Stands in het Duitse Beieren verboden vanaf 2014

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:31

@brainless, ik ben opgegroeid op een boerderij. Ik heb het verschil mee gemaakt tussen "ouderwets" houden, potstal en modern. En ik kom bij verscheidene boeren over de vloer om vee te scheren. Dan hebben de boeren in het midden van het land toch een andere visie dan de boeren in het noorden van het land. Rubbermatten word hier hier zelden of nooit gebruikt. Evenals dik strooisel in de stands. Dit is weer arbeids intensiever en zorgt voor meer problemen met het injecteren. En hier hebben ze geen kleine groepen bij het melkvee, maar gewoon verdeelt over de 2 helften van de stal met aan 1 kant een door loop naar de andere kant.

Ik ben van mening dat het probleem over dieren welzijn meer een menselijk probleem is. Er word te vaak geroepen dat iets dieronvriendelijk is zonder dat die mensen ook maar enig idee hebben waar het over gaat en hoe dieren er zelf onder zijn (en dieren verschillen erg van elkaar). Als er weer eens een rapport verschijnt met een of andere uitkomst zijn er veel die het gelijk voor waar aannemen zonder dat ze zelf eigenlijk weten waar het over gaat en hoe het er uit ziet, maar ze hebben er van gehoord dus zal het wel waar zijn.

Ook ik ben benieuwd naar dit rapport (heb het nog steeds niet gezien), waar de bevindingen op gebaseerd zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:38

aikon vindt het opgroeien op een boerderij niet altijd spreken voor een onbevooroordeelde kijk op het houden van beesten en hun welzijn. Ik ken zo een leggenbatterijboer die er heilig van overtuigd is dat zijn kippen het goed hebben en niet beter zouden kunnen hebben.

Onrust en ontevredenheid en dominantieproblemen horen bij dieren onderling. Is in onze ogen niet prettig maar altijd nog beter dan je de hele dag te pletter vervelen. Het breekt zo lekker de dag ;-)

Dinopino

Re: Stands in het Duitse Beieren verboden vanaf 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:43

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:48

Het is minder prettig als je binnen een jaar 5 koeien weg moet laten brengen vanwege ernstige verwondingen in de ligboxstal. Oorzaak, onrust.

Ik kan nu alleen nog maar hopen dat deze zelfde onderzoekers ook de boxen met 3 dichte wanden gaan onderzoeken en verbieden. Deze zijn ook erg paardonvriendelijk.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:55

Ik heb het artikeltje gelezen, we moet hooiruiven en hooinet ook maar gelijk verbieden. Is ook slecht voor de gezondheid volgens het artikel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:02

Dat haal ik er niet uit. Alleen dat hooiruiven vaak op voor paarden verkeerde hoogte hangen. Paarden horen van de grond te eten of zo laag mogelijk. Wanneer ze het hooi van boven moeten plukken krijgen ze al het stof gelijk mee naar binnen dat is logisch maar ook niet de essentie van het artikel. Ik vindt de hooiruiven op de foto ook niet zo verkeerd. Ik merk wanneer ik in de trailer 2 hooinetten ophang op hoofdhoogte dat er behoorlijk wat stof door de trailer dwarrelt daarom ligt er bij in de trailer altijd hooi op de grond zodat naar beneden gebogen staan te eten.

gegadigde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:13

Ik vind paarden in stands houden ook niet kunnen. Een paard moet minimaal een ruimte hebben van 300 x 300 m. En weidegang natuurlijk. Is het zo moeilijk om een paard een ruime stal te geven. Je kunt toch niet gaan bezuinigen op de huisvesting van een paard.
Op http://www.dierennieuws.nl heb ik op het forum een vraag van de maand geplaatst over de huisvesting van paarden. Ook dat het verplicht moet zijn dat paarden naar buiten kunnen kijken vanuit hun stal,en niet de hele dag tegen tralies staan aan te kijken.

Wil je meer weten over goede tips en informatie ga dan naar de volgende website:
http://www.kosten-eigen-paard.com
Schrijf je gratis in en krijg gratis e-books en informatie over wat het beste is voor je paard.

gr conny