Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:26

In nederland is absoluut geen plaats voor natuur. Het enige wat we hebben is hekje-paaltje draadje vleeskoe/paard cultuur en daar past en wil geen ecologisch balans in komen.

Gerda heeft het te druk gehad met haar 400.000 euro kostende glossy en het afhuren van de Efteling voor landbouwmedewerkers...

Het huren van een heel park inclusief eten en de glossy had ook besteed kunnen worden aan herplaatsen ipv afschieten van de dieren en in de herstructurering van "natuur" lees pretparken van oa Gerda...

Ik citeer uit de GWWD: art 37 het is een houder van een dier verboden aan het dier de nodige verzorging te onthouden

Wie meet hier dan met 2 maten? Of heeft de overheid zich hiervan vrijgesteld door te zeggen valt onder de noemer natuur? Vreemd en erg triest voor de dieren.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:33

Minister Verburg dan ook maar even een maandje op een boterhammetje per dag??? :(

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:40

nickyu schreef:
kom op word wakker ... dat is geen natuur maar verkeerd beheer

En daar ben ik echt echt volledig mee eens.

Ik heb er echt helemaal niets tegen als ik op TV zie hoe een leeuw een zebra opeet, dát is natuur. Deze paarden uit laten hongeren in een onstabiel gebied noem ik geen natuur.
Zorg dan op zijn minst dat er een aantal uit het gebied gaan, maar een dier laten uithongeren vind ik dierenmishandeling.
Een particulier hoeft dit niet de proberen, en ik vind dat het in dit gebied ook niet zou mogen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:52

Mindim schreef:
Geef in dit topic eerst die onderbouwde mening maar. In wat voor opzicht vind jij dit dan echte natuur. Als je klaar bent met dit onderwerp, begrijp ik niet waarom je dan uberhaupt reageert?

Jij schiet me al af voor ik uberhaubt mijn mening geef. Waar zeg ik dat ik dit echte natuur vind? Verder is bokt een openbaar forum en ben ik dus vrij om te reageren waar en wanneer ik wil

sanne83

Re: Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:54

Weet iemand of er een reden is waarom er geen anti-conceptie op deze dieren wordt toegepast? Dan zouden de kuddes gewoon wat kleiner blijven, is er meer ruimte en meer voedsel voor de overgebleven dieren, probleem opgelost zou ik zeggen... Ik geloof dat ze dat al jaren toepassen in de US en Afrika bijv.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:56

stef schreef:
cas schreef:
@ stef Zou je aub gewoon kunnen discusieren. Jij hebt jouw mening, anderen hebben een andere mening. Je hoeft "bokt"
niet voor heel bekrompen en zielig uit te maken.

Ik kan prima normaal discusieren, ervaring leert alleen dat ik zelf afgeschoten wordt als ik mijn mening wel netjes met argumenten onderbouw, betreft dit onderwerp, dus ben daar een beetje klaar mee

Er waren toch best veel mensen die wel met argumenten kwamen en helemaal niet aan het schieten waren en je zei ook dat je nog op die posts in zou gaan in een ander topic hierover. Ik wacht nog op antwoord. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:05

stef schreef:
Mindim schreef:
Geef in dit topic eerst die onderbouwde mening maar. In wat voor opzicht vind jij dit dan echte natuur. Als je klaar bent met dit onderwerp, begrijp ik niet waarom je dan uberhaupt reageert?

Jij schiet me al af voor ik uberhaubt mijn mening geef. Waar zeg ik dat ik dit echte natuur vind? Verder is bokt een openbaar forum en ben ik dus vrij om te reageren waar en wanneer ik wil

Nou, dat leid ik af uit je eerste post in dit topic, dat je het eigenlijk wel eens bent met het beweerde (wat bedoel je er anders mee?), maar dat je dat niet mag zeggen met een onderbouwde mening, want dan wordt je afgeschoten.

Tuurlijk mag je reageren, ik snap alleen niet dat je dat wilt als je zegt dat je met dit onderwerp eigenlijk wel klaar bent.

belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:06

minister verburg ziet liever dode dieren dan levende . waar zij komt moeten ze dood of laat ze ,ze dood gaan .zij heeft geen verstand van dieren ze moeten verzorgd worden hoe dan ook . wij hebben hier geen natuur als er hekken om staan . |(

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:16

Gerda vergeet, dat zolang er nog een hek om dat natuurreservaat staat, het helemaal niets met natuur te maken heeft. En ze gewoon een zorgplicht hebben.

Schandalig!!!!!!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:16

De zwakste dieren sterven. Als er bijgevoerd gaat worden blijven die leven en dan moeten ze straks dieren gaan afschieten.

Wie schiet je af?

"Staatbosbeheer schiet konikpaarden af, omdat de groep te groot wordt"

Dan staat heel bokt óók weer op zijn achterste benen. Maar afschieten is wel direct het gevolg als er bijgevoerd gaat worden.....

Moeten alle uitgemergelde konijntjes en salamanders en mieren ook bijgevoerd gaan worden? Of zijn die minder aaibaar en is het dus minder erg dat ze sterven door de kou/ gebrek aan voedsel?

Ook op de grote prairie in de VS gaan mustangs dood door kou en ondervoeding, ook al is het gebied wél enorm groot, op = op. Onherroepelijk sterft een deel van de paarden van de honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:21

Liever afschieten dan zo.

Die mustangs hebben wel een wat groter gebied hoor en natuurlijke vijanden.

Een konijn in de natuur hier is normaal, dat is een inheemse diersoort. Edelherten zijn uitgezet, runderen zijn uitgezet en paarden zijn uitgezet.

Normaal inheems 'echt' wild wordt ook beheerd, waar denk je dat jagers voor zijn.

Mieren, salamanders? Die beesten eten niet eens in de winter geloof ik, maar die gaan in een soort van 'winterstand', wat ook een vergelijk een salamander met een paard. Salamanders zijn trouwens ook heel aaibaar hoor.

slimmerik

Re: Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:24

Geloof me Gerda Verburg heeft verstand van paarden. Dit zijn eindelijk paarden die gewoon "paard" mogen zijn.

Ik kijk vaak naar webcams in Zuid Afrika en zo..... daar zie je ook dieren dood gaan.

En ik kan me nog heel goed de ontsteltenis herinneren dat het Koningshuis "jaagt" ....

Afschieten is gewoon geen optie.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:25

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:26

Coloured schreef:
Lalidan schreef:
Als je de natuur zijn gang wil laten gaan, moet je ook zorgen dat de natuur in alle facetten vertegenwoordigt is. Dan moet je dus ook een stel wolven, beren en andere grote roofdieren in het gebied loslaten. Doe je dat niet, dan krijg je dus dit soort taferelen. Deze komen in de natuur niet voor, omdat de roofdieren de populatie vluchtdieren onder controle houdt.

Laat je geen roofdieren los, dan moet de mens voor roofdier spelen. Maar niet pas als de dieren al op sterven na dood zijn, maar vóór die tijd. En ja, dat betekend dus afschieten. Maar uiteindelijk is dát de natuur: Roofdieren die vluchtdieren doden en opeten.

Dit is maar half beleid en de dieren zijn weer eens het slachtoffer......

Daar ben ik het nou helemaal mee eens. In de natuur is een dier dat maar iets verzwakt is al meteen een prooi voor de roofdieren. En maar goed ook, dat zorgt er dan in ieder geval voor dat langdurig lijden niet aan de orde is. Wat zit de echte! natuur toch mooi in elkaar!

In de praktijk is de natuur niet zo effectief. Ongeveer twintig procent van de prooidieren wordt door een roofdier gedood. De rest sterft een andere dood. Het grootste deel daarvan door verzwakking en uiteindelijk de hongerdood, omdat ze niet sterk genoeg of te oud zijn. Voor een wild dier is dood door verzwakking dus geen uitzondering, maar eerder de regel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:27

By the way, de rondlopende dieren zien er wel schraal uit, maar niet dodelijk mager.

Toen ik mijn eigen Arabeskje opviste voordat hij van mij was, zag hij er veel en veel slechter uit en hij leeft nog steeds.

Nog een paar weken en dan groeit het gras weer volop en zie je niet meer van die sielughe ribjes bij de paardjus. Tot die tijd moeten ze maar boompjes afknagen en riet eten, niet echt voedzaam maar genoeg om van in leven te blijven.

Alleen de echt zwakke dieren gaan nu de pijp uit.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-03-10 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:27

Waarom kunnen we niet eens zoeken in een andere insteek? Ik doel hier mee op de post van Sanne, want ik denk er ook zo over.

Wat is nu werkelijk het probleem?:
- te weinig eten in eerste instantie
Het volgende probleem is dat de ene partij het ermee eens is, onder het mom van 'natuurlijke selectie', terwijl de andere partij het erover eens is dat het 'dierenmishandeling' is.

Een eventuele oplossing is (voldoende) bijvoeren. Probleem: de groepen gaan dan te groot worden.

Waarom gaan we er dan niet voor zorgen dat die groepen gewoon niet groter worden? Waarom doen we niet hetzelfde als bij rondhobbelende poezels? Waarom zorgen we er gewoon niet voor dat de paarden zich niet voort kúnnen plantten? Probleem opgelost toch? Ofnaja, paarden kunnen gewoon bijgevoerd worden en er kunnen verschillende groepen in verschillende natuurgebieden geplaatst worden en er dus altijd weer 'gefokt' kan worden indien nodig.

Paarden kunnen eten krijgen als het nodig is, want de groepen zullen niet groeien. Natuurlijke selectie heb je altijd wel door ouderdom en evt andere ziektes, misschien wat minder snel. Nog een voordeel, er hoeven geen paarden meer afgeschoten te worden.

Je krijgt misschien geen echt 100% natuurlijke groepen, met een hengst als leider, maargoed...als we het zo gaan stellen kunnen vragen of we überhaupt een puur natuurlijke groep moeten en/of kunnen hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:28

EstherHegt schreef:
Mindim schreef:
Een konijn in de natuur hier is normaal, dat is een inheemse diersoort. Edelherten zijn uitgezet, runderen zijn uitgezet en paarden zijn uitgezet.

Paarden zijn al erg lang in Nederland http://www.geologievannederland.nl/foss ... wild-paard

Maar al lang niet meer in het 'wild' voorkomend.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:29

Afschieten van de zwakke dieren, zoals dat nu gebeurt, is wat mij betreft wel een optie. Bijvoeren niet. Daar help je de zwakkeren niet mee. De sterksten zullen het met of zonder voer wel overleven.
Ik vind het jammer dat de tweede kamer niet zodanig geinformeert is dat ze de keuze maken om NIET bij te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:30

Arabesk schreef:
By the way, de rondlopende dieren zien er wel schraal uit, maar niet dodelijk mager.

Toen ik mijn eigen Arabeskje opviste voordat hij van mij was, zag hij er veel en veel slechter uit en hij leeft nog steeds.

Nog een paar weken en dan groeit het gras weer volop en zie je niet meer van die sielughe ribjes bij de paardjus. Tot die tijd moeten ze maar boompjes afknagen en riet eten, niet echt voedzaam maar genoeg om van in leven te blijven.

nee, de 230 uitgemergelde hebben ze vanzelf allang weggehaald, die waren nl dood. In totaal meer dan 800 grote grazers dood in 2 maanden tijd, in zo'n klein gebiedje.

je voert Arabeskje ook niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-10 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:31

Mindim, een konijn is ook geen inheems dier. Die zijn in de middeleeuwen als vleesdieren geïmporteerd en door ontsnapping in de natuur terecht gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:31

Karl66 schreef:
Mindim, een konijn is ook geen inheems dier. Die zijn in de middeleeuwen als vleesdieren geïmporteerd en door ontsnapping in de natuur terecht gekomen.

maar wordt niet gehinderd door hekken en heeft natuurlijke vijanden, dat vind ik een ander verhaal. Dan neem ik de haas als voorbeeld :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-10 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:32

Mindim schreef:
Arabesk schreef:

nee, de 230 uitgemergelde hebben ze vanzelf allang weggehaald, die waren nl dood. In totaal meer dan 800 grote grazers dood in 2 maanden tijd, in zo'n klein gebiedje.

je voert Arabeskje ook niet?

waar hij stond voordat hij van mij was werd er amper gevoerd ja ^)

toen hij van mij was ben ik hem natuurlijk wel gaan voeren }:0

maar dat was om aan te geven dat hij er 10x slechter aan toe was dan die konikjes uit het filmpje en hij heeft het ook overleefd

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:33

zap schreef:
Waarom gaan we er dan niet voor zorgen dat die groepen gewoon niet groter worden? Waarom doen we niet hetzelfde als bij rondhobbelende poezels? Waarom zorgen we er gewoon niet voor dat de paarden zich niet voort kúnnen plantten? Probleem opgelost toch? Ofnaja, paarden kunnen gewoon bijgevoerd worden en er kunnen verschillende groepen in verschillende natuurgebieden geplaatst worden en er dus altijd weer 'gefokt' kan worden indien nodig.

Paarden kunnen eten krijgen als het nodig is, want de groepen zullen niet groeien. Natuurlijke selectie heb je altijd wel door ouderdom en evt andere ziektes, misschien wat minder snel. Nog een voordeel, er hoeven geen paarden meer afgeschoten te worden.

Je krijgt misschien geen echt 100% natuurlijke groepen, met een hengst als leider, maargoed...als we het zo gaan stellen kunnen vragen of we überhaupt een puur natuurlijke groep moeten en/of kunnen hebben ;)

Als dat gebeurd krijg je veel stress in de groep, door het menselijk handelen.
Natuurlijke selectie door ouderdom bestaat niet. Natuurlijke selectie treedt alleen op door de zwakkeren die minder kunnen voortplanten (omdat ze te zwak zijn, of dood) dan de sterkeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:33

Mindim schreef:
Karl66 schreef:

maar wordt niet gehinderd door hekken en heeft natuurlijke vijanden, dat vind ik een ander verhaal.

De konijntjes op Texel hebben minder ruimte dan die in de Oostvaarders plassen.

Hun ruimte is dus ook begrensd, natuurlijk begrensd.

Als de konikjes op een eiland hadden geleefd van dezelfde grootte als waar ze nu op staan, waren ze ook doodgegaan.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:35

zap schreef:

Zoiets schreef ik op de vorige pagina ook al..