Westernshow Anky tijdens ‘Paard en Symfonie’ op CHIO Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Westernshow Anky tijdens ‘Paard en Symfonie’ op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:54

Vergeet niet dat Rieky ooit ook Z (of hoger) heeft gereden.....

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:50

Het is een behoorlijk welles nietes topic zo zeg.
Ik vind persoonlijk dat er erg zwaar aan getrokken wordt.
Je mag geen fouten maken??? Onzin vind ik dat.
Persoonlijk vind ik ook dat iedereen dan Anky na gaat doen een rare gedachte gang.

Vind dat filmpje overigens erg gaaf.
Maar laten we het even over nadoen hebben.
Wat als de jongelui die anders der paard verpesten dit gaan proberen.
Denk dat het wel erg druk wordt op de eerste hulp. :P

Ik vind het leuk de Anky meerdere takken van de sport wil uitoefenen.
Tja publiekstrekker of niet rijden kan ze zonder meer.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:02

superpony schreef:
Mijn reactie komt iig niet uit emotie, want die heb ik niet bij Anky.

Het gaat mij erom dat dit een show is als promo voor de western. Daar kan je een aantal goede westernruiters voor vragen die niemand uit de engelse sport kent zoals we zagen op paard 2010 waar Jurgen amper reactie kreeg op een nette reining demo. Of je neemt iemand waar men nieuwsgierig naar is, hoe ze dat nou doet. Het maakt het laagdrempelig voor engelse ruiters en de kloof minder groot misschien.
Ik ken ook zat westernruiters waar je je diep voor kan schamen als die een demo zouden doen, dus ze is niet de slechtste keus. Ze maakt nog fouten, maar dat mag toch? Oke, ik zag het ong 14 jaar geleden al, maar toen had ze vast nog niet intensief getraind en nu wel. Hoe ze haar eigen paarden ook rijdt, ze heeft toch een bepaalde feeling en kijk of gevoel, een basis dus.
Dit gaat om een show en een show moet mensen aantrekken. Als ze dit goed en leuk aanpakt komt dat prima over, zonder dat mensen teveel over haar foutjes vallen......
Geloof dat een beetje ruiter wel weet dat paardrijden niet vanzelf gaat. Of is hier iedereen zo geweldig geboren? En alle paarden zijn klaar en af altijd?? Een beetje begrip. De beste springruiters laten balken vallen, hebben weigeringen of vallen er zelfs nog af tijdens de wedstrijd. Mag dat ook niet? Maakt dat een Whitaker een slechte ruiter met al zijn ervaring??

AMEN _/-\o_

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:45

Citaat:
Of je neemt iemand waar men nieuwsgierig naar is, hoe ze dat nou doet. Het maakt het laagdrempelig voor engelse ruiters en de kloof minder groot misschien.

Precies! Goede reclame voor de Westernsport lijkt mij.. Zet daar een professionele westernruiter, en het gewone publiek dat niet met western vertrouwd is denkt "Pff, daar begin ik niet aan, daar moet ik een leven lang voor trainen.." , Zet er iemand zoals Anky, die engels geschoold is en de kneepjes in korte tijd onder de knie kreeg, en men denkt "Moet haalbaar zijn!" en dat is toch wat men wil, meer mensen die western gaan proberen?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:35

Citaat:
men denkt "Moet haalbaar zijn!" en dat is toch wat men wil, meer mensen die western gaan proberen?

En daar gaat de grootste fout, 1 het meot niet zomaar haalbaar zijn, 2 men moet niet gaan 'proberen'' en 3 Anky heeft nog lang niet de kneepjes van het 'vak', te hardhandig met een scharenbit is GEEN goede promotie voor de sport (ik denk zo ook over bij vele westernruiters, maar men ziet anky als voorbeeld en dat is nu juist een zeer slecht voorbeeld)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:45

Maar als niemand ooit western wilde proberen, was de sport er toch niet? Wat is er mis met iets willen leren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:25

RhealLover schreef:
Citaat:
men denkt "Moet haalbaar zijn!" en dat is toch wat men wil, meer mensen die western gaan proberen?

En daar gaat de grootste fout, 1 het meot niet zomaar haalbaar zijn, 2 men moet niet gaan 'proberen'' en 3 Anky heeft nog lang niet de kneepjes van het 'vak', te hardhandig met een scharenbit is GEEN goede promotie voor de sport (ik denk zo ook over bij vele westernruiters, maar men ziet anky als voorbeeld en dat is nu juist een zeer slecht voorbeeld)

Paardrijden, is paardrijden hoor. dat hangt van heel veel dingen af. Je zou nooit meer naar een dressuur, spring en western wedstrijd kunnen gaan als fouten een slecht vb zijn. Kinderen/volwassenen doen al eeuwen hele domme dingen en hun favoriet na. Met engelse sport als vb: Bitten die een ander gebruikt, bijzets die ze helpt naar een bepaald beeld, springen door over een hindernis te jagen etc etc......Western is en wordt daar idd niet anders in, spijtig maar helaas. Er zijn gewoon weinig goede trainers in de engelse sport, dus men krijgt niet altijd de goede begeleiding akls men die al krijgt. Western net zo......Daar doe je niks aan!! Juist als het prefect eruit ziet, denkt men dat het heel makkelijk is en krijg je mensen die zeggen dat hun paard ook kan spinnen, terwijl ze hem gewoon omtrekken......
Ik denk dat het belangrijker is wat erbij verteld wordt dan alleen het rijden. EN...mensen zouden zelf eens verantwoording moeten nemen door info te zoeken als deze show hun interesse opwekt.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:45

Volgens sommige mag Anky geen fouten maken in haar show. Maar rijden alle top western ruiters dan altijd 100% punten op wedstrijden? Die rijden mischien wel hogere punten als Anky, maar fouten maken zei ook wel. Je kan gewoon níét foutloos rijden, dat bestaat niet. Edward Gal en Totilas hebben ook nog niet 100 % gereden.. ;) Nou komen ze wel redelijk in de buurt soms maar goed. :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 07:49

[VN] KNHS met vertrouwen op weg naar de WEG 2010 in Kentucky
Anky heeft kans om in het Reiningteam mee te gaan naar de Wereldruiterspelen in Kentucky :=

Citaat:
Caspar de Jonge is de chef d'equipe de reinigruiters. "In 2009 hebben we met het team zeer goed gepresteerd. We werden vierde, maar wonnen individueel brons. Met Jurgen Poels en Ricky Young hebben we twee heel sterke troeven. Daarnaast hebben we nog een zestal ruiters dat allen in aanmerking komt om het team te completeren en één daarvan is zonder twijfel Anky van Grunsven, die een sterke progressie doormaakt. Kijkend naar het verleden hebben we goede kansen op een topklassering, maar de Amerikanen en Canadezen zullen er alles aan doen om ook topprestaties neer te gaan zetten", aldus De Jonge.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:01

marco_anne schreef:
Volgens sommige mag Anky geen fouten maken in haar show. Maar rijden alle top western ruiters dan altijd 100% punten op wedstrijden? Die rijden mischien wel hogere punten als Anky, maar fouten maken zei ook wel. Je kan gewoon níét foutloos rijden, dat bestaat niet. Edward Gal en Totilas hebben ook nog niet 100 % gereden.. ;) Nou komen ze wel redelijk in de buurt soms maar goed. :P

Dat is IMO ook niet het punt.

Het gaat mij erom dat er bij de westen bepaald hulpmiddelen worden gebruikt o.a. het scharenbit die compleet een andere functie heeft dan de stang bij de stang en trens. De laatste paar keer heb ik bij Anky gewoon gezien dat het paard de oefeningen met open mond doet. Dit is geen fijn beeld dus naar mijn idee kan dat ook geen goeie promotie voor de sport zijn. Of ben nou heel gek? Maar een paard met open mond vind ik gewoon geen gezicht.
Menig niet-westernruiter vind de sport te hard en dier onvriendelijk. Wordt dit beeld dan juist niet versterkt?

Qua dressuur kan ik er niks over zeggen doordat de mond zit dicht gesnoerd. Wel ben ik van mening dat menig dressuurruiter best eens zonder neusriem mag rijden om te kijken hoe het paard op de hand reageert. Maar dat terzijde. De kwaliteit van Anky als dressuurruiter vind ik niet discutabel aangezien ze zichzelf gewoon bewezen heeft in de sport. Klaar.

Maar als reining ruiter zie ik liever een mindere stop maar dat het paard er 'normaal' uit ziet. Dan een open mond en een 'spectaculaire' stop. Of laat haar met een simpel trensje rijden. Kan IMO ook geen kwaad..

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:35

gaaf! dat ze ook western rijdt!
;)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:13

het is reclame voor de sport,
maar GOEDE reclame is weer een ander verhaal..
denk niet dat mensen er enthousiast van worden als ze anky een reiningproef zijn rijden, ik niet iig..
niets slechts over anky hoor!
maar als je écht iets wilt laten zien over western rijden, moet je iemand pakken die echt weet wat hij/zij aan 't doen is en er iets over kan vertellen.

maarja, er zit ook nogal een verschil tussen een DEMO (laten zien hoe iets hoort) en een SHOW (puur entertainment).

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:17

Dat vind ik dus ook!

Vind het daarentegen wel erg leuk dat Anky het probeert en dus ook laat zien dat een andere discipline echt niet slechter hoeft te zijn. (iets wat veel anky na-apers wel denken, of althans zo reageren op een western ruiter)

Maar een demo met Rieky en Anky samen bijvoorbeeld zou ik veel beter vinden...