Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:24

Hmmm dat zou best kunnen Jannepauli, maar als een paard aangeeft dat ie mij niet moet dwing ik hem ook niet. Maar als ik er dan wel op ga rijden moet hij toch maar pikken dat ik in z'n persoonlijke ruimte sta. Gelukkig zijn de meeste paarden op een manege dat wel gewend, maar ik zie er wel een paar waarbij het gewoon niet goed gegaan is (maar dat proberen we te verbeteren).

Ik laat ze altijd eerst even aan m'n hand ruiken, en als ze dan een houding aannemen die ik als uitnodigend ervaar dan kom ik verder. Ik begin ook niet meteen te tutten, eerst lekker over het koppie en de hals aaien. Maar ik denk er eigenlijk nooit over na hoe ik dat doe, pas nu jij erover begint zit ik te denken van "Heeee... zouden er ook mensen zijn die het anders doen dan?"

En babytalk weiger ik uit te slaan tegen dieren, wat vind ik dat beledigend, en bovendien zijn die hoge geluiden gloeiend irritant voor die gevoelige oren. _O-
Ik gebruik soms wel heel lomp verkleinwoorden tegen paarden van 1.76m hihi. "Ventje" enzo. Beetje dom aangezien ze zo groot zijn.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:42

Jannepauli schreef:
Ja Nemurin, maar zo'n kriebelplekje op de schoft ( of elders op het lijf) is wat paarden onderling ook doen en tot hun sociale repertoire behoort. Zet twee paarden bij elkaar die elkaar aardig vinden, dan zullen ze elkaar wellicht 'groomen'. Als je echter goed op let zul je zien dat die handeling ook voorafgegaan wordt door 'sociale' signalen, die ook de dominantie bepalen. Niet één paard loopt zomaar op een ander paard af en begint te knabbelen. Wellicht is dat ook precies wat mensen niet kunnen of zien: dat subtiele toestemming vragen of 'afspreken' dat er over en weer geknabbeld mag worden.
Mensen lopen op een paard af, piepen meestal met een hoog stemmetje ( baby-talk) en raken een paard aan, komen in de persoonlijke ruimte van het dier zonder ook maar één moment te bedenken of het paard dat wel wil. Want "wij zijn toch lief voor ze"?

Zou een paard als een mens kunnen denken en handelen, dan zouden er misschien wel héél veel "blijf-van-m'n-lijf-huizen"voor paarden zijn :+

Geweldig, die laatste regel!!

En mensen maar denken, mijn paard vindt me wel lief!! Met een wortel in hun hand..................

Nummus

Re: Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:34

Dat is inderdaad meer "Mijn paard wil die wortel" ja. :+ Ik heb al lang geleden geleerd dat de "liefde" van je huisdier door de maag gaat.