gaellehtc schreef:russel schreef:Dus MadamX (op dit probleem van leren lezen kom ik nog terug -auteur-), jij beweert dat er in de zomer, iig na april geen fructaan meer in het gras zit? (bij een normaal verloop van de seizoens temperaturen niet. En als het meezit, dan hebben we er straks met de globale temperatuur stijging helemaal geen last meer van. PS: verwar gras niet met hooi, of lees mijn bijdrage nog eens aandachtig door)
Dus alle fructaanwijzers, zoals Paardnatuurlijk zo mooi aangeeft, zijn onzin?? (heb ik niet gezegd, maar wie zegt dat dat niet zo is?)
Het heeft dus niets te maken met de groei van het gras door het jaar heen, of het nu droog weer is, onbemeste wei, geen zon, lage temperatuur, maakt niet uit. Zolang het al april is geweest en er geen vorst of nachtvorst meer is, is het veilig.... (Dat is de strekking van het verhaal, in de zomer vriest het normaal gesproken niet, tenzij je in de buurt van de poolcirkel woont.)
Kan het niet echt geloven....klinkt erg simpel. (ja he? Maar maar met goed nadenken kom je al een heel eind. Nu nog even checken wat je precies je paard -ras ?- te eten geeft en hoeveel uur per dag het aan beweging toekomt)
Is ook niet waar.
Bovendien kan de combinatie van voer met gras een zeer gevaarlijke combinatie zijn. Een teveel aan 'verkeerde' suikers (kort door de bocht). (Fructaan is een verkeerd suiker, maar dat had ik al gezegd.)
Zo...
1 Paard/hoefnatuurlijk heeft ook niet de wijsheid in pacht, er is namelijk meer tussen hemel en aarde dan Paard/hoefnatuurlijk, waarmee ik niet wil zeggen dat er geen nuttige informatie staat, maar je moet ook niet overdrijven. Hoefbevangenheid wordt kort door de bocht veroorzaakt door gebrek aan kennis over voeding, gebrek aan bewegen en slecht weide management. En als je niet bekwaam bent, dan zou ik je aanraden een opleiding te volgen in die richting (en niet teveel aan te nemen van wat internet-sites. Want dat zaait alleen maar twijfel, in plaats van een vakdiploma)
2 De meeste oplossingen zijn simpel.
3 Boerenwijsheid en educatie genieten om te weten hoe je vee moet voeren voorkomt dat paarden dit soort problemen niet krijgen.
4 Ik ben benieuwd hoeveel professionals en hoeveel amateurs er aan dit debat meedoen. Want ik heb sterk het idee dat elke paardeneigenaar hier expert is in voeding en vooral in hypes.
Nou, de knuppel ligt er in!