Vulkanische aswolk treft mogelijk Europese paardengezondheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Vulkanische stofwolk treft Europese paardengezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:20

Ik denk dat we voor ijsland enkel kunnen hopen dat de wind in iedergeval niet draait de komende tijd want dan kunnen ze nergens meer heen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:23

Sizzle schreef:
Ik denk dat we voor ijsland enkel kunnen hopen dat de wind in iedergeval niet draait de komende tijd want dan kunnen ze nergens meer heen.

Dat zie je verkeerd; de vulkaan staat aan de rand van het hoogland, nu blaast een noordenwind de as over de vruchtbare bewoonde strook laagland aan de kust. Zou de wind 180 graden draaien, dan valt het grootste deel van de as op het hoogland, een kale steenachtige arctische woestijn waar niemand woont en nauwelijks iets groeit.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 01:04

Hmmmm.....bot,- en tandbeschadigingen als gevolg van fluor.
Is het niet heel vreemd dat dat in veel tandpasta merken zit???

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 01:59

Nou, dat doen ze om ons te pesten }:)

Al met al, een hoop gedoe om niks. Ik ga me weer bezighouden met de meest elementaire zaken: Hoe komen we aan de kost?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:22

gohya schreef:
Nou weet je,je kan het zien op onze auto.Er ligt een soort van zand op,zou best van die as kunnen zijn?

Hier idd ook veel ergere stof op de auto als anders.
IMO is het as, maar bewijzen kan ik niet. Dat idee heb ik wel ja

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:03

Bedankt voor je bijdrage Rauka. Leuk om te horen hoe het daar wordt beleefd!!
Rauka schreef:
Ik zit momenteel op IJsland, in het noorden om precies te zijn. De situatie hier is niks anders dan anders. Alles waait naar jullie ;)
Het Nederlandse nieuws vergeet wel te vertellen dat het smeltwater van de gletsjer van 200 meter dik waar de vulkaan onder ligt grote schade aan het aanrichten is. Grote watervloeden zijn er al richting zee gegaan. Ze hebben in alle haast wegen weggegraven om het water een weg te geven.
De as is het volgende en misschien nog wel grotere probleem. De dieren moet eigenlijk allemaal binnen blijven maar de schapen beginnen nu met aflammen, waarna ze naar buiten moeten (zoveel ruimte is er niet in de stallen) en de grote kuddes paarden kunnen niet zomaar op stal. Man, wat ben ik blij dat het noordenwind is en dat die as allemaal de andere kant opwaait, weg van hier...!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:12

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

Dat zie je verkeerd; de vulkaan staat aan de rand van het hoogland, nu blaast een noordenwind de as over de vruchtbare bewoonde strook laagland aan de kust. Zou de wind 180 graden draaien, dan valt het grootste deel van de as op het hoogland, een kale steenachtige arctische woestijn waar niemand woont en nauwelijks iets groeit.

Oh, dat heb ik dan inderdaad verkeerd begrepen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:14

Lente77 schreef:

Nee, het gaat om de dosis in relatie tot andere componenten. Een overdosis calcium breekt ook je botten af, daarom moet je bij paardevoer ook de calcium/fosfor/magnesium ratio in de gaten houden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:52

Lente77 schreef:

Daarom poets ik ook fluoridevrij :D

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:24

@Sizzle
Jij hebt het over calcium/fosfor/magnesium dat is wel wat anders dan fluor.
@Charlie_P
Ik denk dat je dan heel verstandig bezig bent. Ik ga ook eens heel goed kijken wat een goed tandpastamerk is zonder zulk soort spul erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:50

Is er overigens bekend wat er gebeurd als het gaat regenen (wat het hier en daar vandaag al gedaan heeft).
Immers de regen neemt de as mee naar beneden, dat valt op de grond, de regen verdampt/trekt de grond in en de as blijft er op liggen.
Ik denk dan met name aan de weide's waar gegrazen wordt en straks ook gehooid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:56

Fluor reageert met bot op een wijze zals calcium doet maar sterker. Het effect is redelijk vergelijkbaar. Bij veel fluor verdrijft de fluor de calcium en breken je botten. Geef je echter een overdosis calcium gaan je botten er ook aan.
Fluor in normale dosis is gewoon een onderdeel van de mineralen in je lichaam. Zie het als jodium en koper dat in hoge concentraties giftig is maar noodzakelijk in kleine hoeveelheden.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:20

Het heeft al geregend in het zuiden en de aslaag die bijna 2 dm dik is op sommige plekken, is veranderd in een plak beton. Dus begrazen laat staan hooien kunnen die boeren daar wel vergeten. Laatst ergens gezien/gelezen dat een boertje al zijn kalveren maar naar het slachthuis had gebracht; boeren kon je daar de komende 10 jaar toch niet doen volgens hem.
Arme mensen daar... het is hier op IJsland nog steeds volop in het nieuws allemaal.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:33

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd, dames, het gaat hier niet over tandpasta, dat soort dingen kun je via de pb doen. :)