Konikpaard met flinke beenwond wordt voorlopig niet geholpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Konikpaard met flinke beenwond wordt voorlopig niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:46

En ook zeehonden (Pieterburen), vogels (fugelhelling) etc etc etc. En die leven ècht in het wild....

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:59

Lante schreef:
Staatsbosbeheer is een overheidsinstantie (lees: STAATSbosbeheer), dus dat prikkeldraad hebben we met z'n allen betaald.
Ik denk dat ik maar eens ga verhuizen :Y)

Als informatieve aanvulling heb ik de volgende tekst van de site van staatsbosbeheer geplukt:
"Voor het beheer van de gezondheid van de dieren laat Staatsbosbeheer zich ondersteunen door een veterinaire begeleidingscommissie van deskundigen uit verschillende disciplines op veterinair gebied. Daarnaast heeft Staatsbosbeheer zijn eigen dierenarts die maandelijks, in de winter tweewekelijks, de Oostvaardersplassen bezoekt. Zo nodig wordt een second opinion gevraagd."

Niet dat ik voorstander ben van het "wild" wat er in Nederland is en de manier waarop Staatsbosbeheer er mee om gaat (want als je het mij vraagt kunnen ze het beter allemaal niet gaan proberen om wild zoals Konikpaarden, Heckrunderen en Edelherten te plaatsen in een omheind gebied in Nederland!). Maar ik denk wel dat er in het geval van dit betreffende paard behandeling zal zijn als dat dier het nodig heeft. Maar de mening over wanneer een wild dier behandeling nodig heeft, is bij verschillende mensen anders.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:01

Dit wordt vast net als met de discussie 'bijvoeren in de winter of niet'. "De dieren lopen niet over het ijs naar een ander gebied omdat ze honger hebben hoor". Nadat 3/4 van de dieren een hongerdood is gestorven en de winter bijna om is, gaan ze ze toch maar bijvoeren...

Als het kalf verdronken is dempt men de put.

Wie besluit een natuurgebied te beginnen en dat te omheinen met prikkeldraad, moet de verantwoordelijkheid nemen als dit tot verwondingen leidt bij welke diersoort dan ook behorend bij het gebied. En betaalt vervolgens ook maar een deugdelijke omheining.

Van 'de natuur zijn gang laten gaan' is helemaal geen sprake in een te klein omheind gebied in Nederland :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:05

Is dit van staatsbosbeheer eigenlijk dat FREE Nature?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:09

Mindim schreef:
Hmmz nee, volgens mij staan ze los van elkaar.. Maar ze hebben wel de overeenkomst met dat ze zich inzetten voor landschappen waar de natuur ongeremd haar gang kan gaan. Staatsbosbeheer voert (samen met het Wereld Natuur Fonds) het beheer over het gebied Millingerwaard.
Laatst bijgewerkt door Sabin_e op 20-04-10 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:12

Sabin_e schreef:
Mindim schreef:
Hmmz nee, volgens mij staan ze los van elkaar.. Maar ze hebben wel de overeenkomst met dat ze zich inzetten voor landschappen waar de natuur ongeremd haar gang kan gaan.

Klopt, met dit verschil dat free nature actief aan populatiebeheer doet door herplaatsing en vleesverkoop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:14

Ik ben nog steeds niet bijgekomen van die 30% acceptabele sterfte door honger in de winter. Omgerekend mogen er dan bij ons op de wei elke winter 3 paarden doodhongeren zonder dat het onder mishandeling valt als je het letterlijk neemt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:17

Sizzle schreef:
Ik ben nog steeds niet bijgekomen van die 30% acceptabele sterfte door honger in de winter. Omgerekend mogen er dan bij ons op de wei elke winter 3 paarden doodhongeren zonder dat het onder mishandeling valt als je het letterlijk neemt.

:= Belachelijk eigenlijk he?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:19

Ja dat van dat uithongeren van de Heckrunderen, Konikpaarden etc. op de Oostvaardersplassen kan ik ook niet van bijkomen := Belachelijk..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:20

Ik blijf het maar een vaag iets vinden, kan er niks aan doen :?

Het is toch van de gekken dat ze eerst die beesten allemaal laten doodhongeren.
Om vervolgens weer een met een verwonding hebben staan door een omheining die niet geschikt is..

Zucht... nederland op z'n best :?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:30

Mindim schreef:

Nee er zijn verschillende organisaties
Bijvoorbeeld
Free Nature http://www.freenature.nl/
Staatsbosbeheer http://www.staatsbosbeheer.nl/
Natuurmonumenten http://www.natuurmonumenten.nl/
Stichting Ark http://www.ark.eu/ark/cgi/kaart.cgi?sit ... 0Nederland

Enzovoort, ook allemaal vaak gebieden die zich ook inzetten voor ons door ruiterpaden te maken etc. en wandelgebieden.
In het algemeen, ik ben ook wel benieuwd waar er in de wet staat dat prikkeldraad is verboden, dat is niet verboden, wat er gewild wordt door de sectorraad paard is dat is dat het in fases wordt afgeschaft.
Voor paard is dit sneu dat ie een flinke wond heeft, maar voor dit paard zou het misschien sneuer zijn als ie in de worst komt, waarschijnlijk is de wond niet zo erg dat er van zinloos lijden gesproken kan worden en zal het uit zichzelf genezen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:41

Zou weleens een foto ervan willen zien, voor dat je erover kan oordelen?

Ik weet dat een wond soms erger lijkt dan het is, en ook schaafwonden kunnen met een hoop bloed erbij heel erg lijken, maar vallen na schoonmaken vaak nog erg mee. En droogt ook vaak snel in.
Als het beest echt pijn aan de wond heeft of het is zo diep dat er wel wat aan gedaan moet worden, dan vindt ik het wreed dat ze het beestje laten lopen...

Dat ze de beesten op de oostvaarderplassen daar niet bijgevoerd hebben (of ja TE LAAT zodat er dus beesten van de honger dood hebben moeten gaan) kan ik met mn kop ook niet bij!! Die beesten lopen dan wel in een natuurgebied, maar er staat nog steeds een hek omheen dus ze kunnen als t eten op is niet verhuizen naar andere stukken waar nog wel wat te eten valt. De natuur is nou eenmaal niet meer zoals "vroeger" en dat zal t ook nooit meer worden...

In Amerika zou je allang achter de tralies zitten b.t.w, en de DB hier mag ook weleens fanatieker worden, gewoon rondrijden en stallen of particulieren bezoekjes brengen, ter controle. Dat doet de Politie ook bij ons, dus waarom de DB niet bij de dieren ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:14

als ze spreken van "gemene wond" en dat paarden "toch al een losse huid hebben" (valt wel mee vind ik ma goed :') ) dan denk ik niet dat het maar een schaafwonde is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:50

Tsja, dat ze er NU niks aan doen snap ik, begrijp ik, kan ik inkomen.
Het had alleen niet mogen gebeuren. Prikkeldraad, komop zeg! Vakmensen, :+

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:11

Ik vindt dat hele idee van wilde dieren houden zo wie zo bezopen.
Ten eerste leent de hele omgeving in Nederland zich daar niet voor -te gecultiveerd; zoals toepasssen van stekeldraad-
2: Zorg dat er dan ook natuurlijke vijanden zijn of schiet een deel van de populatie af. Maarja dat is weer te gevaarlijk voor bezoekers. Dan grenst dit toch wel aan dierenmishandeling. Want zo "natuurlijk" zijn ze ook weer niet, om te snappen dat dieren in de natuur zich niet kunnen openhalen aan stekeldraad of platgereden worden door een auto.

Op z'n minst hadden ze het dier even kunnen laten checken door een veearts of desnoods de wond kunnen afdekken met zinkspray.
Die geitenwollensokken die daar de boel beheren, moeten ze zelf eens de toegang tot medische behandeling ontzeggen, als ze wat mankeren. Ach, meestal gaat dat ook vanzelf over, ook zonder pijnstillers: Natuurlijk!

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 01:16

Weer wat geleerd...
Ik wist niet dat prikkeldraad groeide in de natuur, vreemd ook dat het hier groeit en verder nergens anders ter wereld.
Bijzonder landje waar wij in wonen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:00

evanescence schreef:
Deze paarden, worden alleen in de gaten gehouden. En als het echt nodig is bij gevoert. Meer gebeurt er niet mee. Dat wordt er bedoelt met 'wild' Het is de bedoeling dat deze paarden zich zelf onderhouden. ;)
En het gebied waar ze leven, zouden ze wel moeten afzetten. anders lopen ze straks door een woonwijk, of op de snelweg.

Ik ben deze paarden laatst tegengekomen en ze zijn werkelijk kuikenmak.

Ze stonden met een groepje van 20 voor een wildrooster en ik kon er niet langs met de auto.
Ik heb ze toen 1 voor een daar weggehaald en man man heeft de auto langs het wildrooster gereden.

Maar wild dat zijn ze op geen enkele manier.

Maar goed ik kan me wel voorstellen dat ze nu niet behandelen de wond is te oud.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:38

hippa schreef:
Weer wat geleerd...
Ik wist niet dat prikkeldraad groeide in de natuur, vreemd ook dat het hier groeit en verder nergens anders ter wereld.
Bijzonder landje waar wij in wonen...

Zo langzamerhand staat er nergens ter wereld zoveel prikkeldraad als in Nederlandse Natuurgebieden. :+

Het is namelijk goedkoop. En de dieren die door natuurbeheerorganisaties worden ingezet, zijn in principe gewoon een natuurlijke manier van terreinonderhoud, ook stúkken goedkoper dan menselijke tweevoeters.

De prioriteit heeft dus in beginsel niet bij het welzijn van deze dieren gelegen, maar bij het creeeren van het soort terrein dat de natuurbeheerders graag zien.

Dieren hebben ook geen economische waarde, dus verlies van een dier of wat door prikkeldraadverwondingen is gewoon ingecalculeerd onder het mom 'het valt wel mee.'

Of ingrijpen in dít geval gerechtvaardigd is, is natuurlijk achter de PC niet te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:35

NatasjavE schreef:
evanescence schreef:
Deze paarden, worden alleen in de gaten gehouden. En als het echt nodig is bij gevoert. Meer gebeurt er niet mee. Dat wordt er bedoelt met 'wild' Het is de bedoeling dat deze paarden zich zelf onderhouden. ;)
En het gebied waar ze leven, zouden ze wel moeten afzetten. anders lopen ze straks door een woonwijk, of op de snelweg.

Ik ben deze paarden laatst tegengekomen en ze zijn werkelijk kuikenmak.

Ze stonden met een groepje van 20 voor een wildrooster en ik kon er niet langs met de auto.
Ik heb ze toen 1 voor een daar weggehaald en man man heeft de auto langs het wildrooster gereden.

Maar wild dat zijn ze op geen enkele manier.

Maar goed ik kan me wel voorstellen dat ze nu niet behandelen de wond is te oud.

De wond is toch maar een paar dagen oud?

geerkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:43

word voorlopig niet geholpen staat er in het bericht....wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Dat hij wel geholpen word als het been eraf rot?
Doe er wel of niet wat aan.....maar niet wachten,dat slaat nergens op....

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:56

Ik woon er honderd meter vandaan en heb nog niet eens wat gezien terwijl ze toch vaak aan deze kant staan. Het grootste gedeelte is zonder prikkeldraad omheind maar er zijn een paar kleine stukjes waar het toch nog zit. Maar ze kunnen zich ook ergens anders aan bezeren dus struikel daar nou niet direct over. Ze zien er doorgaans echt super uit!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:57

Een prikkeldraadwond...tja ze kunnen er nu niets meer aan doen.
Ik heb vorige week zaterdag een ernstig ongeluk gehad met m'n paard in het prikkeldraad en t enige wat de dierenarts kon doen was: de borst hechten (was een groot gat van 40 cm lang en 15 cm diep) en antibiotica spuiten.
De andere wonden die mijn paard heeft moet vanzelf genezen.
Dus eigenlijk vind ik het niet raar dat het paard niet wordt geholpen.
Ze houden het in de gaten en meer kunnen ze niet doen.

Wel vind ik het vreemd dat er prikkeldraad om heen zit.
Iemand hier zei wat over een verbod? Waar kan ik daar meer over vinden?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:58

Nederland is helemaal niet geschikt voor het in het wild houden van wat voor dieren dan ook. Wilde dieren kunnen overal heen. In Nederland zitten ze in relatief kleine reservaten. Gebeurd er iets met een dier, dan moet het zich hier zelf maar redden. Of dat nu om verwondingen gaat of over voedsel. Idioot. Als zoiets gebeurt in hele, maar dan ook hele grote reservaten in Amerika of Afrika, dan zorgen ze er wel voor, dat dit dier gered wordt. Hele programma's worden hierover gemaakt. National Geografic leeft zowat van de uitzendingen hierover. Leuk bedacht allemaal hier in Nederland, maar wel vanachter een bureau.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:11

Ok, ik heb bijna alle reacties gelezen...

1. Als men prikkeldraad verbiedt, dan is het onmogelijk dat dit binnen de kortste keren overal vervangen is. Dus reacties als "Prikkeldraad is toch verboden?" zijn nogal absurd, want je zegt gewoon wat je zèker wèèt, in een vraagstelling. En dat enkel om de oorzaak van de wonde te beklemtonen.
Het is trouwens niet zeker dat het effectief door prikkeldaad is: Het dier is WAARSCHIJNLIJK in het prikkeldraad gelopen.
Ik denk trouwens niet (maar ben het natuurlijk niet zeker) dat de prikkeldraad er pas is gekomen op het moment dat me besliste om daar paarden te laten lopen.

2. waarom niet hechten? Vraag het allemaal eens na aan jullie eigen dierenarts, maar bij mijn weten kan een wonde van ca. 6 uur oud al niet meer gehecht worden...

3. Pijnstillers zijn sowieso niet goed voor een paard (of eender welk ander dier) dat niet belet kan worden dat het te veel beweging heeft. Wanneer een dier geen pijn voelt, dan beseft dat dier niet dat er iets mis is, en gaat zich vroeg of laat serieus forceren, met alle (nog ergere) gevolgen van dien.

4. verzwakte paarden laten afschieten of laten oppeuzelen door natuurlijke vijanden? Laat me niet lachen. Natuurlijke vijanden introduceren in een natuurgebied dat toegankelijk is voor bezoekers lijkt mij moeilijk. En afschieten??? Wil ik eens weten hoeveel bokkers hier moord en brand gaan schreeuwen wanneer men gaat beslissen om dieren af te schieten om de populatie op pijl te houden. Geboortebeperking lijkt mij ook iets vrij moeilijk omdat je dan automatisch ook de natuurlijke rangordes binnen een kudde zal gaan verknoeien door sterelisatie of castratie...

5. De discussie wat al dan niet als wildgebied kan worden benoemd is vrij moeilijk, zeker omdat bijna niemand van ons hier voldoende kennis heeft daaromtrent. Als ik nu de vraag stel hoeveel hectare een kudde paarden nodig heeft, dan zal daar bijna niemand een antwoord kunnen op geven (toch niet zonder misschien eerste effe gegoogled te hebben).
@ Sizzle: De discussie terug oprakelen wat een acceptabel sterftestijfer is door winterse omstandigheden is al helemaal off topic. En de vergelijking met de paar hectare die jullie hebben om de 30 paarden te houden waarvan er omgerekend 3 zouden mogen sterven is al helemaal krom geredeneerd. Want als ik de vergelijking omkeer (wat ik ook mag doen, want jij bent met het vergelijken met jouw thuissituatie begonnen) dan zou jij omgerekend moeten beschikken over ca. 131,25 hectare. De Millingerwaard is 700 hectare groot en er grazen zo'n 160 paarden. Wat neerkomt op 4,375 hectare/paard.

greetz,
Bart

PS: de info die ik hier gegeven heb kon iedereen zelf ook hebben geweten, gewoon door effe na te vragen of te googlen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:09

Volitgeur: Hoe wil je rangordes veranderen dmv sterilisatie dan?
Castratie kan ik in meegaan, door hormonale veranderingen zal de alpha geen alpha meer zijn. Maar bij sterilisatie is allang bekend dat het juist de kuddeverhoudingen enorm goed behoud, alleen zonder de beebs die ervan komen :))