Manege moet schade betalen na ongeluk met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:38

elanor schreef:
Kan er niet even een linkje naar de uitspraak in de openingspost? ;)

Als we die hadden kunnen vinden hadden we dat gedaan ;)

slimmerik

Re: Manege moet schade betalen na ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:19

Maar even de krant van morgen afwachten. Daar staat vast meer in :j

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:09

Sientje schreef:
[In januari 2008 maakte ze een testrit op een jong, nieuw paard. Het dier liep tegen een hek aan. Volgens de rechter heeft de manege onvoldoende gedaan om de risico's te beperken.

En wat had de manege moeten doen dan, kussentjes om de bak heen leggen?
Jonge paarden rijden brengt nu eenmaal risico's met zich mee (zeker als stuur en rem nog niet optimaal werken), eigen verantwoordelijkheid denk ik zo maar?
Dat hek zal er vast al even gestaan hebben.
Ben benieuwd hoe dit afloopt want het is toch wel belangrijk voor de jurisprudentie in de toekomst denk ik.

Daniella74: Juryleden zijn "nooit" hoofdelijk aansprakelijk. Je kent als Jurylid de paarden en ruiters niet dus kunt nooit aansprakelijk zijn voor iets wat er gebeurt (zoals een val met gevolgschade tijdens een proefje) tijdens een wedstrijd. Tenzij de gehele situatie onveilig was en er toch door de jury/official is besloten de wedstrijd/evenement/combinatie door te laten gaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:50

Heeft iemand het Haarlems Dagblad van gisteren nog gelezen? Daar zal ongetwijfeld uitleg in staan waarom de rechter tot deze uitspraak gekomen is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:16

Ik heb niet het Haarlems Dagblad, maar ik zal op korte termijn de uitspraak wel zien.
Dan zal ik je bijpraten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:03

Wij hebben de IJC, staan vaak dezelfde artikelen in. Ik hoorde mijn moeder er ook over. Zal het stukje even opzoeken.

Eigenaar van de manege komt op mij ook niet over als een nalatig persoon

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:19

Manege betaalt na ongeluk

Manege ............ in Halfweg moet alle schade betalen na een ongeluk met een paard waarbij een 20-jarige Haarlemse gewond raakte. Dat heeft de civiele rechter bepaald
De Haarlemse werkte als vrijwilliger bij de manege. Ze nam ook namens de manege deel aan wedstrijden vierspanrijden op hoog niveau. In januari 2008 maakte de ervaren amazone op verzoek van de manege-eigenaar een testrit op een jong,nieuw paard dat mogelijk zou worden aangeschaft voor het vierspanteam. Het dier bleek nogal lastig. Het paard liep tegen een hek aan, waardoor de Haarlemse vielen ernstig letsel opliep. Volgens de rechterheeft de manege onvoldoende gedaan om de risico's te beperken. De hoogte van de schadevergoeding is nog niet vastgesteld.

Letterlijk overgenomen uit de "papieren" zaterdageditie van de IJmuider courant / Haarlems dagblad.
Ik heb alleen de naam van de manege vervangen door puntjes.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:36

gr_roos schreef:
Manege betaalt na ongeluk

Manege ............ in Halfweg moet alle schade betalen na een ongeluk met een paard waarbij een 20-jarige Haarlemse gewond raakte. Dat heeft de civiele rechter bepaald
De Haarlemse werkte als vrijwilliger bij de manege. Ze nam ook namens de manege deel aan wedstrijden vierspanrijden op hoog niveau. In januari 2008 maakte de ervaren amazone op verzoek van de manege-eigenaar een testrit op een jong,nieuw paard dat mogelijk zou worden aangeschaft voor het vierspanteam. Het dier bleek nogal lastig. Het paard liep tegen een hek aan, waardoor de Haarlemse vielen ernstig letsel opliep. Volgens de rechterheeft de manege onvoldoende gedaan om de risico's te beperken. De hoogte van de schadevergoeding is nog niet vastgesteld.

Letterlijk overgenomen uit de "papieren" zaterdageditie van de IJmuider courant / Haarlems dagblad.
Ik heb alleen de naam van de manege vervangen door puntjes.

Dit staat al in de beginpost, alleen iets anders geschreven. Niets nieuws dus. ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:21

Weet ik, ik kon ook weinig verschil ontdekken. Heb het voor de nieuwsgierige geplaatst. Ik vond het ook nepperij, verwacht een heel stuk, is het een klein kolommetje.