Urielle schreef:"Ligt in mijn ogen aan de kwaliteit voer dat je ze verstrekt."
Gelul saskia, ik heb drie jaar gedokterd met een paard wat ik kocht als tweejarige. Paard heeft alle mogelijke soorten voer gekregen in de meest belachelijke hoeveelheden, dierenartsen en alternatieve goeroe's gezien en verschillende onderzoeken doorlopen. Geen mens die wist hoe dat paard dik te krijgen was want er werkte gewoon helemaal niks. Als vijfjarige begon hij ineens aan te komen, is nu verhuisd naar de stallen bij mijn huis en door de stress van de verhuizing staan nu weer de ribben erop en op het 'dikmaakvoer' waar hij als vijfjarige op stond wordt hij deze keer niet dikker.
Ik zeg het idd wat zwart wit, daar moet ik in toegeven. (helaas zelf in nabije omgeving een dergelijk geval met 30 tot 40 paarden, kan er gewoon pissed om worden. Omdat ik weet dat die man in onze kwestie er wel degelijk iets aan kan doen! 13 dode paarden in een jaar tijd!!)
Ik vind tussen dunne en magere paarden wel verschil zitten. Paarden waarvan de rug en de heupen uitsteken daar heb ik het in dit geval over. (een paard dat in de zomer gezond op gewicht was, hoeft in mijn ogen niet mager uit de winter te komen. Dunner kan, maar mager daar heb ik mijn twijfels bij)
Natuurlijk zijn er paarden welke echt moeilijk dik te krijgen zijn! Daar heb je gelijk in. Ik ga er ook wel vanuit dat de meeste mensen met een dunner paard er alles aan doen om ze dikker te krijgen. Maar dat in een "opfok", waar na mijn idee in dit geval ook volwassen paarden lopen, zoveel paarden er slechter aan toe zijn (zoals beweerd wordt) zegt in mijn ogen wel iets over de kwaliteit en het voer beleid. En je noemt stress, dat is naar mijn idee idd ook iets dat in vele gevallen meespeelt. Maar ook daaraan, kan in veel gevallen wat gedaan worden.
En nee ik zeg niet dat de mensen met dunne/magere paarden er niks aan doen. Ik vind het gewoon erg frappant dat er zoveel gevallen zijn in een opfok.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 18-05-10 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt