NRPS zet de schouders eronder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Re: NRPS zet de schouders eronder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:31

hoezo is dat moeilijk?? de journaliste is toch aanwezig bij de jurybespreking :P die kan daar dus gewoon een verslag van maken :D

en een hengstenshow vind ik persoonlijk veel minder interessant dan een verrichtingsexamen !! op een verrichtingsexamen zie je de ware prestaties van een paard/pony... ipv een "showtje"

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:33

de uiteindelijke uitslag wordt toch altijd in kolommen in het blad geplaatst! Daarin kan je dus heel goed aflezen hoe het paard of de pony het heeft gedaan!
En mochten mensen hun dekking er aan af laten hangen kunnen ze altijd meer info krijgen bij het NRPS!

Op de hengstenshow probeerd iedereen zijn of haar hengst het beste voor te stellen. Denk niet dat ze 'een showtje' geven!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:36

ik heb geen verslag gezien hoor in een Kolom... het was gewoon een opsomming van de afstamming en een cijferbalk... maar info niet hoor !

Ik kijk op een hengstenshow liever naar het losrijden dan naar de show zelf... maar waarschijnlijk hb ik dus een andere kijk haha

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:37

marjolein88 schreef:
de journaliste is toch aanwezig bij de jurybespreking

Ja maar daar worden zoveel verschillende dingen over 1 hengst gezegt dat het naar mijn mening maar goed is dat ze er geen verslag van maken. En idd wat laura zegt ze plaatsen de bevindingen in die kolommen en zetten daar een vtje of een g tje bij etc etc...

En de hengstenshow is voor mij meer een leuk uitje en om te kijken hoe de hengsten er dan bij lopen :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:38

hoe weet jij dat :P ?? ben je er wel eens bijgeweest ??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:44

Ik ben ook van mening dat er tijdens die besprekingen van de jury's dingen worden gezegd die helemaal niet geschikt zijn voor andere mensen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:47

Marjolein op een merriekeuring hebben ze al "uiteenlopend" commentaar. Denk je dat dat op een hk niet is? :Y)

ponyparadijs schreef:
Ik ben ook van mening dat er tijdens die besprekingen van de jury's dingen worden gezegd die helemaal niet geschikt zijn voor andere mensen.

En die besprekingen moeten ze niet uitgebreid in het nrps blad zetten nee! Ik denk dat sommige hh dat niet leuk zullen vinden, en dat sommige hengsten dan een stuk minder dekkingen zullen krijgen :7
Daarbij komt gewoon dat sommige info gewoon tussen die 4 muren moet blijven!
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 28-05-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:48

Wat ik dan een beetje mis is wat voor advies hun geven. Dus wat voor merrie hun erbij zouden gebruiken.
Zoek voor volgend jaar een hengst die sterk veredeld maar wel met maat en een goed achterbeen.
Kan eigenlijk nergens die informatie vinden.

Dat ze een 8 voor draf krijgen is mooi maar kan er weinig mee. Waarom is het een 8. Wat zijn de plus en de minpunten.

Daar zou ik graag informatie over willen. Fijn zou zijn als alle hengsten overzichtelijk op 1 site zou staan met alle info.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:51

nee ok, maar de journaliste krijgt altijd een samenvatting die Pers-proef is. En natuurlijk zitten hier niet alle details in... en dat hoeft ook niet !! maarrrrrrrrrrrrrr ik vind zelf dat er best een NET verslag mag worden geplaatst.

en geloof me maar... (ik heb het goed in de gaten gehouden omdat onze eigen hengst in de verrichtingen heeft gelopen) dit jaar was er GEEN verslag waar een fokker wat aan heeft.
Alleen de verrichtingsbalk is gepubliceerd... maar helemaal geen toelichting. van mij had de info die wij gekregen hebben op het eindexamen best gewoon in het nrps nieuws mogen staan hoor. Het was namelijk gewoon een heel netjes verslag (waar trouwens iedereen bij toegankelijk was !!!!!) dit verslag kunnen ze toch gewoon voor de gene die die dag gemist hebebn in het NRPS nieuws zetten..

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:52

eldango schreef:
Wat ik dan een beetje mis is wat voor advies hun geven. Dus wat voor merrie hun erbij zouden gebruiken.
Zoek voor volgend jaar een hengst die sterk veredeld maar wel met maat en een goed achterbeen.
Kan eigenlijk nergens die informatie vinden.

Dat ze een 8 voor draf krijgen is mooi maar kan er weinig mee. Waarom is het een 8. Wat zijn de plus en de minpunten.

Daar zou ik graag informatie over willen. Fijn zou zijn als alle hengsten overzichtelijk op 1 site zou staan met alle info.

precies DIT bedoel ik !!!! en tuurlijk hoeft het niet in de diepste details.. maar wel globaal waar een fokker wat aan heeft !!!!!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:54

Dat ze nu met de microfoon het commentaar op keuringen toelichten.. is ook ontstaan doordat mensen meer geinformeerd wilde worden !! (was al een advies van ons geweest) en daar hebben ze nu ook wat mee gedaan ! daar wordt toch ook gewoon netjes over een paard gepraat !!!! nou zoiets kunnen ze toch ook over een hengst doen....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:56

eldango schreef:
Wat ik dan een beetje mis is wat voor advies hun geven

Bel het nrps eens op voor foktechnisch advies...
Ik heb afgelopen winter gebelt/gemailt met uitgebreide info van mijn merries... En wij hebben gewoon rustig alle hengsten uit het hengstenboek doorbesproken :) Ik vond het echt een erg fijn gesprek *D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:56

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:57

ik denk neit dat de foktechnische commissie zit te wachten op telefoontjes van 100 fokkers... en verslag is dan een stuk makkelijker

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:00

Maar marjolein als fokker zijnde ga je toch ook kijken/meer informeren naar hengsten? Dus dan zie je ze zelf lopen en persoonlijk heb ik dan niet eens punten nodig. Of het bevalt me wat ik zie in combi met de merrie, of ik denk die hengst kan in gangenwerk niks doen bij mijn merrie dus dat word em niet...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:01

Rianneke schreef:
eldango schreef:

Ik heb afgelopen winter gebelt/gemailt met uitgebreide info van mijn merries... En wij hebben gewoon rustig alle hengsten uit het hengstenboek doorbesproken :) Ik vond het echt een erg fijn gesprek *D

Aan de telefoon een merrie bespreken??? Lijkt me niet echt heel eenvoudig...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:02

Rianneke schreef:
Maar marjolein als fokker zijnde ga je toch ook kijken/meer informeren naar hengsten? Dus dan zie je ze zelf lopen en persoonlijk heb ik dan niet eens punten nodig. Of het bevalt me wat ik zie in combi met de merrie, of ik denk die hengst kan in gangenwerk niks doen bij mijn merrie dus dat word em niet...

maar toch vraag je foktechnisch commentaar... als je zelf kijkt heb je dat dan toch ook neit nodig? Je vraagt toch info , omdat je over bepaalde dingen gewoon nog onduidelijkheden hebt.
Dat zou naar mijn mening opgelost kunnen worden door een verslag.. Wat zeg nou zelf.. wat weet jij nu over de nieuwe jaargang?? Stel je kon niet naar de showdag... dan had je misschien toch graag wat willen lezen over de bevindnigen van de jury over een hengst

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:04

Janine1990 schreef:
Aan de telefoon een merrie bespreken??? Lijkt me niet echt heel eenvoudig...

Als je er dan ook nog een paar foto's bijmailt en je weet zelf hoe jou merrie loopt is het nog niet eenvoudig, maar het kan wel ;)
Ik heb het afgelopen winter gedaan en voor mij was het dan meer bevestiging, maar wel erg nuttig om het hengstenboek even door te spreken ;)
(dan heb jij ook meteen antwoord marjolein)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:07

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:08

Rianneke schreef:
eldango schreef:

:o
Bedoelde ermee:
Als ik een ggk hengst zie in een blad wil ik kun foktechnisch advies erbij hebben.

Daar wil ik niet iemand voor bellen of mailen. (niet dat ik dat niet wil maar wil dat zwart op wit hebben,wat iedereen kan zien)

Net alsof de medewerker ziet dat er bij een paard een G voor draf heeft staan mij precies kan vertellen waarom deze een G is en dat van alle hengsten.
Als dat zo is dan is het toch ook gewoon mogelijk dit te onderbouwen in het blad.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:08

maar moet dan iedereen gaan mailen en bellen?? wat nou als iedereen dat gaat doen !

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:10

ja k ben het met je eens Eldango. Het is een kleine moeite om dit te doen. en het kan veel fokkers helpen in hun keuze naar een hengst. Een afstammelingen rapport is ook heel interessant en dat staat (op verzoek van veel fokkers ) ook in het hengstenboek)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:12

marjolein88 schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1178068
Kijk dit is dus een verslag van een verrichtingsbeoordeling. Dit zelfde stuk stond gepubliceerd in het NRPS nieuws...
weet jij nu als fokker hoe een hengst heeft gelopen?

:+
Hij liep super!

Dat doet mijn vriend ook maar daar heeft mijn paard ook niets aan. :+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:13

eldango schreef:
Net alsof de medewerker ziet dat er bij een paard een G voor draf heeft staan mij precies kan vertellen waarom deze een G is en dat van alle hengsten.
Als dat zo is dan is het toch ook gewoon mogelijk dit te onderbouwen in het blad

Ooit gekeken wie die medewerkers zijn die dat advies geven? :Y)

marjolein88 schreef:
maar moet dan iedereen gaan mailen en bellen?? wat nou als iedereen dat gaat doen !

Waarom zou je het niet doen als je zelf met je hengstenkeuze zit? Ik ben altijd bezig om info te vergaren over hengsten :o

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:16

De hengstenkeuringscommissie verwelkomde de winnaar van de publieksprijs Suarez, een zeer overtuigend bewegende zoon van Sandreo uit een keurmerrie van Havidoff x Upperten van eigenaar J.A.M. Marsé uit Almere Haven.

Hij loopt overtuigend.

Loopt hij overtuigend door zijn lijf,extreem achterbeen gebruik,mooi voorbeen gebruik,goede balans of wat.
Of viel hij niet? (sorry beetje flauw).

Hoe is zijn extrieur?
verwachting? enz....