Schuilstal voor paarden moet na 22 jaar afgebroken worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:37

slimmerik schreef:
Marion71 schreef:
Verjaring is 20 jaar, verjaring te goeder trouw 10 jaar. De eigenaresse moet wel aan kunnen tonen dat het bouwwerk er al langer dan 20 jaar staat. Ik zou niet zomaar afbreken, maar eerst ff een jurist raadplegen. Gemeenten bedenken soms regels ter plekke en maken m.i. machtsmisbruik. In dit soort situaties moet je niet snel bang zijn en durven.

Een illegaal bouwwerk kan nooit door verjaring legaal worden.

als het legaal was dan hoefde men zich ook niet op verjaring te beroepen,toch?
Ik denk dat ookal staat iets "illegaal" (tjonge waar gaat het ook over pfff) dat het gewoon verjaard!
Slappe hap van zo'n gemeente om nu ineens wél hun macht te laten spreken.
Snap goed dat mensen een hekel aan dat burocratische gedoe krijgen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:01

In België is men verplicht om een schuilstal o.i.d. te hebben. Dat ziet er inderdaad soms niet uit. Maar is dat nou zo dramatisch?? De dieren staan in elk geval droog.
Wat dat betreft - en het is al eerder gezegd - wordt het landschap hier erger aangetast door megastallen, monsterlijke loodsen etc. dan door een schuilstalletje.....

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:08

Hier in de buurt hetzelfde..Containers etc mogen niet blijven staan van de gemeente, worden gigantische dwangsommen opgelegd. Aan de andere kant mogen hier wel gigantisch grote braakgelegen stukken volgebouwd worden met industrie-gebouwen, terwijl de helft nog steeds leeg staat. Laat die vrouw in ieder geval iets van een schuilstal behouden voor haar paarden.. zijn typisch kantoorpikken die zoiets bedenken en ineens na 20 jaar komen zeuren. Oke, illegaal is illegaal, maar dan moet er toch wel iets anders te regelen zijn.....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:13

capopjekop schreef:
Dan is het wel raar dat ik van mijn gemeente zelfs geen schuiltent mag neerzetten. Dat heeft in mijn ogen gewoon een verplaatsbare functie.

Staat het er langer dan 31 dagen? dan is de functie niet verplaatsbaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:17

Dat is idd erg krom. Een schuilstal hoeft niet belastend te zijn voor het landschap. Als de gemeente het beleid aanpast en strenge eisen opstelt waaraan stallen moeten voldoen, dan kan het in mijn ogen juist een aanwinst zijn voor het landelijke gebied.

Hier lees ik al enkele malen dat mensen die illegaal een stal bouwen fout bezig zijn. Tuurlijk zijn ze dat. Maar ergens is het ook wel te begrijpen. Want door de bureaucratie is het ook wel erg verleidelijk om het risico te nemen. Nu is het vaak gewoon verboden om een stal te bouwen in het buitengebied, vergunning aanvraagd of niet. Daarbij werkt het systeem zo ontzettend traag, dat ik me goed kan voorstellen dat mensen de gok wagen. En moeten ze daar voor gestraft worden? Ja tuurlijk, want het mag niet. Als je het risico neemt, moet je ook de verantwoordelijkheid nemen. Maar wil dit zeggen dat de gemeente niet naar het beleid hoeft te kijken en zo de mensen een nieuwe kans aan te bieden om het wel op de juiste manier te doen? Een persoon die iemand vermoord krijgt ook een tweede kans, zelfs een tbs'er wordt behandeld in de hoop dat hij/zij weer kan functioneren in de maatschappij. En dan is het in mijn ogen toch een stuk minder erg om een stal te bouwen.

Ik wil het niet helemaal rechtpraten dat mensen zonder vergunning een stal bouwen, maar met het huidige beleid wordt het ook knap lastig gemaakt om je dieren een schuilmogelijkheid te bieden.

Ik ben het er wel mee eens dat mensen te snel naar de media stappen. Er zijn genoeg mogelijkheden om het eerst op een nette manier te regelen met de gemeente, door een burgerinitiatief te beginnen of spreektijd in de raad te vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:47

capopjekop schreef:
Een persoon die iemand vermoord krijgt ook een tweede kans, zelfs een tbs'er wordt behandeld in de hoop dat hij/zij weer kan functioneren in de maatschappij. En dan is het in mijn ogen toch een stuk minder erg om een stal te bouwen.

Guttegut wat een vergelijking :)

Je krijgt trouwens genoeg tweede kansen hoor - voor zover ik weet word je niet verhangen om een verkeerd gebouwde stal...

capopjekop

Re: Schuilstal voor paarden moet na 22 jaar afgebroken worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:03

Ach ja mss is hij een beetje heftig, ik kon zo snel geen andere verzinnen :)

Maar goed, het ging er dus om dat mensen niet beloond zouden moeten worden voor illegaal bouwen. Ik las dat meer in de zin van ze zouden geen stal meer mogen bouwen in de toekomst. Mijn fout als ik dat verkeerd heb gelezen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:52

Tja moet eerlijk zeggendat men in geze gehele regio moeilijk doen betreft schuilstallen of ze nu wel of niet gemakkelijk af te breken zijn.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:02

Ik heb ooit 's ergens gelezen (weet allang niet meer waar en wanneer) dat de DB zich hier ook hard voor wilde maken.
Voor legalisering van schuilstallen dan he :D
Weet iemand hier meer van?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:22

Iig heeft levende have samen met onder andere de dierenbescherming een folder uitgebracht. Die gaat over het belang van schuilstallen voor vee en er staan wat tips in die je kunt gebruiken om stappen te ondernemen met je gemeente.

http://hobbydierhouder.nl/images/storie ... tallen.pdf

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:22

wat een mooie brochure!

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:02

Wij wonen ook in een buiten "natuur" gebied waar geen schuilstal gebouwd mag worden, dus hebben wij onze garage opgeofferd en omgebouwd voor onze paarden. De auto's staan nu buiten en de paarden binnen *D .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:04

arme auto's ;-(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:31

Shadow0 schreef:
capopjekop schreef:
Een persoon die iemand vermoord krijgt ook een tweede kans, zelfs een tbs'er wordt behandeld in de hoop dat hij/zij weer kan functioneren in de maatschappij. En dan is het in mijn ogen toch een stuk minder erg om een stal te bouwen.

Guttegut wat een vergelijking :)

Je krijgt trouwens genoeg tweede kansen hoor - voor zover ik weet word je niet verhangen om een verkeerd gebouwde stal...

:') _O-
Dat dan weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:48

Ik heb een schuilstal staan van metalen platen met een golfplatendak aan een metalen frame vastgemaakt. Makkelijk zelf te bouwen, we hebben hem zelf ontworpen en gemaakt. Onderaan de stal kunnen 4 wielen worden gemaakt zodat hij verrijdbaar is. Als ondergrond hebben we Stelcon platen gelegd, daar staat hij los op (je kunt hem met schroeven op de Stelcon platen vastschroeven zodat hij niet verschuift).
Hij is dus verrijdbaar en er liggen losse tegels als ondergrond en dat moet toegestaan zijn. Misschien iets voor jou om ook te doen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:22

heb je er een foto van

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:46

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:49

Je had het natuurlijk aan kunnen zien komen.
Als je gaat bouwen zonder vergunning kun je vroeg of laat verwachten dat ze je een brief sturen dat je het moet afbreken.
Maaaar ik blijf het wel rare regels vinden dat je overal een vergunning voor moet hebben. Het is tenslotte JOU stuk land dus mag je toch zelf weten wat je er neer zet. Helemaal als het ook nog eens functioneel is (voor de paarden).

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:04

Simpel toch, stalletje opkrikken, wieltjes eronder et voila, niks meer om over te zeuren.

Ik snap die gemeentes echt niet hoor, dat ze zulke dingen kunnen flikken. Dat dat zomaar kan in NL. Misschien dat mevrouw binnenkort een onteigenings brief kan verwachten omdat er nieuwbouw of een waterplas voor vogeltjes komt precies op haar weilandje.

Leuk gevalletje voor de PVE ivm de welzijnsnota voor paarden ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:07

Evelli schreef:
manishdra schreef:
Stukje wetgevingsleer

artikel 1 lid 1 en sub a (woningwet)
Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:
a. bouwen: het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk ...

De woningwet geldt dus onder andere voor het veranderen, plaatsen ect van een bouwwerk. Wat is een bouwwerk?

Een bouwwerk is als volgt (oa door jurisprudentie) \omschreven:
- Constructie: een drie dimentionale constructie (dat geldt voor bovenstaande "schuilstallen")
- Enige Omvang: In het Besluit Bouwvergunningsvrije en Lichtbouwvergunningsplichtige Bouwwerken staan alle uitzonderingen waar geen normale bouwvergunning voor geëist is. (daar vallen bovenstaande "schuilstallen" niet onder)
- Met de grond verbonden: Bovenstaande schuilstallen zijn verplaatbaar en zijn dus niet met de grondverbonden.
- plaatsgebonden karakter: citaat: "Ook een keetwagen, vrachtwagen, bloemenwagen of demontabele loods kan gezien de definitie als een bouwwerk worden aangemerkt, mits het object maar een plaatsgebonden karakter heeft."
En wat wordt nu bedoelt met plaatsgebonden karakter? Daar is met jurisprudentie mee bepaald dat het niet bedoelt is om langer dan 31 dagen plekke te functioneren. Dus als ik alleen voor maand juli een container neerzet als schuilmogelijkheid tegen dazen dan mag het wel. Zet ik een container neer die daar het gehele jaar staat mag het dus niet.

Dat het gedoogd wordt is zeer fijn, maar wees je ervan bewust dat je illegaal bezig bent.

PS: woor diegenen die het niet weten; De woningwet is een wet en geldt voor iedereen....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:55

Goed nieuws bij onze gemeente. Ze zijn het bestemmingsplan buitengebied aan het aanpassen en ze hebben ook een stuk geweid aan schuilstallen. Ik heb goede hoop dat het toegestaan gaat worden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:10

Gemeentes zijn echt niet de grote boeman hoor ;) Ik ken zelf ook een gemeente waar schuilstallen zijn toegestaan, maar dan is het ook echt een schuilstal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:43

manishdra schreef:
Voor iedereen die anderen een verrijdbare stal aanpraten... zie mijn post op pagina 4 van dit topic.
[VN] "Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Men dient de wet te kennen....

Sorry, maar ik ga mijn paarden echt NOOIT gedwongen een dagdeel op stal zetten. Daarbij zie ik niet in dat ik veel overbodig geld zou moeten uitgeven aan een pensionstalling terwijl ik 2 hectare eigen grond heb. Dat het geen zooitje moet worden snap ik ook wel, maar omdat de regels hoogstwaarschijnlijk door niet-paardenbezitters achter een bureautje zijn bedacht wil nog niet zeggen dat ik mijn paarden op een paardonvriendelijke wijze moet gaan houden cq opsluiten.

En aangezien Toos Hurkx haar paarden ook als haar "kinderen" ziet denk ik dat zij ze ook niet in een groepsgevangenis wil zetten.
Het wordt tijd dat er eens meer in het belang van het paard wordt gedacht! Ook bij sommige gemeenten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:09

Lamar schreef:
Het wordt tijd dat er eens meer in het belang van het paard wordt gedacht! Ook bij sommige gemeenten.

Waarom moet de gemeente die verantwoording nemen? Die verantwoording ligt bij jou als paardenbezitter of paarden koper..... Je neemt toch geen paard als je die niet binnen de wetgeving een stal kunt bieden?

Beetje omgekeerde wereld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:24

De gemeente hoeft niets, behalve dan beleid maken en landelijk beleid uitvoeren.

Maar het is wel zo dat het gemeentebeleid kan veranderen als op de juiste wijze aangestuurd wordt op die verandering.

En schuilgelegenheid voor dieren in het buitengebied wordt in principe wenselijk geacht door een deel van de dierenbezitters.

De vraag is ook een beetje: wie eist zeggenschap over het buitengebied op? Wie bepaalt de beeldvorming ervan?