AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: AID neemt paarden in beslag bij fokker in Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:05

ze zijn inderdaad mager maar vind het opzich nog wel mee vallen. zijn hoogst waarschijnlijk jonge dieren, die ook nog eens aan het wisselen zijn en dus minder goed hun voeding tot zich nemen.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:08

Rond deze periode van het jaar moeten twenters en drie jarige er beter uit zien......
Minder wintervacht en meer spierweefsel moet kunnen.
Je ziet de ribben door de wintervacht heen.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:12

Nou de winter heeft nogal lang geduurd en het is nu 's nachts nog rond het vriespunt, dit eist veel van de jonge paarden. Ik heb ook een bijna drie jarige die best wat moeite heeft op gewicht te blijven, zelfs nu ze sinds 3 weken hele dagen in een volle wei staat. Het is een zware tijd voor de paardjes.

Ik vind de laatste ook wel erg mager, maar de andere vallen zo nog wel mee.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:25

De jonge paarden bij ons worden goed bijgevoerd met brok en zien er dus echt niet zo uit........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:33

Ik zie op de foto toch echt geen reden om de paarden op te halen hoor. Ik heb er een staan die een stuk magerder staat dan deze, krijgt vier kilo muesli op een dag en zoveel voordroog als hij lust, maar staat ook overdag in een zandbaan zonder schuilstal (heeft tenslotte gewoon een stal). Stuur ze dan ook maar door naar mij. 8)7

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:35

nee ze zijn in mijn ogen ook te mager..maar ja...dan kan ik er nog wel een paar aanwijzen die ze mogen opladen...aan de andere kant moet de eigenaar wel zijn verantwoordelijkheid nemen voor zijn dieren..

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:37

we kennen de voorgeschiedenis niet,misschien was het de laatste waarschuwing voor deze man...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:40

beetje kort door de bocht reactie's hier. de foto is helemaal niet zo heel erg duidelijk.
tevens als je alle jonge paarden die in de groei zijn en wisselen bij hun eigenaren weg moet halen die er niet volgens het ideaal beeld eruit zien krijgen ze het nog gigantisch druk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:40

Beginpost is geupdate :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:44

ik heb de foto net gezien en snap hier weinig van......

ze moeten de echt schrijnende gevallen eens in beslag nemen,deze jonge dieren zien er echt niet broodmager uit

en dat er mensen zijn die wel dikke jaarlingen hebben dat zal best, maar ze kunnen beter iets schraal zijn dan te dik.

die paarden in Nijmegen tijdje geleden waar er een paard dood in de wei lag, dat was pas iets geweest om in te laden
mijn vriendin zit bij de dierenambulance en zei dat het echt erg was
maar omdat ze eten kregen lieten ze ze staan

en die zagen er erger uit dan deze paarden.

ik denk ook dat dit een andere reden heeft.

en hopelijk komt er meer duidelijkheid!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:53

Super!
Dit zou vaker moeten gebeuren,teminste als ze zeker weten dat er echt iets mis is met die paarden.Als ze wel gewoon goed verzorgd werden hoop ik voor de eigenaar dat hij ze nog terug krijgt.En over zijn eigen dierenarts:Er zijn dierenartsen die kun je gewoon"omkopen."Maar ik houd dit topic in de gaten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:08

het beestje rechts op de foto ziet er wat mager uit, maar van de anderen kan ik niet zeggen dat dat reden is tot inbeslagname.
Dan moet een groot gedeelte van de nederlandse paaden in beslag worden genomen ......

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:26

Winter of geen winter, volwassen paarden kunnen gewoon mooi de winter door komen! Het is echter aan de eigenaar wat die wil/kan bieden of dit gaat lukken of niet.

Jaarlingen zijn idd vaak wat schraal, maar ook die kunnen best wat voller door de winter heen komen. Ligt in mijn ogen aan de kwaliteit voer dat je ze verstrekt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:43

"Ligt in mijn ogen aan de kwaliteit voer dat je ze verstrekt."
Gelul saskia, ik heb drie jaar gedokterd met een paard wat ik kocht als tweejarige. Paard heeft alle mogelijke soorten voer gekregen in de meest belachelijke hoeveelheden, dierenartsen en alternatieve goeroe's gezien en verschillende onderzoeken doorlopen. Geen mens die wist hoe dat paard dik te krijgen was want er werkte gewoon helemaal niks. Als vijfjarige begon hij ineens aan te komen, is nu verhuisd naar de stallen bij mijn huis en door de stress van de verhuizing staan nu weer de ribben erop en op het 'dikmaakvoer' waar hij als vijfjarige op stond wordt hij deze keer niet dikker.
Een dik paard magerder krijgen is geen kunst, een mager paard vol krijgen is een stuk moeilijker. Bokt staat vol met topics van wanhopige mensen die geen benul hebben wat ze nog moeten proberen om hun paard mooi in conditie te krijgen dus ik ben echt de enige niet met zo'n lastig geval.
Daarnaast is het voor jaarlingen met oog op de gewrichten helemaal niet positief om echt mooi rond te staan zoals we bij volwassen paarden willen zien.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:50

mirgino schreef:
lekker is dat dan, je zal je paard daar maar in de opfok hebben staan

heb je straks een paard met een trauma

Ik denk niet dat de eigenaren daar bang voor zijn als ze hun paarden op zo'n klein stukje laten staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:05

Er staat nergens iets over een klein stukje, alleen een bokker die uit buurtroddel heeft dat de dieren op een klein stuk staan en dat het alleen zand is (o wat een schande :oo De dieren werden nota bene bijgevoerd staat er bij ).

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:20

Heb veel erger gezien, houd er rekening mee dat het nu baggerig is door het vocht.. het is koud..geweest..paarden komen altijd wat magerder uit de winter hoor.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:28

Urielle schreef:
"Ligt in mijn ogen aan de kwaliteit voer dat je ze verstrekt."
Gelul saskia, ik heb drie jaar gedokterd met een paard wat ik kocht als tweejarige. Paard heeft alle mogelijke soorten voer gekregen in de meest belachelijke hoeveelheden, dierenartsen en alternatieve goeroe's gezien en verschillende onderzoeken doorlopen. Geen mens die wist hoe dat paard dik te krijgen was want er werkte gewoon helemaal niks. Als vijfjarige begon hij ineens aan te komen, is nu verhuisd naar de stallen bij mijn huis en door de stress van de verhuizing staan nu weer de ribben erop en op het 'dikmaakvoer' waar hij als vijfjarige op stond wordt hij deze keer niet dikker.

Ik zeg het idd wat zwart wit, daar moet ik in toegeven. (helaas zelf in nabije omgeving een dergelijk geval met 30 tot 40 paarden, kan er gewoon pissed om worden. Omdat ik weet dat die man in onze kwestie er wel degelijk iets aan kan doen! 13 dode paarden in een jaar tijd!!)

Ik vind tussen dunne en magere paarden wel verschil zitten. Paarden waarvan de rug en de heupen uitsteken daar heb ik het in dit geval over. (een paard dat in de zomer gezond op gewicht was, hoeft in mijn ogen niet mager uit de winter te komen. Dunner kan, maar mager daar heb ik mijn twijfels bij)
Natuurlijk zijn er paarden welke echt moeilijk dik te krijgen zijn! Daar heb je gelijk in. Ik ga er ook wel vanuit dat de meeste mensen met een dunner paard er alles aan doen om ze dikker te krijgen. Maar dat in een "opfok", waar na mijn idee in dit geval ook volwassen paarden lopen, zoveel paarden er slechter aan toe zijn (zoals beweerd wordt) zegt in mijn ogen wel iets over de kwaliteit en het voer beleid. En je noemt stress, dat is naar mijn idee idd ook iets dat in vele gevallen meespeelt. Maar ook daaraan, kan in veel gevallen wat gedaan worden.
En nee ik zeg niet dat de mensen met dunne/magere paarden er niks aan doen. Ik vind het gewoon erg frappant dat er zoveel gevallen zijn in een opfok.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 18-05-10 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:33

Ik heb op de site gekeken bij verkoop, sommige paarden zijn idd wat mager maar om ze in beslag te nemen? Ik weet niet hoe het er daar verder uitziet maar als het gwn netjes is dan moet de AID eens naar andere dingen gaan kijken.

PS, ik volg ook even.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:35

Urielle schreef:
Er staat nergens iets over een klein stukje, alleen een bokker die uit buurtroddel heeft dat de dieren op een klein stuk staan en dat het alleen zand is (o wat een schande :oo De dieren werden nota bene bijgevoerd staat er bij ).

Nou zeg, en hoe zit het dan met die duizenden paarden die 24 u per dag op stal moeten staan en bijna nooit buiten komen? En er is niks mis met zand. Ik heb m'n paarden 14 uur per dag in een paddock lopen en ze krijgen de hele dag voordroog 'én kunnen altijd hun stal inlopen... niks mis mee dus.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:37

Ik keek op hun site dat zag er goed uit daarom die reactie van hierboven maar toen ik die foto zag, dat is ook niet door een strenge winter gekomen,

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:39

Ik rijd een paard dat ook op de hultenseweg staat en heb deze paarden wel eens zien staan. Ze zagen er inderdaad niet heel gezond uit.

Weet iemand of je deze paarden ook zou kunnen kopen?

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:48

weet je wat het vaak is, als 1 iemand zegt ooh dat zijn zieligepaardendan zeggener 10 andere o wat zielig...

Cayenne
    Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:50

De beginpost is geupdate met een filmpje:

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:53

iK VIND HET meevallen hoor:s jullie??