Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nickyu schreef:kom op word wakker ... dat is geen natuur maar verkeerd beheer
Mindim schreef:Geef in dit topic eerst die onderbouwde mening maar. In wat voor opzicht vind jij dit dan echte natuur. Als je klaar bent met dit onderwerp, begrijp ik niet waarom je dan uberhaupt reageert?
stef schreef:cas schreef:@ stef Zou je aub gewoon kunnen discusieren. Jij hebt jouw mening, anderen hebben een andere mening. Je hoeft "bokt"
niet voor heel bekrompen en zielig uit te maken.
Ik kan prima normaal discusieren, ervaring leert alleen dat ik zelf afgeschoten wordt als ik mijn mening wel netjes met argumenten onderbouw, betreft dit onderwerp, dus ben daar een beetje klaar mee
stef schreef:Mindim schreef:Geef in dit topic eerst die onderbouwde mening maar. In wat voor opzicht vind jij dit dan echte natuur. Als je klaar bent met dit onderwerp, begrijp ik niet waarom je dan uberhaupt reageert?
Jij schiet me al af voor ik uberhaubt mijn mening geef. Waar zeg ik dat ik dit echte natuur vind? Verder is bokt een openbaar forum en ben ik dus vrij om te reageren waar en wanneer ik wil
Mindim schreef:Een konijn in de natuur hier is normaal, dat is een inheemse diersoort. Edelherten zijn uitgezet, runderen zijn uitgezet en paarden zijn uitgezet.
Coloured schreef:Lalidan schreef:Als je de natuur zijn gang wil laten gaan, moet je ook zorgen dat de natuur in alle facetten vertegenwoordigt is. Dan moet je dus ook een stel wolven, beren en andere grote roofdieren in het gebied loslaten. Doe je dat niet, dan krijg je dus dit soort taferelen. Deze komen in de natuur niet voor, omdat de roofdieren de populatie vluchtdieren onder controle houdt.
Laat je geen roofdieren los, dan moet de mens voor roofdier spelen. Maar niet pas als de dieren al op sterven na dood zijn, maar vóór die tijd. En ja, dat betekend dus afschieten. Maar uiteindelijk is dát de natuur: Roofdieren die vluchtdieren doden en opeten.
Dit is maar half beleid en de dieren zijn weer eens het slachtoffer......
Daar ben ik het nou helemaal mee eens. In de natuur is een dier dat maar iets verzwakt is al meteen een prooi voor de roofdieren. En maar goed ook, dat zorgt er dan in ieder geval voor dat langdurig lijden niet aan de orde is. Wat zit de echte! natuur toch mooi in elkaar!
EstherHegt schreef:Mindim schreef:Een konijn in de natuur hier is normaal, dat is een inheemse diersoort. Edelherten zijn uitgezet, runderen zijn uitgezet en paarden zijn uitgezet.
Paarden zijn al erg lang in Nederland http://www.geologievannederland.nl/foss ... wild-paard
Arabesk schreef:By the way, de rondlopende dieren zien er wel schraal uit, maar niet dodelijk mager.
Toen ik mijn eigen Arabeskje opviste voordat hij van mij was, zag hij er veel en veel slechter uit en hij leeft nog steeds.
Nog een paar weken en dan groeit het gras weer volop en zie je niet meer van die sielughe ribjes bij de paardjus. Tot die tijd moeten ze maar boompjes afknagen en riet eten, niet echt voedzaam maar genoeg om van in leven te blijven.
Alleen de echt zwakke dieren gaan nu de pijp uit.
Karl66 schreef:Mindim, een konijn is ook geen inheems dier. Die zijn in de middeleeuwen als vleesdieren geïmporteerd en door ontsnapping in de natuur terecht gekomen.
Mindim schreef:Arabesk schreef:By the way, de rondlopende dieren zien er wel schraal uit, maar niet dodelijk mager.
Toen ik mijn eigen Arabeskje opviste voordat hij van mij was, zag hij er veel en veel slechter uit en hij leeft nog steeds.
Nog een paar weken en dan groeit het gras weer volop en zie je niet meer van die sielughe ribjes bij de paardjus. Tot die tijd moeten ze maar boompjes afknagen en riet eten, niet echt voedzaam maar genoeg om van in leven te blijven.
Alleen de echt zwakke dieren gaan nu de pijp uit.
nee, de 230 uitgemergelde hebben ze vanzelf allang weggehaald, die waren nl dood. In totaal meer dan 800 grote grazers dood in 2 maanden tijd, in zo'n klein gebiedje.
je voert Arabeskje ook niet?
zap schreef:Waarom gaan we er dan niet voor zorgen dat die groepen gewoon niet groter worden? Waarom doen we niet hetzelfde als bij rondhobbelende poezels? Waarom zorgen we er gewoon niet voor dat de paarden zich niet voort kúnnen plantten? Probleem opgelost toch? Ofnaja, paarden kunnen gewoon bijgevoerd worden en er kunnen verschillende groepen in verschillende natuurgebieden geplaatst worden en er dus altijd weer 'gefokt' kan worden indien nodig.
Paarden kunnen eten krijgen als het nodig is, want de groepen zullen niet groeien. Natuurlijke selectie heb je altijd wel door ouderdom en evt andere ziektes, misschien wat minder snel. Nog een voordeel, er hoeven geen paarden meer afgeschoten te worden.
Je krijgt misschien geen echt 100% natuurlijke groepen, met een hengst als leider, maargoed...als we het zo gaan stellen kunnen vragen of we überhaupt een puur natuurlijke groep moeten en/of kunnen hebben
Mindim schreef:Karl66 schreef:Mindim, een konijn is ook geen inheems dier. Die zijn in de middeleeuwen als vleesdieren geïmporteerd en door ontsnapping in de natuur terecht gekomen.
maar wordt niet gehinderd door hekken en heeft natuurlijke vijanden, dat vind ik een ander verhaal.
zap schreef:Waarom gaan we er dan niet voor zorgen dat die groepen gewoon niet groter worden? Waarom doen we niet hetzelfde als bij rondhobbelende poezels? Waarom zorgen we er gewoon niet voor dat de paarden zich niet voort kúnnen plantten? Probleem opgelost toch? Ofnaja, paarden kunnen gewoon bijgevoerd worden en er kunnen verschillende groepen in verschillende natuurgebieden geplaatst worden en er dus altijd weer 'gefokt' kan worden indien nodig.
Paarden kunnen eten krijgen als het nodig is, want de groepen zullen niet groeien. Natuurlijke selectie heb je altijd wel door ouderdom en evt andere ziektes, misschien wat minder snel. Nog een voordeel, er hoeven geen paarden meer afgeschoten te worden.
Je krijgt misschien geen echt 100% natuurlijke groepen, met een hengst als leider, maargoed...als we het zo gaan stellen kunnen vragen of we überhaupt een puur natuurlijke groep moeten en/of kunnen hebben