Verburg machteloos bij couperen trekpaarden in buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:06

Kaisa schreef:
KoudbloedKim schreef:
[Maar dat is toch iets wat je over hebt voor je paard?
Om de staart dan maar helemaal te amputeren vind ik echt idioot..
"Goh laten we de staart maar afbinden, dan hoeven we hem ook niet te onderhouden."
Nee, dat komt er bij mij niet in.. :n
Dat is hoe jij over je paard denkt ;)
Niet iedereen staat de hele dag te tutten met zijn of haar paard ;) Ik zou daar GEK van worden, steeds lopen tutten met een paard :n Als je 1 Belg hebt staan is het misschien te doen, maar ik zie de fokkers dat echt niet doen hoor, elke week 'eventjes' alle staarten bij langs........

Waarom denk je dat het bij de haflingers of tinkers anders is?

Heeft totaal niets met tutten te maken

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:44

@ KoudbloedKim: Helemaal niet 'tegen jou', maar gewoon in het algemeen. Iedereen verstaat andere normen en waarden onder 'normale' verzorging.

@ Gentlegiant: WOW, stop daar. Zie je mij ergens zeggen dat ik anders over een Haflinger of Tinker denk? No way! (al hoewel ík persoonlijk vind dat een Haflinger geen dikke staart heeft zoals de meeste Tinkers/Belgen. uitzonderingen daar gelaten uiteraard)

Graag zie ik idd het uitdunnen van staarten :j Hoeveel je moet uitdunnen is uiteraard per paard verschillende. Mijn vader knipt niet in de staart, hij dunt hem uit door middel van het trekken van haren (net als in de manen kam :j ).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:25

Antoiinette schreef:
Wat als ik nou een jong trekpaard koop in Frankrijk en de KVTH zou trekpaarden verbieden die na X datum gecoupeerd zijn op de keuring... kan ik niet naar de keuring met mn paard?!

Tijdens het couperen wordt het paard overings wel vedroofd.

@Kaisa, je hebt opzich wel gelijk de meeste trekpaarden staarten zijn veel te zwaar om de vliegen weg te jagen.

Wat mij betreft mag je dan idd niet naar de keuring. Moet je maar geen gecoupeerd paard kopen als je graag naar keuringen wilt.
Tijdens het couperen verdoofd? Jah, als het netjes bij een dierenarts gebeurt wel ja, gewoon bij t boertje op de hoek? grote tang en knip, niks geen verdoving

LadyMadonna

Re: Verburg machteloos bij couperen trekpaarden in buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:26

optie is ook nog wat ze bij de shires doen/deden. Staartharen aan de punt van de staartwortel afknippen. Staartwortel zelf blijft dus in takt.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:29

Ik had het ook niet over boertje om de hoek..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:40

bij de meeste gebeurt het bij t boertje op de hoek, dat is de pest

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:42

Hmm....ik weet dat het mij mij hier misdadig zou zijn een paard zonder staart neer te zetten vanwege de insecten die ieder jaar in aantal toe lijken te nemen. Hij zou geen leven meer hebben. Daarbij vind het geen gezicht eerlijk gezegd en wat wettelijk niet is toegestaan zo gewoon niet mogen gebeuren, ook niet via het buitenland. Dat is best wel te beperken lijkt mij door in geval van twijfel fikse boetes uit te delen voor dierenmishandeling. maar ook dat is niet wettelijk geregeld.

Die staart couperen, dat was toch uit praktische overwegingen vroegah ? Zodat de staart niet in de ploeg kwam of iets of heb ik het nu mis ? en er wordt toch niet meer mee gewerkte en zoooo kort hoeft dan toch helemaal niet.

Ik weet wel dat ik nooooit een Belg had gekocht zonder staart en het ook nooit zou. Ach ja fokkers....er is zoveel mis in de fokwereld en daar verandert ook niets als de fokkers niet meewerken. Die hebben zo hun eigen regimes....

En het onderhouden van die megadikke staart valt reuze mee hoe een smeerpoets hij ook is. Ik kam maar een paar keer per jaar en dan heb je tijdenlang een mooie staart die lang netjes blijft door zijn zwaarte.....en dan moet je er even de tijd voor nemen maar als je het vaak genoeg doet ben je in vijf minuten klaar. dat je er dan een paar haren uit trekt is bij mij niet van belang daar die staart zo enorm dik is. En het ligt aan jezelf hoe je het doet hoeveel haar je kwijt raakt. Als dat al teveel werk is voor een fokker om te zorgen dat zn paarden er goed uit zien waar ben je dan mee bezig ?
Zijn er niet nog tig andere mogelijkheden om onderhoud aan staarten te reduceren behalve couperen ? Ander rassen worden toch ook gefokt met staart, hetzij in kortere vorm, gevlochten of iets ? Maar couperen pff....nee.
En worden trekpaarden dan op zulke grote schaal gefokt ? Waarom zie ik ze dan amper? Is gewoon klets....vast blijven zitten in een vastgeroest beeld...dat is de enige echte reden....zoals het ook was met couperen van honden....en lekker boven de wet laten zweven met dank aan de minister.
Zo kom je nooit ergens.....en zeker niet als strafbare feiten ongestraft door kunnen gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:20

Brandmerken is in Nederland ook verboden en toch zijn er in Nederland paarden met een brandmerk...
zou dan hetzelfde voor gelden...
of voor mij met mijn hond mt gecoupeerde staart... bij een fokker vandaan die aktief jaagd en werkhonden fokt.

@Perrokai: de staart werd gecoupeerd zodat de staart niet in de leidsel verstrikt kon geraken. aangezien in NL niemand meer ploegd met paarden, nou op een enkeling na en meer voor demonstraties (wat ik met deze uitspraak niet wil onderschatten)
En omdat je ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn.... Een poos terug stond er nog eentje bij de overburen, en een kennis van mij heeft een stel gehad (nu nog eentje) wilde ze graag met goede papieren, en die 2 hebben dat maar ook korte staarten...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:29

Aha, ik dacht dat ze tussen de ploeg kwamen die staarten....
Brandmerken gebeurt hier dus ook nog op volle kracht, volgens mij mag het hier ook nog steeds....volgens mij vinden ze het mooi en chique staan net als het sterretje op een mercedes.....blegh... Tja het zijn van die vastgeroeste ideaalbeelden. Het is tijd voor vernieuwing...

Ik bedoelde dat er toch relatief heel weinig te doen is in de trekpaardfokkerij t.o.v. sportmerkenfokkerij ? Als je ziet op hoe een grote schaal Schöckemolen alleen al fokt hier in de regio.....als je al die staarten moet kammen iedere dag.....en die hebben ook geen gecoupeerde staarten, niet eens allemaal korte staarten. Wel brandmerken helaas.....

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:45

Ik heb ook een belgisch trekpaard Met staart, speciaal naar moeten zoeken want bijna onvindbaar bij ons!
Ik wou alleen maar even zeggen dat mijn paard zijn staart geknipt is tot aan de spronggewrichten en hij heft hem op en zwaait ermee, al wat je wil. Ik vind het argument te veel werk slap! 1 Keer per week beetje antiklit middel in en es kammen en klaar is kees!
Dit is bij andere rassen normaal en bij trekpaarden is dat teveel gevraagd! Ik merk aan veel ouderwetse fokkers dat zij die dieren niet behandelen als een dier met rechten maar als een ding dat mooi en imposant moet zijn op keuringen, zonder nadruk op het welzijn van het paard. Ik vind dit verschrikkelijk maar discussie heeft geen zin, integendeel, die mensen lachen mij uit met mijn sentimenteel gedoe :(

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:13

Perrokai schreef:
Ik bedoelde dat er toch relatief heel weinig te doen is in de trekpaardfokkerij t.o.v. sportmerkenfokkerij ? Als je ziet op hoe een grote schaal Schöckemolen alleen al fokt hier in de regio.....als je al die staarten moet kammen iedere dag.....en die hebben ook geen gecoupeerde staarten, niet eens allemaal korte staarten. Wel brandmerken helaas.....

schockmoehle laat al jaren niet meer branden en laat de veulens chippen.
Ik meende dat er een eind komt aan het brandmerktijdperk, en dat men nu ook in Duitsland moet chippen, en daarnaast mag branden, echter zijn 2 manieren van kenmerken niet toegestaan, zullen ze waarschijnlijk het nummer wel weglaten als ze gechipt hebben.

voordeel is weer dat mijn duitsers, met brandmerken in NL geen transponder hoeven te hebben, volgens de PVE :D
scheelt weer een hoop gedoe en geld.

vwb onderhoud.... de onze (warmbloeden) hebben ook een behoorlijke staart, voor de wedstrijd wassen en antiklit erin, en klaar...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:27

Ben ik dan gek als ik liever een dier met kortgeknipte (onder de staartwortel) of zelfs gecoupeerde staart zie, als een paard met een vies ding aan zijn kont dat te dik is om op te tillen en zodoende helemaal vol met mest zit? Hij kan 'm niet op tillen, dus helpt niks tegen vliegen, maar op die viezigheid komen wel beesten af....

Maargoed, de minister heeft er vast meer verstand van dan mensen die al generaties lang met die beesten fokken en werken. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:44

ik ben in de loop der jaren met diverse (trek)paarden met dikke staarten (Belzen, tinkers, percheron) in aanraking geweest, en geen 1 had het probleem dat de staart vuil werd omdat ze m niet op konden tillen.
Daarbij vind ik het ontzettend opvallend dat van oudsher de staart eraf werd gehaald om te voorkomen dat ie in de machines kwam, of dat de leidsels ermee gevangen werden, en dat nu dat excuus niet meer gebruikt kan worden ineens het excuus van een te zware, vieze staart gebruikt wordt.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:46

Miss Malfoy, dan hebje het feitelijk over een zwaar verwaarloosd paard als zijn staart vol met mest zit en te zwaar om op te tillen is. En remedie is dan niet couperen maar aangeven bij de DB. ( alsof je daar wat mee opschiet) Dat is toch gewoon de verantwoording van de eigenaar als je je paard niet "onderhoudt" en dus schoon houdt ? Daar moet ook heel wat voor gebeuren wil je het zo ver laten komen als ik kijk naar vetkees nummer 1 hier. Bij mij hangen de staarten ook met zeer weinig kammen niet vol met mest en zijn ook niet te zwaar om op te tillen. Zijn ponymaatje is er zelfs blij mee want hij houdt vleigen weg voor twee met die staart, lopen dus buik aan buik door de wei in de dazen en vliegentijd. Dus dat is ietwat te zwartwit gesteld.
Van "gewone" paarden worden toch ook de staarten bijgehouden ? Die coupeer je toch ook niet omdat er mest in zit ? Wassen doet wonderen......en als dat allemaal teveel is dan moet je je er helemaal niet mee bezig houden. Paarden vergen tijd en geld, fokken nog meer, maar als het puur om geld en de liefhebberij staat op de achtergrond gaat haak ik af. Dat is niet mijn ding.

Ik heb pas naar een docu zitten kijken over Schockemöhlen, daar werden idd de veuelens gechipt en branden heb ik niet gezien. Maar als ik hier om me heen kijken zie ik nog veel brandmerken en dan meer bij de prestatiegerichte paardenhouder/ruiter die vrij prijzige paarden hebben in mijn ogen. Ook jonge paarden. Heb ook eens op een forum een discussie er over gelezen en kwam eigenlijk uit op het feit dat ze een mercedes ook niet zonder sterretje wilden. Mijn ding is het niet maar goed, ik heb niet voor niets een papierloze Belg met staart..... :D

Enne... friezen zijn van oorsprong toch ook werkpaarden voor op het land ? Hoe langer en dikker de staart hoe mooier is daar de trend.

Ik heb een tijdje terug nog eens trekpaarden gekeken voor eventueel eentje erbij, ik knapte af op die zonder staart want die hebben hier echt geen leven....en dat zijn er nog best veel. Het typische vind ik dat het duitse verwante ras niet gecoupeerd word, tenminste ik kan het me niet herinneren.....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:49

Het werken op het land gaat hier overigens nog steeds op. Hoewel inmiddels dat vervangen is door demonstraties/wedstrijden.

Ik zag hier in het topic al iemand die vertelde dat de mest in de staart kwam omdat die niet hoog genoeg op getild werd.
Kijk en als je dat bijhoud en je kunt er veel tijd in stoppen.
Maar kan me voorstellen dat dat voor fokkers niet te doen is.
(Waarmij ik niet zeg dat echt couperen de enigste/beste oplossing is. Onder de wortel afknippen kan ook.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:50

Miss_Malfoy schreef:
Ben ik dan gek als ik liever een dier met kortgeknipte (onder de staartwortel) of zelfs gecoupeerde staart zie, als een paard met een vies ding aan zijn kont dat te dik is om op te tillen en zodoende helemaal vol met mest zit? Hij kan 'm niet op tillen, dus helpt niks tegen vliegen, maar op die viezigheid komen wel beesten af....

Maargoed, de minister heeft er vast meer verstand van dan mensen die al generaties lang met die beesten fokken en werken. :)
Dat is wel erg overdreven zeg..
Mijn paard heeft ook een enorm dikke staart, maar daar kan ze als een Arabiertje mee showen, dus niks mest in de staart of pijn aan de staartwortel. :n
Dat is gewoon een belachelijk (en onwaar) argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:52

Perrokai schreef:
Aha, ik dacht dat ze tussen de ploeg kwamen die staarten....
Dat was inderdaad ook één van de redenen. :j
Met staart was het risico inderdaad dat hij tussen de leidsels kwam, maar ook in de machines die erachter hingen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:53

Kijk als de staart idd schoon is en goed gebruikt kan worden, prima mooizo. ;)
Maar als het niet zo is... Bokt belt de DB voor minder hoor.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:25

haha ja we bellen voor minder idd....
Maar serieus, omdat met de mijne nog niks gedaan werd en ze inloopstallen hebben kan ik vooral in de wintermaanden niet teveel gaan poetsen om de vetlaag op de haren te houden. Staart doe ik dan ook niet veel aan pas in het voorjaar weer. Ik knip hem iets korter dan normaal voor de modderperiode 10 cm hooguit. Hij heeft heel af en toe en beetje mest in de staart, laten we zeggen na de hele winter twee kleine plukjes die er zo uit zijn. Hij kan hem echt prima optillen zoals ieder ander paard, hij heeft dan ook een sterkere staartwortel en bijbehorende spier en hij kan zwiepen als de beste. En hij zit echt na de winter niet in de klit hoor hoor met klonten er in of iets. Ook de manen idem dito...kun je zonder veel moeite en haarverlies een borstel door halen met een beetje beleid. Heel het paard is zwaarder gebouwd dus ook staart en dubbele manen.
Het is gewoon dat ze ze liever zonder staart zien, is er in gebakken door de eeuwen heen, zoals met veel dingen....

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:40

mmmhhh steeds als dat trekpaard van ons zijn staart op tilt stinkt het daarna verschrikkelijk naar een scheet dus ze kunnen net zo makkelijk hun staart optillen en als ie te zwaar is knip je je hem toch ff(dus niet couperen enzo) of uitdunnen dat ie hem makkelijker kan optillen.
en ze hoeven tegenwoordig niet meer achter de ploeg dus kan die staart nergens tussenkomen waarom worden ze dan nog gecoupeerd?
ikzelf vind een dikke staart mooier ik vind dat beter bij het ras staan

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:45

ikzelf ben geen voorstander van couperen.. gewoon kortkippen tot aan de knieën helpt even goed tegen het niet in de werktuigen komen..
ikzelf werk met paardentractie in de biologisch-dynamische landbouw en de paarden hebben een lange staart..

dit is wat een man mij overlaatst vertelde over het couperen (in het buitenland)..

de oude mensen zijn tegenwoordig gewilliger om het verbod te accepteren, omdat ze zich zwakker voelen in de maatschappij (of zoiets dergelijks)
de jongere mensen daarentegen denken net ' ach joh! een trekpaard zonder staart zoals in de oude tijd..'
ook zei hij dat het tegenwoordig al moeilijk is om een niet gecoupeerd veulen aan te kopen, omdat een trekpaardenhouder vind/denkt van de koper dat ze er dan minder geld voor zouden geven.. een gecoupeerd paard is geld waard!
hij was onlangs bij een man met nog niet gecoupeerde veulens en wou er eentje kopen, de man ging akkoord tot de persoon in kwestie zij dat hij de staart moest laten zitten, de verkoper weigerde abrupt en zei dat ze binnekort gewoon werden opgehaald met de vrachtwagen, samen met andere veulens in de buurt en samen werden ze gecoupeerd in Frankrijk.. dit veulen moest en zou gecoupeerd worden voor verkoop!