Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kientje

Re: Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:06

Oplichters zijn vaak hele aardige vriendelijke mensen die iedereen om de tuin weten te leiden. Wel heel vreemd dat dit 7 jaren heeft geduurd voordat iemand iets in de gaten heeft gehad.
Je kunt dit heel eenvoudig voorkomen door een veulen dat in het stamboek komt verplicht een DNA profiel af te nemen wat erin vermeld moet worden

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:45

Eerste schadevergoedingen zijn al toegekend. Lag op zo'n 4000 euro.
Dus dat wordt een duur grapje, uitgaande van hoeveel valse veulens er wel niet zijn!

Wij zijn er vroeger ook wel eens geweest met merries van eilanders.
Daarna heeft ie tijdens het dekken zijn piemel geblesseerd (in eerste instantie gebroken..)
en toen ineens deed ie het weer! Dus het zal mij niks verbazen als het al vanaf dat moment is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:54

hilden1971 schreef:
Het was algemeen bekend hoor dat hij niet meer wilde dekken, alleen bleef men hopen tegen beter weten in dat het wel goed zou komen. Wanneer men er iets over zei bij de betreffende eigenaar werd je van het erf gedonderd en kwam je er ook nooit meer op. Het is een gore boef, niets meer dan een oplichter, en ik hoop dat ze hem kaal plukken. Weet wat het kost om een paard te fokken, en dan hoop je op een goed paard met een goed papier. Ik heb gelukkig geen friezen meer op stal maar denk je eens in voor al die mensen die een Rypke op stal hebben staan, ik hoop op het beste voor hen, en zo niet op knopen die messenstekker.

Wat is dit nu weer voor belachelijke reactie, tsongejonge; mogelijke gedupeerden als horseyfries houden nog hun fatsoen hier, maar jij? Doe toch even normaal, als je zo wilt leven moet je naar het midden oosten verhuizen. :Z

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:02

Het is natuurlijk pure oplichting, hoe je het ook wend of keert en ook ik vind dat hij een passende straf moet krijgen en niet alleen de schade vergoeden, maar ook echt nog iets meer dan dat. Ik hoop dat het KFPS nu net als vele andere stamboeken bij steekproefsgewijs nakomelingen van elke goedgekeurde hengsten op DNA gaat testen, zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt mij... Jammer dat dit soort dingen gebeuren en erg l*llig voor de mensen die gedupeerd zijn, maar er zijn altijd nog ergere dingen denk ik dan maar...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:24

Lante schreef:
Het is natuurlijk pure oplichting, hoe je het ook wend of keert en ook ik vind dat hij een passende straf moet krijgen en niet alleen de schade vergoeden, maar ook echt nog iets meer dan dat. Ik hoop dat het KFPS nu net als vele andere stamboeken bij steekproefsgewijs nakomelingen van elke goedgekeurde hengsten op DNA gaat testen, zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt mij... Jammer dat dit soort dingen gebeuren en erg l*llig voor de mensen die gedupeerd zijn, maar er zijn altijd nog ergere dingen denk ik dan maar...

Ze moeten eigenlijk net als het fjorden stamboek doen , gewoon DNA trekken bij inschrijving.
Ik mag met mijn fjord niet eerder naar de keuring of deelnemen aan een proef voordat hij DNA getest is.
Inschrijving van veulenboek naar hoofdboek kan ook alleen maar na een dna test.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:28

Bij de Quarters wordt ook standaard DNA afgenomen en opgeslagen, maar alleen bij verdenking van onregelmatigheid óf als men er specifiek om vraagt (en betaald) wordt het ouderschap gekontroleerd.
Met alleen DNA-afnemen ben je er dus niet.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:56

christel1857 schreef:
Ik zeg ook niet dat je medelijden moet hebben met de man in kwestie. Ik zeg alleen dat ik vind dat het FPS ook schuld heeft. En dat het de verantwoordelijkheid van het FPS is dat er niet ineens paarden 100% afgekeurd worden op hun afstamming. Het FPS MOET ervoor zorgen dat een neprypke stermerrie haar ster niet verliest. Ze heeft die ster eenmaal gekregen van het FPS, die mag niet zomaar kwijtgeraakt worden door een fout van een derde. Zo bedoel ik het meer, snappie?

Ze raken die ster ook niet kwijt hoor, weet niet waar je dat vandaan hebt! Ze worden alleen niet meer Stb Ster, maar Bijb. Ster.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:49

Lante schreef:
Het is natuurlijk pure oplichting, hoe je het ook wend of keert en ook ik vind dat hij een passende straf moet krijgen en niet alleen de schade vergoeden, maar ook echt nog iets meer dan dat...

Vind ik ook een beetje dubbel. Aan de ene kant vind ik dat ook, maar er zijn waarschijnlijk honderden 'nep' veulens.
Als voor elk veulen 4000 schade vergoeding moet worden betaald.. dan is die man al alles kwijt wat hij heeft...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:55

Dat had hij dan maar wat eerder moeten bedenken, vind je niet? De mensen die een veulen van hem hebben die inmiddels al 3 jaar of ouder is, die hebben ook duizenden euro's verlies geleden hierdoor en die kunnen het misschien nog wel minder missen dan hij én ze hebben er zelf ook niet om gevraagd. Die man is dan wel zeventig, maar bepaald niet dementerend o.i.d. hoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:20

Lante schreef:
hilden1971 schreef:
Het was algemeen bekend hoor dat hij niet meer wilde dekken, alleen bleef men hopen tegen beter weten in dat het wel goed zou komen. Wanneer men er iets over zei bij de betreffende eigenaar werd je van het erf gedonderd en kwam je er ook nooit meer op. Het is een gore boef, niets meer dan een oplichter, en ik hoop dat ze hem kaal plukken. Weet wat het kost om een paard te fokken, en dan hoop je op een goed paard met een goed papier. Ik heb gelukkig geen friezen meer op stal maar denk je eens in voor al die mensen die een Rypke op stal hebben staan, ik hoop op het beste voor hen, en zo niet op knopen die messenstekker.

Wat is dit nu weer voor belachelijke reactie, tsongejonge; mogelijke gedupeerden als horseyfries houden nog hun fatsoen hier, maar jij? Doe toch even normaal, als je zo wilt leven moet je naar het midden oosten verhuizen. :Z

Inderdaad, sommigen mensen lijken niet te begrijpen dat zij het nog erger maken door dit soort reacties en dat we als gedupeerden niet zitten te wachten op een lynchpartij of het dusdanig in de grond trappen van een oude man. Hij gaat idd alles waar hij zijn hele leven voor gewerkt heeft verliezen aan het uitbetalen van schadevergoedingen, en dit wordt tot nu toe zeer netjes afgehandeld. Neem daarnaast nog eens de persoonlijke schade die de man en zijn familie hierdoor lijden, en dan is hij wat ons betreft wel genoeg gestrafd. Terecht hoor, maar mag het ook een keer genoeg zijn?
Als je lynchpartijen wilt houden ga dan alsjeblieft naar een land waar ze nog geen normen en waarden kennen, maar laten we het hier even een beetje normaal houden. Wat gebeurd is is gebeurd, de schuldige boet er al voor, is het nu echt nodig om hier zo grof te doen?
Bedenk wel dat je het daarmee voor niemand beter maakt, en voor ons als gedupeerden alleen maar nog erger maakt!

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:51

Ik vind het echt afschuwelijk dat dit zo lang heeft kunnen duren.
Enig sinds kan ik me de reactie van hem wel begrijpen, het is zijn hengst en zijn trots en dat mocht blijkbaar niet veranderen.
Maar waar ik me wel kwaad om maak is het feit dat hij, nu alles bekend is gewoon blijft liegen.
Want het ging toch maar om twee jaargangen? en nu zijn we al 7 (?) jaargangen verder.
Nu alles toch bekend is dank ik vertel nu dan ook de hele waarheid!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:13

Omdat de waarheid misschien nog verder te zoeken is.
Het zal niet de eerste keer zijn dat bijv. vanwege de grote vraag een hengst het niet aan kan en 'hulp' krijgt.

Overigens... als 'buitenstaander' in friezenland :) ik weet dat er wat gezondheidsproblemen spelen wegens inteelt binnen het friezengebeuren... zou dit niet een mooi moment zijn om het 'verse' bloed eens te laten zien wat voor positiefs het kan brengen voor het stamboek ??

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:19

Vers bloed? Ik geloof daar zo niet in, blijft nog steeds een friesch met 'oud' bloed...
Dan kun je gewoon net zo goed een (net) GGK hengst gebruiken, die allerlei testen positief afgelegt hebben..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:32

Waar gaat het nou helemaal om? Een paard is een paard en een persoonlijkheid, ongeacht zijn afstamming. Je kunt een band opbouwen, plezierig samenwerken en wat meer al niet!
Of om geld??
Wat een agressie spreekt er uit sommige berichten, daar schrik ik gewoon van!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:00

saskiaojan schreef:
gosh heb geen verstand van friezen en ken de man niet, maar kan hem zoals ik hier boven lees wel gedeeltelijk begrijpen....
Ik praat het niet goed, maar snap het gevoel wel

@rixke.....Het gaat toch om hoe paarden eruit zien en lopen en niet om wat er op een papiertje staat....of krijg je alleen een goede merrie uit een goed gekeurde hengst van een eigenaar met naam, want dat zou betekenen dat jan boerenpiet met zijn super gave merrie zonder of met goed papier nooit een plekje int stamboek zou kunnen krijgen....

Ben bang dat t helaas op keuringen er wel zo aan toe gaat. Beter zou zijn als t KFPS besloot om veulens, merries en hengsten te keuren met t programmaboekje dicht. Dan weet je zeker dat t keuren objectief gebeurd. Nu heb ik daar soms zwaar mijn twijffels over.
En hier heb je dus ook meteen t probleem voor de eigenaren van de "nep" Rypkes. Hun paard heeft geen "vol" papier meer en das toch wat ze t liefste zien op keuringen en ook de fokkers die eventueel een merrie aankopen om mee te gaan fokken. Tis heel moeilijk om een bijboek merrie ster te laten worden of een bijboek hengst goed gekeurd te laten worden.
Gelukkig las ik al in de reacties dat de "nep" rypkes die ster zijn geworden wel hun ster behouden al is t dan in t bijboek. Ben wel heel erg benieuwd of t KFPS en de fokkers deze merries ook net zo op hun waarde schatten als stermerries die wel gewoon stamboek zijn. Ben bang van niet. En dat is heel jammer.
T gaat om t paard, niet om de afstamming vind ik. Ook paarden uit t bijboek kunnen heel mooi en lief zijn, met goede bewegingen en evt. dus ook doorgeven aan hun nakomelingen.

ik vind ook dat die man gewoon fraude heeft gepleegd en ondanks zijn leeftijd gewoon zijn straf/boete moet krijgen. Als met dit schandaal te soft wordt omgesprongen dan loop je kans dat dit vaker gebeurt als een bekende hengst niet meer of niet goed meer wil dekken. De hengstenboer denkt dan misschien dat als de boete niet te hoog is, hij eruiteindelijk financieel niet slechter op wordt doordat hij toch heel veel "dekkingen" door die tophengst heeft laten doen. En dus gaat frauderen.
Streng aanpakken zo'n man. Ook om aan andere hengstenhouders te laten zien dat de gevolgen van fraude niet mals zullen zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:06

Was Rypke dan zo'n gewilde hengst?
Sorry, geen Friezenkenner...

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:25

josien_m_ schreef:
Waar gaat het nou helemaal om? Een paard is een paard en een persoonlijkheid, ongeacht zijn afstamming. Je kunt een band opbouwen, plezierig samenwerken en wat meer al niet!
Of om geld??

Dat er teveel agressie spreekt uit sommige berichten, daar ben ik het helemaal mee eens.
En je hebt ook gelijk dat dat een paard een persoonlijkheid is, ongeacht zijn afstamming.

Maar, voor echte fokkers is het natuurlijk een fiasco wanneer je bijvoorbeeld uit je topmerrie maar één vrouwelijke nakomeling hebt en dit blijkt een nep-afstamming te zijn. Zo kan je niet op topniveau verder met je lijn.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:25

Een vriendin van mij had vorig jaar een veulen gevangen die van Rypke had moeten zijn, maar na dna-onderzoek een nepperd bleek te zijn. Voordat bekend was dat Annema andere hengsten heeft gebruikt, had ze vorig jaar een andere merrie via Annema drachtig van Tietse gekregen. Dit veulen is 2 weken geleden geboren en is hoogstwaarschijnlijk ook een nepperd, dus ze wacht inmiddels weer een dna-onderzoek af. Als daadwerkelijk blijkt dat dit veulen niet van Tietse afstamt, is de kans dus groot dat Tietse-nakomelingen ook aan een dna-onderzoek onderworpen worden...

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:57

Mies7 schreef:
Een vriendin van mij had vorig jaar een veulen gevangen die van Rypke had moeten zijn, maar na dna-onderzoek een nepperd bleek te zijn. Voordat bekend was dat Annema andere hengsten heeft gebruikt, had ze vorig jaar een andere merrie via Annema drachtig van Tietse gekregen. Dit veulen is 2 weken geleden geboren en is hoogstwaarschijnlijk ook een nepperd, dus ze wacht inmiddels weer een dna-onderzoek af. Als daadwerkelijk blijkt dat dit veulen niet van Tietse afstamt, is de kans dus groot dat Tietse-nakomelingen ook aan een dna-onderzoek onderworpen worden...

Dat is echt ontzettend balen, dat je zoiets 2 keer overkomt! En daar kun je als fokker zelf dus helemaal niets aan doen, dat is nog het beroerde. Kijk als je nu een paard koopt bij een louche persoon, of bij een verkoop geen goed contract opstelt heb je altijd een stukje eigen schuld, maar je hoort een hengstenhouder toch gewoon kunnen vertrouwen...... Echt heel erg naar zoiets..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:02

Mies7 schreef:

Tietse staat niet bij hem en dekt middels KI dus ik denk dat dat wel gewoon een "echte "is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:15

josien_m_ schreef:
Of om geld??

het verschil is dat een paard zonder papier geen zak waard is. en een paard met papier toch al gauw wel

beetje penny om het te hebben over het plezier en het samenwerken. denk je dat als je 50 paarden op stal hebt dat je daar aan denkt? dan gaat het toch om geld verlies. dus een beetje naïf om er zo over te denken

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:15

FunkyMistiC schreef:
christel1857 schreef:
Ik zeg ook niet dat je medelijden moet hebben met de man in kwestie. Ik zeg alleen dat ik vind dat het FPS ook schuld heeft. En dat het de verantwoordelijkheid van het FPS is dat er niet ineens paarden 100% afgekeurd worden op hun afstamming. Het FPS MOET ervoor zorgen dat een neprypke stermerrie haar ster niet verliest. Ze heeft die ster eenmaal gekregen van het FPS, die mag niet zomaar kwijtgeraakt worden door een fout van een derde. Zo bedoel ik het meer, snappie?

Ze raken die ster ook niet kwijt hoor, weet niet waar je dat vandaan hebt! Ze worden alleen niet meer Stb Ster, maar Bijb. Ster.

dan moet die andere hengst wel achterhaald worden. anders zijn ze toch gewoon helemaal papierloos?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:19

Nja, die man heeft allemaal dezelfde hengsten wat gebruikt ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:02

Ja, dan heb je straks bij wijze van een stermerrie met aan vaderskant een onbekende afstamming... Gaat ook weer lekker, daar kun je dan dus helemaal niks mee qua fokkerij. En kom dan niet aan met 'het gaat niet om het papier, het is een paard en daar kun je een band mee opbouwen blablabla'. Niet iedereen heeft een paard alleen als gezelschapshuisdier. Het gaat hier vaak om een fokkerij, die soms al generaties lang in de famillie is, of met moeite en veel investeren opgebouwd en dan is het knap kl*te zoiets.
Maar goed, het is al zo en het heeft weinig zin om die man van alles aan te willen doen. Ik denk dat hij zich sowieso wel de haren uit de kop wil trekken; heb je zo'n mooi bedrijf en dan is in één klap alles naar de ...

Heel jammer ook al is het natuurlijk eigen schuld.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:05

Hij had de laatste jaren toch een Aan gebruikt? Die kwam uit dezelfde moederlijn..
Maar daarvoor heeft ie dus ook andere hengsten gebruikt?