Registratiesysteem van paarden lijkt onvermijdelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:07

Citaat:
En ja een volgende stap zal wel kunnen zijn dat vanaf x-aantal paarden er wss een belasting zal volgen. En ja dat kost dan weer geld, maar zo wordt het kaf van het koren gescheiden en zal er meer nagedacht worden bij de aanschaf van paarden.

Nee hoor. Hoogstens stoppen enkele van die vage tussenhandelaartjes in klein grut er mee. Maar die handelen ook vrolijk door nu er eigenlijk gechipt moet worden, dus die vinden vast wel een maas in het net.

Voor de rest: de impulskopers die kopen toch wel, en de mensen die het eigenlijk net niet kunnen betalen, die sparen gewoon nog íetsje langer.

Bovendien, wat heet niet kunnen betalen? Daar ligt voor de een ook een andere grens dan de ander en wie ben jij dan om zomaar te bepalen wat anderen voor hun dieren moeten over hebben?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:10

Ze gaan nooit zoveel vragen dat het onbetaalbaar wordt want dan gaan er te veel mensen stoppen met paarden (alhoewel) en waar gaan ze dan hun geld halen? Ze zullen wel net genoeg vragen zodat mensen misschien wel klagen maar toch gewoon betalen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:13

Tja Randalinpony, als een eenmalige kost van enkele euro's al moeilijk is, dan zegt dat veel over dat die persoon wel instaat is om een paard een paardwaardig bestaan te kunnen geven. Het zijn geen vermogens dat die registratiekosten met zich meebrengen. Vandaar mijn opmerking. Dus als geld het probleem is, dan is de gouden raad heel simpel: blijf weg van paarden!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:15

Gaat er niet om wat verstandig is, maar dat die registratiekosten op zich niets gaan oplossen in de problematiek van mensen die het eigenlijk net niet kunnen betalen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:18

Het wordt net als de schapen, geiten, varkens en runderen.
|Voordeel is dat paarden niet zomaar "verdwijnen". Bij ziektes kunt men ook beter inspringen.
Hoe vaak gebeurt het dat paarden worden afgekeurd en toch worden doorverkocht. Dat zal dan niet meer kunnen.

Ik vind het persoonlijk geen slecht idee. Je zal wrs een ubn nummer moeten aanvragen en dat kost 1x per jaar geld. Iedere rund/schaap/geit en varken moet ook aangemeld zijn in Nederland.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:21

Dorien1 schreef:
Nog een laatste iets.. ik weet het... ik kan me echt niet houden over dit onderwerp:

Als je paard een slachtpaard qua registratie is, en het heeft ooit 1x koliek en je laat buscopan geven dan moet je de status al veranderen want buscopan is een humaan middel, niet voor diergeneeskunde gekend en mag dus niet bij voedselproducerende dieren gebruikt worden. Dus als je paard dit ooit krijgt (en die kans is er) dan geeft de da het buscopan vaak, dan mag je nog eens gaan betalen om de status aan te passen of je dierenarts mag het in feite niet gaan helpen ermee. Als je de letter van de wet echt moet gaan volgen...

Vreemde opmerking: buscopan is gewoon geregistreerd voor paarden! Is een paardenproduct en ze mogen het wel degelijk krijgen. Staat op de lijst van medicatie die kan gegeven worden. Je moet enkel rekening houden met de wachttijd voor hij naar de slacht mag.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:22

Opzich ben ik het er wel eens dat een registratie systeem handig zou zijn. Maar ergens heb ik er ook een eng gevoel bij!

De overheid heeft het dan ook lekker makkelijk bij het zoeken naar paarden voor een grote ruiming :7 Dat vind ik weer het enge.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:22

randalinpony schreef:
Gaat er niet om wat verstandig is, maar dat die registratiekosten op zich niets gaan oplossen in de problematiek van mensen die het eigenlijk net niet kunnen betalen.

Maar dat is ook niet het opzet :+
Ksnap niet waar je heen wil. Het is toch gewoon simpel. Ze willen alle paardachtigen geregistreerd hebben.
Dus wie moet daar voor zorgen? Idd de eigenaars.
En dat daar een kost aan zal hangen, tja dat zal zeker zijn (is het hier in Belgie ook)
Dat er nog fraude zal gebeuren, wss ook. maar je moet ergens beginnen.
En 9/10 mensen gaan echt gewoon keurig in orde willen zijn en ja die minderheid zal stilaan ook wel geconfronteerd worden met de problemetiek.
Bvb hier in Belgie moet je bij de aankoop van een nieuw paard dus 3 zaken checken (paspoort, chipnr wat door da kan gebeuren en dat mutatiedocument), buiten dan uiteraard een goede aankoopkeuring.
Ontbreekt 1 van die gegevens of incorrect, dan moet je van de koop afzien.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:24

saskiab schreef:
Opzich ben ik het er wel eens dat een registratie systeem handig zou zijn. Maar ergens heb ik er ook een eng gevoel bij!

De overheid heeft het dan ook lekker makkelijk bij het zoeken naar paarden voor een grote ruiming :7 Dat vind ik weer het enge.

Tja dat is ook zo, langs de andere kant bij bepaalde ziektes is dat onvermijdelijk.
Tuurlijk is dat een emotioneel gebeuren voor ons als paardenbezitters, omdat voor ons een paard meer is dan enkel een paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:25

JaBa schreef:
Dorien1 schreef:
Nog een laatste iets.. ik weet het... ik kan me echt niet houden over dit onderwerp:

Als je paard een slachtpaard qua registratie is, en het heeft ooit 1x koliek en je laat buscopan geven dan moet je de status al veranderen want buscopan is een humaan middel, niet voor diergeneeskunde gekend en mag dus niet bij voedselproducerende dieren gebruikt worden. Dus als je paard dit ooit krijgt (en die kans is er) dan geeft de da het buscopan vaak, dan mag je nog eens gaan betalen om de status aan te passen of je dierenarts mag het in feite niet gaan helpen ermee. Als je de letter van de wet echt moet gaan volgen...

Vreemde opmerking: buscopan is gewoon geregistreerd voor paarden! Is een paardenproduct en ze mogen het wel degelijk krijgen. Staat op de lijst van medicatie die kan gegeven worden. Je moet enkel rekening houden met de wachttijd voor hij naar de slacht mag.

Idd Jaba

Dorien, mss jezelf eerst wat meer verdiepen in de zaken. Want door zo'n verhalen de wereld in te sturen (ook al doe je dat onbedoeld) vangen mensen vaak halve tot onwaarheden op, die dan een eigen leven beginnen te leiden.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:29

JaBa schreef:
Dorien1 schreef:

Mijn dierenarts beweerde vorig jaar dat dat niet waar is in BE. Maar ik ben geen dierenarts en wie weet is het al aangepast ondertussen (hopelijk)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:32

En weten jullie wie de grootste winst maken aan die hele toestand? Dat zijn de stamboeken. Zoals Bulck hier al heeft gezegd, het is absoluut niet nodig om je paard om te zetten van stamboek en dergelijke zaken. Het enige wat de databank interesseert is: het chipnummer van het paard, of hij een Europes boekje heeft (en dat houdt enkel maar in dat er in het boekje een getekende schets moet staan en dat er een medische bijlage in zit, mag dus om het even welk stamboek zijn, je kan een schets en een bijlage altijd extra bijvragen) en wie de eigenaar is en waar hij staat. Het zijn de stamboeken die er misbruik van maken en geld vragen voor omzettingen en eigenaarsveranderingen. Terwijl dat dus echt niet nodig is. Het boekje zelf geldt niet als eigendomsbewijs, daar kan je wettelijk gezien niets mee. Het mutatiedocument geldt hier in België als eigendomsbewijs. Zo staat je paard in de databank en zo geef je aan dat het jouw paard is. Alle wettelijke communicatie verloopt via dat mutatiedocument. Je hoeft dus zelfs in het stamboek de eigenaar niet te gaan wijzigen. Dat mutatiedocument mag je dus ook niet ibj je boekje bewaren, dat hoort in je kluis. Iemand die dit in handen krijgt kan je paard op zijn naam laten zetten.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:34

Dorien1 schreef:
JaBa schreef:

Mijn dierenarts beweerde vorig jaar dat dat niet waar is in BE. Maar ik ben geen dierenarts en wie weet is het al aangepast ondertussen (hopelijk)

Dan heb jij een zeer vreemde DA. Hij kent er zacht gezegd niets van. Buscopan is al jaren op de markt, geregistreerd voor paarden. Dus ik zou niet weten waar hij deze onzin vandaan haalt. Hij zal wel bedoeld hebben dat je dan een wachttijd hebt vooraleer je paard naar het slachthuis mag, maar dat is niet meer dan normaal!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:40

bulck schreef:
randalinpony schreef:

Maar dat is ook niet het opzet :+
Ksnap niet waar je heen wil. Het is toch gewoon simpel. Ze willen alle paardachtigen geregistreerd hebben.
Dus wie moet daar voor zorgen? Idd de eigenaars.
En dat daar een kost aan zal hangen, tja dat zal zeker zijn (is het hier in Belgie ook)
Dat er nog fraude zal gebeuren, wss ook. maar je moet ergens beginnen.
En 9/10 mensen gaan echt gewoon keurig in orde willen zijn en ja die minderheid zal stilaan ook wel geconfronteerd worden met de problemetiek.
Bvb hier in Belgie moet je bij de aankoop van een nieuw paard dus 3 zaken checken (paspoort, chipnr wat door da kan gebeuren en dat mutatiedocument), buiten dan uiteraard een goede aankoopkeuring.
Ontbreekt 1 van die gegevens of incorrect, dan moet je van de koop afzien.

Dat jouw aanname dat door registratie met bijbehorende kosten, je een groep potentiele paardenhouders zal weren die het houden van een paard eigenlijk niet kunnen bekostigen.

Overigens is de chipverplichting er in NL ook allang...

Ik zei eerder al dat een systeem waarbij eigenaren worden geregistreerd mij ook welkom zou zijn. Dat dat wat kost, tja, dat kost chippen en stamboekregistratie me nu ook al.

Ik lig alleen wakker van belastingen die geheven moeten gaan worden om allerlei vage onderzoeksburootjes volstrekt onzinnige onderzoeken te laten doen, omdat dat de heren in de sectorraad welgevallig is... Dáár was in NL sprake van een tijdje terug.

We gaan (duur) onderzoek krijgen naar de huisvesting van manegepaarden en naar het welzijn van sportpaarden bij bepaalde trainingsmethodes, om maar wat te noemen. Heeft de gemiddelde paardenhouder geen baat bij, gemiddeld paard ook niet.
Laat die sectoren waarin dit speelt zelf maar opdraaien voor de kosten van achterhaalde praktijken.

Bovendien, even een andere twist aan deze discussie: voor mij is duidelijk dat de GD over de knowhow beschikt om een goed systeem in het leven te roepen, die doen dat namelijk al jaren en daar ligt ook veel kennis over dierziektebestrijding.

Dus ik wil graag meebetalen aan een degelijk systeem gericht op eigenarenregistratie, gekoppeld aan een goed opgezet dierziektepreventiesysteem.

Alleen waren de laatste geluiden hier in NL dat die sectorraad andere ideeen had hierover.

Mij gaat het niet om wel of niet voldoen aan regeltjes, maar om de zinnigheid van het hele gebeuren. Heel wat anders.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:46

Stel dat je paard koliek heeft en dat de DA Buscopan geeft... je paard komt er niet door en moet naar de slacht, vlak nadat hij Buscopan heeft gekregen. Als er idd een wachttijd is (zoals hier gezegd, ik ken dat niet) dan kan dit al niet gebeuren??

En hoeveel DA's zijn er niet die een oogje toeknijpen, alsnog niet toelaatbare medicijnen geven en het niet vermelden in het boekje? Iets om over na te denken dus.

Persoonlijk gaat het mij hier ook niet over die extra kost, maar als er blijft altijd maar bijkomen (niet alleen voor paarden, over het algemeen dus), waar ik zeer dikwijls het nut niet van inziet. En vele kleine kosten maken 1 groot.

@Bulck: Ik zou ook bv nooit een goed paard laten staan omdat die toevallig nog geen paspoort/chip heeft... ik heb hier wel over het doorsnee-recreatiepaard en niet een duur stamboek of sportpaard.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:50

JaBa schreef:
Dorien1 schreef:

dat geld voor ontworming ook maar daar word ook niet naar gekeken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:57

het lijkt me stug dat en DA of eigenaar een paard nog op de trailer zet richting slachthuis als geen medicijn meer helpt...
en vlees wordt gevcontrolleerd voor het in de winkels terecht komt...

vreemde is dat niemand het erg vindt om geld te betalen om een auto op naam te zetten en nu men dat wil met paarden iedereen wederom weer in de gordijnen lijkt te vliegen.

Alleen eigenaren registratie lijkt me niet voldoende, dat de houder geregistreerd wordt lijkt me logischer, als het gaat om te voorkomen dat een ziekte zich verspreid etc etc.
Als ik Enschede woon en mijn paard in Friesland op de weide loopt... anders geeft het een en ander nog steeds een vertekend beeld, en kun je nog niets in kaart brengen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:59

Dana82 schreef:
Stel dat je paard koliek heeft en dat de DA Buscopan geeft... je paard komt er niet door en moet naar de slacht, vlak nadat hij Buscopan heeft gekregen. Als er idd een wachttijd is (zoals hier gezegd, ik ken dat niet) dan kan dit al niet gebeuren??

En hoeveel DA's zijn er niet die een oogje toeknijpen, alsnog niet toelaatbare medicijnen geven en het niet vermelden in het boekje? Iets om over na te denken dus.

Persoonlijk gaat het mij hier ook niet over die extra kost, maar als er blijft altijd maar bijkomen (niet alleen voor paarden, over het algemeen dus), waar ik zeer dikwijls het nut niet van inziet. En vele kleine kosten maken 1 groot.

@Bulck: Ik zou ook bv nooit een goed paard laten staan omdat die toevallig nog geen paspoort/chip heeft... ik heb hier wel over het doorsnee-recreatiepaard en niet een duur stamboek of sportpaard.

Idd met dat specifieke voorbeeld kan je dan niet laten slachten voor de 'menselijke consumptie'.

Tja als jij dan zo'n paard zou aannemen, dan is dat jouw zaak maar dan betaal jij dus alle extra kosten, waar die anders wegvallen. Doet er niet toe of het over een duur stamboekpaard gaat of over de shet van enkele euro's. Het is gewoon een mindset. Een wagen moet toch ook in orde zijn voor je kan verkopen, keuringsbewijs en dan de documenten (inschrijvingsformulier etc)
Zo zou dat bij paarden ook moeten gaan. Paard x, paspoort: ok, chip: ok; en bij ons in Belgie dan mutatiedoc: Ok

Is er dan iets niet in orde, weet je dat je dat in orde moet krijgen. Maar moet je ook verder denken. Waarom heeft dat paard geen paspoort? Geen chip (wat ze dus wel al moeten hebben)?
En dan heel cru waarom dan betalen voor een paard dat niemand toebehoort(zonder chip, zonder paspoort, is het een niet bestaand dier in c)? Dan zeg je toch gewoon dat ie van jouw is. Aan hen om het tegendeel dan te bewijzen. :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:02

Alane schreef:
het lijkt me stug dat en DA of eigenaar een paard nog op de trailer zet richting slachthuis als geen medicijn meer helpt...
en vlees wordt gevcontrolleerd voor het in de winkels terecht komt...

vreemde is dat niemand het erg vindt om geld te betalen om een auto op naam te zetten en nu men dat wil met paarden iedereen wederom weer in de gordijnen lijkt te vliegen.

Alleen eigenaren registratie lijkt me niet voldoende, dat de houder geregistreerd wordt lijkt me logischer, als het gaat om te voorkomen dat een ziekte zich verspreid etc etc.
Als ik Enschede woon en mijn paard in Friesland op de weide loopt... anders geeft het een en ander nog steeds een vertekend beeld, en kun je nog niets in kaart brengen.

Ja dat gebeurt hier dus ook. Hoewel ook dat vaak aan interpretatie onderworpen wordt. Bvb paarden die swinters enkele maanden op een stal staan en dan weer terug naar huis gehaald worden bvb. Daar gaan ze echt niet iedere keer dat formulier voor invullen en vervangen.
http://www.vlacopaard.be/attachments/02 ... mulier.pdf

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:03

In België wordt wel degelijk vermeld wie de eigenaar is, maar ook waar het paard staat. Lijkt me bij ons al moeilijk, dat wisselt elk half jaar ;) .

@ Alane: in België is er nu ook het autopaspoort, weer extra kosten dus. Als ik mijn wagen wil verkopen moet daar dan alles instaan. Het fijne ken ik er niet van. Vind ik ook helemaal niet leuk, kost best wel wat geld (keuringkosten zijn ook weeral gestegen). Dus ook hier wordt ik wel wat pissig van, ik kan mijn geld voor iets anders gebruiken. Ik denk dus wel dat mensen dit ook erg vinden, maar het hier op een paardenforum niet zetten ;) .

@ Bulck: Ik zou het niet leuk vinden om nog extra kosten te hebben aan mijn nieuwe paard. Maar ik zou het er ook niet voor laten staan. En het paard is dan van "niemand", dat kan je dan ook zeggen over alles waar je tweedehands koopt, niet?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:04

Een paard dat ziek is wordt zowiezo afgekeurd voor consumptie. Als hij moet geslacht worden voor niet overgaande koliek, dan zal hij in shock zijn, dan is er inwendig een hoop mis en dan wordt hij toch niet goedgekeurd, dus bovenstaande doet er eigenlijk helemaal niet toe. Ze worden pas goegekeurd voor de slacht als er geen ziektes zijn. BIjvoorbeeld een paard met hoefkatrol is geen probleem, of andere kreupelheden. Maar zelfs een paard met melanomen wordt afgekeurd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:08

DANA-82 Tja dat is altijd de vraag bij tweedehands ;-)

Maar we spreken hier over iets levend, waar jij als eigenaar volledige verantwoordelijkheid voor draagt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:09

randalinpony schreef:
Ik lig alleen wakker van belastingen die geheven moeten gaan worden om allerlei vage onderzoeksburootjes volstrekt onzinnige onderzoeken te laten doen, omdat dat de heren in de sectorraad welgevallig is... Dáár was in NL sprake van een tijdje terug.

En ik denk dat de kans groot is dat dat soort onderzoeken nu dus ook door paarden eigenaren gefinancierd moeten worden.

randalinpony schreef:
We gaan (duur) onderzoek krijgen naar de huisvesting van manegepaarden en naar het welzijn van sportpaarden bij bepaalde trainingsmethodes, om maar wat te noemen. Heeft de gemiddelde paardenhouder geen baat bij, gemiddeld paard ook niet.
Laat die sectoren waarin dit speelt zelf maar opdraaien voor de kosten van achterhaalde praktijken.

Helemaal mee eens. Ik rijd niet op manege paarden, ik heb niets met sport te maken. Ik ben een gewone recreatie ruiter met een doodgewoon paard die doodgewoon gehouden wordt. Waarom moet ik betalen naar onderzoek in de sport?

randalinpony schreef:
Bovendien, even een andere twist aan deze discussie: voor mij is duidelijk dat de GD over de knowhow beschikt om een goed systeem in het leven te roepen, die doen dat namelijk al jaren en daar ligt ook veel kennis over dierziektebestrijding.

Dus ik wil graag meebetalen aan een degelijk systeem gericht op eigenarenregistratie, gekoppeld aan een goed opgezet dierziektepreventiesysteem.

Alleen waren de laatste geluiden hier in NL dat die sectorraad andere ideeen had hierover.

Mij gaat het niet om wel of niet voldoen aan regeltjes, maar om de zinnigheid van het hele gebeuren. Heel wat anders.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:10

JaBa schreef:
Een paard dat ziek is wordt zowiezo afgekeurd voor consumptie. Als hij moet geslacht worden voor niet overgaande koliek, dan zal hij in shock zijn, dan is er inwendig een hoop mis en dan wordt hij toch niet goedgekeurd, dus bovenstaande doet er eigenlijk helemaal niet toe. Ze worden pas goegekeurd voor de slacht als er geen ziektes zijn. BIjvoorbeeld een paard met hoefkatrol is geen probleem, of andere kreupelheden. Maar zelfs een paard met melanomen wordt afgekeurd.

De realiteit voor zieke paarden heet Italie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:11

randalinpony schreef:
JaBa schreef:

De realiteit voor zieke paarden heet Italie.

of frankrijk
of ogen dicht of dom BlonTje