Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:46

Neonlight schreef:
Grappig dat ze maar op 50% uitkomen, ik had de score van de te dikke paarden nog vele malen groter verwacht.

Dacht ik ook ;) Als ik bij ons op stal kijk, zijn er van de 12 paarden 5 echt veels te zwaar (niet alleen dik, maar ook teveel vet over het hele lijf en in de manenkam), 1 te zwaar en de rest is wel redelijk op gewicht.... o, dus toch 50% :o

Onze ruin vind ik zelf ook nog steeds wat te zwaar, hij heeft iets teveel vet net over z'n voorste ribben en z'n halsaanzet vind ik iets te zwaar, maar voor derest ziet ie er wel oké uit (koersende harddraver) en onze merrie is te schraal, maar komt net uit de opfok waar ze een hele zware winter achter de rug hebben waar ze niet heel goed tegen kan, dus daar til ik niet zo zwaar aan. Ze eet als een bootwerker en komt zometeen als het gras gaat groeien snel genoeg weer op gewicht. Ik zie ze ook liever iets te schraal dan te dik. Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad om ze weer op gewicht te krijgen als ze iets te dun waren en heb er ook weinig problemen van (dan bedoel ik dus iets te dun hè, niet graatmager), maar zie wel veel problemen met paarden die te dik zijn

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:50

Ik heb er ook 1 die te dik is, maar hij is ook rond geribt van zichzelf. Dat hij nog volop aan het werk was, was hij goed,maar 6 jaar beperkte beweging ivm peesblessure heeft zijn uitwerking. Hou hem er ook niet voor op stal en de hele winter heeft hij ook weinig gehad. Helaas heeft dat niet voldoende effect gehad....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:52

Barvrouwke schreef:
Maar... een fries heeft gewoon een hele andere hals/nek als een arabier. Dat vond ik wat dubieus.
Goed punt, waar ik me ook over verbaasd heb.
Mijn paarden waren ook zwaarder als ik ze zelf had ingeschat, maar ook hier een ras met van nature veel vlees.
Overigens heb ik alleen het gewicht op een briefje gekregen en niet een verklaring van hoge of lage scores c.q. een aanduiding dat ze te dik waren.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:58

Laatst zei de DA dat ik ook moest opletten dat m'n pony niet te dik wordt maar aangezien ze een shet is, is dat niet simpel! Nu staat ze terug op een groene weide dus ze eet een hele dag door (afwisselend met een "kale" weide). Ik zorg voor voldoende beweging (longeren,wandelen) maar die shetters leggen direct zo'n dikke "speklaag" aan,en om die weg te krijgen dat lijkt een onmogelijke opgave... Ze was van kleinsaf al wat ronder gebouwd ook. Maar voor de rest is ze kerngezond (hoeven,tanden,benen enz...) en heb ik nog nooit problemen met der gehad!

Ik denk dat ras ook wel een zeer groot verschil maakt :j

jouke_h

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:00

Wij hebben nu een aantal propjes en bijzettafeltjes. Zijn er een paar echt te dik. De schranst ook alles naar binnen als een gek. 's Winters zijn ze een stukje dikker dan 's zomers.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:01

Net als bij mensen.. De 1 is sneller dik dan de ander.. Maar iedereen (die gezond is) kan slank zijn. Al kost het soms wat moeite.

Lijkt mij, dat het bij paarden net zo is.. Een shetlander hoeft echt niet dik te zijn.. En een arabier kan ook makkelijk veel te dik zijn..

Wat je vaak ziet met shetlanders is dat ze op een groot land staan met teveel gras en te weinig beweging..

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:12

Maar is het niet zo dat bv. shetlanders meer (hoe noemen ze dat), aanleg hebben om dik te worden dan bv. arabieren? :)
Een shet hoeft ook niet op een volle weide te staan,ze kunnen ook goed overleven op een kalere weide met eventuele aanvullende voeding (bv. krachtvoer of hooi). Ze zijn het ook gewend, of toch hun voorouders!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:21

Ik heb ook 1 pony die een beetje te dik is,vandaar zijn bijnaam Bolle.Ze krijgen 2x per dag een flinke berg kuil/hooi en 1x per dag biks.Die biks hebben ze eigenlijk niet nodig,ze zijn op leeftijd en lopen hooguit 1 uurtje per dag,staan wel 24/7 buiten.
Maar ik kan de verleiding niet weerstaan als ze me zo lief aankijken,dat ik ze toch maar weer biks geef.Was terug gegaan van 1 beker naar een halve,maar die onschuldige ogen die je aankijken als het op is.Moeilijk hoor om ze op rantsoen te zetten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:30

Mijn (highland) pony is ook te dik...
Hij staat 24/7 buiten op een grote paddock met schuilstal. We hadden een groot deel van de winter de wei open, die dan wel vrij kaal gegeten was, maar waar ze toch nog veel vanaf haalden. Gelukkig heb ik mn stalgenoten kunnen overtuigen dat dat echt niet goed is voor sobere pony´s (en dat zijn de meeste bij ons op stal). Nu hebben ze 24/7 stro om te knabbelen en als buikvulling en 2x per dag een goed uur hooi. Verder beweeg ik zo veel mogelijk met hem, maar ht gaat echt langzaam nu...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:36

Interessant. En zeker waar, als ik om me heen kijk.

Ik heb zelf een haflinger die er ook aardig bij staat.
Hij staat 27/4 buiten op een stuk waar hij kan lopen/rennen (bak + wei). Krijgt 3x per dag een flinke portie ruwvoer (niet onbeperkt) en kan op de wei waar het gras heel kort staat. Verder krijgt hij 4x per week 200/300gr muesli. Hij werkt 5 dagen in de week. En toch is hij volgens de maatstaven wel te dik.
Hij is rondgeribt, heeft de typische haflinger billen en wat puppyvet op de schouders (aldus de veearts en zadelmaker). Maar veel te dik is hij niet.
Hoe weet je of je paard te dik is? En dan bedoel ik niet de gevallen waarbij je het duidelijk kan zien. Maar net te vol/stevig. Of juist net te mager?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

Mijn verzorghaf is ook altijd al veels te dik. Hij krijgt naast het gras (24/7 op de wei) nauwelijks wat bij (ja een snoepje/appel/wortel na het rijden), hoeveel we ook rijden/beweging geven..Hij valt niet echt af. Hij is wel íets afgevallen, maar nog steeds veels te dik.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:43

Heel erg leuk dat men ieder paard gewogen heeft...
Maar had men niet beter naar het vetpercentage kunnen kijken?
Een tinker van 1,50 is toch niet te vergelijken met een welsh-nwr?
Dus eigenlijk is dit onderzoek neit echt heel betrouwbaar...misschien zijn er wel veel meer paarden die dan eignelijk te dik of dunner dan gedacht zijn...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:45

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:46

Interessant onderzoek. Heeft iemand misschien een foto van een paard die precies goed is? Niet te dik en niet te zwaar? Die van mij is rondgeribt en heeft een speknek, maar dat zijn (lijkt me) toch dingen waar je niets aan kan veranderen. Maar misschien is ze wel ietsjes te dik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:46

apple01 schreef:
Dus eigenlijk is dit onderzoek neit echt heel betrouwbaar...misschien zijn er wel veel meer paarden die dan eignelijk te dik of dunner dan gedacht zijn...

Dat wil ik nou net zeggen.

Met een menselijke vergelijking:
2 personen van 1.70 groot.
Je zet iemand met een veeels te hoog vetpercentage op de weegschaal. Weegschaal geeft 70 kilo aan. (Is teveel voor bij de lengte_.
Je zet iemand met een laag of normaal vetpercentage op de weegschaal, maar deze persoon is een bodybuilder, en heeft dus veel spiermassa (spiermassa is 2x zo zwaar als vet). Ook hier komt 70 kilo uit (zou in theorie teveel zijn voor de lengte),.

Betekent dat dat die 2e ook maar dan meteen dik is?
Nee.

Beetje simplistisch onderzoek vind ik het.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:52

laura1986 schreef:
Amanda je moet de ribben met een vlakke hand net kunnen voelen. Mijn pony heeft ook een extra vetje bij zn schouder, dat is gewoon echt te veel.
Hier geven ze nog meer uitleg over hoe je je paard kunt scoren: http://www.worldhorsewelfare.org/inform ... ght_advice

Dat moet ik thuis even kijken, bedankt.

Met vlakke hand kan ik zijn ribben net voelen.
Maar hij heeft toch die speknek, brede schouders en MacDonalds billen.
Hij is vrij ouderwets gebouwd, dus het zou ook zijn bouw kunnen zijn.

apple01 schreef:

Inderdaad. Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe je nu zelf kan zien/voelen/meten of je paard te dik is of niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:53

NonaWen schreef:
Het is zelfs op rtl nieuws :')

Tja en dan zit je bij RTL :D.

Ik zie liever een paard wat iets te mager is dan te dik. Helaas is het laatste vaak het geval.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:57

hahaha obesitas :')

wel akelig dat wij blijkbaar zoveel voedsel hebben dat zelfs onze paarden obees worden

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:06

:o mijn paard is ook te dik...

Maar ja ijslander hé, en dan met meerdere paarden 24/7 op de wei en ze eet het snelste van allemaal het hooi op...

deze lente en zomer is ook weer niet goed, te veel gras maar ja dan maar wat harder gaan trainen

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:10

Ik zag het in de telegraaf staan, met paarden van de Oostvaarderplassen. Ja die zijn echt te dik ja.

Op zich denk ik dat het onderzoek wel klopt. Ik ben zelf altijd bezig er op te letten maar het valt niet mee om ze op mooi gewicht te houden. En dan zie je inderdaad goed het verschil tussen paarden onderling, dat de een best flink voer mag hebben anders valt hij af en de ander ongeveer op lucht leeft anders is hij echt vet. Die laatste vind ik dan het moeilijkste. Je wilt ze ook niet met een lege buik hebben staan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:12

Nessah schreef:
@unamie: Maar krijgen ze wel genoeg beweging? Paarden zijn gemaakt om de hele dag te bewegen ( wat ze niet kunnen in een paddock) dus naast dat ze buiten staan moet elk paard ook bewegen daarnaast. Dus of een heel groot land waar weinig gras op staat óf een land met meer gras/paddock maar dan wel elke dag aan het werk zetten.
@EngeltjeS: Als je om je heen kijkt kan je ook zien dat er veel te veel paarden te dik zijn :)

En wat dacht je van alle snoepjes, broodjes, groentes,suikerklontjes en weet ik het wat er allemaal nog meer word gegeven...... de paarden worden over het algemeen (net als wij misschien :Y)) gewoon teveel verwend :)). En nu met de strenge winter konden er natuurlijk ook veel niet rijden wat ook weer scheelt.
Maar idd meer beweging (buiten in de wei/paddock) is bij de meeste paarden denk ik wel nodig :).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:26

MysticTinker schreef:
Die van mij is ook wat dik. Vorige winter was ie wat ingevallen en moest ik wat bijvoeren met slobber (waar ie door de suikers weer erg slecht tegen kan dus overal jeuk kreeg), dus deze winter heeft ie weer lekker onbeperkt hooi gekregen en heeft ie lekker wat overgewicht gehad. Meneer staat zonder deken buiten, dus dan kunnen ze dat wel gebruiken, hebben wilde paarden ook. Nu vanaf de lente gaan we weer trainen, dus dan gaat het er wel weer vanaf :)

Idem hier, ik ben heel blij dat mn fjord te dik de winter inging. Al die tijd heeft hij buiten gestaan, inmiddels is hij al een stuk slanker.

Elk jaar is het weer hopeloos. Van mij krijgt hij helemaal niks, hij wordt van lucht al dik. Hoe moet ik dat bestrijden dan?
Mijn shet is gelukkig goed in verhouding en als hij straks beleerd is zal hij helemaal mooi in zn vel komen.

Ik zie ook liever een paard wat van nature sneller dik wordt dan een paard wat altijd maar bijgvoerd moet worden omdat hij het anders niet red. Wij hebben 2 van zulke paarden op stal. Je gooit er een hoop voer tegenaan en ze blijven ternauwernood op gewicht.
Dat is toch ook niks?
Nou scheelt het dat er niks met deze 2 paarden gedaan wordt, maar als je ze ook nog eens elke dag zou berijden dan is het einde ook zoek denk ik.
Kost je paard per maand meer aan voer dan aan stalling :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:32

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:33

mijn bijna 29-jarige is ook te dik. wat op zich al bijzonder is op die leeftijd, krijg ik de indruk.

maar ze is altijd al zo geweest, en ik krijg er met geen mogelijkheid iets af. nu zal het ook deels met haar bouw te maken hebben, maar jammer heb ik het wel altijd gevonden.

en toch is ze er al zo oud mee geworden. daar is ook wel wat van te zeggen!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:39

Ook ik ben het er mee eens, dat ik paarden liever niet te dik zie, is net als bij mensen ongezond. Ik heb 2 kwpn'ers die goed zijn maar ook een ouderwetse type haflinger, die wordt naar mijn idee al dik van lucht, krijgt echt inieminie beetje krachtvoer waar bijna niks inzit voor het idee, kwpn'ers krijgen ook krachtvoer, dus meer voor het idee, staat hele dag buiten, heeft geen gras maar krijgt bijna net geen onbeperkt hooi.