de hoge dressuurtop eindigen, maar wel bij gewone recreatieruiters (en daarom denk ik ook dat er wat meer op karakter gelet zou mogen worden, dat verbeterd zou kunnen worden door de inbreng van Arabisch bloed).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:17

Maar met deze merrie wordt duidelijk NIET op de recreant gemikt...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:52

Ik mik niet zozeer op een bepaalde hengst. Ik wil alleen maar aankaarten dat het KWPN momenteel het beste stamboek is met hengsten die voldoen aan de meest kritische eisen. En nee, ik weet niet precies wat ze zoeken in een hengst (maw: wat er verbeterd moet worden aan de merrie), maar lijkt me genoeg keuze in bijv. het KWPN stamboek.

En als ik puur naar de arabier kijk, zou ik behalve het chique koppie, z'n lichtvoetigheid en het bloed niet zo goed weten wat je van die hengst zou willen hebben in je veulen. ;)

Als Jazz nu bovenaan staat van de wereldranglijst beste verververs, dan zou ik die een keer gebruiken, gezien het feit zijn nakomelingen het beste doen. En dan icm deze merrie, zou 't een topper moeten worden.
En daarnaast: Totilas dan? Zou die gok nog wel durven te wagen.

Nee, de merrie is 18 jaar. Je weet nooit hoe lang dat dier nog leeft (misschien wordt ze 28, maar misschien 20), dus ik zou zeer goed nadenken over de hengstenkeuzes. En ik weet niet of een arabier op lange termijn voordelen brengt. Doe dat experiment met een andere merrie, maar niet met zo'n goede vererver als deze. Tenzij het middels embryo transplantatie gaat, dan wel, maar dat is bij deze merrie niet aan de orde.

Zo'n arabierengalopje mag dan weliswaar lekker zitten; geloof me; ik denk dat Totilas ook erg lekker zit in galop (en ieder ander getalenteerd paard), dus denk niet dat dat de reden zou moeten zijn. Dan heb ik liever een sterke, gedragen en correcte galop die lekker zit, dan zo'n lichtvoetig wijdbeens hertengalopje.

En de duitse knollen staan bekend om hun geweldig nuchtere karakters, dus dat zit wel goed. ;) Daar hebben ze Orlow niet voor nodig. En moet eerlijk zeggen dat 'ie me als een zenuwpees overkomt op de filmpjes die ik van hem gezien heb.