Eric Laarakker: "Paardeneigenaren smeren veel te veel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:32

als mijn paard een wondje heeft, smeer ik er meestal wat vaseline op, is dat ook zo erg?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:59

simodi schreef:
Met Laarakkers heb ik geen ervaring dus daarover kan ik niet oordelen.

Maar de opmerking in dit topic dat homeopathie en osteopathie niet werken en onzin zijn, vind ik erg ongenuanceerd en is ook niet juist. Zoiets roepen getuigt van gebrek aan kennis en inzicht!
)

Juist niet, homeopathie is 'feitelijk' en wetenschappelijk onzin. Daarmee wil ik niemand aanvallen, maar iets verkopen als 'medicijn' waar alle mogelijke 'medicijnen' nagenoeg uit zijn gefilterd, is geen medicijn. Dat het sommige mensen wellicht kan helpen, prima. Maar als je je enigzins verdiept in wat homeopathie nou eigenlijk is... en je hebt dus die kennis en inzicht dan schuif je het ver van je af.
Dat het ongenuanceerd gebracht is, dat is niet netjes maar gebeurt de beste onder ons.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:38

Bonita_Bon schreef:
simodi schreef:
Met Laarakkers heb ik geen ervaring dus daarover kan ik niet oordelen.

Maar de opmerking in dit topic dat homeopathie en osteopathie niet werken en onzin zijn, vind ik erg ongenuanceerd en is ook niet juist. Zoiets roepen getuigt van gebrek aan kennis en inzicht!
)

Juist niet, homeopathie is 'feitelijk' en wetenschappelijk onzin. Daarmee wil ik niemand aanvallen, maar iets verkopen als 'medicijn' waar alle mogelijke 'medicijnen' nagenoeg uit zijn gefilterd, is geen medicijn. Dat het sommige mensen wellicht kan helpen, prima. Maar als je je enigzins verdiept in wat homeopathie nou eigenlijk is... en je hebt dus die kennis en inzicht dan schuif je het ver van je af.
Dat het ongenuanceerd gebracht is, dat is niet netjes maar gebeurt de beste onder ons.

En toch heb jij de hulp van de beste man ingeroepen? Of heb je nu het licht gezien, en doolde je toen in het duister met gebrek aan "kennis en inzicht"? ;) :D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:58

simodi schreef:

Ik denk dat je als paardeneigenaar tegenover elke DA en elke behandeling zelf kritisch moet zijn. Verdiep je zelf eens goed in diverse behandelingsmethoden als je paard wat mankeert, dan weet je waar je over praat en kun je ook in overleg met je DA. Klakkeloos dingen aannemen doe ik in elk geval sowieso niet (meer). ;)

Sorry, maar ik weet perfect wat homeopathie, en wat osteopathie is.
Ik heb beide zaken grondig bestudeerd, zowel de theoretische achtergrond,
als de dagdagelijkse praktijk.
Met andere woorden, ik weet wel degelijk waarover ik praat,
en ik kan je garanderen dat zowel homeopathie als osteopathie kwakzalverij zijn.
En het spijt me, zeker wat homeopathie betreft kan dat niet verder genuanceerd worden,
want het is gewoon een feit.

Voor je iemand anders gebrek aan kennis en inzicht verwijt,
moet je mss zelf de principes van homeopathie en osteopathie eens kritisch gaan bestuderen.
En dan bedoel ik serieus bestuderen, en niet een paar slogans nakauwen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:18

Blijft het toch wel vreemd dat paarden heel goed kunnen reageren op zowel homeopathie als ostepatische behandeling, terwijl zij als dieren op geen enkele manier kunnen faken! Dus die 'kwakzalverij' doet wel degelijk iets!

En uit eigen ervaring heb ik de positieve werking van osteopathie bij mijn merrie kunnen aanschouwen. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:28

BigBen schreef:
simodi schreef:

Ik denk dat je als paardeneigenaar tegenover elke DA en elke behandeling zelf kritisch moet zijn. Verdiep je zelf eens goed in diverse behandelingsmethoden als je paard wat mankeert, dan weet je waar je over praat en kun je ook in overleg met je DA. Klakkeloos dingen aannemen doe ik in elk geval sowieso niet (meer). ;)

Sorry, maar ik weet perfect wat homeopathie, en wat osteopathie is.
Ik heb beide zaken grondig bestudeerd, zowel de theoretische achtergrond,
als de dagdagelijkse praktijk.
Met andere woorden, ik weet wel degelijk waarover ik praat,
en ik kan je garanderen dat zowel homeopathie als osteopathie kwakzalverij zijn.
En het spijt me, zeker wat homeopathie betreft kan dat niet verder genuanceerd worden,

Voor je iemand anders gebrek aan kennis en inzicht verwijt,
moet je mss zelf de principes van homeopathie en osteopathie eens kritisch gaan bestuderen.
En dan bedoel ik serieus bestuderen, en niet een paar slogans nakauwen.

Uit oprechte interesse zou ik graag willen weten hoe je dit hebt kunnen bestuderen/ onderzoeken? Vanuit welke hoedanigheid?

Whisperke

Re: Eric Laarakker: "Paardeneigenaren smeren veel te veel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:38

ten eerste kunnen we het bij het onderwerp houden.. het topic gaat over het algemeen dat paarden eigenarent te veel en te lang smeren.. Dat het een homeopaat heeft gezegt tja.. dat zij zo.. maar of homeopathie bestaat of niet.. Ik geloof er in.. Accupunctuur werkt ook en dat is ook eigenlijk op homeopathie gericht.. En dat zowel vele mensen en dieren veel leed bespaard gebleven..

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:40

Om te beginnen heet Eric LAARAKKER van zijn achternaam dus zonder S. Hoe vaak ik dat niet verkeerd geschreven zie. Ik ken Eric zijn theorieen en hij heeft dieren genezen en niet genezen. Net zoals elke andere reguliere dierenarts. Ieder zijn mening en zijn ding. Het is niet verplicht om naar hem toe te gaan en hij geeft ook geen garantie op genezing.

Uit ervaring weet ik inderdaad ook dat mensen graag dingen op hun paard smeren. Met mok en staart en maneneczeem als grote voorbeeld, vaak met net zoveel effect als niks smeren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:08

Ninx schreef:
Bonita_Bon schreef:

En toch heb jij de hulp van de beste man ingeroepen? Of heb je nu het licht gezien, en doolde je toen in het duister met gebrek aan "kennis en inzicht"? ;) :D

Wat een fijn denegrerend antwoord op mijn voorzichtig geformuleerde post. Maar goed, laat ik daar mijn schouders maar voor optrekken, als jij dat nodig vind, in het vervolg liever niet zo op de man spelen (of sals je dat doet dan een beetje fatsoenlijk). Kun je er nog zoveel smileys achter zetten.

Om antwoord te geven op je 'vraag': Wij hebben een paard meegenomen naar Laarakkers omdat de beste man zijn papieren heeft als zijnde dierarts en in deze beroepsgroep toen ook hoofdzakelijk werkzaam was. Ik spreek over jaaaren terug, nog voordat hij echt doorsloeg naar druppeltjes en pilletjes en smeerseltjes (wat ik nu dus bij mijn buren en de manege terugzie) en met in mijn achterhoofd mijn moeders favo gezegde: 'baat het niet, dan schaad het niet'. Nou, dat hebben we geweten. Ik heb het toen niet van de daken geschreeuwd, maar na om me heen steeds meer van deze 'kwakzalverij' (woord klinkt harder dan het is, Kwakzalverij is strikt genomen het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunde en/of het verkopen van 'medicijnen' die niet wetenschappelijk vallen onder de noemer 'medicijn') te zien ben ik er inmiddels wel klaar mee. Dat andere mensen naar dhr Laarakkers gaan is prima, ieder de keus. Maar dat dit topic gaat over de mening van Laarakkers die om het hardste roept dat we niet moeten smeren, en rommelen lijkt me niet helemaal fair. Dat zei ik in mijn eerste (eerste bladzijde, 3de reactie ofzo) en tweede post.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:59

en dat zegt erik laarakker???
heb nog heel wat flesjes van hem hier staan...
nooit gemerkt dat t werkt :o

afopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:03

Ik begrijp niet zo heel goed waar "bigben"zijn oordeel op baseert, osteopathie is kwakzalverij. Vele ideeen uit de osteopathie worden gebruikt in de westerse geneeskunst zoals segmentale relatie. Denk maar aan een hartinfarct waarbij de klachten in een ander gebied worden aangegeven dan waar het hart zit. (linker arm, kaak en buik). Zouden wij deze ideeen niet meenemen in de beoordeling van klachten dan kan men de oorzaak missen. (het hartinfarct). Ook bij paarden komen veel klachten voor die niet lokaal zijn te verklaren, segmentaal denken kan je dan veel verder brengen, bv stalbenen in relatie met rugproblemen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:07

Ben ik de enige die vind dat dat 'gewoon' aan de eigenaren zelf is?
Als iemand nu graag wilt smeren? Dat minimale recht heb je hopelijk wel verworven met de aankoop van een eigen paard...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:09

previr schreef:
en dat zegt erik laarakker???
heb nog heel wat flesjes van hem hier staan...
nooit gemerkt dat t werkt :o

Alleen neerzetten werkt niet, je moet ze wel openmaken en gebruiken... :+

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:48

Dat we te snel naar middeltjes grijpen en te makkelijk wat smeren is algemeen bekent, we hebben immers het beste met onze paarden voor.
En verder heeft ieder zo zijn eigen ervaringen met dierenarten en homeopatische middeltjes die voorgeschreven worden door oa Laarakkers. Bij de een werkt t bij de ander niet, daarom zijn er zoveel verschillende " genezingsmiddelen"

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:59

BigBen schreef:
Ik ben het met jouw manier van redeneren absoluut eens.

Alleen, het zit zo, Laarakkers beoefent zowel homeopathie als osteopathie.
In beide gevallen gaat het om kwakzalverij.

Kwakzalverij is het aanbieden, uitvoeren, of aanprijzen van bepaalde handelingen of middelen,
waarvan beweerd wordt dat ze een genezend effect hebben, terwijl dat niet het geval is.

Zowel van homeopathie als osteopathie is wetenschappelijk bewezen
dat ze geen enkel therapeutisch effect hebben.

Sorry, maar dat laatste klopt niet.... het is niet bewezen dat ze GEEN effect hebben, het is nog niet wetenschappelijk aangetoond dat het WEL effect heeft..... Datzelfde gaat op voor acupunctuur.

Of je er wel of niet je heil in zoekt moet een ieder voor zichzelf weten, maarmijn mening is dat teveel mensen alternatieve geneeswijzen opzoeken als een laatste redmiddel en daar dan gedesillusioneerd van geraken. Terwijl het misschien wel kan helpen NAAST de reguliere (dier-)geneeskunde, dus als ondersteuning. Naar mijn mening wordt de kloof wel wat kleiner tussen de meeste reguliere en alternatieve (dieren-)artsen. Net zoals de meeste dierenartsen eerst paardentandartsen, chiropractie en fysiotherapie grote nonsens vonden en er nu ook graag omzet in dat vakgebied genereren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:21

BigBen schreef:

Het is nergens wetenschappelijk bewezen dat het kwakzalverij is. men is er nog niet overuit of het wel of niet helpt.

En als het kwakzalverij zou zijn dan wil ik wel eens weten waarom het bij mijn dieren super helpt. ik heb bijv. een reguliere paardendierenarts die ook osteopatie doet. toch apart dat mijn paard na een behandeling aan z'n rug veel beter loopt en het iedereen ook opvalt. ;) en dat ik met mijn hond bij verschillende klinieken ben geweest (waaronder o.a een gespecialiceerde kliniek in wageningen) en dat niemand het weet. (na allerlei dure onderzoeken en dure voeders en medicijnen). ga vervolgens naar een holistisch dierenarts die hem een osteopatische behandeling geeft en wat druppeltjes met de mededeling dat het binnen een paar dagen beter gaat. en inderdaad, hij is weer helemaal 100%. (en ik was totaal maar 35 euro kwijt. bij de andere kliniek bijna 500 euro en nog geen oplossing). ;)
mijn paard had steeds allerlei klachten. deed vreemd, was chagerijnig in de wei. ben toen in de bilt geweest maar dan bij steffi van der laarse. van haar kreeg ik druppels mee met de mededeling dat mijn paard nu over z'n gedrag ging nadenken en dat hij binnen 4 dagen weer vrolijk zou zijn en zou spelen in de wei. echt, we lagen later dubbel van het lachen achter de trailer. maar gek of niet, paard was binnen paar dagen vrolijk en speelde weer met andere paarden. het viel al mijn stalgenoten op en dat na maanden modderen met het paard. en ja, de druppels roken gewoon naar alcohol en brood. maar het zal me worst wezen wat er werkelijk in zit. zolang het maar helpt. ;) en beesten kunnen het niet faken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:44

Citaat:
en beesten kunnen het niet faken

Nee, dat kunnen ze niet. Maar hun baasjes kunnen 'onder invloed' van het gebeuren het wel opeens anders gaan "zien" en dan denken "zie je wel, het helpt"!! Een soort van self-fulfilling prophecy dus..

Maar goed, deze hele discussie zou niet moeten gaan over de kundigheid van artsen, of de werkzaamheid van homeopathische middelen. Laarakker roept op tot terughoudendheid wat betreft zelf dokteren en smeren. En in zekere zin heeft hij wel gelijk: als je ziet wat er soms voor merkwaardige adviezen van hobby-dokters voorbij komen..
Maar afgezien daarvan: het paard heeft een zelfherstellend vermogen en als de natuur het niet voor elkaar krijgt, dan is het vaak beter om de arts te hulp te roepen dan zelf te gaan dokteren.
Het is alleen wat merkwaardig dat een arts die zich bedient van middelen met een hoog zweef-gehalte, nou juist deze aanbeveling doet..

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:50

@jannepauli: idd!

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:01

Ik ben het met de stelling " dat we teveel smeren" eens alleen vreemd dat het juist van een "smeerder" komt...

Ben het eens met Hyppolyte, BigBen!!

Nog zo'n smeerder Willy Sidorak....smeerde ook tot de vellen van het paard vielen.....al het slechte kwam eruit....uhuh!

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:21

Jannepauli schreef:
Citaat:

Nee, dat kunnen ze niet. Maar hun baasjes kunnen 'onder invloed' van het gebeuren het wel opeens anders gaan "zien" en dan denken "zie je wel, het helpt"!! Een soort van self-fulfilling prophecy dus..

Maar goed, deze hele discussie zou niet moeten gaan over de kundigheid van artsen, of de werkzaamheid van homeopathische middelen. Laarakker roept op tot terughoudendheid wat betreft zelf dokteren en smeren. En in zekere zin heeft hij wel gelijk: als je ziet wat er soms voor merkwaardige adviezen van hobby-dokters voorbij komen..
Maar afgezien daarvan: het paard heeft een zelfherstellend vermogen en als de natuur het niet voor elkaar krijgt, dan is het vaak beter om de arts te hulp te roepen dan zelf te gaan dokteren.
Het is alleen wat merkwaardig dat een arts die zich bedient van middelen met een hoog zweef-gehalte, nou juist deze aanbeveling doet..

ik ben het hier volkomen mee eens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:32

BigBen schreef:
[Ik ben het met jouw manier van redeneren absoluut eens.

Kwakzalverij is het aanbieden, uitvoeren, of aanprijzen van bepaalde handelingen of middelen,
waarvan beweerd wordt dat ze een genezend effect hebben, terwijl dat niet het geval is.

hahahahaha...en de wetenschap...ja , die weet alles ;)
jammer genoeg kunnen die helaas niet zo diep kijken en staan ze nog veel te veel onder invloed van de farmaceutische (rijke) industrie.
maar slik maar lekker die anti biotica en pretnison door hoor! Baad het niet dan schaat het niet.... ;(

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:28

nombrado schreef:
BigBen schreef:
[Ik ben het met jouw manier van redeneren absoluut eens.

hahahahaha...en de wetenschap...ja , die weet alles ;)
jammer genoeg kunnen die helaas niet zo diep kijken en staan ze nog veel te veel onder invloed van de farmaceutische (rijke) industrie.
maar slik maar lekker die anti biotica en pretnison door hoor! Baad het niet dan schaat het niet.... ;(

Woho, persoonlijke issues??

Niemand hier zegt antibiotica voor de fun te slikken en niemand hier beweert dat prednison een middel is in de categorie 'baat het niet dan schaad het niet' dus dat is volkomen uit de lucht gegrepen. Net als de rest van je post overigens. Wetenschap staat volledig los van de farmaceutische industrie (andersom overigens niet).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:18

Jannepauli schreef:
Citaat:

wel toevallig dat stalgenoten/reguliere dierenarts en hoefsmid verschil in mijn paard zien terwijl ze niet weten dat ik bij een holistische dierenarts geweest ben. ;) een paard wat eerst stikchagerijnig is, andere paarden wegjaagd en in een hoekje staat en vervolgens gaat spelen?? dat is niet iets wat ik "onder invloed" zie omdat ik het graag wil zien. :n en dat uit bloedonderzoek ook blijkt dat dingen weer verbeterd of goed zijn. waar de reguliere dierenartsen geen oplossing voor hadden. ;)
mijn hond was agressief, broodmager en er is zelfs al gezegd om hem in te laten slapen. na bezoek van holistisch dierenarts kwam hij aan en verminderde de agressie. iets wat iedereen in mijn omgeving opvalt. ;) maar goed. ieder z'n mening. laat mij hier maar in geloven. als ik hier niet in had geloofd dan had ik m'n paard en hond allang moeten laten hemelen op advies van de reguliere dierenartsen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:44

Tieme schreef:
wel toevallig dat stalgenoten/reguliere dierenarts en hoefsmid verschil in mijn paard zien terwijl ze niet weten dat ik bij een holistische dierenarts geweest ben. ;) een paard wat eerst stikchagerijnig is, andere paarden wegjaagd en in een hoekje staat en vervolgens gaat spelen?? dat is niet iets wat ik "onder invloed" zie omdat ik het graag wil zien. :n en dat uit bloedonderzoek ook blijkt dat dingen weer verbeterd of goed zijn. waar de reguliere dierenartsen geen oplossing voor hadden. ;)
mijn hond was agressief, broodmager en er is zelfs al gezegd om hem in te laten slapen. na bezoek van holistisch dierenarts kwam hij aan en verminderde de agressie. iets wat iedereen in mijn omgeving opvalt. ;) maar goed. ieder z'n mening. laat mij hier maar in geloven. als ik hier niet in had geloofd dan had ik m'n paard en hond allang moeten laten hemelen op advies van de reguliere dierenartsen.

Hier ben ik het totaal mee eens..

Mijn merrie had een schouderblessure, liep kreupel, hebben verscheiddene dierenartsen naar gekeken oa een dierenarts en verschillende leraren en hoefsmeden van het NHB in deurne, kwam niks uit, zagen weinig op foto's niks te zien. Heb er ook een dierenarts bijgehad die op een stal komt van een olympisch springruiter, opgeleid in Belgie, niet de minste dus... Niks ten nadele van hem, ik zag toen ook minder dan wanneer ik erop zat.

Maar goed bij laarakker doorgemeten, en kwam een irritatie eruit, druppels voor gekregen, om het van binnenuit sterker te maken, dus geen antibiotica tegen ontstekingen enz, maar puur iets natuurlijks, waar mijn merrie wel tegen kan, is nog al gevoelig. Na 2 maanden terug voor controle toen was het goed.. Tot nu toe nooit meer last van gehad.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:17

Doorgemeten ?