"Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:06

Nou, ik ben blij dat ik daar niet woon, zeg...... :roll:

Pensionstalling? Mijn r..t!!! Sorry voor het woord, maar al kreeg ik heel veel geld toe, dan zal ik er nog niet naar toe verkassen, als iemand dit zou roepen. Dat doe ik mijn paard echt niet aan. Wat een ander doet, prima, hun verantwoording. Ik heb mijn verantwoording over mijn paard en die doe ik dat echt niet aan :n . Er is hier amper een pensionstalling te vinden, waar ze echt lang naar buiten kunnen 's winters (en soms 's zomers vaak ook niet). ;(

Inderdaad klinkt het een beetje als een paar stadsmensen die wat roepen. Wij hebben hier heel veel natuurgebied en ik vind het prachtig die paarden buiten 's winters (de meesten gaan overigens weer op stal 's avonds in deze omgeving).
Verlinting? Hmmm, hier zie ik meer natuurlijke afzettingen en verantwoordelijk hekwerk. Hebben wij zelf ook op het land.

Zijn er hier in dit topic mensen die in het genoemde gebied hun paard hebben staan? Ben wel geinteresseerd hoe zij het zien, want zij zitten er middenin, kennen de situatie.

Marilyn_C, mensen met hun paard op de wei verzorgen hun paard niet goed? :+

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:07

Marilyn_C schreef:
Vind het wel goed dat ze kleine schuilstalletjes zouden afschaffen, en dat de paarden dan naar pensionstallen gaan; dan worden ze iig elke dag bekeken en goed verzorgt. Maar ik ben wel bang voor het feit dat niemand dadelijk meer paarden aan huis mag hebben...

en hoe wil jij mijn paard dan goed verzorgen, in een binnen stal?
dan kan ik haar beter naar de slacht brengen ipv haar laten hoesten in die stoffige binnen stallen.
want hier in de omgeving zijn alleen maar binnen stallen.
heb je daar wel eens over na gedacht, met dan worden ze beter bekeken en goed verzorgt.
de mijne wordt goed bekeken en verzorgt, door NIET in en stal te zetten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:14

Ik wou net zeggen; ik bekijk mijn paard dagelijks, daarnaast is er toezicht op de kudde buiten en de lieve meiden van mijn paard's kuddegenoten komen ook dagelijks. We onderhouden dagelijks contact over onze dieren, steken er veel tijd en moeite in (het is keihard werken, je paard buiten in de winter).

Kan je vertellen dat deze paarden zelfs beter verzorgd worden, dan sommige paarden die bij ons op stal staan. Oef, dat mag ik natuurlijk niet zeggen :o , maar helaas is het wel zo. ;( (vind het erg triest voor die desbetreffende paarden namelijk!).

_ED_

Re: "Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:21

Hmm typisch weer.. het volbouwen van mooie gebieden/weilanden voor huizen kan wel, maar een schuilstalletje voor graasdieren is weer teveel gevraagd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:22

Je hebt zulke mooie schuilstalletjes tegenwoordig. :)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:31

Precies, ik zit wel eens aan stalletjes te denken gemaakt van boomstronken en riet, mij kun je niet vertellen dat zoiets er niet natuurlijk uit ziet. Zou zoiets dan ook niet mogen denk je?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:37

tja, ik kan mij het punt van de gemeente wel voorstellen, en ben het er deels ook wel mee eens.
Ik kan mij er persoonlijk ook best aan storen als ik een mooi buitengebied zie dat is volgegooid met enorme houten/linten omheiningen met stallingen e.d. die (naar mijn mening) totaal niet in het landschap passen.
Dus ik kan me voorstellen dat de gemeente er maar al te graag een stokje voor steekt dat op elk perceeltje een hok word neergezet, waarbij vaak ook enorme omheiningen gepaard gaan.

Even voor de duidelijkheid. Ik ben ook een paardenliefhebber, en ik ben ook voorstander van 24/7 buiten met schuilstal. Vanuit het oogpunt van het paard gezien. Maar landschappelijk gezien vind ik het niks. althans niet op de manier dat het 'vaak' gebeurt.
Al denk ik dat het best samen kán gaan, maar dat gebeurt helaas zo weinig!. Vaak hebben paardenmensen weinig oog voor wat wél en niet in een landschap thuishoort van oorsprong.

Maargoed ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:56

Mijn ervaring is dat mensen die hun eigen paard mogen en kunnen verzorgen er veel beter voor zijn dan het pensionbeleid, dat alles over 1 kam scheert en alles is of net nog wel of net niet meer toelaatbaar. Idd hoestende paarden, te dikke paarden, te magere paarden, paarden die slecht in hun haar zitten, of gewoon geen mooie glans hebben.

Als de zon schijnt, moet je de regenboog in hun haren zien, kijk maar eens hoeveel paarden kleuren missen in de gloed, dus gewoon niet goed op kleur zijn, maar wel een glans hebben. De echte glans kunnen ze niet onderscheiden van de nepglans. Toen ik dat in de zomer zag bij mijn paard, zag ik al de eerste tekenen van ondervoeding, die winter er na, lieten zijn haren los, en was hij dof in zijn vacht....maar iedereen vond hem zo mooi glanzen.. :D conclusie: gebrek aan paardenkennis en dat schort er nog wel eens aan. De paardenkennis, koeienkennis zat, maar paardenkennis maar amper... ;(

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:25

pompompom schreef:
tja, ik kan mij het punt van de gemeente wel voorstellen, en ben het er deels ook wel mee eens.
Ik kan mij er persoonlijk ook best aan storen als ik een mooi buitengebied zie dat is volgegooid met enorme houten/linten omheiningen met stallingen e.d. die (naar mijn mening) totaal niet in het landschap passen.
Dus ik kan me voorstellen dat de gemeente er maar al te graag een stokje voor steekt dat op elk perceeltje een hok word neergezet, waarbij vaak ook enorme omheiningen gepaard gaan.

Even voor de duidelijkheid. Ik ben ook een paardenliefhebber, en ik ben ook voorstander van 24/7 buiten met schuilstal. Vanuit het oogpunt van het paard gezien. Maar landschappelijk gezien vind ik het niks. althans niet op de manier dat het 'vaak' gebeurt.
Al denk ik dat het best samen kán gaan, maar dat gebeurt helaas zo weinig!. Vaak hebben paardenmensen weinig oog voor wat wél en niet in een landschap thuishoort van oorsprong.

Maargoed ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Dat ben ik wel met je eens. Ik heb hier ook bewust groen/bruin lint, geen wit. Geen gezicht en je wordt er zelf ook nog gestoord van om naar te kijken als het wat trilt in de wind.
Ik heb hier wel een illegaal bouwsel staan als schuilstal. Goedkoop grijs damwand. De kleur valt niet op, is neutraler dan veel groen. Maar damwand is lelijk. Maar als ik dit af moet breken kost het me geen vermogen.
Zou ik hier met vergunning een schuilstal mogen zetten, dan nam ik ook hout. Wat op gaat in de natuur. Mag dan ook best wat meer kosten. De gemeente mag er ook best wel eisen aan hebben waar ik dan aan moet voldoen.
En ik denk als een gemeente dat beleid voert het veel meer verrommeling tegen gaat dan alles maar verbieden. Dan krijg je toch de goedkope materialen, zodat het niet zoveel kost als het weg moet. Dan investeer je niet in wat moois.

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:06

Ik ben het eens met bovenstaande reactie(s). je moet proberen het er zo natuurlijk mogelijk laten uitzien. Maar,dat alle paarden op pensionstallen moeten vind ik overdreven.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:46

Marilyn_C schreef:
Vind het wel goed dat ze kleine schuilstalletjes zouden afschaffen, en dat de paarden dan naar pensionstallen gaan; dan worden ze iig elke dag bekeken en goed verzorgt. Maar ik ben wel bang voor het feit dat niemand dadelijk meer paarden aan huis mag hebben...

hahaha
nou daar heeft mijn paard veel aan, bekeken worden terwijl hij zo'n beetje de hele dag in z'n hok van 3 bij 3 staat.
nee hoor, lekker de wei in en ook thuis kun je paarden goed verzorgen!

verder, zie ik het probleem niet met een schuilstal. en volbouwen met flats en woningen is dan wel weer goed natuurlijk :+

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:13

Die mensen snappen er zoals gewoonlijk weer helemaal niks van :n
Buiten dat staat, dat ik persoonlijk veel liever wat paarden in een mooie omgeving zie staan, met een klein schuilstalletje,
dan dat er dalijk weer een grote nieuwe pensionstal komt, omdat er 's winters veel vraag naar is... Waarbij het landschap dan weer wel omgegooid mag worden,
ipv weilanden die binnenbak er komt met grote, stinkende stallen, omdat het plaatje van 'paard in weiland, vrij en natuurlijk met klein stalletje'' niet voldoet.

:r . Wat een onkunde.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:15

Marian_ schreef:
Marilyn_C schreef:
en volbouwen met flats en woningen is dan wel weer goed natuurlijk :+

PRECIES.
Mijn vader is jaren geleden naar de gemeente toegestapt. Dit omdat voor ons huis een perceeltje van 1700 m2 te koop was. Zijn vraag luidde: ''mag er ook kleinschalig op gebouwd worden, zoals een klein schuurtje?'' Waarop de man van de gemeente antwoordde: ''Oh, is dat stuk te koop? Dat wist ik niet. Nee, er mag niet gebouwd worden.''
Een week later had de gemeente het gebouwd, en binnen 2 weken begon de bouw van drie vrijstaande huizen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:10

Ik ben het er wel mee eens dat er niet op elk strookje gras een stalletje hoeft te komen. En vind het ook spuuglelijk als je al die doorhangende witte linten en prikpaaltjes zo in het landschap ziet :n

Stalletjes hangen ook vaak van ellende aan elkaar , lelijk in elkaar geflanst , echt zo'n krot , van die lelijke containers...kan me heel goed voorstellen dat de gemeente dat weg wil hebben +:)+

MAAR.

Er is wel behoefte aan die schuilstalletjes. En in weilanden horen dieren te lopen. Dat maakt het platteland leuk : groen , landelijke omgeving , dieren in de wei.

En dieren hebben recht op een schuilplek in hun weiland.

Mensen met een weiland hebben recht (en plicht !) om daarop hun zaken netjes te kunnen regelen voor hun dieren.

De gemeente , omwonenden , andere dorpelingen en passanten hebben het recht op een mooie landelijke omgeving zonder al die verrommeling. En op dieren in de wei , want lege weilanden dat is ook niks :n En weilanden met dieren die staan te verpieteren tussen de zon en muggen / dazen , dat is ook niks :n

En het mooie is : iedereen kan het naar zijn zin gemaakt worden +:)+

De gemeentes moeten gewoon eens even een paar dagen eraan besteden en bepalen welke bouw-werkjes wel mooi staan in het landschap en kunnen fungeren als schuilgelegenheid voor de dieren.

Er zijn hele leuke hutjes / schuurtjes / andere dingen die superleuk in het land staan. Die juist een extraatje geven aan het landschap , wellicht een knipoog naar vervolgen tijden :)

Het mogen dan ook best wat duurdere schuurtjes zijn.

Mensen die dan een schuilstalletje willen bouwen , hebben die mogelijkheid. Kunnen / willen ze een nette stal niet betalen dan hebben ze pech , net als nu.

Maar de mensen die het WEL netjes willen doen , die kunnen dan duurzaam een mooie schuilgelegenheid neerzetten +:)+

En dat scheelt heel wat krotjes in het landschap , want die blijven mensen vooral bouwen doordat er niks moois neergezet mag worden.

Kunnen mensen nu wel een mooi stalletje neerzetten dan is de kans ook groter dat het hele landschap er van opknapt omdat het duurzamer bruikbaar is door mensen.

Je investeert niet zoveel in land waarvan je niet zeker bent of je paard daar fijn kan blijven staan. Heb je wel zekerheid van je stalletje , dan kun je er duurzaam in investeren.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:50

Alane schreef:
en terecht....
Is toch van den zotte dat iemand die een bedrijf moet opstarten aan allerlei eregels en eisen moet voldoen, iemand die een huis wil bouwen aan regels moet voldoen en alleen omdat jij een paard hebt maar niet aan de eisen kunt voldoen moeten alle regels maar aan jouw worden aangepast?
Je kiest er immers zelf voor om paarden te houden, niemand heeft je daartoe gedwongen.

Voldoet je weide niet aan de basiseisen dan kun je uitwijken naar een pensionstal... kun je dat niet betalen dan paard verkopen of andere weide zoeken..

Je hebt nu al de verlinting van het landschap, die heeft zo'n afrastering die heeft een zus afrastering, en dan nog die hamsterbanen die her en der aangelegd worden...
ik vind het geen gezicht.
En dan ook nog eens toestaan om her en der schuren te gaan bouwen...

btw achter die bedrijven zitten ook mensen, mensen die aan veel eisen moesten voldoen om hun bedrijf op te kunnen zetten en aan nog meer eisen moeten voldoen om het te kunnen handhaven... hebben die dan niet zovel rechten als de particulier, zo niet meer rechten omdat het ook nog eens hun broodwinning is?

Nee hoor, die laatste mogen namelijk zelfs een binnenbak aanleggen, omdat het voor hun broodwinning is. Staat in de tekst ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:08

pensionstallen ruimschoot voorhanden, vaak word ook verwezen naar een pensionstal.
Hier word verwezen naar een manege waar je 350,- per paard vraagt, dan hebben we 4 paarden... + de weihuur etc etc.
Op die manier is het niet leuk meer...

Hier in de omgeving mocht iedereen voor 2004 maar raak bouwen.
Een bak... geen probleem, dikke stal erbij... ga je gang joh, geitenhok erbij... veel plezier.
Na 2004 mag je niks meer bijbouwen, maar de mensen die hun weide vol met troep hebben staan (voor 2004) komen er wel mee weg, die mogen dingen zelfs verplaatsen. (zolang het het zelfde m2 maar bedraagt...).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:44

Het is trouwens ook niet echt realistisch om je paard in de winter op een pensionstal te zetten , en in de zomer op je eigen weitje :P

Want die pensionstal staat dan in de zomer met lege stallen die niet verhuurd worden , zullen ze vast niet om staan te springen.

Of mensen moeten voor de pensionstal blijven betalen terwijl hun paard daar geen voet op het erf zet het halve jaar , ook een beetje een rare situatie.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:48

en vooral een dure grap

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:18

wat een onzin!!!

Zelf woon ik midden in de gelderse vallei.. hier word echt wel veel gebouwd in de weilanden ;) Schuren etc..
Ik zie hier helemaal niet extreem veel schuilstallen...

liever een schuilstal tegen de rand van het bos met een paar paarden, dan een extra varkensschuur in de tuin ;)

Noedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:43

Dierenbescherming doet juist pogingen om paarden mogelijkheden te bieden meer buiten te staan maar de gemeenten werken niet echt mee.. :S Geldt overigens voor heel Nederland helaas

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:47

pmarena schreef:
Het is trouwens ook niet echt realistisch om je paard in de winter op een pensionstal te zetten , en in de zomer op je eigen weitje :P

Want die pensionstal staat dan in de zomer met lege stallen die niet verhuurd worden , zullen ze vast niet om staan te springen.

Of mensen moeten voor de pensionstal blijven betalen terwijl hun paard daar geen voet op het erf zet het halve jaar , ook een beetje een rare situatie.

dat is in deze regio heel normaal hoor :) :) voor de zomermaanden moet je er echt vroeg bij zijn om een landje te bemachtigen........ en in de wintermaanden moet je echt al in april beginnen om dat zeker te stellen......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:52

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:23

In onze gemeente mogen schuilstallen ook niet (meer)

Mobiele stallen mogen wel
en bouwketen
en containers
als het maar verplaatsbaar is.

da's echt prachtig!
:D
Maar je moet je knollie Ergens droog kunnen laten staan....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:10

Weet je zeker dat het verplaatsbare mag? heeft de gemeente daar duidelijk toestemming voor gegeven?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:48

Toch wel weer een mooie tegenstelling;

De dierenbescherming pleit voor meer paarden buiten, beginnen de gemeenten te klagen over de buiten voorzieningen!