Paarden vergeten menselijke vrienden nooit meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charly1989

Re: Paarden vergeten menselijke vrienden nooit meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:20

Ben er ook wel zeker van dat dit echt zo is.
Ik heb 5 jaar geleden mijn pony verkocht.
Hij deed altijd alleen bij mij m'n rits van m'n jas naar beneden trekken met zijn tanden.
En 2 jaar geleden ben ik hem weer op gaan zoeken. En na 3 jaar niet gezien te hebben deed hij hetzelfde weer. En hoorde van de eigenaar dat ie dat normaal nooit deed :D..

Voelde wel heel speciaal!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:25

heb ik ook gehad zoiets, maar dan in een kortere periode. mijn verzorgpaard werd verkocht en ik mocht er van de nieuwe eigenaren nog ens opzoeken en dan ook rijden. tijdens dat rijden deed ze even stout als altijd, wat ze idd bij de nieuwe eigenaren nooit had gedaan :D haha!
t lijkt me wel heel speciaal om t mee te maken na een paar jaar..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:53

Nou ik geloof ook zeker dat paarden je na jaren nog kunnen herkennen. Ik was al een twee jaar weg bij piet en ik kwam daar om even bij now or never te kijken en ik zei alleen iets tegen piet op 15 meter afstand en now or never begon meteen te hinneken. Dat was zo speciaal en piet was ook helemaal perplex. En mijn oude pony reageert ook nog steeds als ik langs kom en dat is niet zo vaak.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:00

Gááf....ik had mijn persoonlijke ervaring wel willen delen met de onderzoekers...

Ik ben ervan overtuigd dat er meer mogelijk is dan sommige mensen weleens over paarden beweren...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:02

Ja herken ik wel :D

Karin is verkocht aan een zorg-boederij (was eerst mijn vz-knol 3 jaar) en ga er sinds kort elke maand eve naartoe, ik merkte wel dat ze me nog kende :+

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:14

Ik geloof er ook in, aangezien ik het zelf heb meegemaakt.
Zo ook het verhaal van een stem, hoevaak hoor je een paard niet hinneken bij het geluid v/d stem van zijn/haar baas?
Redelijk vaak, tenzij het paard niet goed behandelt word of te weinig aandacht krijgt..
Mijn paard hinnekt ook zodra hij mij hoort, is altijd super leuk ;) Voel je je gewaardeerd en begin je eigenlijk al vrolijk..
Toch?!

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:18

Ik denk dat ze zeker nog wel iets herkennen. (hoop het ook)
Veel paarden weten ook de weg naar huis.
Ga in de zomervakantie mijn lievelingspony weer terugzien dan zie ik wel of hij me nog kent. (1 jaar nu ong. geleden)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:23

aurae_ schreef:
Nu vraag ik me af hoe dat zit tussen twee verschillende paarden. Na twee weken uit elkaar en in een andere kudde herkenden mijn paarden elkaar als nauwelijks meer had ik het idee. Tussen mensen en paarden lijkt mij gewoon conditionering.

Dat is niet waar hoor... Ik heb 2 pony;s gehad. 1 ervan verkocht en die 2 waren echt 2 handen op 1 buik...
Een half jaar later ging ik samen met de nieuwe eigenaresse, de pony en mijn pony op wedstrijd. Ze hadden elkaar in de tussen tijd niet meer gezien. Nou ze waren niet meer bij elkaar weg te slaan. Als er 1 te ver van de ander vandaan liep gingen beiden steeds maar hinnikken naar elkaar om maar de ander niet kwijt te raken :(:)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:27

Oh wat een geweldige foto :+: Gewoon geen woorden voor!

Ik denk indd dat paarden mensen herkennen...
Paarden zijn slimmer dan de meeste denken ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:37

Nogmaals, herkennen heeft niets met intelligentie te maken. ;)

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:40

Ze zijn wel edel, maar schijnen niet een al te groot brrein te hebben

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:42

Shana: Ongeveer zo groot als een vuist. Zelf gezien.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:43

Grappig onderzoek!
En super lieve foto erbij :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:43

Zo herinner ik me nog steeds het verhaal van Imago01 over haar paard Imago, haar verhaal staat in haar profiel :D Vind het een schitterend verhaal over de relatie tussen haar en dat paard, schitterend gewoon!

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:44

Ik geloof hier ook zeker in. Leuk en interessant onderzoek! :)

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:54

aurae_ schreef:
Nu vraag ik me af hoe dat zit tussen twee verschillende paarden. Na twee weken uit elkaar en in een andere kudde herkenden mijn paarden elkaar als nauwelijks meer had ik het idee. Tussen mensen en paarden lijkt mij gewoon conditionering.

Die foto's is trouwens zo schattig :) .

Wij hebben een pony en shetlander die al zo'n 3 jaar samen stonden. Onze pony is toen iets meer dan 1 maand weggeweest om te beleren. Toen we terugkwamen met de trailer begonnen ze al met roepen en als het mensen waren, waren ze elkaar in de armen gevlogen. Ze waren zooooo blij om weer samen te zijn. Dus die herkenden elkaar zeker!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:59

Ik vind het een leuk idee, maar vind het onderzoek veel te kleinschalig om er conclusies uit te kunnen trekken.
Ik denk dat ras en vooral karakter ook een hele grote rol speelt bij het 'herkennen'.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:15

LauraM schreef:
Ik denk dat ze zeker nog wel iets herkennen. (hoop het ook)
Veel paarden weten ook de weg naar huis.
Ga in de zomervakantie mijn lievelingspony weer terugzien dan zie ik wel of hij me nog kent. (1 jaar nu ong. geleden)

Zo rende (al weer een hele tijd geleden) mijn (ex) shetlandpony in een keer langs mijn huis toen hij ontsnapt was!
Nog even naar binnen kijken en zo door rennend om zijn achtervolgers kwijt te raken.

Raar dat hij wist waar wij woonden maar blijken ze toch weer slimmer te zijn dan we vaak denken

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:18

Ik ben een tijdje terug ook bij mijn pony geweest. Hij is in bruikleen weg. Ik had hem al een jaar niet meer gezien (en in het jaar daarvoor ook maar twee keer bezocht). Maar hij herkende me duidelijk. Ik ben naast de paddock gaan zitten en hij kwam aan de andere kant van het hek naast me staan. Echt als vriendje. De andere paarden waren een beetje aan het ruziën en spelen. Normaal bemoeit hij zich daar altijd mee. Maar nu niet. Hij bleef echt bij me staan. Ik heb zitten genieten en zitten huilen. Het was echt een prachtig emotioneel moment. Ik heb het dus goed gedaan met hem. Nou moet ik wel zeggen dat hij ook maar net 4 maanden was toen hij bij me kwam. Hij was 5 toen hij weg ging.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:54

Dit herken ik wel.
Mijn 1e paardje heb ik verkocht naar Breda, is toen verschillende keren doorverkocht en staat nu in Castricum, ik ben hem daar 2 keer op gaan zoeken en hij herkende me wel degelijk, waarom ik dit weet?
Ik heb hem leren liggen en zitten en dit deed hij toen ik het commando wat hem geleerd is gelijk, terwijl hij dit bij de huidige eigenaresses niet deed ;) was wel heel speciaal moet ik zeggen, ik wil hem deze zomer weer gaan opzoeken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 02:32

aurae_ schreef:

Die foto's is trouwens zo schattig :) .

Nou ik zal je wat vertellen. Mijn shetlander heb ik nu zo'n 12 jaar, hij stond eerst op de manege en heeft daar een jaar of 6 gestaan. Hij is daar samen met een andere pony gekomen en hij is op dezelfde plek geboren als die pony. Hij en die pony waren 'de beste maatjes' en nu nog na al die jaren herkennen ze elkaar nog steeds als ik daar kom met hem!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:44

Wat een leuk bericht en een super lieve foto!!

ikheb het zelf ook meegemaakt!
pony die ik hiervoor reed kan zeker bijna niemand zo mee weg lopen toen had ik stom toevallig zijn vorige eigenaar gevonden en zonder dat ik er naar op zoek was ( kon die mand toen al 2 jaar ) toen is hij komen kijken bij hem zo lief hoofdje had mijn pony toen :+: oortjes naar voren en grote glinsterende ogen PRSCHTIG!! zal ik ook echt nooit meer vergeten

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:48

Haha wat een leuk artikel! Zie je wel ik had wel gelijk! ;)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:53

Ik kan me er ook wel in vinden, maar vraag me dan ook af hoe het met andere dieren zit := Had ooit een "verzorg" lammetje, en toen hij 3 was heb ik hem ruim een jaar niet gezien, toen ik hem riep, kwam hij vol op me afstormen :P

Wel leuk al die verhalen hoe paarden hun baasjes herkennen :D

En een onwijs lieve foto :+:

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:02

Foto is geweldig

Die foto is van het bedrijf Ede Horses BV.
Ben daar namelijk paarden wezen kijken.
Helaas niets in mijn prijsklasse maar wel echt goede kwaliteit paarden.

Dit is het dochtertje van de eigenaar van dat bedrijf.
Haar vader staat direct achter haar, maar zie je niet op de foto.
Vond dit toen ook al zo'n geweldige foto en vroeg hoe hij het had laten maken.
Toen kreeg ik dit verhaal.

Echt TE schattig zo