PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:04

Sammie schreef:
..
Dit soort type paard is niet goed tam/rijdbaar te maken. Net als de Prezwalski :)

whahahahahah _O- _O- :')
KUL

echt wat een onzin

deze paardjes zijn HEEL ERG GOED trainbaar
hele leuke recreatie men pony's of buiten hobbel beestjes :D

kennis van me heeft er een uit natur gebied en ach in polen lopen er ook maar een paar rond 8-)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:07

Waarom niet gewoon castreren of de paardendames de prikpil geven?? Volgens mij werd zoiets gedaan bij Mustangs in Californië. Dan hoeven ze niet te lijden maar komt er ook geen overpopulatie. Of is dat nou een hele domme opmerking? :o?

Voor wie iets wil lezen over Oostvaardersplassen en natuur, in de Wetenschapsbijlage van de NRC van afgelopen zaterdag staat een heel goed stuk van een hoogleraar archeologie. Deze schrijft dat de betreffende grote grazers in deze gebieden (en ook niet de Veluwe trouwens) nooit voor deze gebieden gekozen zouden hebben. Ze zijn daar nooit geweest en daarnaast zou het vijf keer zo groot moeten zijn om aan al deze dieren een plek te bieden...

Zou er zo zelf heen gaan met wat kuil als dat zou mogen. :o

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:09

Beeeeeeeeh

Re: PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:37

Ik sta versteld van het emotionele gehalte van BOKT!! Het feit dat de PvdD niet staat te roepen dat bijvoeren de beste oplossing is, zou iedereen tenminste moeten laten nadenken of zijn eigen standpunt wel zo juist is.
Maar ipv nog eens kritisch naar je eigen mening te kijken wordt direct de PvdD geslachtofferd en is Marjan Thieme ineens hypocriet en weet ik wat nog meer. Hoeveel van de mensen hier zijn daadwerkelijk in de Oostvaardersplassen geweest, hebben met deskundigen gesproken dan wel een hele studie naar dit onderwerp gedaan?

_sparta_

Re: PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:39

Dat heeft Thieme ook niet. Die doet nergens onderzoek in maar schreeuwt meestal wel. Alleen nu niet, nu het eens nodig is.
Hongerdood is een vreselijke dood. En daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben dat te weten. En dat mag gewoon niet voor komen. Simpel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:50

Beeeeeeeeh schreef:
Ik sta versteld van het emotionele gehalte van BOKT!! Het feit dat de PvdD niet staat te roepen dat bijvoeren de beste oplossing is, zou iedereen tenminste moeten laten nadenken of zijn eigen standpunt wel zo juist is.
Maar ipv nog eens kritisch naar je eigen mening te kijken wordt direct de PvdD geslachtofferd en is Marjan Thieme ineens hypocriet en weet ik wat nog meer. Hoeveel van de mensen hier zijn daadwerkelijk in de Oostvaardersplassen geweest, hebben met deskundigen gesproken dan wel een hele studie naar dit onderwerp gedaan?

Ik kijk elke dag kritisch naar mijn mening. Maar ik denk dat elke leek wel kan verzinnen dat zoveel dieren (die zich sinds de uitzet wel 10x is verdubbeld) op zo'n klein stukje met hek en zonder natuurlijke vijanden gewoon niet werkt.
Daarvoor hoef je niet naar de oostvaardersplassen te zijn geweest , geen studie van 6 jaar te hebben gedaan en ook niet gepraat te hebben met een deskundige en al helemaal niet met een hypocriet als Frans Vera van SBB.

Zoals al eerder gezegd: In afrika gaan er mensen dood van de honger dat moeten we dan ook gewoon maar zo laten gaan, dat is immers de natuur en de planeet is toch al overbevolkt. De sterkste overwint maar toch betaal ik allejezus veel belasting voor ontwikkelingswerk.
Ondertussen hebben we precies hetzelfde maar dan met dieren. Zou een hongerlijdend dier minder lijden dan een mens?
Dat er elk jaar dieren doodgaan in de winter is niet erg, dat is eenmaal een feit. Er gaan ook meer mensen dood in de winter dan in de zomer. Maar op zo'n schaal ...nee dat is voor mij onaanvaadbaar.
Het meest hypocriete vind ik nog wel dat men de kadavers verplaatst voor de wandelaars!!! We willen natuur maar we mogen de echte natuur(zoals hun beweren) niet zien dus.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:54

Mee eens sparta, het heeft niks met emotioneel bokt te maken, van de honger sterven is gewoon niet nodig, klaar !
En ik ben echt geen zacht ei dat niet tegen natuurlijke selectie kan maar dit is niet natuurlijk, heel dat oostvaartseplassen is niet natuurlijk.
Als je dan niet wil bijvoeren zorg dan voor geboorte beperkte, maar daar is het nu ff te laat voor dus moeten er andere maatregelen genomen worden, desnoods dan afschieten maar zo laten leiden kan en mag gewoon niet, er is een verschil tussen mager en schraal en ik denk dat ze dat nog moeten leren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:07

Beeeeeeeeh schreef:

omdat zij het natuur noemt is hte ook natuur?
Het houden van die grazers in en bij de Oostvaardersplassen is net zo natuurlijk als ik mijn paarden houdt... Als ik mijn paarden laat verrekken en verhongeren ben ik een dierenbeul....
en de PvvD spontaan ter zake deskundig????
Hoe wil je dat als partij nu verkopen? Paarden op stal houden, goed in het voer, met de juiste medische verzorging etc is niet goed.... maar op een kale weide smijten en laten creperen is diervriendelijk???

Dit is en project dat opgezet is als een kip zonder kop.... niet nagedacht over de gevolg en al helemaal niet over de lange termijn....
In Nederland horen geen paarden rond te lopen.. die overleven hier niet, bijna nergens in Europa... te dicht bebost voor de grote paarden die we nu hebben...
en dan een gebied afzetten, dieren achter het hek gooien en roepen "zoek het maar uit, dat is de natuur" .... dan ben je wel erg naief...

Citaat:
Door plotselinge temperatuurdalingen of hevige sneeuwval kan een dier ook opeens dood neervallen, waarschijnlijk als gevolg van onderkoeling
Door alleen maar sneeuwval geraakt een dier niet onderkoeld... door gebrek aan eten icm lage temperatuur daarvan raken ze onderkoeld, en sterven door de kou is alles behalve prettig of diervriendelijk.
En gaat niet van "oh het is -10" en het dier valt om.

In Dülmen doen ze het zo:
https://www.wildpferde.de/
daar leven ca 300 paarden op 350 hectare, 45% bos, 45 % weide en 10% zijn straten, sloten etc. In de winter worden ze, indien nodig, bijgevoerd met alleen hooi.
de jaarlinghengsten worden er ieder jaar uitgevangen, en verkocht en zo wordt de kudde instand gehouden

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:08

Beeeeeeeeh schreef:

Ja, vooral die studie, daar krijg ik nou kippenvel van.
Maar gelukkig is er nu licht aan het eind van de tunnel en worden de studeerkamergeleerden even opzij gezet door mensen die echt wat met dieren hebben.
Mensen uit de praktijk, zogezegd. En kunnen de arrogante betweters van SBB even met voorjaarsvakantie.
Dus nu maar hopen dat de motie aangenomen wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:23

nickyu schreef:
Sammie schreef:
..
Dit soort type paard is niet goed tam/rijdbaar te maken. Net als de Prezwalski :)

whahahahahah _O- _O- :')
KUL

echt wat een onzin

deze paardjes zijn HEEL ERG GOED trainbaar
hele leuke recreatie men pony's of buiten hobbel beestjes :D

kennis van me heeft er een uit natur gebied en ach in polen lopen er ook maar een paar rond 8-)

Dan rest ons de vraag.
Is er vraag voor dergelijke dieren in Nederland? Of belanden deze uiteindelijk óók in de salami. Net als alle shetlanders die mensen blijven fokken omdat ze veulentjes zo schattig vinden? Gezellig samen op transport naar Italië... :)

En castreren? Laat mij raden wat het antwoord is van de kamer; "Dan moeten ze in de hand, en dat is niet goed voor wilde dieren."

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:34

Janine1990 schreef:
En castreren? Laat mij raden wat het antwoord is van de kamer; "Dan moeten ze in de hand, en dat is niet goed voor wilde dieren."

het zij ook geen in het wild levende wilde dieren....
Wat hier `gebeùrd is niets anders dan Ome Frits op de hoek die een aantal merries heeft en een hengst en ieder jaar veulens daarvan verkoopt op de markt... met alleen dat verschil dat de pony's van Ome Frits niet creperen, en dat hij ze ook niet mag laten creperen...

grappig is ook wel dat de kadavers verplaatst worden opdat bezoekers ze niet kunnen zien, en gaan klagen dat erzoveel dode dieren liggen.... leg ze dan uit dat het puur natuur is om ze te laten verhongeren....en dat zo dood omvallen als het heel koud wordt of gaat sneeuwen...
Daar hebben de mensen vast en zeker begrip voor als je ze dat kunt vertellen in een gesprek...

Zit me te bedenken, mischien kunnen ze die kadavers wel verkopen aan mensen uit de stad... "een stukje puur natuur voor in uw tuin"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:39

Alane schreef:
Janine1990 schreef:

het zij ook geen in het wild levende wilde dieren....Wat hier `gebeùrd is niets anders dan Ome Frits op de hoek die een aantal merries heeft en een hengst en ieder jaar veulens daarvan verkoopt op de markt... met alleen dat verschil dat de pony's van Ome Frits niet creperen, en dat hij ze ook niet mag laten creperen...

grappig is ook wel dat de kadavers verplaatst worden opdat bezoekers ze niet kunnen zien, en gaan klagen dat erzoveel dode dieren liggen.... leg ze dan uit dat het puur natuur is om ze te laten verhongeren....en dat zo dood omvallen als het heel koud wordt of gaat sneeuwen...
Daar hebben de mensen vast en zeker begrip voor als je ze dat kunt vertellen in een gesprek...

Zit me te bedenken, mischien kunnen ze die kadavers wel verkopen aan mensen uit de stad... "een stukje puur natuur voor in uw tuin"

Nee, maar dat worden ze wel geacht te zijn :+
In alle naïviteit....

i18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:56

diervriendelijker kan ook wel hoor mensen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:04

i18 schreef:
diervriendelijker kan ook wel hoor mensen!

Ik snap je reactie niet helemaal?
Afschieten lijkt me niet bepaald dieronvriendelijk?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:05

Janine1990 schreef:
Nee, maar dat worden ze wel geacht te zijn :+
In alle naïviteit....

_O-
ziet een boswachter door de oostvaardersplassen rennen en roepen : "doe wild, doe wild, er komen bezoekers aan" :=

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:40

Beeeeeeeeh schreef:

In dit geval sta ik helemaal achter mijn standpunt hoor.
Emotie heeft daar niet veel te maken.
Is de man van Thieme trouwens geen jager ofzo?
Waarom zou ik haar nou nog serieus nemen?

Citaat:
Fractievoorzitter Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren heeft een relatie met een ex-jager. Dit bevestigt de betrokkene, biologisch akkerbouwer en oprichter van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) Jaap Kortweg.

Korteweg was een fervent jager, geeft hij toe, maar inmiddels niet meer. “Ik heb het jachtrecht behouden, maar jaag niet meer.” Een politiek probleem voor Thieme levert dit dan ook niet op, stelt hij. “Over dierenrechten denken we hetzelfde.”

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:45

Ik heb alles wat ik over dit onderwerp te zeggen heb (koniks & heckrunderen zijn niet wild maar gefokt, natuurgebied met hek eromheen is geen natuurgebied maar dierentuin, kudden zijn genetisch zwak omdat ze allemaal familie zijn, Partij vd Dieren is waardeloos & hypocriet & krijgt mijn stem niet meer) al in de voorgaande Oostvaardersplassentopics gezegd, maar ik heb nog wel een aardige, zeer belangwekkende mededeling:

Voetreinigende doktersvisjes die in schoonheidsbehandelingen gebruikt worden hebben stress!!! |( |(

Tenminste, volgens de Partij vd Dieren (In het AD van vandaag).
Deze kleine visjes, die blijkbaar dol zijn op tenenkaas en aangekoekt eelt, knagen je voeten in een kwartiertje schoon waarna je weer heerlijk zachte voetjes hebt.
Maar: de partij vd Dieren, die daar blijkbaar diepgravend onderzoek naar heeft laten verrichten, denkt dat al die wisselende voeten in zo'n voetbad héél véél stress kunnen opleveren aan die arme visjes. En als blijkt dat ze er erg onder lijden, dan zou misschien wel een voetenknaagverbod op zijn plaats zijn! :j
Want het laatste dat de PvdD wil, is het lijden van onschuldige dieren. :n

En dat na die goudvissenkommen! Wat hebben die lui met vissen?
Nou als de Oostvaardersplassen hun de laatste stemmen niet kosten, dan zal dit volslagen van de pot gerukte bericht het zeker doen. :evaw:

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:50

Beeeeeeeeh schreef:

Ik vind het persoonlijk erg apart dat jij kunt schrijven dat je versteld staat van de emotionele reakties van mensen hier! Waar zit jij met je verstand en gevoel als ik vragen mag?

Verontwaardiging en boosheid over wat er met deze dieren gebeurd zou namelijk ook voor jou een natuurlijke reaktie moeten zijn. Dat is namelijk een menselijke reaktie bij het zien van al dat leed wat door domme mensen wordt aangericht aan deze dieren! Juist de genen die het niet boeit en vinden dat dit een natuurlijk proces is zijn de genen die totaal niet weten waar ze over praten.

Er is niks natuurlijks aan het drama wat zich in de Oostvaarders plassen afspeelt. Het is een grote menselijke inschattings fout die nu het leven kost aan een groot aantal dieren!
Leuk bedacht op papier, we laten een kudde ponies en wat koeien en herten los in een natuurgebied staat mooi, geeft mooie foto momenten en leuke plaatjes!

Maar bedenken dat er geen enkele natuurlijke vijand is voor deze dieren en dat de groep dus zal gaan groeien ach dat zijn ze in het idillische plaatje voor het gemak maar even vergeten.
Dat er strengere winters kunnen zijn is ook totaal buiten beschouwing gelaten anders zouden ze zich gerealiseerd hebben dat het gebied totaal niet groot genoeg is om zo'n aantal grote grazers fatsoenlijk door de winter te krijgen.
Die inschattings fouten en niet voortijdig ingrijpen hebben deze dieren in deze erbarmelijke situatie gebracht niet de natuur! Ik vind een aanfluiting dat nu een partij die voor dieren zou moeten zijn komt met zo'n zwakte bod " we schieten ze maar af zijn we het probleem kwijt en oke we horen de komende weken wat geklaag maar dat gaat wel over als ze zien dat de over gebleven dieren er goed uit gaan zien."

Nu wordt er weer zo lang over gekletst dat er dadelijk inderdaad totaal geen andere optie meer is dat de arme dieren uit hun lijden te verlossen.
In plaats van gewoon ruwvoer te verdelen over het gebied en na te denken over een serieuze oplossing om de toename van het aantal dieren in evenwicht te brengen met wat er in dit gebied mogelijk is wordt weer de weg van de minste weerstand (huhum) gekozen, namelijk over de ruggen van het dier!
En volgend jaar??? Dan zien we wel weer? Dan schieten we ze maar weer af? Belachelijk gewoon.

Waarom niet het aantal hengstjes beperken door weg vangen of inderdaad castratie. Dat zou ingrijpen in de natuur zijn wordt dan geroepen of dan moeten ze in de hand en dat is tegen de natuur. BS! Ook in het wild worden dieren verdooft om ze te testen te merken of wat dan ook dat moet je dan ook niet doen!

De gene die dit fiasco bedacht heeft voor de Oostvaarders plassen moet zijn verantwoordelijkheid eens nemen! Het is de natuur "my foot!" het is de natuur.

Taxfree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Het is echt geen goed idee om de hengsten te castreren of weg te nemen uit het terrein. Andere hengsten nemen het over, kuddes worden uit elkaar gerukt en er ontstaat nog meer onrust.

PZP heeft zich in de praktijk al bijna 20 jaar bewezen als uitermate goed anticonceptiemiddel voor de merries. Het is ondertussen al erg goed te injecteren met een pijltjesgeweer. Op het moment dat de pijl het paard raakt, en de injectie heeft gedaan, springt hij er ook meteen weer uit.

Voor degenen die mijn brief die kc heeft geplakt op pagina 2 te lang vonden: PZP zet de eicellen 'op slot', en afhankelijk van hoe vaak je het toedient is het een tijdelijk of permanent middel. Het is bovendien geen chemisch spul, PZP is niets meer dan dode eicelwanden van varkens, waarop de merrie eiwitten aanmaakt die ook de eigen eicellen op slot zet.

En voor de huidige overpopulatie: Er zijn enkele duizenden dieren te veel, waarvan enkele honderden paarden. Of ze nou goed te trainen zijn of niet, je wil niet dat ze massaal uit het gebied gehaald worden en vervolgens de handel in gaan, van eigenaar op eigenaar doorverkocht worden en tenslotte in de salami eindigen. Kan je je voorstellen wat voor stress dat geeft aan een paard? Denk je even in dat het met jouw paard gebeurt.

Nu klink ik waarschijnlijk erg bruut, maar alle zwakke dieren nu afschieten is voor de paarden een diervriendelijke oplossing. Ineens ruim bijvoeren aan paarden die al maanden van grasje naar grasje zoeken? Dat geeft pas problemen, zoals koliek. En dat treft dan de sterke dieren die als eerst mogen eten.

Degene die echt geïnteresseerd is in een goede anticonceptie oplossing: kijk op het blog van http://www.pryormustangs.org.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:22

Taxfree schreef:
Het is echt geen goed idee om de hengsten te castreren of weg te nemen uit het terrein. Andere hengsten nemen het over, kuddes worden uit elkaar gerukt en er ontstaat nog meer onrust.

onzin.... in Dulmen hebben ze al zo'n 150 jaar ervaring met het wegvangen van jaarling hengsten, gezonde populatie, niets geen onrust... Ja tijdens het bijeendrijven en vangen... maar dat zul je ook hebben met het willen injecteren van die merries....

www.wildpferde.de

Waarom bedenken mensen nu gelijk rampscenarios als het gaat om verkopen van paarden?
Begin er dan niet als fokker.... men wist toch, mag ik tenminste hopen, dat 1 + 1 = 2... en dat wanneer je merries en hengsten bij elkaar laat lopen dat dat veulens kan geven...
En dat die veulens ook weer groot worden etc etc... het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes...

Als je dan een groep merries hebt met een hengst, dan zal daar waarschijnlijk ook een hengstveulen van komen, die dan later een gedeelte van de kudde kaapt en zijn eigen weg gaat... en dat is ook funest voor een kudde en de gezondheid...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:23

Nou ik geloof niet dat een kudde alle jonge hengsten gaat missen. Elk jaar de nieuwe hengsten er uit halen zorgt misschien voor onrust, maar als daar nieuwe aanfok (en meer leed) mee voorkomen kunnen worden, maakt dat imo weinig uit. Bijvoeren, afschieten en injecteren zorgt voor net zoveel onrust. Dat, in combi met PZP lijkt mij een goede oplossing.
De dieren die nu teveel zijn, kunnen afgeschoten worden of meteen naar de slager, dan hebben ze nog wat nut (oh, wat erg)

De partijen spreken zichzelf flink tegen trouwens. Bijvoeren is niet natuurlijk, want dan krijgen de zwakkeren niks. Dat is toch de bedoeling? :o?
Kan die zwakkeling fijn afgeschoten worden; hoezee!

Ergens jammer dat er niet gewoon een groep jagers is, die in 1 nacht de hele bende afschiet. Of een dolgedraaide idioot met een mitrailleur, mag die alles neermaaien. Zijn de basisscholen ook weer veilig.
Of dat droge stukje hei in de brand steken. Lekker natuurlijk en humaan, is het hele probleem opgelost. Als die dieren op een oplossing vanuit de Tweede Kamer moeten wachten, kunnen ze letterlijk wachten tot ze dood neervallen. En dat stelletje dwazen komt toch niet met een goede oplossing, maar alleen met dom geneuzel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:32

gewoon een zootje castreren en zal ook helpen, maar ja dat kost geld.
Met een beetje mazzel kunnen ze mensen vinden die betalen om de dieren te mogen afschieten...
PvdD slaat echt nergens op!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:53

dit is gewoon dierenmishandeling :(
je laat een dier niet uit hongeren omdat ze toch zwak zijn
dan maak je ze af welk dier het ook is
het is volgens mijn ook nog eens een gruwlijke dood.
ze hadden er beter over moeten nadenken voor dat ze er mee begonnen .en niet nu komen van het is de natuur die zijn weg volgt. als er een paard zonder schuilstal staat of in de modder wordt er al aan de bel getrokken. maar hij heeft wel zijn eten.
het is een beetje krom allemaal :?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:08

Ook een roedel wolven heeft geen 2 dieren per dag nodig.
Dan wordt het wel een erg grote groep wolven willen die wat bij kunnen houden.

(edit: in het verkeerde topic over hetzelfde onderwerp gereageerd)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:14

afschieten dan maar!

Anticonceptie is nogal moeilijk bij paarden è...