Gruwelijke gevallen van paardenmishandeling in Ierland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:32

Paarden hebben sowieso niks te zoeken in een grote stad als Dublin. Ponies die op een grasveldje buiten een flat gehouden worden of middenin een woonwijk door mensen die de middelen niet hebben om voldoende voor ze te zorgen. Dit is al jaren een probleem en wordt nu nog eens verergerd door de kredietcrisis. Als DSPCA en Ierse overheid in de afgelopen 10 jaar wat daadkrachtiger had opgetreden had het er nu waarschijnlijk allemaal iets anders uit gezien.

Stukje uit 2002: http://www.independent.co.uk/news/uk/ho ... 44912.html

Leuke foto uit 1997: http://news.google.com/newspapers?nid=3 ... 12,2298812

Nog een artikeltje uit 1997: http://www.independent.co.uk/opinion/wh ... 47127.html

En zelfs onze eigen Volkskrant wist er wat over te vertellen in 2002: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... van_Dublin

WenK

Re: Gruwelijke gevallen van paardenmishandeling in Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:42

Het enige wat hierbij in me opkomt is: "hoe kun je?"

Ben sprakeloos.....

Ben het wel met Chubby eens, als het erom gaat dat je zelf geen geld voor eten hebt, maak het dier dan af en stop het in je diepvries, dier lijdt niet en jij hebt weer eten... Hoe hard dan ook...

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:47

Triest triest triest. Dat er dan een Brooke Hospital aanwezig is in de ontwikkelingslanden, maar ze kunnen beter naar Ierland gaan. Vind het echt verschrikkelijk dat afhankelijke dieren zo toegetakeld en aan hun lot overgelaten worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:52

Ik wil op geen enkele manier goedpraten wat de jongens gedaan hebben, maar hoe maak je een paard in je achtertuin af zonder bijkomende kosten? Want dat is waar het hier om gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:04

Is het niet zo dat in ierland paarden slachten voor consumptie verboden is?
Want dan is het natuurlijk wel logisch dat je in tijden van schaarste dit soort problemen krijgt. Zorg dan liever voor een paar goede slachthuizen.

Die jongens met de auto zijn gewoon niet goed bij hun hoofd.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:12

Hoe krijgen ze het verzonnen...
Even met een auto op de pony inrijden! Hebben ze geen hart!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:13

:r

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:38

MamaMiesje schreef:
zich mee eens, maar wat twee andere Bokkers hierboven dan ook schrijven: maak ze dan af en stop ze in je diepvries. Dan was het tenminste nog een 'nuttige' dood.

Moet wel geld voor zijn... een slager moet ook brood op de plank hebben. En moet de mogleijkheid er wel zijn om het paard ter slacht aan te bieden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:45

Alane schreef:
MamaMiesje schreef:
zich mee eens, maar wat twee andere Bokkers hierboven dan ook schrijven: maak ze dan af en stop ze in je diepvries. Dan was het tenminste nog een 'nuttige' dood.

Moet wel geld voor zijn... een slager moet ook brood op de plank hebben. En moet de mogleijkheid er wel zijn om het paard ter slacht aan te bieden.

Ze kunnen toch hun eigen paard slachten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:47

Hannah_Menno schreef:
Alane schreef:

Ze kunnen toch hun eigen paard slachten?

Vertel, hoe slacht jij je eigen paard?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:48

Ik zou het zelf niet kunnen hoor! :D
Maargoed, om een paard dan aan z'n einde te brengen.. Een groot scherp mes? Moet er eigenlijk niet aan denken maar zoals MamaMiesje schreef; die paarden lijden alleen maar. Geef ze dan een nuttige dood. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:51

Kijk het is verschrikkelijk wat die jongens gedaan hebben, absoluut. Maar het kan ook onmacht geweest zijn, want ja als je niet voor je dier kunt zorgen en je kunt hem nergens brengen. Hoe maak je dat dier dan af?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:52

Mee eens, maar we weten niet of ze het voor de 'fun' deden of om het dier dood te maken...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:00

Ik denk dat iedereen hier eerst moet gaan beseffen dat er hier anders met dieren (en kinderen) wordt omgegaan dan in Nederland. Paarden als 'knuffeldier' wat ze in Nederland zijn komt hier bijna niet voor. Net als de schapen gebeurd het vrij veel dat de dieren gewoon los in de bergen lopen. Als ze wel bij huis gehouden worden dan staan ze in een simpel landje. Uitgebreide stallen zoals ze dat in Nederland kennen komt hier bijna niet voor.

Verder is de krediet crissis hier echt gigantisch. Er zijn veel mensen die geen eten meer hebben, geen auto meer hebben, nouwelijks een dak boven hun hoofd hebben. En ja, dan is het lullig, maar dan zou ik ook wat anders aan mijn hoofd hebben dan mijn paard. Als je te dicht bij de stad woont kun je niet je paard de bergen in jagen, maar ik kan je verzekeren dat het op het platteland veel gebeurd dat hekken worden open gezet en dieren de bergen in gestuurd worden. Zoek-het-maar-uit noem je dat. Overgens leven er ook miljoenen schapen in de bergen, dus het is niet zo dat het compleet onherbergzaam gebied is.

Over de jongeren die op de pony inrijden: wie weet was dat idd wel een poging om het dier te slachten. Je moet wat als je niets kan.
Hoewel ik me eerlijk gezegd ook wel voor kan stellen dat het opgeschoten jeugd is. Dieren zijn hier niet belangrijk, of igg stukken minder belangrijk dan in Nederland. Weinig kinderen worden opgevoed met het idee dat dieren gevoel hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:01

Hannah_Menno schreef:
Ik zou het zelf niet kunnen hoor! :D
Maargoed, om een paard dan aan z'n einde te brengen.. Een groot scherp mes? Moet er eigenlijk niet aan denken maar zoals MamaMiesje schreef; die paarden lijden alleen maar. Geef ze dan een nuttige dood. :)

en dat mag dus niet overal..... huisslachten is niet overal toegestaan... en het dier doodmaken en niet om op te eten, dat mag ook niet + dat het kadaver dan afgevoerd moet worden, en dat kost ook weer geld.
en moet je weten wat je doet... anders wordt dat ook weer een martelgang voor het paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:09

Overgens gaat dat artikel in de volkskrant over Ballymun. Dat is ook wel een wereld opzich. Ballymun is nogsteeds een zware achterstands wijk. Het grootste gedeelte kan niet lezen of schrijven, heeft geen werk en leeft van de bijstand. Het is echt geen wijk voor lievertjes.

http://www.telegraph.co.uk/culture/3669 ... -high.html
Stukje over de ponykinderen van Dublin

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:36

waar gaat de wereld heen
als je dit zo leest is het slecht gesteld met de mensheid -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:54

Jeetje, wat moet die mensen wel niet bezielen zeg! En ook apart dat dat in ierland zoveel voorkomt blijkbaar.. Dit zijn namelijk geen mishandelingen uit onwetendheid, maar echt met opzet.. Walgelijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:55

Shanna schreef:
Jeetje, wat moet die mensen wel niet bezielen zeg! En ook apart dat dat in Ierland zoveel voorkomt blijkbaar.. Dit zijn namelijk geen mishandelingen uit onwetendheid, maar echt met opzet.. Walgelijk!

Hangt er vanaf. Als jij moet kiezen tussen jezelf eten geven of je paard (als je die keuze al hebt) dan zou ik het ook wel weten hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:59

Vjestagirl schreef:
Shanna schreef:
Jeetje, wat moet die mensen wel niet bezielen zeg! En ook apart dat dat in Ierland zoveel voorkomt blijkbaar.. Dit zijn namelijk geen mishandelingen uit onwetendheid, maar echt met opzet.. Walgelijk!

Hangt er vanaf. Als jij moet kiezen tussen jezelf eten geven of je paard (als je die keuze al hebt) dan zou ik het ook wel weten hoor...

Dan moet je geen paard nemen. Als je wel een paard hebt, verkoop het dier dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:14

Shanna schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan moet je geen paard nemen. Als je wel een paard hebt, verkoop het dier dan.

Makkelijk gedacht.

Aan wie? Aan je buren die ook geen geld hebben? Aan de mensen in de dorpen verderop die ook geen geld hebben?

Kredietcrisis heeft hier iets harder ingeslagen dan in Nederland.

Vergeet ook niet dat Ierland ongeveer 2x zo groot is als Nederland, en maar 4 miljoen inwoners heeft, waarvan de helft in Dublin en directe omgeving woont. Meeste paarden staan echter op het platte land. Een paard vervoeren is vrijwel onmogelijk omdat de wegen dat niet toelaten. En daarbij, van welk geld moet je de benzine in je auto betalen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:17

Bovendien is "een paard nemen" in Ierland heel wat anders als in Nederland. Het is echt volstrekt niet vergelijkbaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:35

Dat ook

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:49

Soms denk ik weleens waren er maar helemaal geen dieren op deze gestoorde aardbol, dan was hun een heleboel leed bespaard wat de mensen hun aandoen.
tuurlijk zijn er ook dieren die het geweldig hebben en een baasje hebben die zielsveel van hun houd.(zoals mij beestjes)
Mijn motto: hoe meer je de mensen leer kennen , des te meer heb je de dieren lief!Ik heb ook echt niet naar die foto durven kijken omdat ik dan weet dat ik daar een hele tijd weer over gaat malen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:00

Staat gewoon een leuk kijkend jong paardje op. Zwart.