Het is een erfelijke afwijking die in de hondenwereld al langer bekend is en het is beslist niet slim om met zulk soort dieren te gaan fokken:
Begin jaren negentig is bij de Basset Hound het Persistent Mullerian Duct Syndrome (PMDS) geconstateerd. Deze erfelijke afwijking, welke ook voorkomt bij : varkens, andere hondenrassen en de mens is een afwijking van de inwendige geslachtsorganen. Bij exemplaren met PMDS is het onderste, grotendeels uitwendige deel van de geslachtsorganen (penis balzak en prostaat) volstrekt normaal. Ook de mannelijk inwendige geslachtsorganen (teelballen, zaadleiders en zaadblaasjes) zijn compleet aanwezig. Maar er is tevens een baarmoeder, met daaraan het bovendeel van de vagina, gevormd. Er is echter geen eierstokweefsel. Hierdoor is er geen sprake van hermafroditisme (tweeslachtigheid), maar van pseudo-hermafroditisme. Het bovendeel van de vagina is niet, zoals bij vrouwelijke individuen, aangesloten op het onderste deel van de vagina, maar 'gemonteerd' op de prostaat. Het onderste deel van de vagina ontbreekt. Uitwendig zijn er dus absoluut geen afwijkingen te constateren.
PMDS vererft autosomaal recessief en geslachtsbeperkt. Dit betekent dat de erfelijke fout niet ligt op de geslachtschromosomen, maar op een paar autosomale chromosomen. De hond heeft 38 paar van deze twee aan twee gelijke chromosomen (dragers van de erfelijke eigenschappen). Alleen als bij reuen de code op beide gelijke chromosomen fout is, ontstaat PMDS. De afwijking treedt dus alleen op als zowel van de vader als van de moeder de fout wordt geërfd. Dit heet recessieve vererving. Reuen die de fout maar éénmaal hebben, hebben geen PMDS, maar kunnen de fout wel doorgeven aan hun nageslacht. Deze reuen worden drager genoemd. Bij teven kan de foute code niet aan het licht komen. Daarom heeft de vererving geslachtsbeperkt. Teven die de fout één keer hebben zijn ook drager. Hebben ze de fout tweemaal dan zijn ze dubbeldrager.
haha, raar! dan kijk je vreemd als je denkt een merrie te hebben en het blijkt een hengst te zijn!
Clausie3
Geplaatst: 01-04-10 11:56
Renee schreef:
Interessant, is deze merrie dan ook gewoon vruchtbaar? Het lijkt me wel om dat het genetisch overdraagbaar is
ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar
Bojar
Geplaatst: 01-04-10 16:45
Nooit bij stil gestaan dat dat bij dieren ook kan voorkomen. Heel interessant! Vooral omdat het erfelijk bepaald is! Gelukkig is het te behandelen! Je paard zal het maar hebben!
Tammy_lover_
Geplaatst: 01-04-10 21:55
Tss dat lees je ook niet elke dag... Mooi paardje trouwens
martina1970
Geplaatst: 06-04-10 21:27
fijn om dit allemaal te horen, ik heb zelf sinds een jaar een ruin, althans dat dacht ik.... Hij blijkt ook een hermafrodiet te zijn, maar dan in de omgekeerde vorm, hij heeft wel een schacht, maar geen penis. En vertoont regelmatig echt merriegedrag, maar ziet er toch echt uit als een ruin. Ook is die dan dus een soort van hengstig en vloeit. Vooral omdat wij een klein shetlandhengstje hebben staan is een en ander soms best lastig, maar ik zou hem (haar) voor geen goud meer willen missen, want het is zo'n geweldig paard!
Hanna_vd_Ham
Geplaatst: 10-04-10 17:34
Ja apart, Ik kwam er twee dagen geleden ook achter dat ik een hermafrodiet heb gekocht. maar ik denk dat ik haar/hem wel ga laten inrijden. Mijn paard vertoont alleen wel echt hengst gedrag en je ziet de penis er aan de achterkant uitkomen. Is het waar dat de zaadballen meer zaad produceren als ze van binnen zitten?