Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:16

ik vind de pony er op het filmpje nog wel goed uitzien.
er kan meer verbetering aan de prothese maar ik vind dit zeker wel goed voor de medische wetenschap.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:18

Ik vind het leuk bedacht maar eerlijk gezegt niet functioneel ! :D

Het arme beestje heeft moeite met lopen en zal op leeftijd erg veel last van de rest
van het lichaam krijgen lijkt mij.. aangezien ze op een zo onnatuurlijke manier loopt nu ..

Wel leuk voor de eigenaren maar volgens mij was in laten slapen voor het paardje het beste :(:) ;(
Laatst bijgewerkt door Shanedow op 10-04-10 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Ik vind het wel een goede vooruitgang eigenlijk. Ik vind Molly op het 2e filmpje zeker er goed uitzien en ze graast gewoon. Ze komt niet ongelukkig over.

Ik snap ook alle andere meningen wel hoor, want echt rennen zal ze niet meer kunnen.

Maar zielig vind ik dit niet..maar dat is persoonlijk.

tootje71

bah ..vind het niet om aan te kijken... de mensen zijn zo trots opzichzelf maar of dat paardje dat is..

wij hebben onze lieve pony na drie weken zwaar hoefbevangen te zijn geweest in laten slapen omdat de pijn ondraagelijk was..

en of dit paardje zo blij is vraag ik me af...

Tja en voor de mens is het misschien een grote overwinning maar of dat voor het paard ook zo is.. >;)

Fira

Re: Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:21

Hm, ik vind dit niet echt een paardwaardig bestaan.
Vraag me af of een spuitje beter zou zijn geweest ...

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:22

Ik vind het ook zielig voor het beestje.

Het baasje en andere mensen vindt het inspirerend dus moet het beestje zo rondstrompelen.

Ik vind het zielig om te zien hoe ze ook staat te knikken met die voorbeentjes.
Ben benieuwd wat dit allemaal doet met haar andere voorbeentje maar ook haar rug enzo omdat ze al jaren zo strompelt en scheef belast is....

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:22

elanor schreef:
Trice, dat filmpje vind ik nog steeds alleen triest. Die pony kan ook daar niet meer dan strompelen, als je ziet hoe hij in het begin beweegt. :n

Idd, zelfs de kinderen die staan te kijken in dat filmpje weten niet wat ze ervan moeten denken. :=

Ik vind dit een vorm van dierenmishandeling.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:26

Marloez schreef:
elanor schreef:
Trice, dat filmpje vind ik nog steeds alleen triest. Die pony kan ook daar niet meer dan strompelen, als je ziet hoe hij in het begin beweegt. :n

Idd, zelfs de kinderen die staan te kijken in dat filmpje weten niet wat ze ervan moeten denken. :=

Ik vind dit een vorm van dierenmishandeling.

euh.. mensen die een been amputatie krijgen kunnen ook niet meer soepel lopen en die zitten ook niet gelijk ik de put? en bovendien zie ik dit paardje niet zielig kijken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:30

xEline, mensen die een amputatie moeten ondergaan zitten welzeker 'in de put' zoals jij dat noemt. Het is een ongelofelijk ingrijpende gebeurtenis om een deel van jezelf te moeten missen. Het is dan ook ontzettend bijzonder en knap als iemand daarmee om leert gaan. Niet alleen de beperkingen van je lichaam te accepteren, maar ook om je leven anders te moeten gaan leven, andere dromen en een andere toekomst te moeten ontdekken.
Niet te vergelijken met een paard.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:35

Het klink misschien een beetje cru, maar ik vind dat het alleen maar goed is dat ze dit doen. Misschien is de prothese nu nog niet ideaal, maar hoe meer er mee wordt "geprobeert" hoe beter ze worden en misschien kan het dan wel levens redden?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:43

leuk bedacht zo een prothese maar ik had liever gezien dat t beestje dan ingeslape had geweest

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:45

ik vind het wel goed!
hij kan dan misschien niet zo hard of wat dan ook, maar hij loopt nog wel :)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:47

elanor schreef:
xEline, mensen die een amputatie moeten ondergaan zitten welzeker 'in de put' zoals jij dat noemt. Het is een ongelofelijk ingrijpende gebeurtenis om een deel van jezelf te moeten missen. Het is dan ook ontzettend bijzonder en knap als iemand daarmee om leert gaan. Niet alleen de beperkingen van je lichaam te accepteren, maar ook om je leven anders te moeten gaan leven, andere dromen en een andere toekomst te moeten ontdekken.
Niet te vergelijken met een paard.

Ja natuurlijk zitten ze in het begin in de put, maar later leren ze er wel mij leven mijn oom heb er een en die is er nu aan ''gewend'' zo ver je er aan kan wennen natuurlijk. maar ik bedoel die zou nooit meer perfect kunnen lopen en ik zie hier veel reactie als hij loopt niet zo goed dus is die zielig of is die niet blij. maar aan het filmpje te zien ziet hij er niet uit of die stress heeft er om en goed lopen zou geen enkel dier of mens kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:48

Ronduit belachelijk, het arme dier kan nauwelijks normaal lopen, als het nou tijdelijk was....

maar dat beest zal nooit normaal door de wei kunnen draven/galloperen.
Beest had bij mij allang een spuitje gekregen.
Dit grenst aan dierenkwellerij en mishandeling, heb er geen goed woord voor over!
Arme dier zal nooit een paardwaardig leven kunnen leiden. Heerlijk egoistisch weer, onder het mom van 'kijk wat we kunnen omdat paardje te helpen' zorgen dat je het beestje zelf niet hoeft missen.
:n _-:( -:(-

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:50

Geweldig dat ze die pony nog een kans hebben gegeven.. maar dit ziet er niet uit echt zielig! hadden ze beter een protese kunnen maken die de bewegingen van een paarden been kan maken ofzo, zodat ze nog normaal kon lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:52

xEline schreef:
mijn oom heb er een en die is er nu aan ''gewend'' zo ver je er aan kan wennen natuurlijk.

Jouw oom is een mens, die kan er over nadenken en krijgt dingen uitgelegd...
Een pony mist dat besef en is daarnaast ook nog eens een vluchtdier wat voor zijn overleving en handhaving in een kudde afhankelijk is van zijn vermogen tot vluchten/rennen.
Daarin wordt hij op dusdanige wijze belemmert dat hij automatisch niet meer "lekker in zijn vel" kan zitten, dit gaat gewoon tegen al zijn instincten in.
En dan hebben we het nog niet eens over de lichamelijke ongemakken....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:54

Eigenlijk ben ik hier zelfs zó fel op tegen, dat ik het dier met alle liefde eigenhandig maar 'al te graag' een kogel door de kop zou willen jagen....

zo hoort geen enkel paard te leven.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:55

@ Elanor: uiteraard denken paarden niet als mensen, laten we dat inderdaad voorop zetten.
Maar ik denk niet dat wij kunnen oordelen of dit dier happy is of niet (net zoals je dat niet voor een mens niet kunt bepalen)

Een paard met veel pijn eet niet goed.
Mijn conclusie is dan dat de pijn mee valt, aangezien het dier er goed uit ziet en goed lijkt te eten.
Een paard is een vluchtdier en hefet dus vluchtinstinct waarbij het moet kunnen rennen.
Maar hoeveel paarden worden in Afrika met hun voorbenen aan elkaar vast gebonden?
En hoeveel paarden staan in Nderland 23 uur per dag op stal?
Bij deze paarden is het ook moeilijk om hun vluchtinstinct de vrije loop te laten.

Ik vind het een merkwaardige, toch hoopvolle, ontwikkeling.
Maar ik zal niet over de kwaliteit van het leven van dit paard kunnen oordelen, simpelweg omdat ik (en jullie) dit paard niet in real life kennen.
Laatst bijgewerkt door Donderwolkje op 10-04-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:56

En toch blijft het bij mij overkomen als het vermenselijken van dieren. Een paard kan hier zelf niet voor kiezen. Zoals de pony loopt, ziet het er niet comfortabel uit.
Ik zou het het zelf nooit van zijn leven doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:58

Daar hoef je dit paardje echt niet voor te kennen lijkt mij zo; het is toch duidelijk te zien dat het technisch zo in elkaar zit dat dit beest nooit normaal door de wei kan rennen, en nooit een paardwaardig bestaan kan hebben?

Ik weet dat het er nu niet over gaat; maar dat hele gedoe met die Pagella..... tsja goed dat is nog wat anders als dit, maar ook daar was ik het er niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:01

Donderwolkje schreef:
Maar hoeveel paarden worden in Afrika met hun voorbenen aan elkaar vast gebonden?
En hoeveel paarden staan in Nderland 23 uur per dag op stal?

Dus dat maakt dat dit gewoon ok is :?
Zo kun je alles wel goed praten....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:02

Vind dit filmpje echt om te huilen en vraag me af in hoeverre dit gebeurt was als het arme beest geen bekendheid had gekregen door Katrina. Mensen slaan zo door als een dier bekendheid heeft, en de enige die er onder lijdt is het dier. Zie het paard alleen stappen in beide filmpjes, en hoe. Dat is toch geen dierwaardig bestaan?
Voor mensen is dit al behoorlijk wat, laat staan voor een dier wiens instinct totaal niet meer kan doen wat het hoort te doen en dat niet kan begrijpen waarom niet. Vooral de laatste zin van de beginpost doet me echt walgen..

Citaat:
Directeur John Nicholson is blij met het bezoek van de pony: "Molly is een klassiek voorbeeld van goede dingen die kunnen gebeuren wanneer mensen met een groot hart zich inzetten om het leven van een dier te redden. Het heeft enorm veel inzet gekost om de merrie te redden, maar nu bewijst ze haar eigenaren een dienst door iets terug te doen voor de mensheid."

Het heeft veel inzet gekost, maar nu bewijst ze haar eigenaren een dienst door iets terug te doen? Echt, te zot voor woorden...

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:04

Trice schreef:
Nansje schreef:
je moet ergens beginnen, met ontwikkeling van dit soort super dingen, als of een mens gelijk wegloopt met een prothese;) dachthet niet! vind het super!

Ben ik het mee eens!

Tadaa, een wat recentere filmpje van 24-juni-2009

Ziet er best goed uit!

Precies! Bij honden doen ze het ook, die mensen houden verschrikkelijk veel van hun dier, anders zouden ze het echt wel af laten maken als het echt te zielig was! Als zij inzien dat het paard onwaardig is, zouden ze het ook eindigen. Ze weten echt wel wat ze doen.... Het kan ook gemakzucht zijn, Je kan er niks meer mee, dus afmaken, of, ik heb er geen geld voor, dus afmaken. Die pony ziet ontspannen uit, Went aan nieuwe leefstijl, Net als een mens, een hond of wat dan ook:) en je moet toch kijken, wat kunnen we in de toekomst maken.

Geloof me, dat paardje is ze eerder dankbaar voor alle liefde, als dankbaar voor het afmaken.
Zou jij dood willen als je voor de rest gezond ben maar alleen je been er af moet? ik niet!
ik heb zelf moeten revalideren van gebroken rug, duurde ook lang, maar ik kan weer lopen!

Mijn mening

Respect voor de mensen die dit willen doen, en al duurt het 100 jaar voor de beste prothese, let it me a wonderful start!

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:09

wow, daar had ik nog nooit van gehoord! Een prothese bij een paard(je).
Die dingen zouden eigenlijk verder ontwikkeld moeten worden ofzo B-)
Maar helemaal perfect is het natuurlijk niet..

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:09

JoyCiej007 schreef:
Daar hoef je dit paardje echt niet voor te kennen lijkt mij zo; het is toch duidelijk te zien dat het technisch zo in elkaar zit dat dit beest nooit normaal door de wei kan rennen, en nooit een paardwaardig bestaan kan hebben?

Ik weet dat het er nu niet over gaat; maar dat hele gedoe met die Pagella..... tsja goed dat is nog wat anders als dit, maar ook daar was ik het er niet mee eens.

Geen idee wat je met Pagella bedoeld? Is weer iets anders of...?

Maar iedereen heeft het hier over "paardwaardig" bestaan en rond kunnen rennen in de wei.
Zoveel paarden die dat niet kunnen.... en dat dan nog vaak door onze eigen bekrompe geest... (mijn dure paardje mag alleen met peesbeschermers in het paddock en niet met andere paarden, want stel dat er wat gebeurd...)
"paardwaardig" is dan ook weer een term die je ter discussie kunt zetten.
Maar dat is een hele andere discussie ;)

Anyway, ik ben van mening dat je wel degelijk een paard moet kennen om te weten hoe ver je kunt gaan.
Een paard met zware atrose kan voor mij er heel zielig uit zien, maar de eigenaar kan bij het paard nog heel veel vreugde en plezier zien.
Of andersom: een paard wat niet meer bereden kan worden en alleen nog in het land kan staan kan er voor mij uitzien als een gelukkig paard, terwijl de eigenaar van mening is dat het dier zo ongelukkig is dat afmaken de enige optie is.

"Don't jump in to conclusions" is het enige wat ik hier mee wil zeggen.