Voltigeur schreef:Als mensen met iets nieuws komen en ze beweren dat het echt werkt... dan moeten zij ook maar bewijzen (of laten bewijzen door onafhankellijke wetenschappers, psychiaters, psychologen, etc...) dat het ook werkt
Er zijn al onderzoeken genoemd en er is zelfs naar een boek verwezen. Dus dat is eigenlijk al gedaan, vandaar dat ik me ook niet laat overtuigen door het feit dat jij steeds blijft roepen dat dat niet zo is.
Citaat:
Ik ben trouwens ook de mening toegedaan dat alles wat horse coaches doen, ook perfect gedaan kan worden zonder er een paard bij te betrekken.
En zeg nou niet dat ik mijn mening moet gaan onderbouwen, want dat doe ik lekker niet. Laat de horse coaches maar eens bewijzen dat het wèl noodzakelijk is...
Er zijn hier al verschillende argumenten aangevoerd: het paard (of een ander dier of ander hulpmiddel) kan ervoor zorgen dat mensen zich makkelijker openen. Daarnaast pikt het paard vaak signalen in de lichaamstaal op die een mens niet ziet, en reageert hierop. Een goeie coach kan dit weer interpreteren en krijgt hierdoor meer informatie over de cliënt.
Ik denk dat het ook zonder kan, maar ik denk wel dat paarden een heel mooi hulpmiddel zijn om het proces sneller en makkelijker te laten verlopen. Niet bij iedereen, maar dat is met alle hulpmiddelen zo. Het paard is geen soort van toverstafje dat maar langs hoeft te lopen, en hup, alles is goed en genezen. Er wordt door critici vaak gereageerd alsof dit de claim is die gemaakt wordt, maar ik denk dat de meeste verstandige mensen die zich bezighouden met deze vorm van coaching ook wel weten dat er meer nodig is.
Citaat:
Het is bij mijn weten altijd al zo geweest dat wanneer men iets nieuws presenteerd, men ook zelf met de bewijzen komt aanzetten dat het effectief werkt. Het is dus niet zo dat men iets voorstelt en dan zegt "En nou mogen juliie eens bewijzen dat het nièt zo is"...
Dit is niet helemaal waar. Veel dingen in de geestelijke gezondheidszorg zijn een beetje touchy feely en niet echt wetenschappelijk bewezen voordat ze werden toegepast. Het is vaak zo dat iemand tegen iets aanloopt dat goed werkt, dat gaat inzetten en weliswaar voor zichzelf bedenkt en beargumenteert hoe en waarom het werkt, maar dat later pas de onderzoeken volgen. Zo wordt er bijv. al weet ik het hoe lang hypnose toegepast, en een paar weken geleden was er ineens een wetenschapper die voor haar promotie-onderzoek had aangetoond dat hypnose bij bepaalde klachten betere resultaten geeft dan alleen een reguliere behandeling.
Maar goed, ik laat het hier bij. Als jij niet inhoudelijk er op in wilt gaan, dan kan ik wel met argumenten blijven komen, maar dan wordt het een welles-nietes spelletje. Dan blijf ik roepen dat het wel werkt en jij van niet, en dan komen we nergens.
Mocht je zin hebben er wel dieper op in te gaan, dan ben ik heel benieuwd.
Shadow schreef:Ik denk dat we helemaal niet zo heel ver uit elkaar liggen qua mening, maar deze pik ik er toch even uit, omdat de maneges die ik ken allemaal een behoorlijk stabiel paardenbestand hadden waar de paarden helemaal niet zomaar worden ingewisseld. En op de verschillende maneges lopen wel wat van die pony's rond van in de 30: een lang en gelukkig leven en ze gaan niet weg. (Bij ons worden haast alle paarden 20+ - dat zegt toch wel het een en ander denk ik.)
Da's mooi Shadow.
Ik ken ook één manege waar het zo gaat, die hebben ook een soort fonds opgericht om de paarden een pensioen te kunnen geven, waarbij iedereen die jarenlang met veel plezier op een pony gereden heeft een kleine bijdrage kan geven.
Helaas is het in mijn ervaring de uitzondering dat het zo gaat, ik ben vooral op maneges geweest waar paarden toch wel overvraagd werden, waar ze bij ziekte (vaak hoest of kreupelheid) niet de tijd kregen om goed te herstellen en vervolgens weggedaan werden omdat ze chronisch ziek zouden zijn en dus onbruikbaar.
Nogmaals, ik weet dat er ook maneges zijn waar het niet zo gaat, en dat vind ik super. Dat mensen ondanks de strakke financiële eisen van zo'n bedrijf toch de ruimte zoeken (en vinden) om zo met de paarden om te gaan vind ik top. Alleen is het in mijn ervaring dus niet overal zo, en mijn ervaring is het enige waar ik op kan afgaan.
Citaat:
Vind jij dat niet de norm? Zelfs als je op Bokt leest?
Okay, betrapt... ik lees heel selectief op Bokt. Veel van de paardenfora lees ik niet omdat ik er chagrijnig van word. 
Toch denk ik dat in veel gevallen het met privé-paarden toch anders is. Ik denk dat de verhouding net wat anders ligt, omdat privépaarden voor de eigenaar vaak een grotere emotionele waarde hebben dan manegepaarden. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk weinig zinnigs over kan zeggen, de mensen die ik persoonlijk ken gaan over het algemeen redelijk tot goed om met hun paarden (in mijn ogen, ik ben natuurlijk ook geen expert). Van wat ik gezien heb vind ik het in de privé-sector minder naar dan bij de meeste maneges, maar het blijft een generalisatie natuurlijk, daar ben ik me ook van bewust.