"Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:22

ik heb pas mestonderzoek laten doen.
kwam een eitelling van 100 uit.
dat is dus 100 eitjes per GRAM mest.
niet nodig om dan te ontwormen lees je op de sites van GD etc..

maar...100 eitjes per GRAM,wat weegt een bult poep en hoeveel zit er dan in de rest? ;)

dus bij mij gaat er wel een wormenkuur in( was ook advies van de veearts,tewijl GD zou zeggen hoeft niet)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:22

Toch een dure geschiedenis, dat testje via de GD:

Materiaal om mestmonster te nemen en op te sturen: 8,50
Mestonderzoek 22,80, inzendkosten 8,60
(mestonderzoek is excl. btw!)

Dus in totaal zo'n 40 euro. Blijken je paarden dan wormen te hebben, komt er nog 's een wormspuit bij..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:26

@jannepauli bij het woud kost het 16,50- inclusief al het materiaal en het testen. Alleen de postzegels moet je er nog bij rekenen. Ik weet niet wat het verschil in beide wormonderzoeken is?

Jannepauli

Re: "Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:29

Wormonderzoek via 't Woud is inderdaad beduidend goedkoper en ik denk dat er geen verschil is in de onderzoeksmethodiek..
ik heb in het verleden ook mestonderzoek via 't Woud laten doen; bij meerdere paarden krijg je, meen ik, ook korting.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:32

Bij ons op stal doen we het ook op deze manier, mestonderzoek via de DA en alleen ontwormen indien nodig.

Duurder of niet, liever zo dan maar blijven ontwormen met het risico op resistentie, toch?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:33

Bij ons kun je het gelukkig ook via de DA doen.
GD is echt duur, en de DA heeft ook gecertificeerd lab.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:07

Ik verricht zelf mest onderzoeken. Vind het commercieel. Je moet toch 2 keer per jaar de héle stal tegelijk ontwormen. Dalijk test jij netjes om het aantal weken dat je geadviseerd word, heb je een test laten doen, moet je alsnog ontwormen. Voor dat geld had je al wormenkuren kunnen kopen. Resistent worden ze alleen als je altijd het zelfde middel gebruikt. Je moet daarin dan ook afwisselen, net als vlooienmiddel voor de hond en kat.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:08

Lovely schreef:
Er zijn op dit gebied een paar belangrijke problemen:
1- mestonderzoek moet op een groep gedaan worden en is en blijft een momentopname. Wil je het goed doen, dan moet je bijna maandelijks van een aantal achtereenvolgende dagen een mestmonster inleveren en dat is nogal begrotelijk.
2- teveel wormen worden niet gezien in het mestonderzoek, of in ieder geval hoor je dat te vaak en dat is niet goed voor het vertrouwen.
3- resistentie wordt in grote mate in de hand gewerkt door onderdoseren. Voor een paard van boven de 160 is een equest spuit van 575 kilo meestal niet toereikend. Ik geef mijn paard anderhalve spuit per keer, maar ik geloof dat ik zeldzaam ben daarin. Dus of de fabrikant moet die spuiten groter gaan maken, of mensen moeten zich gaan beseffen dat 1 spuit te weinig is. De veeartsen moeten hier duidelijker over adviseren vind ik.

Amen :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:08

Ik vind het ook niet altijd handig, want onderzoeken en dan ontwormen, blijkt het toch een of andere soort wormen/parasieten te hebben dus weer ander middel toedienen, bloedwormen zie je niet altijd in mest terug en of ene drol daar zit niets in en de andere drol weer een hoop wormen.

En de dierenartsen almaar laten komen voor mestonderzoek dat tikt lekker aan, en ze rekenen zich rijk, gewoon alles goed schoonhouden en haal mest eruit (paddock/buitenbak en weiland).

En wissel af met de soorten ipv altijd zelfde soort wormenkuren.

Ook is het onderdoseren het probleem, ik heb een arabier, maar geef altijd een hele spuit, nooit problemen mee gehad terwijl ze altijd adviseren om een spuit te geven tot 400 kg, dan heb je te weinig gegeven vind ik, ooit had ik een draver van 1,62 m hoog en een arts zei me op te passen en precies te geven tot 450 kg, en wat is het gevolg ervan?.......juist koliek 2 maanden later als gevolg van wormen door onderdossering, ik liet een ander arts komen en die gaf meteen de volle spuit hele zware en sterke wormenkuur en het was opgelost en heeft hij geen last meer van gehad.

Niet alle dierenartsen hebben verstand van ontwormen, mestonderzoek is eigenliljk waardeloos, dan gaat het om momentopname de ene drol is het wel en de andere niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-05-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:12

Ik geloof dat mijn DA er ook niet op zit te wachten als ie dagelijks alle paardenmutsen af kan om wat poep te pakken, moeten laten onderzoeken, uitslag verwerken. Word een heel duur grapje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:14

Misschien schieten de mestonderzoekinstellingen nu wel als paddestoelen uit de grond...
Kassa....
En ook wel goed dan, want concurrentie verlaagt de prijzen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:15

Nee hoor dat is gewoon collectieve afspraken van de dierenartsen om hogere omzetten te draaien hahaha :+ ;) :D .

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:37

ik ben het absoluut niet eens met dat stukje...
Als je pas gaat ontwormen als er sprake is van een worminfectie is je land al vergeven van de wormen en is er misschien al flink wat schade aangericht in het maag darmstelsel.

Weiland schoonhouden 1x per week?
Wil het schoonhouden van het weiland enigzins effectief zijn moet dat binnen 48 uur gebeuren!
Wie heeft dat stukje geschreven?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:50

Vjestagirl schreef:
e_horse schreef:
Rode bloedworm kun je toch met bloedonderzoek vinden?

Dat houdt dus in dat je een paar keer per jaar naast een mest onderzoek ook een duur bloed onderzoek moet laten doen. Volgens mijn DA is het beter er gewoon tegen te ontwormen dan dat iedere keer te laten doen.

Dat lijkt mij dus ook.
Je betaald elke 4 weken en mestonderzoek a 10euro als ik de tekst goed begrijp, nou daar ontworm ik bijna voor.. En dat doe ik 1x in de 10 a 12 weken..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:52

@lovely

Ik ben t helemaal met je eens. Resistentie is in t verleden mede in de hand gewerkt door met name onderdoseren! Een anti-wormmiddel dat voor 575 kg paard is bedoeld is vaak veel te weinig. Er zijn vandaag de dag veel paarden die gemakkelijk 650 kg wegen en meer. Dit mede doordat bepaalde rassen (bv Friezen) enorm in trek zijn geraakt de laatste 10 jaar, en de rijpaarden zijn ook gemiddeld genomen qua schofthoogte behoorlijk omhoog gegaan en dus ook in gewicht. Eigenlijk zou iedereen zijn of haar paard/pony/ezel moeten wegen, dan weet je waar je mee bezig bent en ook hoeveel je moet doseren. Ik denk dat t gewicht van een paard/pony/ezel vaak wordt onderschat met als gevolg te weinig wormmiddel toedienen.
Ik heb voor mijn paard ook die van 700 kg nodig, of als ik wissel van werkzaam bestanddeel ivm evt horzellarven 1 1/2 spuit in 1 keer toedienen. 4 x per jaar (dus om de 12 weken) is voldoende, behalve als je met een ernstige besmetting te maken hebt en niet de mogelijkheid hebt om mest uit de weide te verwijderen.
Ik snap best dat t niet meevalt om je paard te wegen, maar misschien is er bij jou in de buurt wel ergens een weegbrug of weegplaats voor vracht auto's. Dan is t heel gemakkelijk om je paard te wegen. Meestal zijn die weegbruggen op 10 kg nauwkeurig dus das prima. Gewoon met je paard erheen rijden erop zetten en de andere persoon even in t weeghuisje laten kijken hoeveel het gewicht is. Evt met je trailer met paard eroprijden, en daarna paard afladen en nog een keer wegen, het verschil is t gewicht van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:09

Famke, voor dat wegen is ook een oplossing, wij zijn van plan om lageveld@bokt te laten komen met de mobiele weegschaal. Iedereen die wil kan dan zijn paard wegen en de juiste dosis kiezen bij het ontwormen. Ik geef zelf 1,5 equest/equest pramox omdat mijn paard op dat randje zit, maar dat weet ik dus nog niet zeker totdat lageveld is geweest.

Gaia2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:10

Wij hebben in de afgelopen 10 jaar eigenlijk nooit tekenen van worminfectie bij onze paarden gezien (ruin van 20 jaar, merrie 7 jaar, hengst 5 jaar en hengst 2 jaar) gezien, op 1 keer bij 1 paard na een jaar of 7 geleden. Ik ontworm al jaren slechts 3 of soms 4 keer per jaar en wissel ivermectine af met pyrantel. Ze lopen altijd op de in 3 stukken verdeelde weide van een kleine 3 hectare. Mest weghalen uit de wei doen wij nooit. Mijn ervaring is dat er altijd diverse mestplekken zijn waar wordt gemest en op die plekken grazen de paarden niet, dat vinden ze kennelijk niet lekker. Het gras schiet daar hoog op en we maaien het meestal in de zomer af als alles goed droog is. De droge mest wordt zo ook enigszins verspreid en is een prima bemesting voor je weide! Volgens mij zitten in die droge mest absoluut geen eitjes meer, die overleven niet zo lang. Het volgende jaar groeit het gras op de oude mestplekken super goed en wordt prima afgegrazen en de paarden hebben dan weer op andere plaatsen hun mestplekken. Naar mijn idee heb je zo een vrij natuurlijke gang van zaken en je hebt ook maar weinig of geen kunstmest nodig (met kunstmest overbemeste weide = koliek bij je paarden!).
Trouwens, vroeger bestonden er geen wormenkuren en hadden de paarden hoogstwaarschijnlijk een grotere weerstand tegen wormen, terwijl de besmettingskans wel enorm groot was, aangezien het paard hèt vervoermiddel was en altijd met vele andere paarden in aanraking kwam.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:30

Zo hoorde ik laatst ook iemand beweren dat je met appelazijn ook de wormen doodt. Nu zijn parasieten van nature nogal hardnekkig en in elk geval hardnekkig genoeg om resistent te worden tegen diverse middelen, waarom zou een kruidenmixje dan wel helpen?
En dan nog, waarom doet de industrie daar dan niks mee?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:32

Zit op zich een kern van waarheid in. Appelazijn schijnt er goed te zijn voor de darmen en het immuunsysteem, waardoor wormen minder kans hebben om eitjes te leggen.. Zoiets heb ik iig eerder gehoord. Maar het werkt natuurlijk niet als een wormkuur.
Een probiotica kuur is ook ontzéttend goed om een wormbesmetting te voorkómen. Niet om te bestrijden, dan is t te laat. Maar voorkomen kun je em wel daarmee :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:38

Citaat:
waarom zou een kruidenmixje dan wel helpen?

en waarom zou het niet helpen? Ik kan me namelijk best voorstellen dat een "onprettige omgeving" voor bepaalde organismes iets is waardoor parasieten zich minder snel of nauwelijks kunnen voortplanten. Bepaalde natuurlijke (kruiden)stoffen ontlopen in hun werking echt de chemische componenten niet zoveel en kunnen best effectief zijn om de besmettingsdruk laag te houden. Van de kruidenmix waarvan ik een link plaatste wordt ook niet beweerd dat het wormen doodt.
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:39

nee, gewoon om de 3 maanden maar dan niet elke keer de zelfde kuur.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

Rodebloedworm kan gevonden worden dmv een mestonderzoek .. lintworm niet .

Ik kan jullie zo een mestonderzoek geven waaruit blijk dat er rodebloedworm eitjes aanwezig waren .

En daar zou ik dit nog aan willen toevoegen .. wat ik ik in een ander topic schreef . Op de vraag hoe wij het hier op het bedrijf doen .
elllis schreef:
Bij de kliniek of GD laat ik dat doen (wel een duur onderzoek ).. lintworm eitjes kunnen ze overig niet uit mest onderzoek halen .. En je moet natuurlijk naar de dieren kijken vacht conditie enz maar dat is gewoon ook gevoel .. Maar wij ontwormen vooral de veulens tot ong 1,5 wel via het opgeven schema van de kliniek .. vaak ook met bv alleen spoelworm middel panacuur is zo`n middel dat geef je 2 keer met een week er tussen .

Jaarlingen 2 jarigen en eigen paarden doe ik wel via mestonderzoek . als ze uit de wei binnenkomen krijgen ze een standaard Equest kuur en als ze naar buiten gaan een standaard Equest kuur daar tussen doen we dmv mest onderzoek wel of niet ontwormen . Soms moet je dan wel soms kan je enkele weken verschuiven .

Maar je komt gemiddeld wel op 4 keer per jaar .Ondanks er bovenop zitten en mestonderzoek . Grootste voordeel is dat je weet tegen welke wormsoort je moet ontwormen en je er geen onnodig spul in spuit .

Mest onderzoek op de wei/stal komt heel nauwkeurig je moet de mest gelijk opvangen en er mogen geen vliegen op gezeten hebben
Ik ga altijd aan de rand van de wei/stal zitten wachten als er eentje poept doe ik het gelijk in een zakje en wacht op de volgende die begint te kakken .. :D Zo heb je ''schone eerlijke mest'' zeg maar .
Laatst bijgewerkt door elllis op 10-05-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:47

Gedurende 3 jaar ontworm ik mijn paard na mestonderzoek, ik schep iedere dag de weide leeg en hij staat met een vast maatje waarbij hetzelfde gebeurd.
Er word door het Woud goed advies gegeven wat betreft de lintworm en horzellarven, waarvoor wij dan ook gewoon ontwormen, mijn paard is altijd schoon, zijn maatje heeft soms een lichte besmetting van kleine bloedwormen waarop hij dan gewoon word ontwormd.
Ik ben er zeer tevreden over.
Eerder stond ik op een grote stal waar mijn paard 4 uur buiten kwam en de rest van de tijd in zijn eigen mest door bracht, veel verschillende paarden op een mini weiland waarin ze bij toerbeurt mochten grazen, poep werd nooit weggehaald uit de weide, werd met regelmaat ontwormd door de manege eigenaren en toen heeft mijn paard een heftige bloedworm besmetting gehad.
Het is dus een combinatie van hoe en waar staat je paard, de omgevings factoren spelen een grote rol in je ontwormings beleid.
Nu ik al een aantal jaar alles zelf doe en de paarden 24/7 buiten lopen hebben we geen problemen meer.
Gebruik je gezond verstand, zet je ogen en oren open en vergaar informatie, vandaar uit vorm je een mening en maak je je eigen beleid.
Dat er iets moet gebeuren hier in ons kleine landje mag duidelijk zijn, de rest van de wereld doet het al anders, en daar is het de normaalste zaak van de wereld dat er onderzocht word wat er moet worden bestreden.
Laatst bijgewerkt door elmo1 op 10-05-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:49

Elmo, niet om jou hoor, want jij doet dat niet, maar het valt mij vaak op dat mensen met besmette paarden altijd anderen de schuld geven. Terwijl het toch het meest aan je eigen ontwormbeleid ligt en niet aan dat van een ander.