Opgegraven paard overblijfsel uit de Romeinse tijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dakota2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:10

De archeologen concludeerde in eerste instantie door alleen de diepte en de vindplaats (waar ook menselijke romeinse skeletten waren gevonden) dat het paardenskelet uit de romeinse tijd was. Dit in tegenstelling tot de veehandelaar, volgens hem begroef zijn vader een paard daar en op dezelfde diepte! Dit trok de tot dan toe "simpele" conclusie van de archeologen behoorlijk in twijfel, die voet bij stuk hielden.

Het was uiteindelijk de plaatselijke wethouder die er alsnog op aandrong om het skelet nader te laten onderzoeken, om e.e.a. duidelijk te hebben.

Wij hadden duidelijk op het verkeerde paard gegokt, want wij vonden het verhaal van de veehandelaar (waar mijn schoonvader vroeger ook zaken mee deed) heel aannemelijk. :D[/quote]

Precies,daarom reageerde ik ook ff op dit topic,wel grappig en extra leuk dat het om een oud skelet gaat.....

agieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:24

Vett !!!

Chantaliiejj

Re: Opgegraven paard overblijfsel uit de Romeinse tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:47

best raar om te zien die botte maar wel vet inderdaad

JoyceWissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:55

dakota2009 schreef:
De archeologen concludeerde in eerste instantie door alleen de diepte en de vindplaats (waar ook menselijke romeinse skeletten waren gevonden) dat het paardenskelet uit de romeinse tijd was. Dit in tegenstelling tot de veehandelaar, volgens hem begroef zijn vader een paard daar en op dezelfde diepte! Dit trok de tot dan toe "simpele" conclusie van de archeologen behoorlijk in twijfel, die voet bij stuk hielden.

Het was uiteindelijk de plaatselijke wethouder die er alsnog op aandrong om het skelet nader te laten onderzoeken, om e.e.a. duidelijk te hebben.

Wij hadden duidelijk op het verkeerde paard gegokt, want wij vonden het verhaal van de veehandelaar (waar mijn schoonvader vroeger ook zaken mee deed) heel aannemelijk. :D

Precies,daarom reageerde ik ook ff op dit topic,wel grappig en extra leuk dat het om een oud skelet gaat.....[/quote]

Je kunt toch uit het DNA duidelijk worden of het werkelijk een paard uit de Romeinse tijd is of dat het een paard van die veehandelaar was..
Daarbij is het toch verboden om paarden te begraven ?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:21

JoyceWissing schreef:
Je kunt toch uit het DNA duidelijk worden of het werkelijk een paard uit de Romeinse tijd is of dat het een paard van die veehandelaar was..
Daarbij is het toch verboden om paarden te begraven ?

DNA controle is ook vervolgens gebeurd op aandringen van de wethouder als ik het goed begrepen heb.

Tja ....paarden begraven en wetgeving...euh geen idee hoe dat rond de 2e wereldoorlog was. Want de veehandelaar is reeds aardig op leeftijd en destijds was hij nog een jong ventje ten tijde van de gebeurtenis waarover die spreekt. Dus dat dateert ergens rond WOII

JoyceWissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:51

CounTree schreef:
DNA controle is ook vervolgens gebeurd op aandringen van de wethouder als ik het goed begrepen heb.

Tja ....paarden begraven en wetgeving...euh geen idee hoe dat rond de 2e wereldoorlog was. Want de veehandelaar is reeds aardig op leeftijd en destijds was hij nog een jong ventje ten tijde van de gebeurtenis waarover die spreekt. Dus dat dateert ergens rond WOII

Dus het is geen paard van 1900 jaar oud, maar 'gewoon' uit de WOII ?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:18

neeeheee....uit de romeinse tijd! Dat is uit de extra controle gebleken. :D

Ik neem aan dat men in de romeinse tijd helemaal nog geen wetgeving had omtrent het begraven van paarden, dus nam automatisch aan dat je hiermee doelde op het verhaal van de veehandelaar. En gaf ik dus op beide vragen een antwoord. De twee antwoorden moet je dus helemaal los van elkaar zien :+

haha ben ik nog te volgen??

Oftewel via dna blijkt paard uit de romeinse tijd te stammen.

Wetgeving omtrent paarden begraven in romeinse tijd en/of rond WOII? Geen idee.

JoyceWissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:04

Haha, ik snap het helemaal ! Dank voor je wijze uitleg ! :+

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:07

gaaf zeg!

JoyceWissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:36

Ik vind het wel vet zo'n paard zo oud, toch in zo'n goede staat. Alleen blijft het mij een raadsel hoe het zo opgekruld is gaan liggen..

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:46

JoyceWissing schreef:
Ik vind het wel vet zo'n paard zo oud, toch in zo'n goede staat. Alleen blijft het mij een raadsel hoe het zo opgekruld is gaan liggen..

Gedaan door mensen handen. Kwestie van op tijd zo neerleggen cq voordat ie stijf is. Scheelt nl. enorm veel "graafwerk" . Die Romeinen waren best slim :))

JoyceWissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:59

CounTree schreef:
JoyceWissing schreef:

Gedaan door mensen handen. Kwestie van op tijd zo neerleggen cq voordat ie stijf is. Scheelt nl. enorm veel "graafwerk" . Die Romeinen waren best slim :))

Ach soo (:
Weer wat geleerd ! :+