Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:21

Rambogirl schreef:
Haha wel grappig eigenlijk, ik was zondag nog op mijn slippers bij mijn paarden en ik rij nooit met cap. Ik vind het eigen keus en ja ik ben heel hardleers.

Over het omgaan met paarden, in Engeland is het verplicht om ja ook met poetsen, verzorgen, wandelen etc een cap te dragen maarja die houdt een trapt tegen je romp ook niet tegen.....

Maar eigen keus wil niet zeggen dat je niets gebeurd. En zo wel, dan zadel je er andere mensen mee op. Bijvoorbeeld je ouders die een begravenis speech moeten schrijven als het paard op je hoofd gaat staan nadat jij gevallen bent.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:22

M_D_H schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Mensen gaan zich pas beschermen nadat ze van dichtbij iets gezien/gevoeld hebben.
Met paarden kan je je toch niet 100% beschermen. Er landde er nog geen 15 min geleden bijna 1 op mijn hoofd met zijn voorbenen omdat hij naar de wei ging... Ja moet ik dan de hele dag een cap op omdat ik met ze werk. Maar met rijden heb ik dan zeker wel weer altijd een cap op, en altijd goede schoenen omdat ze hier meer dan 25x per dag bijna op mijn tenen gaan staan.
De ruiters hier dragen eigenlijk ook nooit een cap, sinds 3 weken geleden is het verplicht met de springles omdat iemand met zijn hoofd op een oxer was gevallen en nu nog in het ziekenhuis ligt. Dus dat moet er eerst gebeuren voordat andere mensen het inzien...

Je hebt je eigen leven in eigen handen.... Voor veiligheid kies je zelf lijkt me..

is in engeland verplicht ;)

en vage kennis van ons was aan het springen met haar paard,
doet een simpele afsprong in het slootje (waarna er na 1 galop sprong een opsprong zou volgen) paard struikeld en zij valt met haar hoofd op de bielz van de opsprong, paard vaalt ook nog is op haar.

njaa vrouwtje heeft er een schedelbasisfractuur aan over gehouden en nog wat mankementen...
ze droeg haar cap!!
als ze haar cap neit had gedragen, had ze het waarschijnlijk niet over leefd!!
ohja.. dit paard was de braafste, deed nooit wat...!
hiervoor had ze een stuiterkonijn en daar is nog nooit wat mee gebeurd :P

ik ben persoonlijk van mening dat er eerder ongelukken gebeuren met brave paarden dan met drukke, vervelende enz paarden ;)[/[/quote]

en dat is ook zo... de meeste ongelukken in de paarden wereld gebeuren ook wel metbrave paarden: Je denkt zo makkelijk van oh, die doet niks dat is een schat en dan gaat het fout. Bij een neit zo braaf paard blijf je beter gefocussed, je weet dat er wat mis kan gaan en bent daar op voorbereid en houdt daar rekening mee... en dat maakt het verschil.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:24

FromNorway schreef:
Aan de ene kant ben ik het er echt mee eens dat iedereen op veiligheid moet letten.
Aan de andere kant kun je in een harnas naast je paard gaan staan zodat je niets breekt, maar tegen het schrikdraad aangeduwd worden en geëlektrocuteerd worden...

Valt wel mee hoor; Je maakt alleen een flinke sprong van schrik :):)

Het gaat er natuurlijk ook niet over dat het 100% veilig moet zijn. Maar over het verminderen van ongevallen door eigenlijk simpele zaken als fatsoenlijke schoenen, cap en wellicht ook bodyprotector.

Zo gaat bij ons altijd de cap op en als we iets doen waarbij het risico verhoogd is (buitenrit) gaat de BP ook aan. Het voorkomt niet alles, maar die scheur laatst in mijn cap zat gelukkig niet in mijn hoofd :+

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:26

Volgens mij ben je ook niet verzekerd als er wat gebeurd bijv tijdens het rijden en jij geen cap draagt. (naast je gewone verzekering natuurlijk)

Op stal draag ik gewone schoenen en rijbroek ook als ik er helpt. Pas als ik ga opzadelen pak ik mijn Rijlaarzen en Cap uit de kast en doe ze dan om.

Er zijn inderdaad een hoop mensen die denken paard doet toch nooit wat raars maar je zou maar net dat 1 moment hebben.(altijd grotendeel voorbereiden zeg ik maar weer)

Als ik begin met stappen en of uitstappen dan hou ik soms wel 1 hand vast bij de teugel maar hou wel mijn gedachten erbij dat ze weg kan sprinten zodat ik ook sneller kan ingrijppen.
Laatst bijgewerkt door kensha op 20-04-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:27

Jizzie schreef:
is in engeland verplicht ;)

ik ben persoonlijk van mening dat er eerder ongelukken gebeuren met brave paarden dan met drukke, vervelende enz paarden ;)

Over dat eerste: ja, zelfs tijdens het longeren. :')
Zelfs tijdens het longeren van hele brave paarden. (heb in Engeland gewerkt)

Wij moesten ook onze cap op op het moment dat we de merries lieten dekken of sperma gingen vangen.

En die tweede: ja daar heb je ook gelijk in. Je gaat op een gegeven moment de risico's onderschatten omdat er 'toch nooit wat gebeurd'. De mensen die door schade en schande wijs geworden zijn, waarschuwen wel regelmatig hier op Bokt, maar soms lijkt het wel tegen dovemans oren gezegd.

Ach, ik ga in ieder geval weinig medeleven tonen aan iemand waarbij een paard op haar beslipperde voet is gaan staan. Dat vind ik dus echt een 'eigen schuld, dikke bult' geval.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:28

Vjestagirl schreef:
Rambogirl schreef:
Haha wel grappig eigenlijk, ik was zondag nog op mijn slippers bij mijn paarden en ik rij nooit met cap. Ik vind het eigen keus en ja ik ben heel hardleers.

Over het omgaan met paarden, in Engeland is het verplicht om ja ook met poetsen, verzorgen, wandelen etc een cap te dragen maarja die houdt een trapt tegen je romp ook niet tegen.....

Maar eigen keus wil niet zeggen dat je niets gebeurd. En zo wel, dan zadel je er andere mensen mee op. Bijvoorbeeld je ouders die een begravenis speech moeten schrijven als het paard op je hoofd gaat staan nadat jij gevallen bent.

Nouja ik zeg absoluut niet dat er niks gebeurd, want ze hebben al vaak zat op mijn tenen gestaan ook met slippers, ik ben er ook afgevallen zonder cap waarna ze op mijn hoofd zijn gaan staan, maar dan nog vind ik het een eigen keus. Zijn laatst 2 meisjes afgevallen, 1 heeft een gebroken neus, en de ander heeft 2 dagen niks kunnen zien, die ouders vonden het noodzaak dat ze met cap reden... Je ziet maar dat het niks uit maakt. Als je bang bent andere mensen ergens mee op te zadel moet je het huis niet uit gaan en al zeker niet bij dieren in de beurt komen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:29

ik had het een keer bij een val van een shetlander stoote mn hoofd tegen de grond toen ik vielen dat is niet lekker buiten de distels die daar stonden waar ik in lag. ook een keer stond ik toevallig buiten de stal, paard stond binnen ,had net een nieuwe buurvrouw, ik doe de deur open stond ze met haar kont naar mij stukje van me af en bokt ineens naar achteren, zomaar. Niet naar mij maar als reactie op de buurvrouw. Ik was blij dat ik niet binnen stond. Nog een andere keer was ik nniet scherp omdat ik ziek ging worden lijn draaide om mn been en die was net weer los toen het paard wegsprong. dus eigenlijk veel geluk gehad. en ben altijd heel voorzichtig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:31

Rambogirl schreef:
Je ziet maar dat het niks uit maakt..

Sorry dat ik het zo 'hard' zeg, maar dit is gewoon echt onzin. Een cap kan zeker het verschil maken tussen leven en dood.
Ja logisch als je op je neus valt dat je niets aan je cap hebt. Logisch dat als je je been breekt dat je niets aan je cap hebt. Maar de valvertraging die hebt door het dragen van een cap, zorgt voor zo'n enorm verschil aan impact op je hersenen...!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:36

Rambogirl schreef:
Vjestagirl schreef:

Nouja ik zeg absoluut niet dat er niks gebeurd, want ze hebben al vaak zat op mijn tenen gestaan ook met slippers, ik ben er ook afgevallen zonder cap waarna ze op mijn hoofd zijn gaan staan, maar dan nog vind ik het een eigen keus. Zijn laatst 2 meisjes afgevallen, 1 heeft een gebroken neus, en de ander heeft 2 dagen niks kunnen zien, die ouders vonden het noodzaak dat ze met cap reden... Je ziet maar dat het niks uit maakt. Als je bang bent andere mensen ergens mee op te zadel moet je het huis niet uit gaan en al zeker niet bij dieren in de beurt komen.

De wijsheid straalt echt uit dit bericht. Wat een manier van conclusies trekken.. :=
Er zijn zelfs in dit topic (en in nog 100-den) mensen die het zelf hebben ondervonden. Die zeggen 'ik wou dat ik vroeger niet zo eigenwijs was geweest, maar nu kan ik anderen iig waarschuwen" en dat word zo van tafel geveegt. Doe je dat ook als iemand zegt "pas op, die oven is heet, ik heb mijn handen verbrand, doe een ovenhandschoen aan" even je blote handen tegen de oven aanduwen? Of pas je daarna een beetje extra op voor de oven en doe je toch maar even die handschoen aan? Juist.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:43

manishdra schreef:
FromNorway schreef:
Aan de ene kant ben ik het er echt mee eens dat iedereen op veiligheid moet letten.
Aan de andere kant kun je in een harnas naast je paard gaan staan zodat je niets breekt, maar tegen het schrikdraad aangeduwd worden en geëlektrocuteerd worden...

Valt wel mee hoor; Je maakt alleen een flinke sprong van schrik :):)

Het gaat er natuurlijk ook niet over dat het 100% veilig moet zijn. Maar over het verminderen van ongevallen door eigenlijk simpele zaken als fatsoenlijke schoenen, cap en wellicht ook bodyprotector.

Zo gaat bij ons altijd de cap op en als we iets doen waarbij het risico verhoogd is (buitenrit) gaat de BP ook aan. Het voorkomt niet alles, maar die scheur laatst in mijn cap zat gelukkig niet in mijn hoofd :+

Weet je hoe zwaar een ijzeren harnas is? Als je dan omvalt op het schrikdraad kom je echt niet snel omhoog hoor :P
Maar 't was bij wijze van spreke natuurlijk... Ik bedoel dat je wel alles kan beveiligen, maar dat er dan nog steeds iets kan gebeuren ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:44

Bonita_Bon schreef:
De wijsheid straalt echt uit dit bericht. Wat een manier van conclusies trekken.. :=
Er zijn zelfs in dit topic (en in nog 100-den) mensen die het zelf hebben ondervonden. Die zeggen 'ik wou dat ik vroeger niet zo eigenwijs was geweest, maar nu kan ik anderen iig waarschuwen" en dat word zo van tafel geveegt. Doe je dat ook als iemand zegt "pas op, die oven is heet, ik heb mijn handen verbrand, doe een ovenhandschoen aan" even je blote handen tegen de oven aanduwen? Of pas je daarna een beetje extra op voor de oven en doe je toch maar even die handschoen aan? Juist.

_/-\o_ Amen!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:44

tsjah ik vind toch dat je het ook een beetje zelf moet weten. kijk als een stalhouder bepaalde dingen verbied of juist verplicht, dan heb je je daar aan te houden. als het de stalhouder/manege houder allemaal niks uitmaakt is het je eigen risico. de meeste zijn oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat veilig is of niet. vind wel dat je bv tot een leeftijd van 16 of 18 kan verplichten dat ze met cap/bp en laarzen moeten rijden.
maar ik denk als de meeste van jullie zouden zien hoe ik met mij paarden omga, dat ik een hoop kritiek zou krijgen qua veiligheid.
ik heb wel altijd dichte schoenen aan, maar dat zijn gewoon sportschoenen en in de winter heb ik dan bergschoenen aan omdat die wat warmer zijn.
maar ik rijd bijna nooit met cap, tenzij ik op een paard stap waarvan ik het niet ken en dus niet weet hoe het kan reageren.
ik ga rustig onder/voor/achter me paard zitten met poetsen of sokken knippen. in het land zit ik ook vaak genoeg rustig in 't gras en dan staan ze helemaal met de benen tegen me aan. tsjah niet echt het toonbeeld van veiligheid, maar dit is mijn eigen keuze en ik vind niet dat iemand mij kan verplichten om anders met mijn paarden om te gaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:48

FromNorway schreef:
Weet je hoe zwaar een ijzeren harnas is? Als je dan omvalt op het schrikdraad kom je echt niet snel omhoog hoor :P
Maar 't was bij wijze van spreke natuurlijk... Ik bedoel dat je wel alles kan beveiligen, maar dat er dan nog steeds iets kan gebeuren ;)

Toevallig wel :Y) ca 20-25 kilo als je een compleet harnas van goede kwaliteit hebt ;) En je spring er even snel vanaf als zonder harnas. En ik ben ook geen beer van een kerel ;)

Ik weet dat het bij wijze van spreken was, maar kon het niet nalaten hierop te reageren. :7 ;)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:50

manishdra schreef:
FromNorway schreef:

Toevallig wel :Y) ca 20-25 kilo als je een compleet harnas van goede kwaliteit hebt ;) En je spring er even snel vanaf als zonder harnas. En ik ben ook geen beer van een kerel ;)

Ik weet dat het bij wijze van spreken was, maar kon het niet nalaten hierop te reageren. :7 ;)

*ziet nu je onderschrift*

Oke jij wint :P
Als je maar snapt wat ik bedoel :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:51

manishdra schreef:
FromNorway schreef:

Ik heb een keer compleet verstrikt in de schrikdraden gehangen _O- Ik kon er maar niet uitkomen :D Echt 2 minuten lang *schok* *schok* *schok* :')

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:57

phormicola schreef:
Ik heb een keer compleet verstrikt in de schrikdraden gehangen _O- Ik kon er maar niet uitkomen :D Echt 2 minuten lang *schok* *schok* *schok* :')

Autch! %)

Riddershow

FromNorway schreef:
*ziet nu je onderschrift*

Oke jij wint :P
Als je maar snapt wat ik bedoel :o

Haha ;) Ik snap helemaal wat je bedoelt.

SuperSmurf

Imago01 schreef:
zijn, je kunt ze wel tot een absoluut minimum beperken.
Jaren terug, bv...een stalgenootje zet haar paard vast, op het moment dat ze de lus door het touw trekt, schrikt het paard, gaat hangen. Tsjoppa...3 vingers door de lucht, zomaar afgerukt door het touw dat strak trok....ik bedoel maar...

iiihl.. jemig.. dat is écht naar zeg!!

Ook ik let er op hoor! Ik rijd mijn jonge merrie met een bodyprotector en cappie op. Heb ALTIJD goede schoenen aan ( en draag handschoentjes omdt ze t touw nog wel eens door mijn handen trekt ;) )
Maar dus bijvoorbeeld inderdaad ook letten op lijnvoering! Dus niet zó vasthouden dat mijn vingertjes er tussen komen als de lijn ineens strak komt te staan!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:07

Ik rijdt áltijd met cap, behalve met uitstappen van mijn vz pony, als de eigenaar gereden heeft dat ik hem dan mag uitstappen (en het is nogal ver lopen van de stal naar de bak).
Met mennen heb ik hem niet op, maar dat doe ik bijna nooit 8-)
Ik loop ook met mun crocs door de stal, alleen om te voeren, ik ga er niet opzitten met crocs of wandelen etc.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:08

WAT EEN IEDER THUIS DOET MOET DIE ZELF WETEN!
HET GAAT HIER ECHTER OM BEDRIJVEN EN INSTELLINGEN.

En die moeten juist de risico's beperken.
Net zoals bij ons op de manege, er zijn alleen mensen met eigen paarden, maar iedereen MOET een cap op.
Is ook een vorm van risico ''mijden''.

Hooizolder? Hekje er om heen!
Losse trap? Plaats een vaste trap!
Hooiluik? Zorg dat er altijd een plaat over ligt of ben met z'n 2-en.
Al dat soort dingen..........

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:11

Ik ben fervent teenslipper- en gympiedrager, maar dat vind ik mijn eigen verantwoording. Omdat ik weleens een paard op mijn teen heb gehad ben ik extra voorzichtig. In de winter draag ik lekkere bergschoenen met stalen neus.

Tijden de les en met buitenrijden draag ik altijd een cap, als ik zelf wat rondjes door de bak sjok doe ik hem ook weleens niet op. Ik moet zeggen dat ik vaker een cap draag sinds ik moeder ben. Ik wil niet dat mijn kind weesje word.

Mijn kind loopt altijd met dichte schoenen en onder begeleiding bij de paarden. Ik weet zeker dat, als zij later gaat rijden, ik haar een bodyprotector en cap met goede laarsjes standaard aandoe. Ook mijn verantwoording. En ik zal het goede voorbeeld geven.

Overigens ben ik wel van mening dat je je niet overal tegen kan wapenen. Zoals een paardenbeet ofzo, je kunt moeilijk in een harnas gaan rondlopen toch?

Ik denk dat het belangrijk is dat je je bewust bent van het feit dat je met dieren bezig bent en daar altijd risico's loeren op stomme ongelukken.

Ik ben op mijn tiende flink van een paard gevallen en daarbij gespietst op een stroomdraadpaaltje, zo'n ijzeren. Er was niks wat mij toen had kunnen beschermen, ook geen bodyprotector. Ik ben weleens gebeten, geschopt, der heeft weleens een paard mij meegesleurd aan het halstertouw. Het is ook wel eenigzins het risico van de hobby.

KiWiKo

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:22

mensen die veiligheidsdingen eigen verantwoording vinden moeten ook maar hun eigen rekening betalen als het verkeerd gaat!!!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:24

annastasia schreef:
WAT EEN IEDER THUIS DOET MOET DIE ZELF WETEN!
HET GAAT HIER ECHTER OM BEDRIJVEN EN INSTELLINGEN.

dat kan je ook rustig melden hoor, maar voor zover ik weet is een pensionstal ook gewoon een bedrijf? en aangezien de meeste van ons op pensionstal staan en dus op een bedrijf.....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:29

manishdra schreef:
FromNorway schreef:

Wist ik ook. ;) Niet dat ik er ooit zelf eentje aan gehad heb maar toch genoeg interesse om het heel mierenneukerig uit te zitten zoeken ooit. _O- Geloof trouwens niet dat ze van ijzer zijn, maar van staal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:30

KiWiKo schreef:
mensen die veiligheidsdingen eigen verantwoording vinden moeten ook maar hun eigen rekening betalen als het verkeerd gaat!!!

Helemaal mee eens. Je hoeft een sport niet willens en wetens gevaarlijker te maken dan dat hij al is.

T zou zoiets zijn als dat ik ga schermen zonder masker...