Grazers in de Oostvaardersplassen: gelieve niet te voederen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amazone82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:35

Deze dieren leven niet vrij in de natuur. Hun leefgebied is afgezet en de groep is te groot voor het terrein waar ze op staan.
Ik geloof niet in natuurlijke selectie als de dieren geen vrijheid hebben om elders voedsel te zoeken als er niks meer is.
Ze zitten vast en zijn zelf niet in staat om voor meer eten te zorgen.
Wat ik de Gemeente van Almere wel kwalijk neem is dat ze zelf voor vele miljoenen grond overkopen van staatsbosbeheer en deze grond weer doorverkopen als bouwkavel. Deze bouwkavels worden weer villa's op gebouwd, waardoor de leefomgeving en de natuur moet lijden.
Ik vind het belachelijk dat de gemeente daarintegen er niet voor zorgt dat de dieren geen extra voedsel kunnen krijgen ter compensatie van het land dat ze opkopen van staatbos beheer.
Gister was er ook een ander item in het nieuws over een boer uit Giethoorn(Friesland) die 80 paarden kwijt raakte omdat er vermagerde paarden rondliepen. Heel begrijpelijk dat ze deze dieren naar een betere plek hebben over gebracht!
Maar wat ik niet begrijp is dat deze dieren wel worden gered en de dieren van oosvaardersplassen niet!!!
Onder het mum van natuurlijke selectie....
Dit is in mijn ogen klink klare onzin!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:10

Jade schreef:
sunny_l0ve schreef:
Waarom heeft iedereen het dan gelijk als enige oplossing afschieten e.d.?
Waarom doen we niet aan geboortebeperking door de hengsten te castreren?
Zo hou je alsnog een 'wilde' kudde, alleen nu met ruinen.
Echt wild zijn deze dieren ook niet aangezien ze geïntroduceerd zijn.

de vraag naar biologisch vlees is groot genoeg naar mijn idee, dit zijn tenminste echte scharrelbiefstukjes :)

De laatste keer dat ik keek hadden we het nog altijd over het welzijn van dieren die NIET voor de slacht bedoelt zijn.
Waarom is het trouwens zielig om te castreren? Dat doen we onze eigen dieren toch ook aan of niet soms?
Ik ben voor castratie en sterelisatie.
We krijgen nu overigens weer dezelfde discussie van voren af aan wat totaal zinloos is want volgens sommige is het alsnog 'natuurlijk' enz.
Het is het ene woord tegen het ander.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:22

Deze grazers zijn te groot voor Nederland om natuurlijk gehouden te worden. Zoals hier al genoemd, hebben deze grazers geen natuurlijke vijanden. Wil je dan een kudde grote grazers, zorg er dan voor dat er geen uitbreiding komt..jonge beestjes....

Er stond een prachtig ingezonden stuk hierover in de Paardenkrant.

Amazone82 en EdskoTakens verwoorden ook precies wat ik bedoel

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:30

Natuurliefhebbers hebben hele rare gedachte. Afschot van wild is zielig en mag niet maar als ze bijna dood gehongerd zijn dan mag je ze wel afschieten.

Vertaling is, je moet ze eerst dood hongeren en dan de kogel geven YEAHHHHHH Right dat is de goede weg. GA ZO DOOR!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:34

SBB is gewoon strafbaar door dieren in gevangenschap te laten verhongeren. En dat Nederland niet veel en veel eerder geprotesteerd heeft is mij een raadsel.

Mijn paarden laten de baal ook al een groot deel van de dag links liggen... En bijvoeren is dus rijkelijk laat. 700 dieren hebben de dood al gevonden. Voor hen is het lijden voorbij.

Wat mij betreft... eerder bijvoeren in strenge winters en het 'overschot' begin van het voorjaar in 'goede conditie' naar de slacht of verkoop...

Groetjes, [***]

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:54

sunny_l0ve schreef:
Jade schreef:
de vraag naar biologisch vlees is groot genoeg naar mijn idee, dit zijn tenminste echte scharrelbiefstukjes :)

De laatste keer dat ik keek hadden we het nog altijd over het welzijn van dieren die NIET voor de slacht bedoelt zijn.
Waarom is het trouwens zielig om te castreren? Dat doen we onze eigen dieren toch ook aan of niet soms?
We krijgen nu overigens weer dezelfde discussie van voren af aan wat totaal zinloos is want volgens sommige is het alsnog 'natuurlijk' enz.
Het is het ene woord tegen het ander.

ik vind castratie ook niet zielig, castratie en verkoop lijkt mij ook een prima oplossing. ik vind alleen geboortebeperking door castratie niet natuurlijk, ik stel me dan een soort van vergrijzing van de kudde voor waarbij jonge 'tamme' beestjes geintroduceerd moeten worden om voor vernieuwing te zorgen. of een aantal merries moet gesteriliseerd worden, maar naar mijn weten is dat niet iets wat gedaan wordt bij paarden. daarnaast denk ik dat elk jaar x nieuwe grauwe paardgevallen die moeten worden gesleten ook niet haalbaar is, zo groot is de markt niet voor die beestjes voor mijn gevoel. De slacht lijkt mij dan een prima alternatief, een stuk diervriendelijker dan ze dood laten hongeren iig.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:26

Tja, maar deze dieren zijn zoiezo niet 'natuurlijk'. En anders zouden ze een dekhengst moeten laten komen 1x in de zoveel tijd om voor nieuw grut te zorgen zodat het niet vergrijzt. Ik denk dat merries stereliseren geen ideale oplossing is, en ook een risicovollere en zwaardere ingreep bij paarden is dan een castratie. Dat is bij alle dieren zo.
Ik ben een voorstander voor ruinen en dan de merries laten dekken door een dekhengst, zo wordt er ook gewerkt met Highland Pony's waar er relatief ook nog weinig van zijn. Weliswaar leven die niet in een natuurgebied maar ik zie niet in waarom dit anders moet zijn.
Dit stuk grond waar hun staan is alleen iets groter dan normaal.
En voor de andere dieren is het ook te realiseren, voor de runderen in ieder geval, de herten worden misschien lastiger.
Zo houden we de wetenschappers en experts ook weer bezig, kunnen ze een nieuw innovatief plan maken voor geboortebeperking in de OVP.

zap

Re: Grazers in de Oostvaardersplassen: gelieve niet te voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:53

Vinden ze het hogerop nu echt zo gek dat de paardjes nu niet zoveel behoefte hebben aan voer??
Gek he..... zucht....

Overigens vraag ik me ook af hoe en waar ze het neergeplaatst hebben (het hooi dan).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:56

ehm verplaatsen van dieren naar andere gebieden lees buiten landse natuurgebieden, de stommelingen.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:59

1 ding snap ik niet......waarom werden de Konikpaardjes en Hooglanders die de rivieroever van de Rijn begrazen o.a. hier in ons dorp, iedere dag bijgevoerd met prachtig kuilvoer en moesten de Konikpaardjes in de Oostvaardersplassen doodhongeren? En waarom eten de Konikpaardjes hier wel ruwvoer en die in de OVP niet? Of is hun maag(zuur) al zo vergald dat ze het niet meer aankunnen
"Onze" Konikpaardjes en Hooglanders lopen in een grote kudde en onderhouden de oever. Ze zien er goed gevoed en verzorgd uit na deze winter. Tja wild of niet....eten moeten ze allemaal!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:31

sunny_l0ve schreef:
Jade schreef:

Waarom heeft iedereen het dan gelijk als enige oplossing afschieten e.d.?
Waarom doen we niet aan geboortebeperking door de hengsten te castreren?
Zo hou je alsnog een 'wilde' kudde, alleen nu met ruinen.
Echt wild zijn deze dieren ook niet aangezien ze geïntroduceerd zijn.

Het is het ene woord tegen het ander.[/quote]

Ik vind persoonlijk castratie niet echt een optie. Sterilisatie van de alpha hengst lijkt me dan een stuk beter. Beest houdt de hormonen (en houdt daarmee de "mietjes" hengsten in bedwang. Deze zullen dus niet dekken omdat de alpha dit doet) maar er komen alleen geen beebs meer. Na enige tijd is de alpha klaar en kan er een opvolger komen. Eventueel deze een seizoen hengst laten en daarna steriliseren als er weer wat nageslacht is om de kudde in stand te houden.
Dit doen ze tegenwoordig met daverend succes ook bij het olifanten-overschot-probleem in afrika :j

miekymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:32

me mond viel open toen ik op de radio het nieuws hoorde dat er van het neergelegde hooi weinig gegeten werd.....

wat een sukkels....het is voorjaar en het gras/de bosjes weer volop in groei, die beestjes zijn nu weer voorzien....

als ze een hand hadden dan wist je zeker wel welke vinger ze opstaken ....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:33

Nu hebben ze hooi en eten ze ineens niet, goh, waar zou dat nou aan liggen??????

Geen wonder, die beesten zijn blij de eerste verse grassprietjes en twijgjes weer te vinden, zit meer in dan in hooi. Ze zijn ook prima op tijd met bijvoederen geweest...... Hadden ze moeten doen toen er zoveel sneeuw lag!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:50

Het gras begint weer te groeien en de populatie is heel erg uitgedund deze winter, dus lijkt mij het niet zo vreemd dat ze geen zin hebben in hooi.
Er is nu eten genoeg. De hele winter is er te weinig geweest en dan gaan ze nu bijvoeren? Ik snap echt de logica niet van al die hogere instanties... Er zitten vooral veel mensen op kantoor die weinig verstand hebben over hoe iets in de praktijk werkt.. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:13

cristinaa schreef:
1 ding snap ik niet......waarom werden de Konikpaardjes en Hooglanders die de rivieroever van de Rijn begrazen o.a. hier in ons dorp, iedere dag bijgevoerd met prachtig kuilvoer en moesten de Konikpaardjes in de Oostvaardersplassen doodhongeren? En waarom eten de Konikpaardjes hier wel ruwvoer en die in de OVP niet?

Omdat dat geen prachtig kuilvoer is maar overjarige troep waar 0,0 in zit....het moest namelijk "schraal" zijn }:0

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:16

Ik geloof er geen reet van dat er geen belangstelling zou zijn voor het ruwvoer!
Weer zo'n verhaal/verzinsel om ons iets op de mouw te spelden!

Wat een vreselijk spel is de hele politiek toch! Bah bah bah

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:36

Of het is van die vieze stoffige zooi. Voor niets gekregen. Dan kiezen ze snel voor de eerste sprietjes gras. Maar ik weet zeker met de sneeuw toch het vieze hooi.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:20

Nu hooi geven is een beetje de put dempen als het kalf verdronken is. Maatregel van salon-kletsers die ons geld beuren met gezwets. Bijvoeren/afschieten o.i.d. had natuurlijk deze winter moeten geburen en niet daarna.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:38

Als het hooi van slechte kwaliteit is of te lang gelegen heeft voor het in pakken gedaan is zullen de meeste paarden het alsnog niet eten.
Paarden zijn zelfs als ze honger hebben kieskeurig.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:46

ik kan er echt niet bij.........
als het niet zo triest was zou ik er denk hard om moeten lachen.
je gooit en HENGST met merries in een natuurgebied en vervolgens mag de populatie niet te groot worden door bij te voeren.
volgens mij krijg je veulens uit een merrie en een hengst en niet uit een merrie en hooi. :+

ik zeg: hakkie takkie, weg dat zakkie. en niet blijven geloven in de fabeltjes van natuur. mijn stukje grasland is ook natuur want daar hebben ze per paard meer ruimte als daar :j en o wee, als ze geen vreten krijgen..........