Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:21

wat een misselijk filmpje en wat een misselijke ''sport'' , ongelooflijk dat hier nog mensen naartoe gaan :( vind dit eigenlijk wel mishandeling, vooral die band om zijn buik, dit moet gewoon irriterend aanvoelen, stomme mensen die dit de way of life vinden %)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 01:37

Prisca schreef:
Als ik sommige foto's van bokkers op hun paard zie heb ik meer medelijden dan met een rodeo.

Nuttige bijdrage ;)

Het ene slechte maakt het andere slechte niet goed.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:31

frangelica schreef:
ik denk dat je eens moet gaan zoeken op youtube hoe het werkenlijk gaat ga je van schrikken hoe vaak zijn het geen gewone paarden die prik stok krijgen(stoom) soms moet je ff verder kijken dan neus lang is....
die band waar die voor is geen idee maar kijk laatste film en die hebben ook een band.....maar deze paarden bokken niet op die band maar op de fijne stroom schok die ze krijgen !!!!!!!!!!!
kijk deze eens en luister eens :http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4
maar kijk vooral eens deze : http://www.youtube.com/watch?v=TEq6gjE8JFo&feature=related

Als je dit zo zielig vind waarom zit je dan nog op de rug van je paard dat is ook zielig?. We doen allemaal dingen met onze paarden die zieilig zijn. Als ik zie wat voor een bitten er in de western sport worden gebruikt of een stang die veel te strak zit en zo kan ik er nog diverse opnoemen. We doen hier allemaal aan mee.

Denk dat we allemaal met onze dikke vette reet van onze paarden afmoeten als we willen ophouden met zielige gedoen. Iedere tak van paardensport heeft een zielige kant merendeel van de paarden gaan dood door menselijke gebruik/mishandelen en ja ook bij JOU.

Helaas zal hier weinig aan veranderen vooral als we allemaal zo lekker blijven doorfokken en kopen.

Ik denk dat de afgelopen jaren er al heeeeeeel wat veranderd is en dat welzijn als een stuk hoger staat. Zo'n traditie zal niet gaan verdwijnen. Ik heb het gezien en kan je zeggen dat via tv alles altijd flink overdreven wordt. Er komen ook genoeg mensen bij om of verwonden zich.

Miracle_

Re: Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:21

Ik vind rodeo ook walgelijk, maar ik ben allang blij dat het er niet zo aan toe gaat bij de paarden als bij de stieren.
Ik zie dat er gezegd word dat die banden om de geslachtsdelen zitten, maar dat is niet zo.
Wat ik me alleen wel afvraag is waarom ze zo bokken, zonder pijn te hebben. Dat kan ik me niet voorstellen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:58

Als je alles terugleest heb je je atwoord. Ze zijn erop GEFOKT om te bokken....en het levert gewoon irritatie op. De paarden kennen ook het spelletje gewoon.....het paard wint steeds als de ruiter eraf tieft....ruiter weg, daarna de belt eraf en terug naar je stal....klaar

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:25

Sorry, niet gezien :)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:31

Bonny schreef:
wat een misselijk filmpje en wat een misselijke ''sport'' , ongelooflijk dat hier nog mensen naartoe gaan :( vind dit eigenlijk wel mishandeling, vooral die band om zijn buik, dit moet gewoon irriterend aanvoelen, stomme mensen die dit de way of life vinden %)

Mag ik vragen wat jij om de buik van je paard doet als je gaat rijden :+. Of rijd je zonder zadel?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:32

ElCamino schreef:
Deze Rodeo-paarden zijn van grote rodeo-companies. Ze worden geslecteerd op bokvermogen en komen slechts 8 tot 10 x per jaar in actie. Rst van het jaar staan ze op het land en hoeven ze niks. Geldt ook voor de rodeo-stieren trouwens.Goede bokkers zijn enorm veel geld waard en worden door de Rodeo-organisatie ingehuurd bij de rodeo-companies.

Een ongeluk kan nu eenmaal gebeuren net zoals een springpaard verkeerd kan vallen, je op je buitenritje valt en je paard verkeerd terecht komt of z'n been breekt in de wei.

Vind niet dat meteen de Rodeo in een slecht daglicht moet komen te staan. Juist in Amerika zijn er veel controles op dierenwelzijn , met name tijdens de rodeo's.

Neemt niet weg dat het erg sneu is zowel voor paard als ruiter.

Goed verwoord :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:12

Ezumii schreef:
Bonny schreef:

Mag ik vragen wat jij om de buik van je paard doet als je gaat rijden :+. Of rijd je zonder zadel?

Er zit een extra "bokriem" om de paarden, daar bij de liezen. Denk niet dat Bonny die ook omdoet bij haar paard met rijden _O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:13

ElCamino schreef:
Als je alles terugleest heb je je atwoord. Ze zijn erop GEFOKT om te bokken....en het levert gewoon irritatie op. De paarden kennen ook het spelletje gewoon.....het paard wint steeds als de ruiter eraf tieft....ruiter weg, daarna de belt eraf en terug naar je stal....klaar

Maar ik vraag me af hoe je fokt op bokvermogen.
Kijk, je kan in karakter zorgen dat je het temperament erin fokt. Maar om bokvermogen an sich?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:23

ik denk dat het heel goed te doen is, fokken op bokvermogen, als je als fokker je goed in lijnen verdiept en goed selecteerd, weet ik zeker dat het niet zo moeilijk is om paarden te fokken die makkelijk bokken.

Het blijft ook zo dat het getriggerd word door die liesband, dat zit niet lekker, ze stoppen ook met bokken zodra die band af is.
Er zijn ook echt genoeg paarden die niet bokken op zo'n liesband.

Er worden toch ook honden gefokt die bv van nature schapendrijven of een lage bijtdrempel hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:24

Een hond die van nature schapen drijft wil ik nog wel tegenkomen. Maar je kan altijd fokken op werklust en het instinct om te drijven.

Maar dat heeft ook weer allemaal met het karakter te maken, dus het lijkt me dat dat de sleutel tot het bok-succes bij een paard is ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:25

paarden die niet bokken worden eenvoudig niet meer ingezet. Er wordt geselecteerd. Er zijn ook zat paarden die niks doen, blijven in de box staan, laten zich eenvoudig vallen of rennen gewoon weg. Deze worden niet meer ingezet. Paarden die van nature bokken en een "kop" erop hebben of een "karakter" , weet niet goed het te omschrijven vererven dat best door. Neem de Amors....ook niet de makkelijkste paarden bv....

Ik vind wel dat de mensen die de rodeo "verdedigen" wel steeds hun woorden op een weegschaal moeten leggen hoor...pffff. Iedereen weet best wat we bedoelen..

En als er hier paarden zijn die niet makkelijk zadelmak worden zijn het snel probleempaarden, ze worden verkocht, gaan naar fluisteraars etc etc....daar gaan ze gewoon de rodeo misschien wel in....en respecteert een mens dat een paard gewoon niemand op zijn rug wil.

Even een ander voorbeeld, zebra's zijn bv ook niet makkelijk mak te krijgen, zijn wilde dieren....wat denk je van de "wilde koniks" hier in nederland....leg je ook niet zomaar een zadel op....die rodeo paarden staan het hele jaar op de prairie...moeten misschien 8x een 8 seconden per jaar meedoen....tja, zij niet eens halstermak...wat wil je dan...natuurlijk bokken ze.Daarna is het klaar en mogen ze weer naar huis....wat zou jij doen als paard ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:30

Ik mag het eigenlijk helemaal niet zeggen, maar wat zou het eerlijk zijn als die berijder er ook iets blijvends aan over houdt.
Weer een paard dood.. en een week later zitten ze op een ander.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:40

KoudbloedKim schreef:
Ik mag het eigenlijk helemaal niet zeggen, maar wat zou het eerlijk zijn als die berijder er ook iets blijvends aan over houdt.
Weer een paard dood.. en een week later zitten ze op een ander.

Het is niet echt gebruikelijk dat er een paard steft tijdens een rodeo.
De 'cowboys' vinden dat ongetwijfeld ook erg, erg...

Die gedachten die jij hebt, zou ik meer hebben bij het stierenvechten in Spanje.

Verder hebben de rodeo paarden een prachtig leven.
Erg zonde, jammer en verschrikkelijk van en voor dit paard, maar dit was gewoon een ongeluk.
Dit komt in iedere tak van de paardensport voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:43

Dat heb ik inderdaad ook bij het stierenvechten. :)
Je hebt dit inderdaad in elke tak van de paardensport, maar het grote verschil is dat dit niet uit samenwerking tussen ruiter en paard voort komt.
Dit wordt een paard aan gedaan, op een brute manier.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:47

frangelica schreef:
ik denk dat je eens moet gaan zoeken op youtube hoe het werkenlijk gaat ga je van schrikken hoe vaak zijn het geen gewone paarden die prik stok krijgen(stoom) soms moet je ff verder kijken dan neus lang is....
die band waar die voor is geen idee maar kijk laatste film en die hebben ook een band.....maar deze paarden bokken niet op die band maar op de fijne stroom schok die ze krijgen !!!!!!!!!!!
kijk deze eens en luister eens :http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4
maar kijk vooral eens deze : http://www.youtube.com/watch?v=TEq6gjE8JFo&feature=related

Als je wilt weten hoe het werkelijk gaat zou ik niet op youtube kijken.
Ik zou zeggen bezoek zelf eens een rodeo, en praat met mensen dan zie je hoe het werkelijk gaat.
Via youtube kom je, net als wat al eerder is vermeld dingen tegen van andere mensen die een totaal ander beeld scheppen als de normale/gebruikelijke manier.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:11

ElCamino schreef:
paarden die niet bokken worden eenvoudig niet meer ingezet. Er wordt geselecteerd. Er zijn ook zat paarden die niks doen, blijven in de box staan, laten zich eenvoudig vallen of rennen gewoon weg. Deze worden niet meer ingezet. Paarden die van nature bokken en een "kop" erop hebben of een "karakter" , weet niet goed het te omschrijven vererven dat best door. Neem de Amors....ook niet de makkelijkste paarden bv....

Ik vind wel dat de mensen die de rodeo "verdedigen" wel steeds hun woorden op een weegschaal moeten leggen hoor...pffff. Iedereen weet best wat we bedoelen..

En als er hier paarden zijn die niet makkelijk zadelmak worden zijn het snel probleempaarden, ze worden verkocht, gaan naar fluisteraars etc etc....daar gaan ze gewoon de rodeo misschien wel in....en respecteert een mens dat een paard gewoon niemand op zijn rug wil.

Even een ander voorbeeld, zebra's zijn bv ook niet makkelijk mak te krijgen, zijn wilde dieren....wat denk je van de "wilde koniks" hier in nederland....leg je ook niet zomaar een zadel op....die rodeo paarden staan het hele jaar op de prairie...moeten misschien 8x een 8 seconden per jaar meedoen....tja, zij niet eens halstermak...wat wil je dan...natuurlijk bokken ze.Daarna is het klaar en mogen ze weer naar huis....wat zou jij doen als paard ??

Ik ben het helemaal met je eens!

Ik ben zelf bij de Frontier Days in Cheyenne geweest en in Cody (ook in Wyoming). Die paarden genieten de beste verzorging en je wilt niet weten hoe gek die mensen eigenlijk met die dieren zijn...Ja, dat staat misschien in contrast met wat je in de ring ziet (voor de "buitenstaanders"), maar het is is en blijft "gewoon" en tak in de paardensport. Ik heb in ieder geval genoten van het hele spektakel en de meest ongelooflijke ruiters voorbij zien komen...!

Ik denk ook niet dat je er niet echt over oordelen kunt wanneer je het nog nooit live hebt meegemaakt om eerlijk te zijn...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:27

in Canada was 1 van de bokking horses, ook een pick up horse.
Als bokking horse, gooit dat paard iedereen van haar rug, maar als pick up horse, liet ze zich gewoon goed rijden.
het is dus niet zo dat ze niet halstermak zijn enzo, de meeste kennen idd niets. Maar ik denk dat er diverse paarden bij zitten die het als een kunstje hebben geleerd.
nogmaals, ik houd niet van dit soort vermaak hoor!
wat betreft blessures, ik heb veel cowboy's gezien daar met blessures, veel al nekblessures. dus dat zit wel goed, tja en ze gaan vrijwillig op die paarden en stieren zitten, dus totaal geen medelijden.
Ik heb jaren geleden stierenvechten live gezien, ik vond dat echt veel en veel erger om te zien, daarbij vind ik de rodeo echt heilig maar nog steeds niet mijn ding!
Het voorval zie ik echt als een ongeluk, er zijn ook paarden die verkeerd van de klep van de trailer stappen en nooit meer gereden kunnen worden of nog erger en zo kan ik nog veel meer verzinnen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:39

Ik denk dat een boel mensen er geen rekening mee houden, of zelfs niet op de hoogte zijn van.., het feit dat veel paarden die een rodeo ingaan vooraf eerst stroomschokken krijgen toegedient. Niet bepaald diervriendelijk ook al hoeft zo'n paard niet de hele dag de ring in, het gebeurt wel iedere keer als ze aan de beurt zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:43

Is dat zo? Bij hoeveel rodeo's ben jij al geweest?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:44

Dan moet ik even goed tellen hoor.... 0 !!!!!
Maar ik heb voldoende filmpjes gezien waaropp dat gebeurt!!

Het is ook niet sporadisch het is eerder regel dan uitzondering dat dit gebeurt.!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:56

Ik ben nog nooit bij een rodeo geweest hoor dus dat even voorop
Dus kan niks zeggen over hoe de paarden behandeld worden ,maar persoonlijk vind ik het een tak van paarden sport en als je gaat googlen vind je van alle soorten paarden sporten vreslijke filmpjes.
Plakt die achter elkaar en je hebt een vreselijk beeld van ELKE paardensport.

Het is ook helemaal niet leuk om filmpjes te plaatsen waarop te zien is dat mensen goed met hun paarden omgaan.

Er zijn een paar mensen in dit topic die er real life geweest zijn en die hebben geen verhalen over stromstoten bij rodeo's....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:04

Akhal_Teke schreef:
Dan moet ik even goed tellen hoor.... 0 !!!!!
Maar ik heb voldoende filmpjes gezien waaropp dat gebeurt!!

Het is ook niet sporadisch het is eerder regel dan uitzondering dat dit gebeurt.!

:O

Nou goed dan... >;) :roll: en hoe weet je dat, als je er nog nooit geweest bent?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:39

idd geven de meeste filmpjers juist een beeld hoe het NIET gaat.Want de normale flmpjes zijn niet leuk om te laten zien!!! Iedereen geilt op vallende paarden, vallende cowboys en ongelukken.....Wqnt iedereen hier kent deze filmpjes wel !!!! en de gewone dus niet.

En daarom krijgt men een verkeerd beeld van deze sport. Elk jaar is er van de finale een 5DVD-box te koop waar alle rondes van elk onderdeel opstaan....(ook steerwrestling, team roping, calf roping, barrelrace,) en je zet véél paarden met oortjes erop of onstpannen flappende oortjes met bokken, héél weing met oortjes plat achterover.